LG 34WL85C-B Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WL85C-B Zwart Review

SokkiejjjTestpanel 13 mei 2019, laatste update op 13 mei 2019, 190 views Testpanel

LG 34WL85C-B Zwart

De monitor werkt zeer prettig, heeft een goed paneel en is met name bedoeld voor serieus werk. Voor een spelletje tussendoor is deze ook prima te gebruiken.

Pluspunten

• Prima metalen voet, waardoor veel ruimte op bureau
  • OSD intuïtief
  • Goed IPS paneel (goede kleurenweergave)
  • Voor monitorbegrippen goede ingebouwde luidsprekers

Minpunten

• 75Hz paneel niet merkbaar
  • HDR modus inconsistent
  • Randen paneel
  • Ondanks FreeSync toch image tearing

Algemene beoordeling

Ik heb zelf, voordat ik met deze monitor in aanraking kwam, geen ervaring met 21:9 ultrawide schermen. Het werkt zeer prettig, monitor heeft een goed paneel en is met name bedoeld voor serieus werk. Voor een spelletje tussendoor is deze monitor prima te gebruiken.
Ik zal paar keer een vergelijking doen met mijn eigen monitor, de AOC AG322QC4.

Featureset

FreeSync
Ik was ondertussen zeer gewend aan het FreeSync VA paneel van mijn AOC monitor. Deze LG monitor heeft een 75Hz paneel en ik moet eerlijk zeggen dat ik verschil t.o.v. 60Hz monitoren niet merk. Echter merk ik heel duidelijk het verschil in soepelheid, navigatie en vooral gamen met mijn AOC monitor, aangezien deze een dubbel zo hoge refresh rate heeft.
FreeSync zit er dus op, en heeft een range van 40Hz – 75Hz.
OSD
Er zit een hele duidelijke on-screen-display op deze LG monitor. Ik vind de interface intuïtief werken en het is binnen een paar klikken snel geregeld. Ik vind het vooral prettig dat ik snel tussen beeldmodi kan schakelen.
Ingebouwde speakers
Normaal zou je de ingebouwde speakers van een monitor niet zo gauw gebruiken. Maar ik heb er toch vaker van gebruik gemaakt dan ik in eerste instantie gedacht had.
Ik heb namelijk mijn Samsung televisie via HDMI op mijn computer verbonden, en de “geluidsinstallatie” (Logitech Z-5500) zit daar met een optische kabel aan verbonden. Als ik TV aan het kijken was (iets in de achtergrond aan had staan) dan viel ik qua geluid terug op de speakers van de LG monitor. Het geluid t.o.v. de AOC monitor is velen malen beter. Het geluid van de ingebouwde speakers op de LG monitor kunnen flink hard zonder vervorming, iets wat bij de AOC monitor niet mogelijk is.

Beeldkwaliteit

De kleurweergave is naar mijn eigen mening erg goed. Zeker als ik dit vergelijk t.o.v. mijn AOC monitor. De kleuren op de AOC monitor ogen regelmatig flets en niet natuurgetrouw. Ik durf op mijn AOC monitor geen photoshop werkzaamheden te doen, en daar heb ik op deze LG monitor wel het vertrouwen in.
De LG monitor heeft een HDR stand, maar deze werkt niet feilloos. Niet in mijn geval. Ik heb regelmatig het spel F1 2018 gespeeld en merkte de eerste 10 keer dat het overschakelen naar HDR-stand vlekkeloos verliep. De laatste paar keren schakelde de LG monitor wel over naar HDR-stand, maar leek het alsof er een over-brightness-boost was en ik kreeg dit in het spel niet goed. Zodra ik naar Windows schakelde, keerde de normale modus weer terug.
Ik merk wel duidelijk verschil in de 300cd/m2 van de LG monitor en de 100cd/m2 hogere, dus 400cd/m2 helderheid HDR-stand van de AOC monitor. Waar de LG monitor de kleuren perfect behoudt, verliest de AOC de kleurechtheid enorm in de HDR-stand.
De HDR-stand van de LG monitor is in mijn ogen dus erg inconsistent. Het schakelen tussen HDR aan/uit op de AOC monitor verloopt 95% vlekkeloos, waar het bij deze LG monitor, in mijn geval, de ene keer wel goed gaat en de andere keer dus niet. Erg vervelend als je even gauw een spelletje wilt spelen en het lijkt alsof de helderheid enorm overboost wordt. Het enige wat er dan kan is het uitschakelen van de HDR-stand in de quick picture modi, maar daar verdwijnt dus het effect van HDR dan compleet.
Het contrast is verder prima en is in mijn ogen vergelijkbaar met de AOC monitor.
Met de LG monitor heb ik geen last van ghosting. Ondanks de FreeSync heb ik toch last van image tearing. Ik heb allerlei modi geprobeerd met mijn grafische kaart (Vega 64 van AMD). Het enige wat hier tegen hielp was Vsync, maar dan kan je naar mijn idee net zo goed FreeSync achter wegen laten.
Ik heb de monitor geïnspecteerd van dichtbij en deze bevat geen pixel defecten.
Information-scherm op OSD ter controle of het scherm wel op 75Hz staat

Bouwkwaliteit en afwerking

De metalen voet is erg prettig en is dankzij zijn ontwerp erg goed zo ver mogelijk op een bureau neer te zetten. In vergelijking met mijn eigen AOC monitor ervaar ik de metalen voet van de LG monitor als prettiger, omdat ik daardoor meer ruimte heb op mijn bureau. Meer ruimte is altijd beter in mijn ogen. De bouwkwaliteit is prima in orde, echter viel mij op dat de hoeken van de monitor wat “raar” zijn afgewerkt, zie foto:
Ik kreeg hierdoor het idee dat er nog een plastic laag op de monitor zat die ik eraf moest trekken, maar kwam gelukkig zeer snel tot de conclusie dat dit niet het geval was.

Het scherm heeft mooie dunne randen en een mooie ronding in het scherm. De ronding valt niet op en ervaar ik als zeer prettig.

De LG monitor is ongeveer momenteel voor €700 euro te verkrijgen. Ik vind dit aan de prijzige kant aangezien concurrentie zoals de ASUS ROG Strix XG35VG en de BenQ EX3501R een 100Hz paneel hebben. Het voordeel van deze LG monitor is daarentegen wel het IPS paneel t.o.v. het VA paneel van de genoemde modellen. De kleuren van deze LG monitor springen er toch echt wel uit in zeer positieve zin.
Ook LG’s ouder model LG-34UC99 is gunstiger geprijsd. Ik vermoed dat deze LG 34WL85C uiteindelijk het oudere model opvolgt en het bijbehorende prijskaartje krijgt.

Heb jij ook een LG 34WL85C-B Zwart?

Na enkele LG IPS-panel monitoren te hebben gehad, heb je ook gekeken of hij ook daadwerkelijk op 75Hz staat? Die van mij moet ik ook met een custom resolutie overklokken naar 75Hz, anders blijft het scherm doodleuk op 60Hz hangen.
Jazeker, dit heb ik gecontroleerd door op het OSD naar information te gaan, zie foto die ik net toegevoegd heb onder beeldkwaliteit.
Scherp. Is een beetje een issue in mijn ervaring. Maar ook ik kan je melden dat ik het verschil ook niet direct merk.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones