Logitech diNovo Edge Review

neliss 4 mei 2010, laatste update op 4 mei 2010, 1.095 views

Logitech diNovo Edge

Pluspunten

• Typervaring
  • Accu(duur)
  • Besparing nummeriek gedeelte

Minpunten

• Vingerafdrukken
  • Houder voor opladen (stekkertje was genoeg geweest)
  • Linkershift
  • Volumeslider in de zon

Introductie
Ik heb dit toetsenbord ongeveer een jaar geleden gekocht, onlangs is hij helaas overleden door een incidentje (iets met koffie en zwemles). Het klavier was destijds (en nu nog steeds) ongeveer de duurste op de markt (130), maar ik wilde per se een toetsenbord met laptoptoetsen dus ik had een breed budget.
Ik twijfelde tussen de Logitech Illuminated Keyboard en deze, maar omdat deze draadloos was en een mousepad heeft wat handig is als je eens een filmpje kijkt vanaf de bank, heb ik voor deze gekozen.

Toen ik hem uit de doos haalde was ik zwaar onder de indruk van de vormgeving. In het echt is hij nog mooier dan op de foto's, ik durf best te beweren dat het het mooiste toetsenbord is dat er is te vinden. Het toetsenbord is ongelovelijk dun, en door het beparen van het nummerieke gedeelte ook nog eens minder breed dan andere toetsenborden. Ik vind dit laatste zelf een groot voordeel, ik gebruik(te) de numkeys nooit. Het aansluiten was een piece of cake: kwestie van het bluetooth ontvangertje in de pc prikken en het toetsenbord aanzetten. Leuke gimmick is dat bij het aanzetten er ledjes bij de F-toetsen etc. oplichten en weer uitdimmen.

Typervaring
Zoals ik al zei wilde ik graag een toetsenbord met laptoptoetsen, omdat ik dat fijn vind typen. Logitech beweert dat de dinovo met zijn PerfectStroke systeem een nog fijnere aanslag zou hebben dan de meeste laptops, wat dus grote verwachtingen schept.
Ik moet zeggen dat het bordje ook wel verdomd lekker typt. De toetsen zijn zeer plat maar hebben voldoende oppervlakte, het maakt geen verschil of je ze in het midden raakt of niet.
Wat ik direct al een nadeel vond is de linkershift: deze is in de europese (dus nederlandse) indeling heel klein gemaakt om ruimte te maken voor een extra backslash toets. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn backslash belangrijker vindt dan de shift, ik in ieder geval niet, dus ik denk dat logitech deze beter had kunnen weglaten.

Features
Accu
Het toetsenbord bevat een kleine accu die ongeveer 2 maanden mee gaat voor hij leeg is. Opladen is dan een kwestie van het toetsenbord in de houder zetten, je krijgt met een piepje bevestiging dat hij goed zit. Het schuiven in de houder vind ik niet altijd even makkelijk gaan, maar omdat de accu zo lang mee gaat is dat niet zo erg. Ik liet hem meestal een nachtje in de houder, dit is genoeg om hem helemaal op te laden voor weer 2 maanden typen.
Ik vind het persoonlijk vrij raar dat logitech heeft gekozen om een houder mee te leveren, het ding staat immers constant op mijn bureau terwijl ik het maar een paar keer per jaar gebruik. Een stekkertje steken was voor mij beter geweest.

Volumeslider
Het volume regelen is bijna een speeltje: je kan door je vinger over de strip te bewegen het geluid heel nauwkeurig regelen. Met ledjes langs de strip wordt feedback gegeven van je bewegingen.
Nadeel van de slider is dat het systeem met simpele lichtdiodes werkt, als de zon op je toetsenbord schijnt werkt het systeem heel slecht.

Touchdisk
Het toetsenbord heeft een kleine ronde mousepad met muisknoppen, wat handig is als je vanaf je bank of bed je pc wilt bedienen. Ook kan je door met je vinger rondjes te bewegen door lange webpagina's scrollen, en je kunt tappen om te klikken zoals bij elk ander mousepad. Ik vind de touchdisk heel fijn werken, ik betrapte mezelf er zelfs weleens op dat ik me muis liet liggen en alleen nog maar met het mousepad werkte. Het scrollen werkt niet altijd even fijn, je bent soms even aan het kl*ten voor je in de scrollmodus terecht komt (vooral naar boven scrollen).

Functie-toetsen
Zoals vele logitech (en anderen) toetsenborden hebben, heeft dit toetsenbord onder de Fxx toetsen functietoetsen verwerkt. Door de Fn toets in te drukken lichten deze op, waarna je ze kan gebruiken. Via de setpoint software zijn de acties te programmeren, er zijn 4 ongedefinieerde functietoetsen. Ik maak hier zelf nauwelijks gebruik van.

Onderhoud
Dit toetsenbord heeft zoveel onderhoud nodig dat ik het apart wil bespreken in deze review. Het bord is namelijk gemaakt van glas met daaronder een zwarte hoogglans lak, wat enorm vingerafdruk-gevoelig is.
Het toetsenbord is natuurlijk gemaakt om met je vingers te bedienen, dit geldt al helemaal voor de volumeslider waarbij het zelfs de bedoeling is om vegen te maken. Je kunt niet voorkomen dat je vingerafdrukken op dit bord krijgt, het gebeurt gewoon vanzelf. Zeker in mijn geval, gezien ik weleens een bakje chips eet bij mijn computer, ik heb binnen no-time het hele bord vol met vette vingers.

Logitech heeft echter een zeer doeltreffende oplossing voor dit probleem: bij het toetsenbord krijg je een gratis doekje! Je hoeft alleen maar elke keer als je hebt getypt even met glassex je bord schoon te vegen en met dit doekje erover heen te gaan voor een streeploos resultaat, het werkt zeer doeltreffend.... als je een huisvrouw bent dan. Ik vind het zelf geen doen om telkens schoon te maken, je blijft er mee bezig. Als je dit bord koopt moet je simpelweg de vingerafdrukken accepteren, als je schoonouders op bezoek komen moet je even poetsen.

Logitech heeft met dit toetsenbord een zeer bijzonder product op de markt gezet. Het design is fantastisch, maar daar betaal je ook dik voor. De toetsaanslag is voortreffelijk, de toevoeging van de volumeregeling en mousepad zijn mooie features. Zoals met alle mooie dingen is er helaas altijd een nadeel, de vingerafdruk-gevoeligheid is zodanig dat je constant aan het poetsen bent om het bord schoon te houden. Wie hier tegen kan en op zoek is naar een bord dat heerlijk typt en er (schoon) goed uit ziet, zou dit bord ondanks zijn prijs best kunnen overwegen.

Dit is mijn eerste review dus commentaar is welkom, foto's gaan helaas niet meer lukken want het bord ligt in de kliko.

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge?

Top review, netjes!

Ben het niet helemaal eens met het stekkertje voor het opladen. Omdat dit z'n design toetsenbord is vind ik dat die oplader wel zo hoort. Ben het wel met je eens dat als dit een goedkoop ding was geweest het wel met een simpel stekkertje had gemogen.

Goed om te horen dat de accu zo goed werkt. Heb hem thuis liggen, maar nog niet eens uitgepakt, hij is voor mijn HTPC en die staat momenteel op 'hold'.
Bedankt voor de positieve feedback.
Misschien heb je inderdaad gelijk over de lader, ik kan me voorstellen dat het voor een HTPC setup zoals de jouwe handig is als je het bord daarin kan zetten wanneer je het niet gebruikt. In het geval van een desktop zoals bij mij is het wel enigszins overbodig.