AOC AGON AG273QCX Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QCX Zwart Review

mr.DJ95Testpanel 21 mei 2019, laatste update op 2 juni 2019, 177 views Testpanel

AOC AGON AG273QCX Zwart

AOC lijkt een goede weg in te zijn geslagen. Het scherm presteert prima maar blinkt verder niet uit tussen de concurrenten met bijvoorbeeld QLED. Ook is het meeleveren van een remote met draad in mijn ogen compleet overbodig

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Aansluitingen (2x HDMI, 2X DP en VGA)
  • Geen pixeldefecten
  • Ophangpunten voor je headphone's (aan 2 kanten)
  • Stevige voet

Minpunten

• Game looks niet ieders smaak
  • 2008 belde, ze willen hun VGA aansluiting terug
  • Aparte remote met snoer
  • RGB verlichting werkt matig
  • Cable management laat te wensen over
  • Niet kantelbaar
  • Grote hoeveelheid backlight bleeding

AOC AGON AG273QCX Review door mr.DJ95

1. Inleiding
Het merk AOC is geen onbekende in monitor land, ze timmeren sinds 1934 aan de weg met verschillende elektronische producten. Ooit begonnen met kleuren televisies en nu anno 2019 ligt de focus voornamelijk op computer monitoren. In deze periode heeft Admiral Overseas Corporation of afgekort “AOC” verschillende prijzen gewonnen. Waaronder:

Best in Hardware IT Monitors (Top 100 IT & Telecom, IDG ComputerWorld Magazine) in 2008
Red Dot Design Award in 2008

Sindsdien zitten ze niet stil in Taiwan, in de pricewatch van Tweakers kon ik ruim 100 Monitoren terugvinden van het merk AOC. Met prijzen beginnend bij 68,50 Euro voor de AOC E970SWN Zwart, voor dit bedrag krijg je een schermdiagonaal van 18,5 Inch een resolutie van 1366 bij 768 pixels en een responstijd van 5 milliseconden. De duurste AOC monitor in de pricewatch (€ 748,99) is een 35 inch, mat, curved, MVA paneel met een resolutie van 3440x1440 pixels.

Dit laatste scherm lijkt meer op het scherm wat ik op verzoek van Tweakers (Test fest) mocht testen.

Zoals eerder genoemd heb ik dit scherm in ontvangst mogen nemen van AOC en hun test partner Tweakers. Ik mag dit scherm na het schrijven van de review houden waarvoor dank.

Ik zal deze review schrijven als fervent gamer. Denk hierbij aan: Battlefield 5, Forza 7 en Horizon 4 maar ook de wat meer hardcore Simracers zoals Assetto Corsa en Project Cars 2. Verder gebruik ik mijn computer voornamelijk om achter te werken. Dit bestaat voornamelijk uit Windows Server beheer en het lezen van websites.

Aanzien ik de AOC heb gebruikt op mijn werkplek waar voorheen een Samsung C49HG90 stond, in deze review zal ik om deze reden beide scherm een aantal keer met elkaar vergelijken.
2. Unboxing
Na een gezellige dag op Tweakers HQ is het tijd om het scherm mee naar huis te nemen, het is een flinke doos die maar net past achter de voorstoelen van de cabrio.

Doos onuitgepakt:

Wat zit er toch in deze doos met gaming branding vraag je af.

Het scherm (dúh)
De voet van het scherm ( In hoogte verstelbaar, yés! )
Kabels om het scherm aan te sluiten ( HDMI, Displayport en power )
Een rare remote afstandsbediening voor het menu van je scherm (Why AOC, Why?

Mijn eerste gevoel bij het scherm is positief. De doos is stevig en alles zit netjes verpakt, dit mag je ook ver verwachten van een scherm in deze prijsklasse. Het scherm heeft een typische “Game” look, rode letters en RGB op de achterkant. Leuk als 16 Jarige Fortnite speler maar gok niet dat iedereen hiermee thuis kan komen.
3. Specificaties en beschikbaarheid
Op het moment van schrijven staat dit scherm voor een slordige 453 Euro en 30 Cent (inmiddels 399,-) in de Tweakers pricewatch en is daarmee een concurrent van o.a. de Acer Nitro VG270UP, Acer Predator XB271HU, MSI Optix MAG27CQ en de Samsung LC27HG70. De lijst heb ik samengesteld op basis van de volgende criteria:

Minimaal 144Hz Refresh rate
Scherem resolutie van 2560x1440 oftewel:”Quad HD
Aspect ratio van 16:9
Scherm diagonaal van 27 inch
Gaming looks
Prijs tussen de 400 en 500 Euro

De AOC die ik mag testen heeft als toffe bijkomstigheid de curve van 1800R, dit is de meest gebruikt kromming voor monitoren en is heeft een erg prettige inkijk ondanks de afmetingen.
Het scherm heeft verder support voor Freesync 2 HDR, HDMI 2.0 en Displayport 1.4, hiermee is de AOC AGON AG273QCX prima bij de tijd en kan deze prima meekomen met de concurrentie.

Voordat ik de monitor mocht ontvangen heb ik al wat research gedaan, ik schrok van de hoge prijs van de AOC monitor. Gelukkig is de prijs wat gedaald waardoor de AOC wat meer in lijn ligt met eerder genoemde monitoren.

Hieronder goed te zien

Inmiddels is de AOC AGON AG273QCX ook goed verkrijgbaar bij de meeste webshops.

4. Featureset
De AOC is rijkelijk voorzien van extra’s. Aan beide kanten van het scherm zitten headphone supports om je hoofdtelefoon op te bergen na een heftig half uurtje Conquest in Battlefield 5. Mijn Corsair Void hangt hier netjes aan, buigt niet door en heeft geen invloed op de stabiliteit van het scherm.

Verder heeft iemand bedacht om een remote mee te leveren, dit is een remote om het schermmenu te bedienen. Ik kom hier niet bij met mijn hoofd. De remote ligt in de weg en de kabel is te lang, het duurde dan ook niet lang voordat deze remote weer in de doos
verdween. Wat mij betreft mag deze worden weggelaten en is dit een waardeloze gimmick.

De voet waar het scherm op rust heeft een kleine footprint en voelt zeer premium zijn, dit heeft AOC een stuk beter voor elkaar in vergelijking met mijn Samsung scherm. De voet is tevens voorzien van een handvat waardoor je deze makkelijk kan meenemen naar lan-party’s.

Waar de voet wel moeite mee heeft is het netjes uit het zicht halen van de kabels. Kabels zie je onder het scherm vandaan steken, hier is helaas wat extra werk voor nodig om de monitor ‘blind’ neer te zetten. Ik had liever een voet gezien waar de kabels achter een klepje kunnen worden weggeborgen.

Op de achterkant van het scherm vinden we verder een USB 3.0 hub terug, 2x HDMI 2.0, 2x Displayport 1.4 en een verdwaalde VGA aansluiting die hopelijk bij iedereen ongebruikt blijft.

De RGB ring achterop is helaas niet aan te sturen met software op de computer en is helaas ook niet zichtbaar in de reflectie op de muur, met de RGB ring zal je op menig lanparty wel opvallen als mensen achter je scherm langslopen.
5. Bouwkwaliteit, afwerking en looks
Het scherm zit in de AGON 3 gaming reeks van AOC, zoals eerder verteld willen ze in mijn ogen voornamelijk in de game kamers worden teruggevonden en niet zo snel op kantoor. Het scherm heeft een strakke en dunne zwarte bezel met een knalrood logo. Helaas doen vrijwel alle game monitor fabrikanten dit en valt AOC hiermee niet op en is een game monitor zonder deze game looks vrijwel niet te vinden.

AOC heeft mij positief verrast met de bouwkwaliteit. Zoals eerder genoemd is de voet stevig, hebben de headphone support geen flex en is de kast van de AG273QCX gemaakt van dik en stevig plastic. De bouwkwaliteit en de goede verpakking zullen uiteraard hebben bijgedragen dat ik het scherm geheel probleemloos binnen 10 minuten werkend had op mijn bureau zonder pixel -of andere defecten.
6. Game ervaring
Inmiddels heb ik voldoende uurtjes Battlefield 5 erop zitten en durf ik een oordeel te vellen. Hoewel ik weinig game schermen heb gehad bevalt de AOC prima, kleuren zijn prima met HDR en op het eerste oog geen ghosting of andere vage issues waar gamers altijd op haten. Ik ben echter niet in het bezit van meetapparatuur dus dit moet ik helaas puur op gevoel beoordelen. Verder is het het scherm erg rustig op de ogen en heeft het scherm voldoende helderheid om ook in een door de zon verlichte kamer te kunnen presteren. Helaas laat het scherm tijdens de donkere scenens wat backlight bleeding, deze vorm en hoeveelheid is mij nog niet opgevallen bij andere schermen die ik in bezit heb gehad.

Hoewel het met scherm 27 inch voor mij wat aan de kleine kant kan ik er wel snel aan wennen maar geef ik toch de voorkeur aan de een ultrawide van 34 inch of groter als het op gamen aankomt.

Dat de RGB ring op de achterkant niet meekleurt met de bomen, de explosies en al het andere wat op je afkomt is in mijn ogen echt een gemiste kans. Dit zou net als Ambilight een toffe aanvulling zijn voor de AOC. Dit is goed te zien op bovenstaande foto.
7. Conclusie
AOC lijkt met de AGON serie een goede weg in te zijn geslagen, de schermen zitten goed in elkaar en presteren prima. Het beeld is prima maar blinkt verder niet uit tussen de concurrenten met bijvoorbeeld QLED. Ook is het meeleveren van een remote met draad in mijn ogen compleet overbodig en voldoen de knoppen op het scherm prima.
Dit scherm zou niet het scherm zijn wat ik zou aanschaffen of aanraden, mede door de ‘Gaming looks’ hoge aanschafprijs en het gebrek om kabels netjes in op te bergen.

Het scherm scoort met hakken over de sloot net een zesje.

Algemeen oordeel:
6/10

Bonuspunten:
Aaibaarheid:
2/10
Geur:
1/10
Zou ik dit product aanschaffen? Nee
Zou mijn 14 jarige Fortnite spelende neefje dit aanschaffen? Ja
Krijgt mijn 14 jarige neefje spijt van zijn keuze? Nee, dit zal wel meevallen.

Proost!

Heb jij ook een AOC AGON AG273QCX Zwart?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security