Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT610N Review

BlackSmokey 5 mei 2010, laatste update op 2 juni 2010, 8.117 views

Linksys WRT610N

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Mogelijkheden
  • Snelheid

Minpunten

• Wordt warm
  • Zeer beperkte handleiding
  • Vervelende Software
  • Automatisch configureren werkt niet goed

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Na een lange tijd de DrayTek Vigor 2200VG te hebben gebruikt toch opzoek gegaan naar een Wireless N Router. Aangezien er twee laptops bij mij in huis Wireles N gebruiken en 2 laptops Wireless G gebruiken was een Dual-Band Router een vereiste. Daarnaast moeten er minimaal 1gbps poorten in zitten.

Het liefst ging ik weer voor een Vigor. Een mogelijke optie was de Vigor 2930N. Deze had echter geen Dual Band, wel een andere rits mogelijkheden die wel leuk zijn maar niet noodzakelijk. Daarbij vond ik de prijs net even iets te ver gaan (-+ 285 euro). Een andere mogelijkheid was de WNDR3700 van Netgear. Qua mogelijkheden vrijwel gelijk aan de WRT610N, maar in verband met eerdere ervaringen met Netgear routers toch maar voor de WRT610N gekozen. Veel gegoogled op deze router. Echter ook veel problemen gevonden, met name het warmte probleem schijnt nogal dominant aanwezig te zijn. Maar er zaten ook heel veel goede reviews tussen. Uiteindelijk heb ik uit alle reviews zelf de conclusie getrokken dat het niet zozeer ligt aan de router maar aan de apparatuur die je er mee gebruikt.

Unboxing:

Een relatief kleine doos. Zodra je hem opent zit er een futuristisch uitziende router in, een RJ-45 kabel, power adapter en het bekende kartonnen envelopje met daarin de cd-rom en de garantiebewijzen.

Installeren:

Zoals altijd begint het met de kabeltjes aansluiten. Over het algemeen spreekt dit voor zich en anders is er een quickstart guide (digitaal op de cd) beschikbaar met daarin een schematische tekening. Helaas heeft Linksys de netwerkpoorten afgeplakt met een sticker "Run CD First". Als je echt geen verstand hebt van netwerken dan kan je het doen, maar anders raad ik het echt af. Buiten het feit dat hij hem bij mij niet goed had ingesteld (Switch zit achter een modem, maar hij gaf de WRT610N het zelfde ipadres als mijn modem dus ik was meteen mijn hele internetverbinding kwijt) installeert hij een hele bak software mee. Om eerlijk te zijn, software die ik absoluut niet wil hebben genaamd Network Magic. Hiermee kan je de via de switch beschikbaar gestelde usb devices managen. Hierover later meer. Makkelijker is om hem gewoon even aan te sluiten op een pc en dan naar 192.168.1.1 gaan.

Instellingen:

Zoals we ook al gewend zijn van de WRT54G kom je zodra je inlogt op de standaard pagina uit waar je je basisinstellingen kunt veranderen. Hieronder verstaan ze de hostnaam, type internetverbinding (voor als je hem als kabel-modem gebruikt), ip adres van de router, DHCP instellingen en de klok. Dit spreekt allemaal redelijk voor zich.

Ernaast vinden we het kopje Draadloos. Dit schermpje is echter iets anders dan we bij een gemiddelde router gewend zijn. Hier krijgen we namelijk een overzicht van 2 wireless netwerken. Namelijk eentje op de 5 Ghz frequentie en eentje op de 2,4 Ghz frequentie. Voor allebei geld dat er een SSID, Kanaalbreedte en SSID-Broadcast bepaald kan worden. Daarnaast zijn er nog 2 andere subkopjes "WLan-Beveiliging" en "Geavanceerde instellingen beveiliging" waar deze scheiding is gemaakt. Alleen bij het subkopje "Mac-Filter Wlan" is geen onderscheid gemaakt. Graag had ik ook hier per netwerk een overzicht willen hebben. Onder het subkopje WLan Beveiliging kunnen we vanzelf sprekend bepalen of we beveiliging willen gebruiken en zo ja welke soort en wat voor versleuteling. Bij geavanceerde instellingen beveiliging kan men voor elke frequentie los bepalen welke verificatie type, basissnelheid. overdrachtssnelheid. zendvermogen etc gekozen worden. Het subkopje MAC-Filter is wat we gewend zijn van Linksys. Bepaalde mac-adressen toelaten of juist weigeren door ze in een lijst op te nemen.

Volgende kopje is Beveiliging. Hierin vinden we niet zo heel veel, aangezien de meeste beveiliging al bij Draadloos is ondergebracht. Wat we hier nog vinden is het activeren/deactiveren van de SPI Firewall, een internetfilter en de mogelijkheid tot blokkeren van Proxy, Java, ActiveX en cookies. Tevens is het in een apart subkopje genaamd VPN Doorvoer mogelijk om te bepalen welke van de drie VPN protocollen er wel en niet doorgelaten mogen worden.

Als volgende in het rijtje vinden we Opslag. Hiermee wordt het mogelijk gemaakt om doormiddel van de aanwezige USB-poort bijvoorbeeld een usb-harddrive te sharen over het netwerk. Tevens kan deze hardeschijf dienst doen als mediaserver of FTP-server.

Toegangsbeperking is het volgende kopje wat we tegen komen. HIerin is het mogelijk om aan de hand van dagen, tijden, urls en trefwoorden te bepalen wat voor welke pc geblokkeerd moet worden. De pc's worden aan de hand van een MAC-Adres of IP-Adres geverifieerd. Daarnaast is het nog mogelijk om aan de hand van poortnummer(s) en protocol (UDP en/of TCP) Toepassingen te laten blokkeren.

De volgende is Toepassingen & Games. Dit is het tegenovergestelde van de Toegangsbeperking. Hier wordt het namelijk mogelijk gemaakt op poorten te forwarden naar specifieke ipadressen. Tevens is hier de mogelijk om DMZ of QoS in te stellen.

Beheer is het volgende kopje in de rij. Hier betreft het hoofdzakelijk de interne functies van de WRT610N. Zoals je routerwachtwoord, Toegang Lokaal en Extern beheer en het instellen van UPNP. In de subkopjes zijn ook onder andere het logboek, diagnostische tests (Tracing en Pingen), fabrieksinstellingen de firmware upgrade opgenomen. Overigens moet ik er wel even bij vermelden dat je zelf de firmware upgrade moet downloaden vanaf de Linksys website, De router kan niet zelf zoeken naar updates.

Tot slot vinden we Status. Vanzelfsprekend krijgen we hier een kort en bondig overzicht van de door ons ingestelde router/switch. Deze is onderverdeeld in de subkopjes Router, Lokaal Netwerk en Draadloosnetwerk.

Zoals we kunnen zien vertoont deze WRT610N een hoop overeenkomsten met de voorgaande modellen van Linksys. Met een beetje netwerkkennis kan je prima uit de voeten met deze router. Wijzigingen aanbrengen gaat relatief makkelijk, alles is of drop-dropdownmenu of handmatige invoer. Wel moet je per pagina altijd onderin op Instellingen opslaan klikken. Je krijgt ook geen melding als je doorklikt naar een volgende pagina.

Prestaties:

Waarschijnlijk het geen waar bijna iedereen de review voor leest. Namelijk de prestaties. Na de nodige horrorverhalen er over te hebben gehoord moet ik zeggen dat ik het allemaal niet zo erg ervaar. Het is een feit dat hij vrij warm wordt. Iets wat mogelijk in de toekomst problemen kan opleveren. Maar voorlopig kan ik niks anders zeggen dan een stabiele verbinding. De router hangt in de meterkast en in combinatie met een KPN Glasvezel abonnement van 30 Mbit haal ik op www.Speedtest.net de zelfde resultaten als wanneer ik bekabeld werk. Namelijk 26 Mbit. (Wel op het Wireless N netwerk). Dit is ter vergelijking met de Vigor 2200VG een aanzienlijk verschil. Daar kwam ik draadloos max tot 17 Mbit. Echter zijn de resultaten over het 2.4 Ghz gedeelte behoorlijk teleurstellend. Ik kom daar niet boven de 6 Mbit uit.

Over het bereik ben ik tevreden. Zoals al eerder aangegeven zit hij in de meterkast en ik heb zowel op de 1e als de 2e verdieping gewoon 2 tot 3 streepjes bereik. Als ik op de begane grond zit is dit 5 streepjes.

Via Wireless naar mijn NAS (ReadyNas Duo) is de schrijf snelheid rond 4 Mbps. Dit is echter via LAN 12 mbps. (Ik moet hier wel de kanttekening bijzetten dat dit met een 100mbit lankaart is, met een 1000mbit kaart ligt de snelheid rond de 20 mb, en er tussen mijn ReadyNAS en de WRT610N nog een switch zit. Ik heb helaas nog niet kunnen testen zonder deze switch er tussen.)

Aangezien ik twee Toshiba laptops gebruik uit dezelfde familie hebben ze ook allebei dezelfde Wlan Chip er in ztten. Namelijk de Intel 4965AGN. Deze scheen volgens andere reviews uitzonderlijk goed te presteren met de WRT610N.

conclusie:

Al met al ben ik met de prestaties best tevreden. Het Algemene beeld is dus redelijk positief.

Ik heb de router gekocht bij de Mycom voor 139,99. Een redelijk forse prijs maar in mijn ogen,(mits hij blijft presteren zoals hij nu doet) toch wel het geld waard. Vooral de mogelijkheden bevallen mij goed. Graag had ik ook nog een Vlan mogelijkheid erin gehad maargoed je kan niet alles hebben. Mocht de WRT610N in korte tijd alsnog tegenvallend presteren ga ik de Netgear WNDR3700 als nog proberen.

Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust. Ik probeer ze zoveel mogelijk te beantwoorden

Heb jij ook een Linksys WRT610N?

Wat zijn de prestaties van de USB-poort? Ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde is als met de WAG320N, maar je kan nooit weten.
Ik weet niet hoe het met de prestaties van de WAG320N zit. Ik weet het wel van de WRT610N. Ik heb een test gedaan met een SanDisk Cruzer Contour van 8 Gb op de usb-poort. Via de Wireless upload ik met -+ 2,1 mbps en download ik met 2,5 mbps.
Via de kabel gaat het aanzienlijk sneller. Upload met 5.2 mbps en download met 5,5 mbps. Kortom niet echt om over een huis te schrijven maar leuk als extra gadget. Zelf heb ik een NAS staan. Dus ik gebruik zelf deze hele functie niet. Maar het is makkelijk dat het erop zit.
Deze router heb ik ook gekocht twee weken geleden bij informatique voor 139,99 euro.
Helaas is de dd-wrt firmware in beta fase. Wifi verbinding op 5Ghz valt om de 5 minuten.

Ik heb maar besloten om voorlopig met de originele firmware van Linksys te blijven werken, tot dat dd-wrt een stable release uitbrengt.

Wat ik wel kan vertellen is dat deze router eindelijk mijn 100mbit internet verbinding kan door routeren naar mijn twee laptops, beide met Intel 4965AGN.

De router wordt wel lichtjes warm, maar niet zo warm zoals sommige tweakers en reviewers hebben aangekaart.

Wat betreft is dit een topper. Alleen even geduld voor een stable release van DD-WRT.
Ik zit zelf nog steeds op de Originele Firmware, Zolang het bij mij goed draait blijf ik daar ook. Tijdens het downloaden heb ik in 1,5 uur tijd 2x gehad dat mijn snelheid -+ 300 kbps naar beneden ging, maar binnen 20 seconden was hij weer terug. Voor de rest stond hij constant stabiel op 2800 kbps. Kortom aan mijn kant geen klagen. Behalve dat ik vind dat hij voor een router vrij warm wordt, maar zolang hij goed blijft presteren zul je mij er niet verder over horen. Overigens is de router op zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz frequentie prima stabiel.
O?
Draaid hier anders rete stabiel hoor op 5 en 2.4ghz met dd-wrt.
Hai...
Ik heb zelf een andere firmware opgezet van dd-wrt. Je krijgt dan een uitbreiding met heel veel mogelijkheden en het werkt super!
Je hebt dan mogelijkheden zoals wakeonlan op afstand via Telnet sessie etc.
Dus geen onnodige stroom rekening alleen je PC starten wanneer het echt nodig is.
Standaard heeft de 610n 2 wifi accespoint maar met de DD-WRT kun je er meerdere maken (virtueel).

Het werkt echt goed.
Greetz,
NT

[Reactie gewijzigd door necatitaner op 13 augustus 2010 12:27]

Mocht er iemand last krijgen van dat de downloadsnelheid na verloop van tijd in elkaar stort kijk dan eens hier:

Bij mij was de oplossing om upnp uit te schakelen.
Die schrijfsnelheid naar je Nas over draadloos valt me erg tegen. Gebruik je dan de 5 Ghz wel?
Hallo, ik zoek ook een router. Mijn keuze gaat tussen de netgear WNDR3700 en linksys WRT610. Ik ben wel niet zo blij met de warmte ontwikkeling in deze router. Volgens mij kan je deze router na 2jaar weggooien door de warmte ontwikkeling. Wat gebeurt er namelijk, alle componenten die in deze router zitten worden extra belast door deze warmte. Met name condensatoren en elco's krijgen hier last mee. De capaciteit zal afnemen. De router zal niet echt kapot gaan, maar je zal allerlei wazige klachten gaan krijgen. Bijvoorbeeld wegvallende verbindingen zowel bekabeld en zeker ook draadloze verbindingen. Ik ben dus huiverig om deze router te kopen.
Een router in de meterkast is een slecht idee. Houd je meterkast zo koel mogelijk. Het gas wordt namelijk duurder als de gasmeter opwarmt. Je betaald per kubieke meter en warm gas heeft minder energie per kuub omdat het uitzet. Recente metingen hebben aangetoond dat het effect significant is. De energie maatschappijen corrigeren daarom het verbruik afhankelijk van de buitentemperatuur (z.g. warmte dagen) maar niet als je zelf je gasmeter opwarmt door apparatuur in de meterkast te plaatsen.
bron?

vooral handig aangezien je de claim "significant" gebruikt.

persoonlijk denk ik dat dit verwaarloosbaar zal zijn, en of de link met een router/modem kan worden gelegd..