Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

F for Fragging 13 februari 2006, 13.405 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• vormgeving
  • pod
  • afstandsbediening
  • vet geluid

Minpunten

• korte kabels
  • alleen analoge kabels meegeleverd-
  • eventuele storing

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5

Mijn vorige speakerset was een Creative Labs Desktop Theather 5.1 DTT2500 Digital die al ongeveer 4 jaar in dienst was. Recent besloot ik een nieuwe PC te kopen en dit wilde ook gelijk goed doen, dus koos ik voor de Logitech Z-5500 Digital. Als je een student bent en niet zo veel geld hebt is deze speakerset aan de dure kant, maar wat meespeelde is dat de Logitech Z-5300 een lelijk grijs design had. De Logitech Z-5400 had ik ook overwogen omdat deze wat minder duur is, maar die was op het moment dat ik mijn hardware bestelde nog niet zo goed leverbaar. Maar het belangrijkste was toch wel dat ik een gamer ben, en geluid speelt een belangrijke rol in games. Belangrijk om te weten bij het lezen van de rest van deze review is dat ik absoluut geen audiofiel ben, ik hoor niet het verschil tussen mp3 streams van 96 kb/s en het afspelen van een CD. Enigste wat voor mij belangrijk is zijn games, en deze review gaat dan ook vooral over de prestaties van de Z-5500 bij het spelen van games.

Design van de speakerset

Het uiterlijk van deze speakerset is prachtig, de satellites en de pod zijn zwart en zilver en de subwoofer is compleet zwart. De pod is heeft ook een grote volumeknop wat een professioneel uiterlijk geeft. Wel is de pod misschien wat groot.

Helaas zijn er wel wat ontwerpkeuzes die ik wat minder waardeer. Vooral de kabels, deze zijn voor mij te kort. De afstand tussen de subwoofer van de Z-5500, waar alle kabels naar de speakerset op worden aangesloten, en mijn behuizing is zoals jullie op de foto kunnen zien niet zo heel erg groot. Toch moest ik de kabels die van de geluidskaart op de speakerset worden aangesloten, verlengen omdat deze te kort waren. Ook de elektriciteitskabel was te kort, dus die heb ik ook moeten verlengen. Dit heeft mij toch nog wel aardig wat gekost aan verlengkabels, ik had verwacht dat ik wel wat langere kabels zou krijgen als ik 300 Euro voor een speakerset betaal. De kabels van de speakers naar de subwoofer zijn overigens wel lang genoeg voor mij. Echter, deze speaker kabels hebben een open uiteinde, aan de uiteinden zie je dus al die draden uit de kabel komen, deze moet je vervolgens in zo'n gat bij de aansluiting in de speakerset en de subwoofer vast zetten. Hoewel dat in mijn geval eenmalig was, ik laat mijn Z-5500 altijd in mijn kamer staan, is het wel een vervelend priegelwerk. Het zou handiger zijn geweest als Logitech gewoon plugs had bevestigd aan de uiteinden van deze kabels.

Er zijn overigens alleen maar kabels meegeleverd om de speakerset analoog aan te sluiten. Vreemd, want je zou denken dat er wel een coax of optische kabel zou worden meegeleverd met deze dure speakerset. Niet dat het een probleem voor mij is, voor 5.1 geluid in games is een analoge aansluiting prima, en verder kijk ik toch geen video met AC-3 of DTS. Er word ook een afstandsbediening meegeleverd met deze set, wat wel handig is.

Het geluid

Deze set geeft geluid zeer goed weer. Toen ik mijn oude computer in combinatie met. mijn Creative DTT2500D gebruikte speelde ik aardig wat Counter Strike: Source. Toen ik voor de eerste keer CS:S met mijn Z-5500 uitprobeerde hoorde ik gelijk een groot verschil. Het viel mij op dat bij de Z-5500 de lage tonen veel meer aanwezig waren dan bij mijn oude set. Gelukkig is de subwoofer van de Z-5500 niet voor niets zo groot. In de eerste instantie was het verschil zo groot dat ik de subwoofer wat lager had gezet, maar het geluid klinkt met de sub van de Z-5500 veel beter. Toen er in CS:S een AWM en een M249 werden afgevuurd, was ik echt verbaasd van het verschil. Ik heb ook andere games gespeeld, Call of Duty 2 en Quake 4, en het geluid was geweldig. Het surround geluid werkt ook goed, ik kan heel goed bepalen waar geluid vandaan komt. Een keer in de_dust2 was ik CT en liep ik achter een teammate door de dubbele deuren naar het spawn van de T's. Ik hoorde een T die achter een deur zat verscholen schieten en herladen. Mijn teammate hoorde niks en liep een andere richting uit, ik keek eens achter die deur en gaf die terrorist een vette headshot terwijl die aan het herladen was. Volgens mij geven 5.1 speakersets een belangrijk voordeel in games.

Andere overwegingen

Een inherent nadeel aan 5.1 speakersets is altijd de rommel die door al die draden wordt veroorzaakt. Ik heb het nog wel redelijk weg weten te werken zoals jullie op de foto zien, maar het blijft vervelend als je eens moet stofzuigen. Daarnaast zijn de satellites en de pod wat groter dan die van andere speakersets, maar vooral de subwoofer is een groot monster. Deze is bijna drie keer zo groot als de subwoofer van mijn oude set, de DTT2500D. Ik had de sub van mijn DTT2500D nog onder mijn bureau staan in de buurt van mijn voeten, maar de sub van de Z-5500 paste niet meer. De Z-5500 is misschien wel berucht vanwege het probleem van de storing die sommige gebruikers hebben, die gekraak, plops en knallen uit de speakerset horen. Op het http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/9 van GoT is hier veel over geschreven. Ik hoor ze ook soms wanneer iemand in mijn huis elektrische apparatuur zoals bijvoorbeeld een lamp aanzet. Maar ik heb er echt geen last van. Toch deed het mij wel twee keer nadenken voordat ik besloot om deze speakerset te kopen.

Een erg goede speakerset waar ik zeer tevreden mee ben. Maar ik raad anderen wel aan om er goed over na te denken of een wat minder dure speakerset zoals bijvoorbeeld de Z-5400 misschien genoeg voor hen is, voordat zij zoveel geld aan deze speakerset besteden.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Meer advertenties

Het is misschien handig om erbij te vermelden of je last hebt van 'plopjes', oftewel tikken die veroorzaakt (zouden) worden door schommelingen in het electriciteitsnet. Veel mensen schijnen hier last van te hebben. Je zou jou ervaring misschien nog even in de review kunnen zetten.

Verder nette review, ben ook aan het kijken voor deze set, maar dan voor op mijn DVD speler.
Hmm, ik geloof dat ik daar wel aan heb gedacht, dit staat onder de titel 'Andere overweging', tweede alinea:

"De Z-5500 is misschien wel berucht vanwege het probleem van de storing die sommige gebruikers hebben, die gekraak, plops en knallen uit de speakerset horen. Op het forum: Audio, Video & HiFi Forum van GoT is hier veel over geschreven. Ik hoor ze ook soms wanneer iemand in mijn huis elektrische apparatuur zoals bijvoorbeeld een lamp aanzet. Maar ik heb er echt geen last van. Toch deed het mij wel twee keer nadenken voordat ik besloot om deze speakerset te kopen."

Zo veel meer kan ik er niet over vertellen denk ik, als er ergens in mijn huis een elektrisch apparaat wordt ingeschakeld (dat is de oorzaak denk ik) hoor ik kort even storing door mijn speakerset. Of wil je misschien nog de revisie van mijn Z-5500 weten? Ik dacht op GoT gelezen te hebben dat bij revisies het probleem minder zou zijn o.i.d.
Mooie survey, De kabel zooi herken ik me ook wel in (heb dan een z-640) maar dat blijf je nou eenmaal houden, maar je hebt het netjes weggewerkt. Je had ook voor de Z-5450 kunnen gaan, die heeft draadloze speakers. Jij hebt btw de netste kamer die ik ooit heb gezien! :+
Goede survey!

Binnenkort kan je trouwens je geld terugkrijgen via logitec, dat is wel fijn want het kan zijn dat je over een tijdje je wel gaat storen aan de ontwerpfouten van deze serie.

Overigens is het toch een leuke extra dat je er radio mee kan ontvangen?
Dat ontbreekt bij je positieve eigenschappen. Verder is het echt een zeer nette survey.
Goeie survey,en nette kamer,zo hoort het :*)
Bedankt voor de complimenten mensen. Vaak hoor ik mensen (terecht) klagen over de kwaliteit van de surveys, daarom doe ik altijd extra mijn best om goede surveys af te leveren.

Ik hou inderdaad van orde, maar ik had op het moment van de foto's mijn kamer opgeruimd :). Maar ik ben een student, en inmiddels ligt mijn bureau al weer vol met rommel en documenten voor mijn opleiding ;).

En ELiA.net, wat betreft het ontvangen van radio doe je ironisch? Ik had op GoT ook gelezen over mensen die radio ontvangen op hun speakersets, maar daar heb ik gelukkig geen last van.
't is inderdaad een heerlijke set, maar de nadelen, zoals de vreselijke muurbevestigingen, vind ik wel slordig voor een set van deze prijs. Ook de kabel tussen het SoundTouch controlecentrum en de woofer is naar mijn mening erg kort, en dan staat er ook nog op de woofer dat je die kabel niet mag verlengen :/ had er dan een langere op gezet denk ik dan zo.

Behalve deze details en ergonomische minpunten is het geluid gewoon geweldig!

Ik had hiervoor trouwens een Logitech X-620, waar ik ook erg tevreden over was. De 200 euro die de Z-5500 meer kost merk je toch prima terug in het geluid.