Eaton 5E850iUSB Review

leonbong 19 mei 2019, laatste update op 19 mei 2019, 3.232 views Product gekocht

Eaton 5E850iUSB

Eaton 5E850iUSB gekocht voornamelijk voor de prijs. Daarnaast vind ik dat het line-interactive is een pluspunt. De meeste op dit prijspeil hebben dat meestal niet. Helaas volgens Eaton is de accu niet door gebruiker te vervangen. (Kan wel maar ingewikkeld). Helaas geen model wat bij Eaton in het leverpakket-NL zit.

Pluspunten

• Max vermogen 480W
  • Line-interactive
  • Prijs (70€)

Minpunten

• Accu niet eenvoudig te vervangen
  • USB-aansluitng aan de voorkant

Capaciteit Score: 4
Software Score: 5
Ik wou een UPS voor in de meterkast om mijn NAS aan te hangen. Ik heb al eens data corruptie gehad door het wegvallen van netspanning.

Na een zoektocht besloten model van Eaton te kopen via MaxICT, de levertijd was wat lang maar wel conform wat MaxICT aangaf.

Omdat een grotere NAS of zelfbouw op de planning staat waarbij ik nog niet weet of de eventuele zelfbouw getrapt de HDD's kan starten een model gekozen met een vrij hoog piekvermogen.
Deze UPS kan 480W leveren, daarnaast is deze line-interactive.
Line interactive betekent dat de spanning aan de uitgangszijde gereguleerd wordt binnen bepaalde marges. Kortweg als de netspanning schommelt aan de ingang is de uitgang nog steeds constant.
De meeste UPS <100€ kunnen dit niet, eigenlijk niet zo heel belangrijk in west europa omdat wij een stroomnet van hoge kwaliteit hebben, is eigenlijk meer gericht op minder ontwikkelde gebieden waar heftige schommelingen op het net kunnen voorkomen.

Ik heb de NAS geplaatst in de meterkast en werkt prima en volledig stil, behalve als hij op accu-bedrijf is dan hoor je spanningsomvormer zoemen.
Overigens bij het wegvallen van de netspanning laat de UPS ook een periodieke piep horen.

Ondersteuning van de fabrikant op 2 sterren gezet omdat op NL-website geen documentatie te vinden is. Daarnaast op engels-talige website ook geen documentatie mbt het vervangen van de accu's. Dit staat er voor de andere modellen wel op. Dat komt waarschijnlijk omdat Eaton vind dat het vervangen bij model niet voor de gebruiker is.

Eindoordeel ik ben dik tevreden voor het geld.

Heb jij ook een Eaton 5E850iUSB?

Hoe zit het met het geluid van dit apparaat als er niets aan de hand is?
Het piepen bij een spanningsdip is prima, maar hoor je hem verder niet?
Ik heb een Dell UPS van zo'n 500Watt en die blaast flink, continue.
Ik heb twee Cyberpower UPS-en. Beide uit de PFCLCD serie. De 900VA in de meterkast voor de NAS, modem, router en switch. De 1500VA voor mijn twee desktops, laptop, monitor en kleine randapperatuur.
Ze hebben een ventilator maar die gaat alleen aan bij electricteit levering vanaf de accu. En dan ook alleen wanneer de belasting relatief hoog is. De fan van de 900VA hoor ik niet. De fan van de 1500VA alleen in een stille kamer. Pure sinus levering heeft met moderne PSU's wel voorkeur. Bij amazon.de waren(zijn?) ze stuk beter geprijsd dan hier in NL.
Mooie apparaten echter een stuk duurder.
Deze eaton stond voor <70€ bij mij thuis de twee modellen die jij noemt zijn beide >120€ dat is bijna het dubbele. Dat had ik er niet voor over ondanks dat het misschien mooie apparaten zijn.
Ik heb daarom speciaal dit model genomen het krachtigste model wat ik kon vinden die nog passief uitgevoerd is.
Deze heeft geen ventilator.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 21 mei 2019 10:52]

Op zich prima geld als verzekering tegen onverwachte crashes door problemen in de elektriciteitsvoorziening. Jammer dat de accu niet te vervangen is. Die mogelijkheid had er eigenlijk wel moeten zijn.

De functie die de uitgangsspanning bijregelt heet Automatic Voltage Regulation (AVR) en is een iets luxere vorm van Line-interactive.

Noodstroom units zijn er grofweg in vier smaken:
  • Low budget: Line-interactive gemodificeerde sinus met beperkte overspanningsbeveiliging;
  • Budget: Line-interactive gemodificeerde sinus met AVR en betere overspanningsbeveiliging;
  • Semi-pro: Line-interactive zuivere sinus met AVR en betere overspanningsbeveiliging;
  • Professional: On-line UPS zuivere sinus met de best mogelijke bescherming tegen overspanning, transients, onderspanning, blackout, brownout en frequentieschommelingen. Een on-line UPS maakt altijd volledig nieuwe elektriciteit. Je apparatuur is nooit direct verbonden met het net. Voor gevoelige apparatuur en/of hele slechte netten
Ik weet dat spanningsregeling bij Eaton AVR wordt genoemd maar dat is maar een handelsnaam.

Ps de aller goedkoopste zijn de off-line modellen waarbij er helemaal geen spanningsregeling is alleen een zekering tegen overbelasting in vermogen.
pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker)
pricewatch: APC Back-UPS BE325GR
pricewatch: Eaton 3S 700 VA (Schuko)

Termen als semi-pro en pro zegt mij helemaal niks.
Een echte "professional" kiest namelijk zijn spullen bij zijn toepassing, waardoor het prima kan zijn dat een off-line prima is voor de toepassing. Je gaat niet te dure spullen kopen voor een toepassing waar dat niet nodig is.
Voor Soho, small office home office, klein kantoor en thuiswerken is een line-interactive UPS veelal toereikend.

Ieder merk gebruikt zijn eigen typeaanduidingen voor de verschillende series die ze voeren. AVR is in dit geval en universele aanduiding voor de techniek die voluit Automatic Voltage Regulation heet. Wat eigenlijk niet veel meer is als een transformator met meerdere taps en een klein meet- en regelcircuit.

In professionele enterprise omgevingen waar ze dieselgenerators hebben staan ben ik uitsluitend on-line UPS systemen tegengekomen. Daar zijn zaken als line-interactive en gemodificeerde sinus geen optie. Een echte on-line UPS gebruikt gemiddeld mee energie dan een line-interactive UPS omdat er constant schone stroom wordt gemaakt. Leuk voor op het werk maar niet leuk voor thuis en niet nodig voor thuis.

Ik blijf het wel jammer vinden dat bij het gereviewde apparaat de batterij niet vervangen kan worden. Zou voor mij een reden zijn om niet dit model te kopen.
De UPS-markt is veel groter dan alleen computers.

In de industrie worden dat er heel veel UPS-systemen gebruikt voor PLC-besturingskasten.
Daar zie je heel vaak UPS die niet line-interactive is omdat PLC toch al gevoed worden vanuit een gestabiliseerde voeding.

Paar jaar terug heb ik een project gedaan waarbij er noodstroom diesel werd gebouwd voor een procesbesturingkast en een deel van de apparatuur. Daar was een spanningsdip van enkele minuten helemaal geen probleem als er maar weer spanning komt binnen een gestelde tijd. Dat zijn typisch systemen waar de UPS niet perse line-interactive is.
De UPS hoeft daar alleen de minuut tussen spanningsuitval en overgang diesel te overbruggen, waarbij het geen probleem dat tijdens de overgang alleen de PLC het doet, maar alle motoren/apparatuur die aangestuurd wordt door PLC tijdens de overgang stil staat.
Een UPS voor computers is zogenaamde no-break oplossing maar in de industrie is oplossing die een break heeft helemaal niet ongewoon.
Heeft vaak ook met de vermogens te maken dat alles voeden vanuit de UPS helemaal geen optie is en waarom zou je de spanning voor 3fasen motor filteren.

Ik ben toen samen met de dieselleverancier naar ziekenhuizen geweest. Daar is tijdens een stroomuitval gewoon een dip op groot deel van elektrische installatie. Een OK of intensieve care afdeling zit op de no-break maar heel veel niet vanwege de kosten.

PS Als je je kwaad maakt kan je echt wel de accu in dit model vervagen, is niet heel ingewikkeld.
Volgens mij gaan je nu een beetje off topic. We hebben het over online computersystemen als in dataopslag en rekencapaciteit waar een goede stroomvoorziening en uptime noodzakelijk is om data integriteit en beschikbaarheid te waarborgen. Bij PLC gaat het over fabricageprocessen, dat echt iets compleet anders.
Eens dat het ernstig off-topic is, het was ook meer een informatieve opmerking. ;)
Kun je ook iets zeggen over het energieverbruik van dit ding?
Eigenlijk niet, geen idee.
Elke Watt kost je ongeveer 2 euro per jaar. Een UPS kan veel meer verbruiken dan de computer die erachter zit. Stel dat het verbruik 40W is, dan betaal je 80 euro per jaar en dus meer dan de aanschafprijs van de UPS.

Bepalen wat het verbruik is valt niet mee, want dat hangt o.a. af of hij aan het opladen is. Je zou eigenlijk een week lang moeten meten met of zonder UPS met een energiemeter om dat vast te stellen.
Jammer dat in de pricewatch deze UPS niet wordt getoond als je kiest voor de stilste UPS bij het criterium geluidproductie.
In deze video lijkt de accu makkelijk te vervangen.

Volgens mij voldoet een 12V 9AH LOODACCU HR1234W VAN CSB Battery. Deze is ongeveer 30 euro.