Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 512GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart Review

LiquoriceTwistTestpanel 26 april 2019, laatste update op 26 april 2019, 3.400 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart

De Galaxy S10+ is wat dat betreft de beste telefoon die ik in mijn handen heb gehad. Met een vlotte SoC, prachtig display en veel extra features is dit echt een top telefoon! Maar niet alles is perfect. Ik heb dit toestel twee weken voor Tweakers mogen testen.

Pluspunten

• Camera
  • Design
  • Scherm
  • Batterijduur
  • Snel draadloos laden
  • Samsung DeX
  • XDA-Developer support

Minpunten

• Vingerafdrukscanner heeft moeite met zweethandjes
  • Bixby is niet uit te schakelen of volledig te vervangen door Google Assistant
  • Hoge prijs voor extra opslagcapaciteit
  • Her en der nog wel wat bloatware

Voor een periode van twee weken heb ik de Samsung Galaxy S10+ mogen testen namens Tweakers. Ik heb gedurende deze testperiode van twee weken de Galaxy S10+ dagelijks gebruikt en ter vervanging gebruikt voor mijn huidige telefoon (Nokia 8.1). Ik heb hier voorheen wel enkele Samsung toestellen gehad, maar mijn meest recente was een Galaxy S7. Toendertijd vond ik de schil van Samsung niet echt lekker aanvoelen, nu moet ik wel zeggen dat het met Samsung One UI wel een stuk beter is en er veel functies aan de software zijn toegevoegd die ik eigenlijk best wel kan waarderen!

Mijn Nokia 8.1 is wat dat betreft niet echt de meest snelle telefoon die er te vinden is, hij draait op Android One, het meest basic van het basic wanneer het gaat om Android. Dit vind ik eigenlijk niet heel vervelend, omdat ik stock Android graag gebruik. Maar met een wat minder-snelle SoC en maar een paar GB aan RAM, kom ik af en toe niet heel ver en merk ik wel dat veel apps in de achtergrond uitgeschakeld worden. Dit probleem heb ik dus totaal niet ondervonden met de S10+, aangezien er welgeteld 8GB aan RAM in het toestel zit. App-switchen, en vooral het inladen van media-content verliep lekker soepel.

Het toestel zit voor de rest echt bomvol aan features, waaronder een paar onverwachte dingen die ik eigenlijk niet had verwacht en wel ga missen als ik klaar ben met het testen van het toestel. Hier ga ik later in de review nog dieper op in.

In deze review ga ik het hebben over mijn ervaring met de S10+ in de twee weken dat ik hem heb mogen gebruiken. En wat voor een ontzettend fijn toestel ik het eigenlijk vind, ongeacht de paar minpunten die ik heb gevonden.

Specificaties

In den nieuwen doos

De Galaxy S10+ wordt in dit geval geleverd met een reeks aan accesoires. Een set AKG in-ear koptelefoons, die verassend goed klinken met een fatsoenlijke bass. Ik was eerlijk gezegd vrij onder de indruk van deze oortjes. Bij elke telefoon die ik heb aangeschaft werden er altijd vrij slechte accessoires meegeleverd, helemaal de meegeleverde in-ears. Maar deze waren naar mijn idee kwalitief een stuk beter. Helemaal vanwege de braided kabel, wat ervoor zorgt dat ze langer mee gaan. De telefoon wordt ook meegeleverd met een zwarte oplader van 15W, een USB-C naar USB kabel van anderhalve meter. Een USB-C naar micro-USB adapter voor wanneer je mensen over de vloer hebt die hun oude Android toestellen willen opladen. En uiteindelijk een USB-C naar USB OTG adapter, deze wordt in de eerste instantie gebruikt voor het verplaatsen van je bestanden naar je nieuwe Galaxy S10+. Maar je kan dit natuurlijk ook gebruiken om bestanden te kopiëren naar een USB-stick, of om andere USB-randapparatuur aan te sluiten.

Design & Bouwkwaliteit

Het design van de Galaxy S10+ oogt modern. Het toestel is gemaakt van aluminium, glas, en bij deze variant, de 512GB ceramic edition, is de achterkant gemaakt van keramiek in plaats van glas. Het oogt luxe en glimt ook een stuk meer dan de glazen achterkant van mijn vriendin haar S7 en de glazen achterkant van mijn Nokia 8.1. Ook betekent dit, je raad het al, dat de achterkant een vingerafdruk magneet is en dat het toestel vrij glad is. Een hoesje is ten zeerste aan te raden. Ik heb ook voor deze review een goedkope case aangeschaft om ervoor te zorgen dat het toestel niet uit mijn handen glijdt en dat de achterkant mooi glad blijft zonder vingerafdrukken.

De voorkant van het toestel heeft, zoals een paar reviewers het ook noemen, Wall-E oogjes. Een kleine cut-out rechtsbovenin het scherm voor de front camera's. Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik vrij weinig last heb gehad van de camera's aan de voorkant. Na ongeveer twee dagen gebruik te hebben gemaakt van het toestel, was Wall-E voor mij niet echt meer een doorn in het oog, omdat de notificatiebalk gelijk lopen aan de camera's. De voorkant van het toestel beschikt ook over een traditionele speaker voor telefoneren, deze is mooi weggewerkt in het frame van het toestel aan de bovenkant zodat deze bijna niet opvalt.

Aan de onderkant van het toestel zit een USB-C aansluiting voor het opladen en overzetten van bestanden. En, wonderbaarlijk genoeg, een 3.5mm headphone jack! Ik ben erg blij dat Samsung er niet voor gekozen heeft om deze uit het design te houden, ik vind het persoonlijk nog steeds heel erg fijn om even een set oortjes uit mijn broekzak te halen en deze aan te sluiten. Ook voor gebruik in een auto met AUX-aansluiting is dit ideaal! Groot pluspunt voor deze keuze!

Hieronder een paar afbeeldingen van het toestel zelf!

Scherm

Dit is één van de redenen waarom ik dit toestel ontzettend prachtig vind. Het schreeuwt gewoon in mijn ogen "wow". Erg veel collega's van mij op werk hadden ook zoiets van, sjongejonge wat heb jij een geluk met dat ding.

De Galaxy S10+ beschikt over een AMOLED-paneel met een resolutie van 3040x1440, echter staat standaard in de Samsung-software de render-resolutie op 1080p. Dit is gemakkelijk weer terug te draaien naar 1440p, echter merk ik niet veel verschil in eerste oogopslag als het gaat om de beeldkwaliteit. Het is ook mogelijk om dit helemaal terug te schroeven naar 720p, mocht je dit willen. Alleen wordt tekst in dat geval wel erg vervaagd zodra je dit doet. Ik raad het echt alleen aan als je tot het uiterste wil gaan met je batterij (wat overigens helemaal geen probleem is, want het toestel gaat lekker lang mee!)

Een ander pluspunt aan het scherm is omdat het een AMOLED-paneel is, dat zwart ook echt zwart is. De Galaxy S10+ biedt in dit geval ook de mogelijkheid voor always on display. Dit houdt in dat, wanneer het toestel in stand-by gaat, dat er nog wat elementen op het scherm blijven staan zoals de tijd, batterijstatus en notificaties. Dit heeft amper impact op je batterijduur omdat de pixels bij AMOLED uit staan zodra er een zwarte kleur wordt getoond. Erg handige feature!

Het scherm heeft, zoals eerder vermeld, rechtsbovenin een kleine cut-out zitten voor de camera's. Als je video's bekijkt, dan is het beeld standaard uitgezoomt zodat er een bezel is aan de linker- en rechterkant van het scherm. Je kan dit middels een simpele pinch helemaal uitvergroten.

Featureset

Samsung heeft het in dit geval weer goed voor elkaar wanneer het gaat om de features van het toestel. Ik beschik zelf over een Nokia 8.1, deze draait op Android One. Het is wat dat betreft het meest basis van het basis wanneer het gaat om smartphones. Extra features komen er niet veel bij kijken. Samsung heeft in dit geval veel extra's toegevoegd in hun Android-schil, One UI (waar ik later nog op terugkom). Ook beschikt de telefoon over veel andere features waarvan ik eerlijk gezegd nooit gedacht te hebben dat ik ze in de praktijk zou gebruiken. Hieronder een paar voorbeelden.
Powershare:
De mogelijkheid om even snel het toestel van iemand anders op te laden omdat je zelf nog genoeg batterij overhebt om te delen. Ideaal, toch? Helemaal met het paasweekend was dit een uitkomst omdat mijn vriendin haar oplader was vergeten toen wij op visite waren familie. Even powershare aanzetten in de instellingen, telefoon facedown op de tafel, haar telefoon erop en na ongeveer een half uurtje had zij weer 20% batterij erbij. Het is waarschijnlijk een niche functie die niet veel mensen gaan gebruiken. Maar zodra je het eenmaal gebruikt hebt, biedt het je in dit soort situaties echt een uitkomst!
Linux on DeX:
Dit is iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht, gebruik maken van Linux op een smartphone. Sinds 22-04-2019 beschikt de Galaxy S10+ ook over de mogelijkheid om Linux te draaien binnen Samsung DeX. DeX is een applicatie die je kan installeren op je S10+ zodat je middels een USB-C naar HDMI kabel die verbonden is aan een display, je telefoon kan gebruiken als een desktop Android computer. Nu heeft Samsung ook een beta programma om Ubuntu 16.04 te draaien binnenin Samsung DeX. Het werkt nog niet zeer vlot, er waren her en der wat haperingen met het laden van webpagina's en het open van wat zwaardere applicaties duurde iets langer dan wat ik zou willen, maar wel een stuk beter dan wat ik persoonlijk had verwacht. Ik denk persoonlijk dat wanneer het volledig is uitgewerkt en niet meer in beta is, dat het een stuk fijner gaat werken.
Bixby:
Samsung heeft in de S10+ een vrij groot aantal features ingebouwd met Bixby. Bixby is zoals jullie waarschijnlijk al kennen, de voice-assistant van Samsung.

In vergelijking met de Google Voice assistant vind ik persoonlijk dat Bixby niet zo "slim" is als de variant van Google, althans, wanneer het gaat om algeheel internet-gebruik. Omdat Google Assistant zo erg zit ingebakken in de Google applicaties (en ik eigenlijk alleen maar gebruik maak van deze applicaties), is het voor mij een stuk makkelijker om middels Gmail een mailtje te sturen, bij wijze van spreken. Echter, schijnt Bixby wel wanneer het gaat om de geïntegreerde systemen van Samsung. Het navigeren naar bepaalde instellingen kan bijvoorbeeld via Bixby, maar ik zie hier eigenlijk niet veel meerwaarde in als ik ook middels de instellingen-app mijn instellingen kan vinden.

Ook biedt Bixby de features "Bixby Vision" dit is vergelijkbaar met Google Lens. De camera van de S10+ zoekt in dit geval middels de camera naar objecten. Deze objecten worden dan door een zoekmachine gehaald om vergelijkbare producten of het exacte product te vinden. Dus mocht je bijvoorbeeld hele mooie Louis Vuitton schoenen vinden bij je vrienden thuis en je wil weten hoeveel ze kosten, dan kan je dat doen middels Bixby Vision. ;)

Het jammere vindt ik echter het feit dat je de Bixby-knop aan de linkerkant van het toestel niet uit kunt zetten of volledig kan herprogrammeren. Het enige wat je kan aanpassen is de dubbel press om bijvoorbeeld een andere app te openen.
Fingerprint sensor achter het scherm:
Gedebuteerd met deze S-reeks (de S10e daargelaten) is de vingerafdruk sensor achter het scherm. Het werkt in dit geval ultrasonisch in plaats van optisch. Dit betekend dus dat je niet het scherm hoeft te verlichten wanneer je je vingerafdruk wil laten scannen. Ik vind het idee heel erg tof, geen inkeping meer specifiek voor een vingerafdruk scanner, top! Alleen ik moet wel zeggen dat ik het lastig vond om een referentiepunt te vinden. Alhoewel always on display wel je laat zien waar de vingerafdruk gescant kan worden, werkt dit niet altijd vlekkeloos.

In mijn ervaring scant de sensor niet zo vlot als je last hebt van zweethanden. Als je net zoals ik problemen hebt met wat waterige vingertjes, dan raad ik je aan om je vinger eerst even af te vegen. Daarna werkt het als een zonnetje! Voor de rest heb ik geen klachten over de scanner, hij werkt net zo vlot als een normale scanner zoals je die gewend bent. Maar omdat je geen referentiepunt hebt om je vinger op te leggen, is het eerst even die "muscle memory" trainen voordat je weet waar je je vinger kwijt moet. ;)
XDA-Developers
Ik vind dit eerlijk gezegd wat dat betreft wel een feature van het toestel. Zoals velen van jullie weten, bestaat er zoiets als XDA-Developers. Een site waar je custom kernels, ROMs, bootloaders, van alles kan krijgen. De Galaxy S-serie staat erom bekend vrij veel support te krijgen van deze website. Dus mocht het zo zijn dat je ooit een de-bloated, de-odexed ROM zou willen gebruiken, dan zit je eigenlijk altijd wel goed met Samsung S-serie telefoons.

OneUI

Samsung maakt bij de S10+ gebruik van OneUI, de nieuwe Android schil. TouchWiz vond ik persoonlijk altijd veel te kinderlijk ogen en Samsung heeft het deze keer naar mijn mening wel erg goed voor elkaar wanneer het gaat om de software.

Veel dingen zoals het "kijken naar je scherm om hem te ontgrendelen" zorgt er voor mij voor dat ik niet moet rekken en strekken met mijn duim om bij de aan/uit knop te komen. Iets wat voor veel mensen nog best wel een dingetje is als ik kijk naar andere reviews. Ook is er de mogelijk om de telefoon naar op het lockscreen te krijgen met twee korte taps, iets wat ik gewend ben van mijn Nokia 8.1.

Voor de rest beschikt OneUI over de standaard Android instellingen die je gewend bent, het enige grote verschil is het feit dat de UI nét een tikkeltje anders is. Maar dat is natuurlijk ook gewoon veelal op te lossen met een andere launcher :)

Wat ik wel jammer vindt is dat er nog steeds bloatware geïnstalleerd wordt op het toestel, dit is natuurlijk te "disablen" in de settings. Maar ik moet wel zeggen dat ik het vervelend vindt dat Facebook voor geïnstalleerd staat en dat Fortnite er ook standaard opstaat. Nu is dat met zoveel opslag niet echt een issue (512GB is natuurlijk niet niks) maar het is wel een puntje.

Hieronder een paar screenshots van de Android-schil;

Bereik

4G
Ik ben nog steeds een student, en je raadt het al, dat betekend gebruik maken van het OV! Aangezien ik in het oosten van Nederland woon betekend dat ook dat er vrij vaak problemen zijn met 4G in de trein. Helaas is de S10+ daar geen uitzondering in. Hier kan de S10+ ook natuurlijk niks aan doen, masten zijn nou eenmaal masten. Maar ik heb echt totaal geen klachten wanneer het gaat om de snelheid zodra er wél fatsoenlijk 4G-bereik is.

Met de hoogste snelheid die ik ooit op een smartphone heb kunnen krijgen, heb ik 134Mbps kunnen halen in de buitenwijken van Zwolle. Dit is echt ontzettend snel en wat dat betreft wel een stuk sneller dan de 20Mbit die ik haal via mijn ADSL-verbinding. Hier helemaal geen klachten over!
WiFi
De Samsung Galaxy S10+ beschikt natuurlijk ook over WiFi, dit is een feature die elk toestel wel over beschikt. Op mijn 20Mbit ADSL lijn haalt hij middels 5Ghz de volledige snelheid zonder verlies, dit is zelfs op het balkon buiten mijn studentenwoning het geval. En ik heb volledig bereik ook nog! Wat dat betreft helemaal geen klachten over de WiFi-verbinding op dit toestel, het werkt wat dat betreft een stuk vlotter dan mijn Nokia 8.1 als het gaat om bereik van de WiFi-antenne en de snelheid die haalbaar is middels de WiFi.

Accuduur & Draadloos laden

Accuduur
De accuduur van de S10+ is wat dat betreft wel een verademing wanneer het gaat om lang gebruik. Er zijn wel wat geruchten die rondgaan dat de Snapdragon-variant van de S10(+) een betere accuduur heeft. Maar ik merk hier persoonlijk vrij weinig van.

Doordat de software van de S10+ geoptimaliseerd is dankzij de adaptive battery functie die in Android 9 zit, apps die je amper gebruikt worden in de achtergrond volledig uitgezezt. Waardoor ze ook niet batterij wegsnoepen. Dit heeft impact op de standby-tijd van het toestel, omdat er zo weinig gebruikt wordt in de achtergrond, dat ik in mijn ervaring 10% batterij verloor als ik een nachtje vergeten was het toestel op te laden.

Wat dan weer mooi is, is dat met QuickCharge het toestel lekker snel oplaad, na ongeveer een half uurtje heb ik genoeg om de dag weer door te komen met ongeveer 50% acculading. Dit betekend dus dat ik het toestel twee dagen kan gebruiken zonder op te laden, wat wel een stuk beter is dan elke dag wederom weer het toestel op te laden zoals ik altijd gewend was om te doen.

Draadloos laden
De Galaxy S10+ beschikt over de mogelijkheid om snel op te laden middels draadloos laden. Dit betekend dus dat je toestel lekker rap oplaadt, zelf als je hem niet inplugt op de traditionele manier. Ik heb de draadloze oplader kort kunnen gebruiken, maar in mijn ervaring werkt dit echt een stuk vlotter. Ik heb gelijk na het uitpakken van de draadloze oplader (bedankt hiervoor nog Zoë voor het nasturen!) gelijk mijn Galaxy S10+ aan de oplader gelegd.

Na ongeveer een uurtje zat ik van 20% op de 80%. Dit vind ik, voor draadloos opladen, supervlot. Het is natuurlijk niet zo snel als bekabeld opladen. Maar als je (net als ik) te lui bent om je oplader te zoeken, en je hebt gewoon standaard je draadloze lader op een vaste plek liggen. Dan biedt dit écht een uitkomst. Even je telefoon neerleggen en je kan weer een dag door, ideaal!

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Wat ik altijd gewend was van Samsung-toestellen, is het feit dat de software vaak vrij buggy is vanwege de toegevoegde features van Samsung zelf. Toen ik mijn S7 nog had, had ik wel vaak het probleem dat wanneer ik net iets te veel van de telefoon vroeg, dat het vaak nogal langzaam ging lopen of dat het toestel nog wel eens crashte.

Daar heb ik met de S10+ totaal geen problemen mee gehad, het switchen tussen apps ging zonder enig probleem, het opstarten van de camera ging ontzettend snel middels tweemaal drukken op de aan/uit knop en het maakte niet uit wat ik naar het toestel gooide (zelf Fortnite, wat voor-geïnstalleerd staat op het toestel) de S10+ bleef draaien als een zonnetje. Wel merkte ik dat het toestel redelijk warm werd, dit is niet zo erg als je gebruik maakt van een case, maar let wel dat het toestel lichtelijk warm kan gaan aanvoelen bij wat intenser gebruik.

Gebruiksgemak

De Galaxy S10+ is wat dat betreft vrij makkelijk in gebruik te nemen. De software spreekt voor zichzelf en bevalt eigenlijk alles wel wat je wil van een smartphone van dit kaliber.

Zodra je het toestel voor de eerste keer opstart wordt je begroet met het Google-inlogscherm, je moet hier inloggen middels je Google-account. Heb je al een Android-toestel, dan kan je zonder enig probleem aan de slag. Mocht het zo zijn dat je overgaat van een Apple (of Joost mag het weten hoe, een Windows Phone) dan moet je nog een Google-account aanmaken. Dit gaat redelijk makkelijk, je vult je naam, gewenste Gmail-adres in en een wachtwoord en hoppekee, je bent klaar om te gaan!

Wat Samsung hier dan wel weer als toevoeging heeft (naar mijn idee ook een van de enige) is Samsung SmartSwitch. Dit is een service die Samsung biedt waarbij je gemakkelijk middels de bijgeleverde OTG USB-C adapter je oude toestel mee kan aansluiten. De Galaxy S10+ zet in dit geval dan gemakkelijk al je instellingen, foto's en andere bestanden over. Dit proces duurt ongeveer 20-30 minuten (ligt ook aan hoeveel bestanden je op je toestel hebt staan). Zodra dit proces klaar is, mag je een Samsung-account aanmaken. Dit mag en is niet verplicht. Alhoewel veel van de services binnenin de S10+ dan niet werken, omdat je hiervoor een Samsung-account nodig hebt.

Zodra alles is afgerond kan je je toestel lekker gebruiken! En het gebruiksgemak is lekker vlot. Sommige mensen vinden het echter jammer dat de aan/uit-knop wat hoger zit, maar ik heb hier persoonlijk niet veel moeite mee gehad. Mocht je kleine handen hebben, dan is het toestel aan de vrij grote kant. Ik heb hier zelf geen last van, aangezien ik vrij grote handen heb en vaak mijn toestel met twee handen bedien.

Daar heeft Samsung ook wat op gevonden, een-handig gebruik is een software-feature die ingebouwd zit in de S10+. Zo kan je gemakkelijk met één hand het toestel bedienen. Alleen neemt dit natuurlijk niet weg dat het toestel zelf vrij groot is.

Camera

Achterkant
En ik heb het beste nog even voor het laatst bewaard, namelijk. De camera! Ho-ly cow wat is dit echt een prachtig apparaat wanneer het gaat om foto's. Ik heb tijdens het testen dit toestel meegenomen naar Elfia Haarzuilens (voor de uninitiated, dit is een jaarlijks fantasy festival vol met kleurige cosplays, kastelen en heerlijke muziek!) en dit toestel heeft me zeker geholpen met het schieten van een geweldig aantal kiekjes.

Het toestel beschikt aan de achterkant over drie verschillende camera's, ieders met verschillende lenzen. Één macro lens, één groothoek lens en één normale lens. Je raadt het al, de macro lens wordt gebruikt voor 2x zoom, de groothoek lens is.. voor grote hoeken en de normale lens voor de normale kiekjes.

De kleuren die geproduceerd worden met de camera zijn echt geweldig, het detail en de resolutie van de foto's is voor wat mij betreft echt ontzettend goed. Alhoewel ikzelf niet echt een fotograaf ben, was de software hiervoor zeer makkelijk te gebruiken. Ik raad het echt aan, mocht je een telefoon willen met een heerlijke camera, koop dit toestel!

Voorkant
De voorkant van het toestel beschikt over twee verschillende lenzen. Echter wordt er maar met één lens daadwerkelijk geschoten, de andere lens dient voor diepte informatie. Ik ben zelf geen selfie-persoon, maar ik vond het wel goede kwaliteit bieden! Vooral de kleuren vond ik ontzettend mooi naar voren komen.

Beeldkwaliteit opname
Om eerlijk te zijn, heb hier ik niets negatiefs om op in te brengen. Het toestel neemt wat dat betreft goed video op met een hoge kwaliteit. De audio is wat dat betreft heel goed! Ik heb het toestel gebruikt om Rapalje op te nemen (een volkrock band met violen en doedelzakken, dus dan is er vrij veel schel geluid!) en naar mijn idee komt het geluid goed over in combinatie met het beeld. Hieronder een YouTube link naar het filmpje wat ik heb opgenomen.

Ook heb ik een filmpje opgenomen met de slow-mo functie die de S10+ biedt, echter gaat de kwaliteit dan wel ver achteruit. Hieronder een voorbeeld van een slow-mo filmpje.

Het is voor mij lastig zeggen wat ik over de prijs vindt, ik heb het toestel namelijk zelf niet gekocht. Alhoewel ik moet zeggen dat ik de prijs, €1084,- vrij veel vindt. Het is een hoge premium prijs die je betaald voor wat extra opslag (512GB in dit geval) en een keramieken achterkant. Ik raad je echt aan, mocht je de S10+ willen kopen, 128GB is genoeg. Neem desnoods een MicroSD erbij als je geen gebruik maakt van de dual-sim. Dit is een stuk goedkoper dan de 512GB versie. Ik vind het erg jammer om te zien dat Samsung hier een extra prijs heeft gerekend voor de opslag, maar als je het beste van het beste wil en je wil ervoor betalen. Dan is het nou eenmaal je eigen beurs ;)

De Galaxy S10+ is wat dat betreft wel echt weer een typische Samsung flagship, het oogt luxe, heeft veel ingebouwde features en de camera spreekt voor zich. De extra functionaliteiten die ingebouwd zitten zoals Powershare & DeX vind ik erg prettig en ga ik wel missen als ik dit toestel moet inleveren. Ik kan wat dat betreft nog steeds niet geloven dat we zover zijn gekomen dat Linux draait op een Samsung-toestel.

Het design is robuust en ik vind het echt wel wat hebben, alhoewel het vrij fragiel is, is het wel erg luxe. Hoesje is aan te raden! Batterijduur is heel goed met twee dagen gemiddeld.

De OneUI schil van Samsung vindt ik eigenlijk een stuk minder vervelend dan wat ik verwacht had, alhoewel er nog wel wat bloatware in zit. Een launcher doet natuurlijk wonderen maar de extra software-functies die ingebouwd zijn heb ik als zeer prettig ervaren! En het feit dat XDA dit toestel goed ondersteunt geeft mij een goed gevoel dat dit een toestel is die wel jaren mee kan gaan.

Al met al is het een duur, mooi en heerlijk toestel om mee te werken. Ik raad het je aan als je het geld ervoor over hebt, wat allememaggies :+ , het is echt alsof je een stuk uit de toekomst in je handpalm hebt liggen.

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn review, hopelijk heb je er wat aan gehad om je keuze te maken met een nieuwe smartphone!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart?

Zou je hem zelf kopen voor dat geld? Ik lees dat je student bent dus je budget zal beperkt zijn en je zal grote keuzes moeten maken om hem te kunnen betalen.

Zonder persoonlijk commentaar, dit soort reviews waarin een apparaat in handen gesteld word van iemand die het zelf niet zou kunnen betalen zijn voor mij niet erg nuttig. Geef mij een Veyron te testen en ik ben er zeker van dat dat een positieve review zou zijn. Een review van iemand die al een smartphone in dat soort prijsklasse heeft zou een beter beeld opleveren.

Wel een prima review, goed geschreven, goede alle kanten bekeken.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 27 april 2019 20:14]

Snap de gedachte erachter, maar ik zou zelf eerlijk gezegd eerder voor de S10 gaan in plaats van de S10+.

Ik heb wat dat betreft wel high-end telefoons gehad in het verleden. Maar zoals je zegt, grote keuzes om zoiets te kopen als student. Helemaal gezien main-line toestellen steeds duurder worden.

Je kan tegenwoordig sowieso al vrij veel smartphones kopen zonder de extra features die Samsung biedt, voor een veel lagere prijs. Huawei bied met de P30 een veel betere camera ervaring, maar je zit dan vast aan EMUI omdat de bootloader niet te unlocken valt.

Het is vooral passen en meten, Samsung biedt in mijn ogen wel vaak veel features voor veel geld. Als ik het geld had, ja, dan zou ik hem kopen. Maar ik ben voor nu nog wel tevreden met mijn huidige telefoon. Misschien als het toestel over een half jaartje goedkoper is, koop ik hem. ;)
Elfia! :+

Goede review, technisch onderbouwd maar niet techie met tienmiljoenmiljard benchmarks waar niemand wat aan heeft en vlot geschreven. Complimenten ;)
Tut tut tut... spreek even voor jezelf... ;)
Tweakers is een techsite waar benchmarks imo juist niet horen te ontbreken.

Overigens een zeer nette review! :)

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 29 april 2019 13:18]

Benchmarks mogen zeker, iedereen is vrij deze gebruiken. Desalniettemin ben ik van mening dat het verfrissend is een uitgebreide review te lezen zónder benchmarks, des te meer omdat het merendeel der lezers (onthoud dat tweakers al laaaang geen 100% tech community meer is maar een gezonde mix van gewone consumenten en techies) benchmarks niet nodig hebben om tot een beslissing te komen. Prima als ze gebruikt worden, prima als ze niet gebruikt worden. ;)
Uiteraard vind ik benchmarks wel weer prettig, zodat je kunt bekijken of het wel een verschil is met je 2 jaar oude smartphone. Vooral als je switched van een oude high-end naar een nieuwe mid-range smartphone.

De reviewer mag zelf bepalen wat er wel of niet in komt. Ik vind benchmarks wel interessant, een ander niet, dat is verder prima. Zie je het staan, dan kun je altijd voorbij scrollen, zie je het niet, dan is de kans dat je niet op basis van 1 review een keuze kan maken.

Ik vind het geen perfecte, maar wel een prima review. Vooral doordat dit een van je eerste uitgebreide reviews is. Ga zo door!
Dankjewel! Eerste keer dat ik een uitgebreide review over een product heb geschreven. :)

Ik vind het zelf altijd een beetje onnodig om al die benchmarks neer te zetten, het gaat inmiddels om hoe het werkt in de praktijk, hoge scores met Antutu enzo hebben niet echt impact op je dagelijks gebruik!

En ja, Elfia! Was zeker gezellig, moet de telefoon helaas wel weer inleveren, maar ik ben gewoon blij dat ik een paar leuke foto's heb kunnen maken :D