LG 27UL850-W Zilver

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UL850-W Zilver Review

StevenossevoortTestpanel 8 mei 2019, laatste update op 3 juni 2019, 3.311 views Testpanel

LG 27UL850-W Zilver

"Een Premium 27inch monitor" De LG 27UL850 is een zeer complete en goed doordachte monitor. Dankzij het prachtige 4k HDR Paneel is het echt een monitor om van te genieten. Het is zeker niet de goedkoopste in zijn segment maar wel een van de beste!

Pluspunten

• Prachtig paneel
  • Goed gebouwd
  • Mooi design
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Redelijk prijzig

Na de LG dealer days bezocht te hebben heb ik De LG 27UL850 meegekregen om deze eens uitvoerig te testen. Dit heb ik gedaan En in deze review beschrijf ik de ondervindingen en geheimen van deze monitor. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HooYt2c3blkTzM.jpeg

Featureset

Voor ik het ga hebben over Het paneel zelf wil ik het eerst even hebben over wat algemenere zaken van de monitor. Om te beginnen met een lijstje van de belangrijkste specificaties:
• 27 inch IPS paneel
• 3840x2160 (4K)
• 163Ppi
• 16:9 beeldverhouding
• Freesync support
• VESA Display HDR 400
On Screen Display
Alle opties en instellingen van de monitor zijn in te stellen via het OSD dit wordt bedient met een joy-stickje aan midden onder het scherm. Deze bediening werkt aardig en aangezien je waarschijnlijk niet elke dag alle instellingen gaat wijzigen is het ook niet erg dat sommige wat verder in de menuutjes verstopt zitten.
De belangrijkste instellingen zijn:
• Verschillende voorgeprogrammeerde kleurstanden.
• Input selectie (2x HDMI, Displayport of usb c).
Als er meerdere actieve display aansluitingen zijn wordt er netjes gevraagd naar welke er geschakeld moet worden. Maar als er een bron wordt uitgeschakeld krijg je alleen een melding dat er een signaal op een andere ingang aanwezig is maar schakelt het display niet zelf over.
• De beeld instellingen als helderheid, contrast, kleuren en scherpte.
Bij de meeste van de instellingen staat met een enkele zin goed beschreven wat deze nou precies doet. Dit maakt het zoeken naar de juiste instellingen een stuk makkelijker.
Geluid
Het scherm heeft een ingebouwde speaker die het geluid van het Displayport of HDMI weergeven. De kwaliteit van de ingebouwde speaker is oke. het geluid is zeker hard genoeg en spraak is prima te verstaan maar de ingebouwde speaker zal zeker geen wow gevoel geven. Ook is het mogelijk het geluid door te sturen naar de 3.5 mm jack die op de achterkant gemonteerd zit. Hiervan is de kwaliteit opzich goed.
Om het geluid harder of zachter te zetten kan je de joystick onder aan het scherm naar links of rechts duwen. Of naar je toe trekken om het geluid te (un)muten. Dit werkt goed en is fijn dat je hiervoor niet eerst een menu’tje in hoeft te gaan.
De geheimen van USB C
Een leuke en goed werkende toevoeging is de USB C poort. Dit is vooral in combinaties met een laptop een erg handig. Deze poort kan gebruikt worden om het display aan te sturen mits je laptop dit ondersteund (en dat zijn helaas zeker niet alle laptops met een usb c poort). Verder laadt je via het scherm je laptop netjes op met 60 watt via usb power delivery. Dit in combinatie met 2 usb 3 poorten om bijvoorbeeld een muis en toetsenbord in te pluggen en audio op de achterkant van het scherm is dit prima te gebruiken als laptop dock.

Het Paneel

Het formaat
Nu over waar het echt om draait, namelijk het 27” 4k display. Om te beginnen het formaat. Wat mij betreft is 27” een heel mooi formaat. Dit omdat je met deze grootte de meeste zaken erg fijn kan doen. Zo heb je voor verschillende productivity taken als CAD tekenen of bijvoorbeeld photoshop een goede grootte om al het detail van het 4k paneel te zien, terwijl je niet de hele dag heen en weer zit te draaien om te zien wat er nou in die hoek ergens ver weg gebeurt. Ik kan me voorstellen dat mensen voor zaken als video editing een breder scherm fijn vinden omdat er meer van de tijdlijn op past. Maar vergeet niet dat dit paneel horizontaal dezelfde resolutie heeft als veel ultrawide schermen.
Voor gaming en video is het paneel groot genoeg om je een goede immersie te geven. En ook hier is het weer genieten van de details van het 4k paneel. Wat mij betreft is dit paneel dus echt een jack of all trades!https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Hoqm6LUx6n6E9x.jpeg
De beeldkwaliteit
Om maar mee te beginnen ik ben zeker geen expert als het gaat om kleuren standaarden hiervoor of manieren om dit te meten. Ik heb hier ook geen meetapparatuur voor. Maar ik zal hieronder mijn bevindingen beschrijven van hoe het er voor mij uit ziet.

Kleurweergave
Het paneel geeft in de standaard instellingen een erg mooi beeld. De kleuren zijn helder en het contrast is goed. Zelfs zonder de HDR modus in te schakelen zijn de kleuren een stuk helderder dan andere schermen die ik gebruikt heb. En dit zonder dat het er erg overdreven uit ziet. Het scherm is vanuit de fabriek gekalibreerd en zou 99% van de SRGB kleuren goed moeten kunnen weergeven. Dit heb ik niet kunnen meten dus moeten we voorlopig maar aannemen dat dit klopt. Ik durf in iedergeval wel te zeggen dat het er niet ver vanaf kan zitten!
Helderheid en contrast
De maximale helderheid van het paneel is hoog genoeg om het altijd goed te kunnen gebruiken. Op maximale helderheid en een felle zon buiten. Zijn nog steeds alle kleuren goed te zien en is het contrast ook nog hoog genoeg om de details te goed te kunnen zien.
Het contrast is voor een IPS paneel ook erg goed. Bij een zwart scherm is het scherm mooi egaal zwart en is er geen enkele light bleeding te zien. Mede dankzij de HDR ondersteuning is ook bij scenes die vooral donker zijn maar ook een licht punt hebben het contrast nog erg goed, zonder dat of de donkere delen helemaal zwart worden of dat er geen enkel detail meer in de felere delen te zien zijn.

Ghosting
Een van de nadelen van het paneel is de geringe maar aanwezige ghosting. Het is in de meeste gevallen niet storend maar in snel bewegende beelden wel merkbaar. Ik heb met de website Testufo.com een paar testen gedaan en zoals op de onderstaande foto ook te zien is zie je dat er daadwerkelijk sprake is van enige ghosting.

Pixeldefecten
Over pixeldefecten kan ik kort zijn. Namelijk deze zijn er niet. Natuurlijk moet de toekomst uitwijzen of het op langere termijn ook zo blijft maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.
Vormgeving
Kwa vormgeving is dit een typisch LG scherm, met de gebogen alumium voet aan de onderkant, mooie smalle bezels aan de boven en zijkanten, en verder een goed verzorgde look. Voor cable mangement wordt er een clipje meegeleverd om de kabels aan vast te klikken. Dit werkt wel goed, maar is niet de elegantste oplossing. de kunstof achterkant is loopt netjes om de voet heen en laat het geheel er mooi slank uit zien. Ondanks je natuulijk niet altijd naar de achterkant van je scherm kijkt geeft dit het wel een premium indruk.

Bouwkwaliteit
Het scherm is gemonteerd op een stevige aluminium voet. Mede dankzij de rubberen dopjes aan de onderkant staat het geheel erg stevig. Verder is de bezel van het paneel netjes afgewerkt en geeft het geheel een goede indruk! Het panneel zit netjes recht in de behuizing verwerkt. En het bevat geen fouten maar ziet er netjes en egaal uit. Al om al is er weinig op te merken aan de bouwkwaliteit van dit scherm.
De monitor heeft een adviesprijs van €599,00 dit is voor een 27 inch 4k paneel niet goedkoop. Maar dankzij alle features zoals de HDR ondersteuning, aansluit opties vele mogelijkheden en goede kleurweergave mag je een premium prijs verwachten.

"Een Premium 27inch monitor"

Heb jij ook een LG 27UL850-W Zilver?

Nette review, goed bezig.

Kun je misschien iets zetten over de IPS glow die dit scherm mogelijkerwijs wel/niet heeft?
Zie ook de forum post van de voorganger van dit scherm.
Als eerste bedankt voor je compliment !
Ik heb even een foto toegevoegd van het paneel volledig op zwart met 100% brightness. Kijk even bij de foto's onderaan de review.

Op mijn paneel heb ik eigenlijk helemaal geen last gehad van light bleeding , pas toen ik een foto maakte ( in een donkere kamer ) vielen de vlekken in de hoeken op, met het blote oog is dit wel te zien naar zeker niet zo duidelijk als op de foto, en het heeft me totaal niet gestoord. Zolang je niet de verwachting van een Oled hebt denk ik niet dat je er enige last van zal hebben!

Als je meer vragen hebt stel ze gerust !
Vraagje (als je een mac hebt). Werkt de picture-by-picture op 2 inputs?
m.a.w: kan ik 2 kabels naar de monitor doen, zodat ik op elk deel een andere "Space" heb en kan swipen?
Zijn de resoluties dan 100% native, of op de een of andere manier gescaled?
Hallo, voor zover ik weet is er geen manier om het scherm te verdelen over verschillende inputs. Ik denk dat als je dit wilt dat deze monitor niet geschikt is.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht