Apache OpenOffice

Apache OpenOffice Review

Kitten666Newbie 14 mei 2019, laatste update op 14 mei 2019, 222 views Product gekregen

Apache OpenOffice

Compleet incompatibel met MS Office en voor professionele doeleinden. Slaat geen wijzigingen op in een document in doc indeling. Gratis, maar waardeloos.

Pluspunten

• Gratis

Minpunten

• Niet compatibel
  • Dikwijls vastlopen
  • Correcties worden niet opgeslagen

Stabiliteit Score: 2
Systeemeisen Score: 3
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Als schrijfster werkte ik met deze Open Office, maar geef toe dat het waardeloos is. Het is gratis, maar ik moet mijn manuscripten in doc hebben om compatibel te zijn met mijn redactie en uitgeverij.

Dus ik sloeg mijn documenten in Open Office op als Word bestand. Ik wijzigde mijn document na aanbevelingen van mijn redacteur. Dus ik sloeg elke wijziging netjes op en rekende dat het klaar was.

Toen ik het nog eens nakeek, was de helft van de correcties niet opgeslagen. Dus weer opnieuw begonnen.

Om een lang verhaal kort te maken: sommige fouten die ik als gecorrigeerd beschouwde, zijn uiteindelijk wel in mijn gepubliceerde eindproduct geraakt.

Dit vind ik onaanvaardbaar! Ik was normaal niet zo om dure producten van Microsoft te kopen, maar als de professioneel wil werken, heb je betrouwbare software nodig. Dat is deze gratis rommel helemaal niet.

Ik zal dit product dus onder geen beding aanraden, als je jezelf als gebruiker een beetje serieus neemt. Als je een bestand wijzigt en de wijzigingen opslaat, moet je daar ook op kunnen vertrouwen. Dat is bij deze dus niet het geval.

Ondertussen kan mijn boek dus terug uit publicatie en kan op uren werk opnieuw doen, omdat ik teveel op deze waardeloze troep gerekend heb.

Heb jij ook een Apache OpenOffice?

Kitten, wellicht eens Libreoffice proberen? Openoffice is jaren geleden overgenomen waarbij de community is opgesplitst tussen Libreoffice en Openoffice. Libreoffice heeft daarbij veel progressie gemaakt en is veel sneller ontwikkelt dan Openoffice. Gezien de meeste kritiek die je uit over compatibiliteit en stabiliteit gaat heb je wellicht meer geluk met Libreoffice.
Beste,
Ik kreeg Open Office aangeraden en heb nog nooit van Libreoffice gehoord. Dat moet ook niet meer. Voor mij geen gratis troep meer. Ik en mijn lezers zijn meer waard, dus ondertussen koop ik liever een MS Office licentie dan nog eens te knoeien met gratis.
Ik heb mijn les geleerd.
En wat als je uitgever nu gewoon zelf OpenOffice of LibreOffice gaat gebruiken :) ? Dan is het probleem ook verholpen. Dan wordt jij als (beginnende?) schrijver niet gedwongen om een bepaald (betaald) pakket te gebruiken om met je uitgever bestanden uit te wisselen. Net als de overheid ook juist (maar veel te langzaam) over stapt op LibreOffice.

En vergeet niet, bestanden opgeslagen in een oudere versie van Word worden ook niet altijd goed geopend of opgeslagen in een nieuwere versie van Word. Dus als Microsoft het tussen Word versies niet voor elkaar krijgt, dan kan je het een gratis software bouwer ook niet kwalijk nemen dat het hun ook niet lukt :) Dus mocht jij een andere versie van Word hebben dan jouw uitgever, dan kan het nog steeds mis gaan.

Het voordeel aan OpenOffice en LibreOffice is dat ze dit wel garanderen, omdat ze gebruik maken van een andere manier van hun bestanden opslaan. Een manier die openbaar beschreven staat voor wie er ook iets mee wil doen, zelfs voor Microsoft. Waar Microsoft documenten opslaat op een manier die niet openbaar beschreven staat.

Dus als je nu je manuscript opslaat in Word dan is de kans minder groot dat je je bestanden over 50 jaar nog kunt openen (mocht je dat willen) dan wanneer je ze opslaan met OpenOffice of LibreOffice. Een discussie die onder archivisten dan ook actief speelt. Als we over 75 jaar willen kunnen teruglezen welke besluiten onze regering heeft genomen nu, kunnen we de digitale documenten dan nog wel lezen? Nu moeten we vertrouwen op Microsoft. Met OpenOffice en LibreOffice hoef je niemand te vertrouwen, omdat dus de manier waarop hun bestanden opgeslagen staat openbaar beschreven is.
Helemaal mee eens, ik vraag me ook waarom de schrijfster heeft gekozen voor OpenOffice in plaats van LibreOffice. Ik was al haast vergeten dat OpenOffice nog bestaat gezien dat LibreOffice de afgelopen jaren veel meer de focus heeft gehad in de media.

Mocht een Office365 licentie te duur voor je zijn Kitten en je geen zin hebben in LIbreOffice omdat het teveel lijkt op OpenOffice zou je ook nog WPS office kunnen proberen. Dat is een chinees alternatief wat ik op android vrij veel gebruik en waarvan ook een Windows versie is. Normaliter zou ik wellicht ook google docs aanraden, aangezien dat ook steeds beter wordt en .doc's steeds beter ondersteunt, echter is het ook wel behoorlijk beperkt qua bijvoorbeeld inhoudsopgaves en dergelijke. Misschien is dat dus geen oplossing voor je.
Ik gebruik ook WPS op Windows en dat is vrijwel volledig compatibel met Word. Enige nadeel zijn de popups die met de gratis versie meekomen en de push om steeds hun cloud in te stellen. Maar verder ben ik er zeer tevreden mee. Mijn ervaringen (alweer lang geleden) met Libre- en Open Office qua compatibiliteit met MS Office waren een stuk minder prettig.
LibreOffice is zeker geen gratis troep, daar valt prima mee te werken.