Ziggo Mediabox Next

Specificaties Decoder voorzien van 8 tuner(s) - Bekijk alle specificaties

Ziggo Mediabox Next Review

Tweakez 17 mei 2019, laatste update op 22 mei 2019, 15.888 views Product gekocht

Ziggo Mediabox Next

In tegenstelling tot de Horizon Mediabox is dit een apparaat wat vanuit Ziggo vol trots mag worden gepresenteerd. Supersnel schakelen van programma's en/of opstarten van de mediabox, verbruikt maximaal 1/6e stroom in standby en kijkstand wat de horizon verbruikt, ook ondersteuning van spraak wat verrassend genoeg echt goed werkt

Pluspunten

• Stroomverbruik!
  • Spraakbesturing!
  • 4K ondersteuning
  • Applicaties (netflix o.a.) starten snel op
  • (Opstart)snelheid van device!
  • Opnames in de cloud

Minpunten

• Afstandsbediening bevat geen toetsenbord meer
  • Interface mag duidelijker
  • Afstandsbediening behoeft 4AAA-batterijen.

Geluidskwaliteit Score: 5
Op 16-05-2019 heb ik de Mediabox Next van Ziggo in ontvangst mogen nemen. Inclusief een Connect Box modem (deze heb ik echter retour gestuurd :+ )

Uitpakken

Ziggo, heeft de next (in mijn geval) vrij groot verpakt in een enorme doos vermoedelijk zodat de Horizon XL teruggestuurd kan worden in deze doos. De Mediabox Next zit in een ontzettend stevige, mooie doos. De inhoud van de doos omvat het volgende;
  • - (Uiteraard!) Mediabox Next!
  • - één afstandsbediening
  • - Voeding 12v
  • - 15m Ethernetkabel
  • - 2m HDMI kabel
  • - Coax kabel (+-5m volgens mij)
  • - Installatiehandleiding
Aansluitingen
De Mediabox Next heeft naar mijn mening voldoende aansluitingen voor het huis- tuin- en keukengebruik. De aansluitingen omvatten onder andere de volgende van links naar rechts zoals de afbeelding hieronder;
  • - Coax In (Input analoog signaal)
  • - Audio-Out 3.5mm jack
  • - mini-SCART
  • - HDMI 2.0a (HDCP 2.2)
  • - USB-in/out (Uitgeschakeld)
  • - Ethernet 1Gbps
  • - S/PDIF (Digitale audio)
  • - AC (Input analoog signaal)

Op het vlak van WiFi ondersteunt de Mediabox Next de volgende types;
  • 802.11a
  • 802.11ac
  • 802.11b
  • 802.11g
  • 802.11n

Installatie

Direct heb ik mijn Horizon Mediabox XL ontkoppeld en de Mediabox Next hiervoor in de plaats gezet, ik heb de nieuwe voeding gebruikt welke meegeleverd was + het was noodzakelijk om de 15m ethernetkabel te leggen langs de muur, aangezien de vorige volledig op het retoursignaal actief was en de Mediabox Next inmiddels is gewijzigd en gebruik maakt van het Ethernet (UTP) signaal om je te voorzien van functionerende Netflix & Youtube etc. applicaties. HDMI kabel erin en de Coaxkabel aansluiten op de aanwezige Coaxkabel opstarten en gaan.

Ziggo wilde wel graag persoonlijke informatie (anoniem) verzamelen, liever niet dus dit kan je ook probleemloos weigeren zonder dat je inlevert op enige functionaliteit zover ik heb gemerkt, je zult alleen geen gepersonaliseerde advertenties bijvoorbeeld krijgen waar ze dat ook maar van plan zijn. Ook je kijkgedrag volgen ze in dat geval niet.

De Mediabox Next gaat ook direct een update ophalen, dus het kan zijn dat je een foutmelding voorbij ziet schieten in een flits, dit kan je negeren de box gaat 2 minuten hierna weer aan en zal je voorzien van een welkomstscherm!

Gebruik van de Mediabox Next

Als je in het dagelijkse leven gewend bent geweest om de Mediabox XL te gebruiken (Voorheen: Horizon) zal je je bevinden in een volledig nieuwe wereld. Het device is enorm snel in zowel het opstarten als het wisselen tussen zenders en/of applicaties ook wanneer je gebruikmaakt van de spraakbesturing werkt dit vlekkeloos en verbazingwekkend ook enorm goed in het Nederlands. Bij het aanzetten van de Mediabox Next gaat ook direct de televisie aan, dit door de HDMI-CEC functionaliteit die de Next ondersteunt. Scheelt weer een apparaat handmatig aanzetten.

De Mediabox Next maakt inmiddels geen gebruik meer van Retoursignaal om je te voorzien van internet op de Mediabox zodat je kan kijken naar Netflix of welke internet-actie je ook uitvoert. Hiervoor heeft Ziggo besloten om de Mediabox Next (helaas ten nadele dat je een extra kabel moet leggen naar de Mediabox) te voorzien van een Ethernetpoort (UTP) en deze als verplicht te stellen. De acties welke internet nodig hebben zoals bijvoorbeeld; Opnemen in de Cloud, Netflix, Videoland, Youtube lopen nu volledig via Ethernet (UTP).

De afstandsbediening ligt goed in de hand en de knoppen voelen vrij soft aan, in het donker bij het bewegen van de afstandsbediening verschijnt er led-verlichting achter de knoppen zodat je dit goed kunt blijven zien. De afstandsbediening zelf bevat een push-to-talk (druk-om-te-praten) knop, wanneer je deze ingedrukt houdt en vervolgens uitspreekt "Nederland 3" dan zal deze ook navigeren naar Nederland 3. Ik heb de afstandsbediening geopend en schrok dat deze maarliefst 4 AAA-batterijen nodig heeft.

Ten opzichte van de Horizon Mediabox XL welke voorheen in standby bijna 60watt gebruikte, behoeft de Mediabox Next in dit geval gemiddeld gezien 10watt en dan praten we over de hoogste energiestand in standby + kijktijd. Ik hou zelf van prettig snel TV kunnen kijken wanneer nodig, dus dit is een enorme verbetering, maarliefst 5/6e van het verbruik hebben ze weggepoetst! Maarja, logisch ook als je het apparaat bekijkt. Voor de duidelijkheid heb ik hier de tabel volgens Ziggo van de Mediabox XL (Horizon) en de Mediabox Next:
Stroomverbruik - Mediabox XL (Horizon)
  • AAN: Maximaal 59 Watt
  • Stand-By Hoog (Actief): 56 Watt
  • Stand-By Hoog (Passief): 38,3 Watt
  • Stand-by Midden: 27,5 Watt
  • Stand-by Eco: < 0,5 Watt
Stroomverbruik - Mediabox Next
  • AAN: Maximaal 11,9 Watt
  • Standby: Snelstart: Maximaal 11,2 Watt (Bij UTP verbinding: 9,3 Watt)
  • Standby: Normale start: Maximaal 1,6 Watt
  • Standby: Ecostart: Maximaal 0,4 Watt
Zoals je ziet heb ik nagenoeg bij de Mediabox Next overal "Maximaal" geplaatst, dit komt omdat er wel een verschil zit in wijze van verbonden met je netwerk, wanneer je namelijk gebruik maakt van draadloze verbinding dan gebruikt de Mediabox Next meer energie als dat deze bekabeld is. Om die reden heb ik enkel de "Standby: Snelstart" uitgelicht als verschil.

Je kan hieruit opmaken dat Ziggo enorm heeft geleerd van het verleden en de energieconsumptie van de Mediabox XL (Horizon). Het is een verbetering op het vlak van energieconsumptie en ik ga er in ieder geval +- 100 euro per jaar minder door betalen ( 24/7 hoogste energiestand :+ )

Interface

Te vergelijken met de interface van de Mediabox XL (Horizon) heb hier nog niet enorm veel gebruik van kunnen maken echter ben ik wel van mening dat de instellingen wat uitgebreider mogen zijn en je toch echt moet wennen omdat het eea toch wel verstopt zit (als het ware naar je idee). Verder is de Interface stabiel, simpel en elegant.

Opnames met Mediabox Next

Er is een recorder functie aanwezig echter heb ik hier zelf nog geen gebruik van gemaakt. Wel is het zo dat de opnames opgeslagen worden in de cloud en niet meer op de Mediabox zelf, wat er dus voor zorgt dat bij vervangen je de opnames niet meer kwijt zult raken. Wellicht dat ze hiermee in de toekomst met een nieuwe box ook rekening houden zodat je de opnames meeneemt naar de nieuwe box.

Volgens de website van Ziggo en de handleiding zitten er 8 tuners in de Mediabox Next en dat er sowieso 10 programma's tegelijk kunnen worden opgenomen. Je opnames worden tevens 365 dagen lang bewaard en je kan 400 uur opnemen, kleine zij-notitie is dat je tot 125% kan opnemen (500 uur) alleen dan worden alle geplande opnames verwijderd en stopt die met opnemen. Wanneer je dan weer wilt opnemen is het verplicht je opnames op te schonen tot onder de 100%.

Je kunt tevens ook via Ziggo GO een opname bekijken, overal in de EU. Je opnames kan je dus waar dan ook terugzien plus daarbij zoals ook bij de Mediabox XL (Horizon) van toepassing was kan je via Ziggo Go op de telefoon opnames inplannen.

Voorkomende problemen

Er zijn een aantal voorkomende problemen, de meest (in mijn ogen) belangrijke zal ik hieronder plaatsen en bijwerken + eventueel een oplossing als deze aanwezig is voor de Mediabox Next.
De uitvoer van de Mediabox Next is geen 4K
Het lijkt erop dat dit een bekend issue is en dat het ook op te lossen is door de Mediabox Next op de juiste HDMI poort aan te sluiten en/of de juiste instellingen op de Mediabox Next in te stellen een toelichting die ik reeds heb gegeven in de reacties hierover:

"Het kan wellicht zijn dat je op je eigen TV nog iets moet instellen? Volgens het Ziggo Community platform zie ik een bericht van DrGonzo die het volgende vermeldt:

Bij sommige tv's moet je ook UHD per HDMI poort inschakelen. Dit moest ik bij mijn Samsung tv doen.
Check ook of wat je kijkt op Netflix in 4k of HDR beschikbaar is. Ook met het duurste abonnement is de meeste content HD, vooral de eigen producties zijn in in 4K of HDR

Bron: https://community.ziggo.n...abox-next-opgelost-39026"

Afsluiting

Ik ben blij dat ik de Mediabox Next eindelijk in de plaats heb mogen zetten van de Mediabox XL (Horizon) wat een verademing is deze box, makkelijk te installeren, een laag stroomverbruik, snel in schakelen en nog eens spraakbesturing en last but not least een enorm goede beeldkwaliteit! Kortweg, krijg je de kans om deze box in huis te halen. Twijfel dan niet en doe het, ook als je met een CI kaart werkt is dit een enorme aanrader!

Heb jij ook een Ziggo Mediabox Next?

Mooie review en een vooruitgang voor Ziggo.
Wat is de reden dat de Next bekabeld met ethernet moet worden aangesloten? En grappig dat jij er een afstandsbediening bij hebt gekregen met het Liberty/UPC logo.

[Reactie gewijzigd door richardhe op 18 mei 2019 21:28]

4x aaa klopt niet.. mijn testbox en de productie versie die ik nu heb heeft maar 2x aaa nodig. Op de box en de ab zou een wit of oranje ziggo logo moeten staan. Geen UPC liberty logo.
Sunnie... je ziet de afstandsbediening op de afbeelding in de review? Ik heb toch echt 4x AAA in de afstandsbediening zitten en ik zal het je bewijzen ook door een foto aan de review toe te voegen.

Zojuist een afbeelding toegevoegd onder het hoofdstuk "Gebruik van de Mediabox Next".

Edit 2: Zelfs in een ziggo post op het community-forum staat "haal alle vier batterijen uit de afstandsbediening" helemaal onderaan bij "werkt het koppelen niet" voor extra info lees de volgende pagina (is trouwens de post waar ik naar refereer):

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 19 mei 2019 03:11]

Wellicht getypt nadat je thuis kwam na een avond uit?
Ja vond ik zelf ook al grappig. Geen idee waarom maar vind het wel wat hebben :-)
Ah kleine aanvulling nog op je bekabelde verbinding verhaal, draadloos kan ook net zo goed trouwens :+

De reden voor deze aansluiting weet ik niet, ik kan wel gokken maar dan ga ik wellicht onwaarheden vertellen dus ik zal het bij Ziggo navragen en zal het toevoegen aan de review
Je zult het wel weer als onwaarheid beschouwen, maar de reden voor de internet verbinding is dat er geen retour signaal meer in zit en alles behalve live tv via internet verloopt (dus ook replay tv, firmware updates, opnames kijken, film huur, Netflix).
Dit is het logo dat het moederbedrijf in de meeste landen gebruikt waarin ze actief zijn zoals Ierland en Duitsland.
Daarom zeg ik ook UPC Liberty logo, want in een aantal landen opereert Liberty Global onder de UPC naam met hetzelfde logo :)
Ze gebruiken dat logo ook onder de naam UnityMedia
Alleen jammer dat de 2 CI-modules die hier in de slaapkamers gebruikt worden niet meer werken als je de Next zou gaan gebruiken... Jammer!
Voor mij een reden om hem nog niet te bestellen ...
Die zouden moeten blijven werken, tenzij je nu al 4 smartcards in gebruik hebt (dan wordt er willekeurig een stopgezet).
Andere optie is een 2de box in de slaapkamer die via utp/WiFi signaal krijgt van de main box

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 mei 2019 02:29]

Ziggo levert op dit moment maximaal 1 Mediabox Next uit per huishouden niet twee. Vraag me toch echt af over welk apparaat je het nu hebt..

Plus als Ziggo aan de telefoon tegen meneer zegt dat CI zal worden gedeactiveerd en jij brengt hem nu op het verkeerde pad en meneer besteld de Mediabox Next en spontaan houden de CI kaarten op? Mag hij dan bij jou zijn rekening sturen voor het niet kunnen TV kijken op de slaapkamer?

Dit is je tweede reactie die gewoon totaal de plank verkeerd slaat en wat mij betreft hou je beter je mond dicht als je niet weet hoe of wat met de huidige Next. Want jou opmerking(en) brengen enorme twijfel teweeg terwijl je enorme onwaarheden aan het verkondigen bent
Je kunt nu zeggen dat het bij mij nergens op slaat, maar misschien heb je zelf ook niet alle informatie.

Uit het bestel proces dat op dit moment geldig is:
Stap 3: Tv-kijken in je slaapkamer of woonkamer? Voeg dan een extra Mediabox Next toe aan je pakket. Je ontvangt 'm binnen enkele dagen na het aansluiten van de Mediabox Next. (Zie ook https://tweakers.net/gallery/50178/fotoalbum/?MapID=24669)

Dus dat kan wel. Wat wel zou kunnen is dat dit nog niet voor alle klanten is geactiveerd maar alleen voor de testers op dit moment (gezien einde test periode)

CI kaarten houden ook niet zomaar op. Ik heb er hier 2 in gebruik en heb ook de Next. Je mag bij Ziggo echter maar 3 kaarten in totaal inclusief de mediaboxen. Dit kun je checken door in te loggen bij Mijn Ziggo. Heb je meer ci kaarten. Dan schakelen ze deze random uit bij het bestellen van een Next. Het bestelproces wordt nog aangepast zodat je kan kiezen welke je uit wil schakelen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 mei 2019 09:29]

Bedankt voor je aanvulling welke wel op waarheden is gebaseerd dit is een extreem nuttige toevoeging en een verbetering op mijn bericht. Hiervan was ik zelf persoonlijk niet op de hoogte.

De opmerking(en) die echter door jou zijn gemaakt waar ik het heb over onwaarheden waren onder andere dat je beweerde dat;

- Je opnames 2 jaar opgeslagen bleven
- Je 8 programma's tegelijk kan opnemen
- De afstandsbediening bij jou 2 AAA nodig heeft en 4 AAA niet mogelijk is.
- De Mediabox Next voorzien moet zijn van een Ziggo logo ipv een Liberty Global / UPC en dat het anders geen Next is.

Wat mij betreft 4 goede redenen om wat jij aangeeft niet zomaar klakkeloos te kunnen vertrouwen aangezien het tegendeel enorm is bewezen in dit geval en ik vindt het jammer dat je daarin niet erkent dat je enorm fout hebt gezeten echter weet ik wel dat als ik ooit een reactie van jou tegenkom ik hier heel erg veel op na ga lezen vooralleer ik je reactie in de toekomst als waarheid beschouw.
Hmm vreemd.. normaliter zou je gewoon met CI moeten kunnen blijven kijken.. heb je ziggo hierover gebeld? Lijkt me niet dat je de slaapkamer TV moet inleveren voor 1 TV box :+
Ik vroeg of ik door een af en toe haperende Horizon Box in aanmerking kwam voor de Mediabox Next,dat kon,maar dan zouden de modules niet meer werken volgens Ziggo.Op dit moment tenminste... Ik hoop dat het binnenkort wel gaat werken. Als dit zover is zal ik het hier melden
In dat geval update ik tegen die tijd de review eventueel om dat echt duidelijk hier ook te vermelden aangezien ik dat dan wel een ontzettend slechte service vind. Maar wat nou volgens ziggo als je dan in de slaapkamer TV wilt kijken? Moet je dan verplicht met een Chromecast werken icm Ziggo GO?
Netflix krijg je niet in 4K te zien op de Next box.

Heb de Next staan sinds gisteren en deze zit aan een Samsung 4K tv maar je krijgt op Netflix geen 4K.
Gewoon HD.
Bedankt voor je toelichting, zelf heb ik hier geen problemen mee. Het kan wellicht zijn dat je op je eigen TV nog iets moet instellen? Volgens het Ziggo Community platform zie ik een bericht van DrGonzo die het volgende vermeldt:

Bron: https://community.ziggo.n...iabox-next-opgelost-39026

Succes, het gaat je vast lukken! :)
Gelukt!

Moest de box aansluiten op de HDMI 3 poort en de Netflix app opnieuw laden..thx!
Geen dank! Heb hier zelf ook even voor gezocht want ik was niet bekend met het issue!

Veel kijkplezier gewenst, dat moet vast goedkomen! :+
Ik heb de Next via WiFi aangesloten, maar begrijp ik nou goed dat dit niet voldoende is voor 4K?
Dan heb ik mijn ATV 4k niet voor niets gekocht. Elk nadeel heb zijn voordeel ?
@MarioG Wil je graag even wijzen op de reactie(s) van zijn post waarin hij aangeeft dat het probleem is opgelost. Hij moest een andere HDMI poort gebruiken en de applicatie opnieuw starten :+
Krijg je bericht als je deze krijgt? of moet je m aanvragen ofzo hoe werkt dat?
Zover ik heb begrepen is vanaf Juni de Mediabox Next voor iedereen beschikbaar op dit moment geven ze hem uit als je issues hebt met de Mediabox XL dus mijn advies aan jou is contacteer Ziggo via de chat op Facebook of via de telefoon en geef aan dat je graag de Mediabox Next wenst te ontvangen omdat je continue gezeur hebt met het gebruik van Netflix op je Mediabox XL en/of continue vastlopers hebt tijdens het kijken van Replay TV en/of on-demand.

Ze zullen je dan toevoegen aan de lijst met mensen die issues hebben met de Mediabox XL (Horizon) en na ongeveer een week / anderhalve week zul je een e-mail ontvangen om je abonnement om te zetten naar het nieuwe abonnement inclusief de Mediabox Next. Je abonnement trouwens zal gewoon dezelfde contractduur behouden.
Ah op die fiets :)
Ik heb inderdaad proplemen met me huidige box maar niks met Netflix (die draai ik op me Shield)
Maar gewoon dat zo dat mijninternet meer uitval heeft dan mij haren .

Maar ik kan wel wachten tot Juni/Juli :) Tnx voor de info
Ik kreeg bij het plaatsen van een reactie op een Ziggo Twitter bericht, een paar dagen later van de webcare een uitnodiging om een nieuwe box aan te vragen. Er zijn dus meerdere wegen.

Interessante review! Bedankt.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 19 mei 2019 23:53]

[...]
Je kunt tevens ook via Ziggo GO een opname bekijken, overal in de EU.
[...]
Zouden er echt nog meerdere tuners in dat apparaat zitten die de opnames over de krappe upload naar buiten toe stuurt de cloud in? Denk het niet... Ik vermoed dat er helemaal niets meer wordt 'opgenomen' in de box zelf, maar dat er gewoon een signaaltje wordt gestuurd dat er *centraal bij Ziggo* een bepaalde stream van tijd T1 tot T2 achteraf beschikbaar is voor jou om terug te kijken. Eigenlijk wordt dus in het TV-platform van Ziggo centraal de boel al opgeslagen en krijgt iedereen een stream van dezelfde bitjes van dezelfde opname op de disk in de cloud.
Ik ben het met je eens, vind het hebben van 8 tuners eigenlijk gezien de werking van het device erg overbodig. Gezien namelijk opnames in de cloud worden opgeslagen en je meer dan 8 programma's tegelijk kan opnemen.. volgens Ziggo zolang je maar ruimte beschikbaar hebt en zoveel programma's als je zelf wilt. Waar voorheen een tuner nodig was voor 1 programma inclusief het kijken dus twee tuners totaal voor 1 programma te kunnen opnemen. De meerwaarde en geloofwaardigheid van 8 tuners geloof ik zelf in ieder geval niet, alleen wie ben ik om de handleiding, website van ziggo en specificaties te ontkrachten als het er toch echt staat.

Daarnaast denk ik dat je gelijk hebt en dat Ziggo gewoon alle programma's opneemt en zodra jij hebt aangegeven dat je het wilt opnemen dat het signaal is dat het na aflopen programma aan jou beschikbaar moet worden gesteld. Zou wel verklaren dat je niet een opname kan starten met 10 minuten vooraf en 10 minuten achteraf eindigen.. Zodra dit beschikbaar komt zal dit verhaal in ieder geval ontkracht worden immo.

Wel een goede aanvulling en stof tot nadenken! Bedankt!

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 20 mei 2019 13:37]

Tuners worden gebruikt om sneller te kunnen zappen
Bedankt voor de toelichting, kan je ook aangeven hoe dat eigenlijk werkt? In korte taal dan, niet dat er een heel boekwerk straks hier in de review staat, zijn kanalen die je veel bekijkt door Ziggo op de achtergrond altijd actief of hoe zit dat? (Zelf onbekend op dat vlak namelijk)
Gewoon al vooral de vrije tuners het kanaal ervoor en erna laten afstemmen, zodat als je op de knop drukt het near-instant is. Tuner moet namelijk anders afstemmen op frequentie, eerste volledige MPEG frame afwachten enzo, dat duurt soms even.
Op de box word inderdaad niets meer opgenomen, het is zelfs zo als je 1 minuut voordat een programma afgelopen is, op programma opnemen klikt, de hele aflevering gewoon compleet terug te kijken is.
Ben eigenlijk nieuwsgierig naar de voordelen van de Next ten opzichte van de Humax ontvangers, als die er al zijn. 4K is natuurlijk lachwekkend: Ziggo zendt niet eens uit in FullHD, laat staan dat 4K op korte termijn valt te verwachten. Maar andere voordelen?

Heb nu een 5400, en die bevalt me eigenlijk prima. Enig puntje is dat de harddisk begint te slijten, dus ik vraag me af of het nog zin heeft deze te vervangen of toch maar een Next aan moet vragen...
In jou geval is het grootste voordeel dat de opnames opgeslagen worden in de cloud in plaats van op een hardeschijf die kan verslijten. De opnames blijven zoals in de review aangegeven 365 dagen bestaan, je hebt dus een jaar de tijd om de opnames terug te kijken. Het is tevens zo dat je zo ongeveer 400 uur kan opnemen dat betekend dat je +- 130 films kan opnemen / plannen of 350 series kan opnemen.

Ziggo biedt op dit moment nog geen 4k televisiekanalen aan, ik heb er echter wel alle vertrouwen in dat Ziggo wel degelijk bezig is 4k ook voor televisiekanalen beschikbaar te maken. Welliswaar kunnen we nu via de Mediabox Next YouTube en Netflix in 4k bekijken dus wat dat betreft ook een pluspuntje.
Wij hebben thuis nu ook een Horizon box. Hiervoor hadden we een Humax (op het oude netwerk van Ziggo, nu in Chello gebied). Humax beviel mij beter.

Hebben ook een tijdje van Telfort een abbo gehad. Kastje wat daarbij zat was helemaal bagger. Zeker het opnemen in de cloud en pauzeren van TV was echt klote. Dus dat Ziggo nu ook in de cloud gaat opnemen vind ik niet direct een vooruitgang.
Ik ben het volledig met je eens dat de Humax beter presteerde in gebruik zoals het wisselen tussen kanalen wat lekker vlot verliep in tegenstelling tot de Mediabox XL (Horizon) die hier zo nu en dan enorme moeite mee had voor je weer kon wisselen naar een andere zender omdat je toevallig foutief kanaal hebt ingedrukt met je slaperige hoofd (bijvoorbeeld).

Echter is wat betreft de Mediabox Next in vergelijking met de Mediabox XL een enorme vooruitgang op het gebied van energiegebruik ruim 85% van het energieverbruik in standby en actief kijken is gewoon verdwenen. Daarnaast komt dit o.a. door het niet meer hebben van een HDD in de box, eventueel een modem die wel of niet even een beetje stroom verbruikt en twee WiFi ontvangers die toch wel actief waren en extra energie slurpten.

De Mediabox Next is qua kastje echt heel solide, stevig en zeker niet van baggere kwaliteit te noemen. Sterker nog het zit echt stevig in elkaar en weegt toch aardig ruim 2.5kg en dat voor een Mediabox...

Ik moet zeggen dat het pauzeren van TV en het herstarten hiervan wel goed verloopt tot nu toe bij mij althans, nog geen issues mee ondervonden. Zelf ben ik niet van het opnemen maar nu ik hier zoveel commentaar over hoor, denk ik dat ik maar even wat opnames ga inplannen en ga kijken hoe dit er vanavond uitziet en/of morgen. Ik update dat nog wel even hier.
Telenet in Belgie heeft net dezelfde boxen. Alleen komt er het logo niet op.
Die providers vallen allemaal onder Liberty Global en gebruiken nu dezelfde boxen om kosten te drukken. Zelfs de interface is hetzelfde ><

[Reactie gewijzigd door Imichua op 20 mei 2019 17:57]

Dat klopt, heb dat begrepen van mijn oom, van oorsprong ben ik er geboren dus kom er met regelmaat. Alleen moet ik wel zeggen dat ik daar ook echt geen issues heb ervaren met de Mediabox. Uiteraard is hij voor de Nederlandse markt ietwat gewijzigd in de bron zodat het netwerk hier word ondersteund en verder is het eigenlijk nagenoeg twee druppels water alleen gezien ik hem niet bezat kon ik er moeilijk echt over oordelen.

Je klinkt alsof je negatieve ervaringen hebt met de Mediabox Next wil je deze uiten om hier anderen van op de hoogte te brengen?

Het is tevens toch ook logisch dat ze dezelfde mediaboxen gebruiken om kosten te drukken waarom een goed werkend product nog willen veranderen? :+ (Oké verbetering is altijd mogelijk daar niet van, maar tot dusver werkt de Mediabox Next echt als een zonnetje)

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 20 mei 2019 18:08]

Hey Tweakez,

Ik heb niet veel negatieve opmerkingen over de box.
Ben er best tevreden over.
Alleen het 4K gedeelte niet.
Waar ik een beetje een hekel aan krijg is dat ze tegenwoordig op elke doos 4K zetten.(hetzelfde voor ATMOS over 2 speakers ><)
Dit is 4K compressed en daar krijg je automatisch verlies op.
Ik weet +- hoeveel bandwidth je nodig hebt voor uncompressed en dan spreken we over een aantal Gbps en hangen er nog factoren aan als bit kleurdiepte. https://www.extron.com/product/videotools.aspx
Ik weet niet of je dit zelf al hebt gezien maar in Netflix en kabel tv kijken krijg ik soms rare schimmen over het beeld. Ik vermoed dat dit de beeld processor is die ''iets'' probeert bij te trekken maar dat zal dan TV gerelateerd zijn. Ik heb een Samsung UE55NU7640.
Maar nu ben ik off topic aan het gaan.
Nette review +2
@Imichua

Bedankt voor je aanvulling. Begrijpelijk dat je er zo'n gevoel bij hebt. Voor wat betreft echt details met betrekking tot 4k en compressie etcetera heb ik enorm weinig kaas van gegeten (oftewel ik heb echt geen flauw benul).

Heb een aantal 4k series gekeken inmiddels op Netflix en ik moet zeggen dat ik geen issues ervaar qua schimmen of rare kleuren. Maargoed, wellicht dat ik daar niet op let.. Zolang het maar zuiver is en tot dusver is het dat naar mijn idee.

Ik heb zelf Samsung QE65Q900R als model hier aan de muur hangen.

Bedankt voor je +2

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 20 mei 2019 23:08]

Leuke review. Kleine aanvullingen:
- bij de laatste generatie van de Mediabox XL is het verbruik lager (ik meen max. 38 Watt)
- het verhaal van het retoursignaal klopt. En de Mediabox XL ‘plukt’ zijn internet (voor bijvoorbeeld Netflix weergeven) direct van de kabel. Met de nieuwe box heb je , als je netwerk goed is ingericht, veel meer bandbreedte.
Tot slot een vraag: kan iemand ervaringen delen over de nieuwe modem ten opzichte van de oude Cisco modem? Ik krijg hem ongevraagd meegeleverd. Ik heb het modem in bridge modus staan (daarachter een EdgeRouter X).
Heb je ergens hier een link van want zelfs op de Ziggo website kan ik deze waardes niet terugvinden. Zodoende dat ik dit heb overgenomen volgens mijn meter en de website van Ziggo.

Zelf heb ik de Connect Box retour gestuurd maar het schijnt dat 'ie beter is op het vlak van stabiliteit en WiFi signaal. Kan er geen heel zinnige uitspraken over doen maar ja, alleen aannemen wat anderen hierover vermelden en wat dat betreft klinkt het wel veelbelovend. Zelf gebruik ik een Netgear Nighthawk x9000 of iets en m'n Technicolor modem van 4 jaar geleden die in bridge staat.
Potver.... je hebt waarschijnlijk gelijk. Had ergens gelezen dat de GW-740 (zonder scart) zuiniger zou zijn dan de originele Horizon box. Ik heb hem nooit aan de meter gehangen.
Als ik geen gelijk heb, hoor ik het ook graag want dan zet ik het met een gerust hart erbij! :+ Ik wil je wel bedanken voor je terugkoppeling nog. Hoe completer deze review des te beter beeld iemand bij het device zelf kan hebben.
Let op als je de Connectbox wil gaan gebruiken komt hij mogelijk up met een ipv6 configuratie. bye port maps!

Ziggo kan hem d.m.v. "bin" file ombouwen naar ipv4.
De Connectbox is een drama. DHCP pagina loopt vast/ heeft heel heel heel lang nodig om lease vast te zetten. Sonos en Hue verliezen de verbinding meerdere keren per dag (rechtstreeks met kabel aangesloten op modem). Dan moet je ze of opnieuw opstarten of de netwerkkabel even uit het modem halen en er weer in stoppen.
En daarnaast kun je bijv geen eigen smtp server meer draaien omdat het ding de portforwarding van die poort weigert (behalve als je modem in bridge zet)
Jammer dat een paar foto’s van de mediabox ontbreken, voor en achterkant, daarnaast een paar foto’s van het menu en je review zou extra kudo’s krijgen ;)
Was in ieder geval genoeg om mij over te halen Ziggo eens te bellen en voor mij is de nieuwe mediabox dus ook onderweg.
Wat een verademing zal het zijn als de bediening inderdaad vlotter gaat ;)
Ik zat daar over te twijfelen (een van mn eerste reviews dit) maar heb extra foto's toegevoegd. Waaronder globaal overzicht interface en de mediabox zelf.

Wat betreft de bediening verbaasde me dit ook want het gaat oprecht instant geen vertraging meer het kanaal is direct ingeladen en je kan bij foutief kanaalnummer bijvoorbeeld ook direct naar een ander kanaal zonder issues

[Reactie gewijzigd door Tweakez op 18 mei 2019 12:58]

Wel vreemd dat je bij een tv compleet en internet start abbonement (geen sneller internet mogelijk volgens ziggo monteur laatste keer) je dan geen nextbox krijgt. Je bent dan verplicht het alles in één complete af te nemen in mij geval elke maand 8 euro meer 😕 ik heb nu een haperende horizonbox.

[Reactie gewijzigd door dewaltherman op 18 mei 2019 19:56]

Neem je tijd.. op dit moment wordt de box alleen uitgegeven aan de hogere pakketten. Het is nu in een rustige uitrolfase welke de afgelopen maand in versnelling is gekomen.

Binnenkort ben jij ook aan de beurt ongeacht je abonnement.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft