Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19" Review

Minos111 19 april 2005, laatste update op 20 april 2005, 344 views

Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19"

Pluspunten

• Resolutie, refreshrate, beeldinstellingsmogelijkheden, prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Iiyama schijnt een matige service te hebben (geen ervaring mee), formaat

Ik heb deze monitor gekocht vanwege de hoge resolutie. Wanneer je veel vormgeving doet en vaak een hoop vensters open hebt staan is het fijn om een groot bureaublad te hebben. Bij een hoge resolutie wil je echter wel een hoge refreshrate blijven houden en deze monitor bood mij de mogelijkheid om 1600 * 1200 pixels te draaien bij 100 Hz.

In het scherm zitten twee stabilisatielijnen: hele dunne lijntjes die horizontaal over het beeld geplaatst zijn. Je kunt deze lijnen zien als je erop let, maar in praktijk zie je ze niet. Deze lijnen zijn het gevolg van het formaat van het beeldscherm en houden het beeld vrij van vervorming en trillingen. Ik heb er zelf totaal geen last van omdat ze totaal niet opvallen, maar als je per se een egaal beeld wil dan zijn deze lijntjes wel iets om mee rekening te houden.

Kleurreproductie is goed te noemen, voldoende beeldinstellingen, hoge helderheid. Prima monitor dus voor grafisch werk. Nadeel is dat het een CRT is, dus er komt meer straling vanaf dan bij een LCD, maar bovenal neemt de monitor een hoop ruimte in beslag, ondanks het ruimtebesparende ontwerp van Iiyama.

Heb jij ook een Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19"?

Iiyama service voor CRT monitoren heb ik nooit problemen mee gehad. Ik had eens een aantal pixels defect, ik kreeg van hun een tijdelijke monitor. Binnen een redelijke termijn had ik mijn monitor gerepareerd terug.

Wat betreft TFT is het anders, hier zit je met de pixelgarantie te kijken. TFT's van Iiyama vind ik persoonlijk niet goed. Wat betreft CRT's vind ik Iiyama de beste.