Seasonic Prime Ultra 650W Titanium

Specificaties 650W (80 Plus Titanium) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic Prime Ultra 650W Titanium Review

JensTXTestpanel 21 mei 2019, laatste update op 22 mei 2019, 121 views Testpanel

Seasonic Prime Ultra 650W Titanium

TL:DR Raad ik deze voeding aan? Zeker. Maar de prijs is erg hoog.

Pluspunten

• goede kwaliteit voeding
  • voeding prestaties die horen bij de besten van de markt
  • nette zwarte kabels, waardoor je niet hoeft te gaan voor custom kabels omdat er een klein beetje “ketchup en mosterd” in het niet gesleevde deel van de voeding zit

Minpunten

• prijs is erg hoog, zeker als je kijkt naar de concurrentie
  • (keine irritatie) de sticker van de hybrid mode zit de verkeerde kant op

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voorwoord
Beste mede Tweakers, tech enthousiast of gewoon mensen die graag reviews lezen van gebruikers voor wat voor reden dan ook. Deze review is volledig gesponsord in ruil voor het product zelf, maar de mening die hier uitgetypt staat is wel volledig van mij. De foto’s in deze review zullen wel niet van Foritain kwaliteit zijn, maar geven een goede impressie van het product.

Ook iets dat ik toe wil voegen aan mijn reviews, een liedje die ik vind passen bij de review, met deze week: LONE - Coreshine Voodoo (linkje naar een youtube video met deze muziek)
Het product
Vandaag bij mijn eerste echte review, review ik de Seasonic prime 650w (80 plus) Titanium.
De voeding werd in 2016 de markt opgebracht door Seasonic en weet nog altijd vele harten van systemen te overwinnen(bad pun intended).
Als we de doos van het product voor ons nemen, kunnen we een doos zien met een zwart/silver kleurenthema, waar het Seasonic logo redelijk subtiel links bovenin staat.
Verder staan links midden op de doos ook nog het 80 plus titanium logo en een cybenetics (geen typefout) ETA - A en LAMBDA - A++ logo (een snelle zoektocht leidt mij naar hun {site}, waarbij ETA hun soort van tegenhanger is voor de 80 plus certificering en LAMBDA voor de noise levels geldt).Rechts op de verpakking staan van boven naar beneden een sticker van de European Hardware Awards ‘17 voor “best PSU series”, een geheel in de stijl van de doos gemaakte logo en wattage nummer en daaronder nog een kleine referentie naar de 12 jaar lange garantie.
Verder staat achterop de doos nog wat marketing dingen, zoals de Hybrid fan control(meer daarover later), de 135mm fan, die de voeding koel moet houden onder hoge spanning en een QR code die je naar de site van Seasonic leidt. Verder staat er ook nog een plaatje op van de voeding, met nog meer Seasonic prime referenties.
Draaien we de doos naar links, staan er nog meer merklogo’s op, en (niet te ontbreken) de lengten van de kabels, evenals de hoeveelheid kabels.
Draaien we de doos naar de andere kant, zien we daar nog meer merkjes(alsof die niet overal staan op deze verpakking). Er staan ook wat meer algemene specificaties op deze kant, zoals de afmetingen(vooral de lengte, omdat het een ATX voeding is). Verder staat er ook een tabel van alle voltages en maximale loads op, zoals die ook op de voeding zelf staan.
Onderaan de doos staan er features van de voeding in de meest gesproken talen van de wereld(behalve Engels).
Als we de doos openmaken, worden we begroet door een nette zwarte doos, met een cutout die erg veel lijkt op een glimlach, die een hoop mensen waarschijnlijk op hun gezicht hebben als ze zulke hardware unboxen.
Openen we de doos, worden we gegroet door een ziploc zakje met de handleiding, tie wraps, stukjes klittenband om je kabels netjes (hopelijk netjes) achter je pc te werken en een handleiding, garantiebewijs en zelfs nog zwarte type-B(zo heetten ze, werd mij eens uitgelegd) schroeven. Ze hebben er zelfs nog een voedings jumper bijgegeven,zodat je niet per sé een moederbord met een 24 pins aansluiting nodig hebt om de voeding aan te laten gaan.
Alle kabels hebben ze netjes in zwart afgewerkt, gesleeved, verpakt en netjes individueel in een stoffen zakje gedaan, zodat je je ongebruikte kabels niet overal laat liggen.
Laten we nu naar het belangrijkste gaan van de review, de voeding zelf. Deze zit netjes verpakt in 2 stukken schuimrubber, zodat er tijdens transport niks mee kan gebeuren(tenzij iets over de doos rijdt, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk).
Laten we beginnen bij de achterkant van de voeding, die mensen waarschijnlijk vaker te zien krijgen dan de rest van de voeding. Deze ziet er netjes standaard uit, zwart afgewerkt met een sticker van Seasonic er op, de standaard plug voor een voedingskabel, een aan/uit knop(niet geheel onbelangrijk) en een knop van de Hybrid mode.

De Hybrid mode is een modus die met een zwarte knop aan de achterkant aan en uit te zetten is. Wat deze modus doet, is dat deze modus de fan eigenlijk niet laat draaien onder de 50% belasting(van de voeding). Bij hoge belasting gaat de fan in de voeding natuurlijk wel draaien, want anders loop je de kans dat je voeding oververhit, wat ook niet al te goed is voor je systeem. (P.S. het valt mij wel op dat de Hybrid mode sticker verkeerd om zit)
Als we de voeding draaien naar boven, zien we de fan en -grille, waardoor de voeding gekoeld wordt. De grille is deels chroomkleurig , deels zwartkleurig, met een prime logo die het midden versiert.
Draaien we de voeding naar de modulaire kant, zien we een heel scala aan connectors waar je je modulaire kabels in klikt. Seasonic heeft de tijd genomen om ervoor te zorgen dat alle connectors netjes op categorie zijn gesorteerd, zodat het verkeerd inpluggen van je kabels zo moeilijk mogelijk moet zijn.
specificaties
Buiten de plaatjes van de doos om, heb ik hier een screenshot van het specsheet op de website
De prijs van deze Seasonic begint vanaf 167 euro op Amazon.de (de prijzen komen van de 20e van mei 2019, dus variërend van wanneer je dit leest, kan het hoger, lager of zelfs niet meer te leveren zijn). Deze link voert u door naar de pagina waar de laatste(en laagste) prijzen in staan.
Als ik zo kijk naar de prestatie van de voeding tegenover een voeding zoals de seasonic G-650(of zijn soort van opvolger, de focus plus lijn), ik plak hier een vergelijkingstabel in waarin Hardware.info alle 3 de voedingen die ik heb genoemd, heeft getest, zodat jullie de prestaties die met professionele apparatuur is gemeten, kan bekijken.

Wat ik op kan merken van de data, is dat de voltage testen bijna gelijk zijn tussen de 3 voedingen. Waar de prime echt mee tussenuit komt, is de lage hoeveelheid geluid bij hoge(re) belasting, hogere efficiëntie en de lagere ripple dan de G-650 en de focus plus.
We zijn eindelijk aangekomen bij de conclusie van deze review, waarin ik mijn uiteindelijke gedachten over de voeding geeft, mijn mening geef over het product, en natuurlijk ook een rating ga geven van 0 tot 5 sterren, en daarbij plus en minpunten noem.

Allereerst wil ik zeggen dat Seasonic een van de beste merken is voor voedingen tegenwoordig(dan praat ik over merken die voedingen zelf maken, niet die het laten maken door OEMs zoals Cooler Master, Evga of Corsair). Dat komt mede doordat ze wederom mij aangenaam hebben kunnen verrassen met een supervoeding, welke de komende tijd lekker in mijn kastje mag blijven zitten als main voeding. Maar zoals met de meeste producten, zit ook aan deze voeding een minpuntje, en dat ik voor mij persoonlijk de prijs, dat komt omdat Seasonic aardig veel concurrentie heeft op het gebied van voedingen(zelfs van hun eigen lineups zoals de focus plus)
Score: 4.5/5 *
+ Goede kwaliteit voeding
+ Voeding prestaties die horen bij de besten van de markt
+ Nette zwarte kabels, waardoor je niet hoeft te gaan voor custom kabels omdat er een klein beetje “ketchup en mosterd” in het niet gesleevde deel van de voeding zit

- Prijs is erg hoog, zeker als je kijkt naar de concurrentie
- (kleine irritatie) De sticker van de Hybrid mode zit de verkeerde kant op

Heb jij ook een Seasonic Prime Ultra 650W Titanium?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD Ryzen 5 3600