Reolink Argus 2 Review
Prima camera voor binnen- en buitenshuis gebruik met prima beeld (dag en nacht) en tweeweg audio. Eenvoudig te plaatsen, ook op locaties waar geen stroom aanwezig is dankzij de batterij die, mits het bijbehorende zonnepaneel aangeschaft wordt, ook opgeladen kan worden op locatie.
Pluspunten
Eenvoudig in gebruik Volledig onafhankelijk te plaatsen (werkt op batterij en eventueel i.c.m. los verkrijgbaar zonnepaneel) Prima beeld, ook 's nachts Eenvoudige montage Simpele configuratie en installatie
Minpunten
Speaker is wat lafjes Stroomdoorvoer door rubberen skin kon netter
Eindoordeel
Inleiding
Ik heb deze camera van Reolink gekregen om te reviewen. Ik heb mijn huis behangen met Reolink RLC-410 en RLC-420 PoE IP camera's en daar heb ik eind januari een fietsendief mee betrapt. Ik zal jullie het verhaal besparen maar uiteindelijk is alles goedgekomen, de fiets volledig vergoed, de fietsendief gepakt, alles netjes geregeld en opgelost. En omdat dit zo'n succesverhaal was heb ik een bericht naar pr@reolink.com gestuurd met mijn videomateriaal zodat ze het aan hun 'succesverhalen' konden toevoegen. Met de uitdrukkelijke melding dat het me niet te doen was om reviewmateriaal te verkrijgen. Na wat over-en-weer is me, desondanks, toch aangeboden een Argus 2 te reviewen en aangezien mijn ouders wel een camera konden gebruiken bij de voordeur ben ik akkoord gegaan op de gebruikelijke voorwaarden: 1) ik hoef niet ter verhullen dat de camera me 'gegeven' is met het doel deze te reviewen, 2) ik schrijf wat ik wil, ook als de camera niet bevalt en 3) ik mag de camera houden na afloop. En zo geschiedde.Unboxing / wat zit er in de dozen?
Ze hebben bij Reolink in ieder geval aandacht geschonken aan de verpakking. Die ziet er netjes uit en vol kleine details waaraan je ziet dat er aandacht aan de verpakking is besteed. De verpakking is degelijk, en erg netjes.Laten we beginnen met het zonnepaneeltje dat los verkrijgbaar is. In de doos treffen we wat boekjes, een sticker, wat schroefjes, een montage sjabloon en een houder om het zonnepaneel op te monteren aan en, uiteraard, het zonnepaneel zelf dat voorzien is van een vaste kabel.
Dan volgt de doos met de camera; ook deze verpakking is van dezelfde kwaliteit en met hetzelfde oog voor detail gemaakt. Deze doos bevat behalve de gebruikelijke boekjes een accu, een 'strap', een USB-C kabel, schroefjes, montage sjablonen, de accu, een rubberen "skin" voor de camera, de camera-voet en de camera zelf.
Het zonnepaneel
De camera kan functioneren op het zonnepaneel. Ik heb dit getest in een testopstelling en onder vrij gebruikelijk (lees: druilerig) Nederlands weer. Het paneel voorziet de camera tijdens gebruik van voldoende spanning. Ik had in eerste opzet gedacht het zonnepaneel op het dak van de garage te plaatsen (zie foto's verderop) maar omdat er al een gat naar de meterkast aanwezig was heb ik, uiteindelijk, besloten de camera te voorzien van spanning met een (apart gekocht) USB adaptertje en meegeleverde kabel. Het paneel voelt degelijk en is netjes afgewerkt. De bijgeleverde voet kan handig zijn om het paneel aan een muur te bevestigen en zo richting de zon te richten.De camera
De camera is van plastic maar voelt desondanks vrij solide aan. In de doos is een magnetische 'voet' aanwezig waarop de camera in alle vrijheid bewogen kan worden en waar de camera eenvoudig van kan worden afgenomen / op gezet.Reolink verkoopt deze 'voetjes' in sets van 3 zodat je deze op meerdere plaatsen in/om het huis kunt monteren en zo makkelijk je camera kan verplaatsen. De vraag is uiteraard hoe vaak je dat doet (if at all).
Laten we even duidelijk voorop stellen: deze camera is niet bedoeld om 24/7 beelden op te nemen zoals de andere IP camera's die Reolink biedt. De camera kan getriggered worden door de ingebouwde PIR (infrarood sensor) en dan een opname maken op de in de camera geplaatste microSD kaart van een bepaalde tijd (die te configureren is). De gevoeligheid is in de bijbehorende app, via WiFi, te regelen. Ook kun je met de app door de camera kijken wanneer je wil. De camera kan dus prima dienen als 'bewakingscamera' maar neemt niet 24/7 beelden op.
De magneetvoet maakt 't een dief overigens wel héél makkelijk om de camera mee te nemen; ik denk dat 't daarom ook verstandig is deze alleen binnenshuis te gebruiken. De meegeleverde andere voet is voorzien van een schroefkoppeling. Deze zal ook een dief niet weerhouden de camera mee te nemen (de schroef is immers eenvoudig met de hand los te maken) maar maakt 't wel moeilijker. Zeker wanneer de camera buiten handbereik geplaatst wordt (wat in onze situatie niet heel erg goed haalbaar was, maar bij mijn ouders wordt de camera meer gebruikt om te zien wie er aan de voordeur staat als de bel gaat).
In de doos tref je een rubberen "skin" aan waarin je de camera kunt plaatsen wanneer je deze buiten wil gebruiken. Je maakt de camera hiermee 'waterdicht'. De meegeleverde skin is wit maar er zijn ook zwarte en 'camouflage' skins beschikbaar. Die laatste is vooral geschikt wanneer je de camera wat onopvallender wil plaatsen tussen wat groen.
In de doos tref je ook een 5200mAh accu aan. Deze voorziet de camera, als het goed is, tot 6 maanden (mirror) van stroom in standby; hoe realistisch dat is, is vers 2. Elders wordt gezegd 2 maanden standby, 1-4 weken bij normaal gebruik (mirror). De camera kan dus prima zonder zonnepaneel en zonder lader gebruikt worden, volledig draadloos. Ik heb de camera zélf getest met het zonnepaneel dus kan geen uitspraken doen over hoe lang een lading meegaat.
Aan de zijkant van de camera bevindt zich een microSD kaart slot en een reset knop om de camera naar fabrieksinstellingen te herstellen achter een rubberen lipje. De camera ondersteunt microSD kaarten t/m 64Gb.
Aan de voorkant van de camera bevindt zich de 130° lens die beelden schiet in 1080P op 15 frames/seconde. Iets daarboven is een IR LED geplaatst waardoor de camera 's nachts prima beeld heeft. Onder de lens bevindt zich de 120° PIR die de bewegingsdetectie voor zijn rekening neemt en de camera zal triggeren wanneer er iets te filmen valt. Ook zijn een microfoon en speaker(tje) aanwezig. Opnames bevatten dan dus ook netjes audio en er is zelfs een mogelijkheid (middels de app) voor tweeweg audio. De speaker kan ook gebruikt worden om een alarmsignaal te geven. De speaker laat aan volume wel wat te wensen over.
Al-met-al is het best een kek apparaatje. Geen lelijkerd om te zien en binnenshuis is de camera vast ergens netjes weg te zetten zonder dat 't een doorn in je oog wordt. Voor buitenshuis is wit misschien niet de beste kleur (maar dat zijn bijna alle camera's en dan is het zwarte frontje van deze Argus 2 wellicht nog een pluspunt). Toch prefereer ik de ietwat minder opzichtige camera's zoals de eerder aangehaalde RLC-410 en RLC-420.
Montage
Er worden een aantal sjablonen meegeleverd die 't boren van gaten op de juiste plek eenvoudig maken. Montage is dan ook kinderspel. Boor de gaten m.b.v. de sjablonen, monteer de gewenste voet, plaats de camera op de voet, richt de camera et voila. Eventueel sluit je het zonnepaneel of de stroomadapter via de meegeleverde USB kabel aan.Voordat ik de volgende foto's toon wil ik even duidelijk maken dat ik geen doe-het-zelver ben. Verre van. Ik heb twee linker handen. De rillingen lopen me dan ook over de rug wanneer ik 'montage' hoor. Nou; dat viel dus reuze mee en montage was in een paar minuten gefixed. Helaas is in de situatie bij mijn ouders zo dat de kabel van de camera een stukje over de muur moest lopen i.p.v. dat deze netjes achter de camera uit de muur kon komen en zo 'onzichtbaar' weggewerkt kon worden. Ik zal t.z.t. nog eens een klein gootje overwegen of een andere manier bedenken om de kabel weg te werken / aan 't zicht te onttrekken. De camera lager plaatsen is geen optie omdat deze dan bijna op ooghoogte hangt en weel heel erg 'in your face' is. Maar dat neemt niet weg dat ik met deze situatie, die je hieronder gaat zien, niet heel blij ben. Dat moet, en wordt, netter.
Van een afstandje valt het, gelukkig, een stuk minder op.
Software
Voordat je de camera ergens (semi)definitief plaatst is het handig deze vast zoveel mogelijk te configureren. Ook dit is kinderspel. Je installeert de App op je telefoon, vult daar wat gegevens in zoals welk WiFi netwerk de camera moet gebruiken met welk wachtwoord en vervolgens wordt er een QR code getoond. Je zet de camera aan en wijst deze naar de QR code waarmee de instellingen in de camera worden gezet. Vervolgens kun je de app gebruiken om met de camera te verbinden en de rest van de configuratie te doen.Ik ga niet elke individuele instelling van deze camera behandelen in deze review, maar zal kort in vogelvlucht de noemenswaardige zaken doornemen. De app vertoont de batterijstatus van de camera en er is zelfs een overzicht van het laden/ontladen van de accu. Het beeld kan gespiegeld worden; handig wanneer de camera 'ondersteboven' gemonteerd wordt. Ook kunnen zaken als de camera naam en datum en tijd evenals de positie waar die in beeld getoond worden geregeld worden. Anti-flicker en dag-en-nacht instellingen zijn eveneens aanwezig. Er zijn twee 'streams' beschikbaar: "Duidelijk" en "Vloeiend" Deze laatste is handig voor lagere bandbreedte; de resolutie is daarbij maar 640 x 360 en de FPS biedt instellingen voor 2, 5, 10 en 15 met bitrates van 64, 128, 160, 192, 256, 384 en 512kbps. Voor "Duidelijk" zijn dat resoluties van 1080P of 720P bij 2, 5, 10 of 15 FPS en met bitrates van 256, 512, 768, 1024, 1536 of 2048 kbps.
Upgraden van firmware kan via de app; de app toont de vrije opslagruimte op de microSD kaart. Wanneer deze "vol" raakt overigens, worden simpelweg de oudste bestanden overschreven. Wanneer de camera getriggered wordt kunnen er opnames gemaakt worden van 8, 15 of 30 seconden. De PIR kent drie niveaus van gevoeligheid: laag, medium en hoog. Wat wel een welkome feature is is dat de PIR op een tijdsschema kan functioneren. Daardoor zal deze alleen de camera triggeren wanneer jij dat wil (bijvoorbeeld 's nachts) en niet wanneer jij dat niet wil.
De camera kan een push bericht versturen wanneer deze getriggered is en tevens kan er een e-mail bericht verzonden worden met daarbij, optioneel, een ingesloten afbeelding van het beeld op dat moment. Ten slotte kan de status LED worden uitgeschakeld; deze blauwe LED aan de voorkant van de camera is vrij opvallend 's nachts.3
Beelden
Hieronder volgen een aantal beelden van de camera; dat is toch stiekem een beetje waar iedereen op heeft zitten wachten, niet?Ik heb wegens uploadbeperkingen (max. 4Mb per afbeelding en geen mogelijkheid tot uploaden van videobestanden) helaas geen goede video en me dus moeten beperken tot een animated gif. Voor echte videobeelden kan ik je doorverwijzen naar de site van Reolink en wanneer ik er tijd voor vind zal ik een video'tje of twee op YouTube plaatsen en hier linken.
Conclusie
Zoals ik eerder al zei; een kek apparaatje. De prijs is prima te verantwoorden. Tip: Reolink verstuurt vanuit eigen 'warehouses' in de EU dus als je via hun site bestelt betaal je geen invoerrechten. En hun prijs ligt een stuk lager dan de Nederlandse shops in de pricewatch.Verwacht geen 4K 25FPS beelden van deze camera, maar voor het prijssegment waarin deze camera geplaatst is biedt hij, naar mijn bescheiden mening, genoeg veel waar voor z'n geld. Het montage en installatiegemak zijn een dikke plus en ook mijn ouders, die toch al een klein beetje op leeftijd zijn, kunnen prima met de app overweg.
Ik gebruik zelf, zoals eerder aangegeven, andere camera's maar die hebben dan ook een ander doel; daarbij heb ik een NAS waarop ik 24/7 de streams van deze camera's kan opslaan. Ook deze camera's (die ik wel uit eigen zak heb betaald) zijn van Reolink en ook daar ben ik érg tevreden over. Ik hoor nog weinig over dit merk en ik snap eigenlijk niet goed hoe dat komt. Ik denk dat Reolink hard aan de weg timmert en goed bezig is. De camera's die ik tot nu toe van ze in handen heb gehad zijn allemaal prima, degelijk en gebruiksvriendelijk spul.
Ik zou wat minpuntjes kunnen aanhalen zoals niet continu op kunnen nemen en de wat lage framerates maar dat is dan ook nadrukkelijk niet waar deze camera voor in de markt gezet is. Deze camera moet je vooral zien als een PIR ('motion sensor') met camera; die een stukje filmt wanneer de PIR getriggered wordt en jou dan middels een pushmessage (en/of e-mail) op de hoogte brengt dat er iets gaande is. Een soort "Ring" alternatief, zonder een deurbel te zijn
Lang verhaal kort: (eerlijk) aanradertje!
Reacties (30)
1. Het bekijken van de video's en live stream ("kijken wie aanbelt") of tweeweg-audio thuis kan op apparaten die op hetzelfde (W)LAN netwerk zitten.
2. Voor connectie buitenshuis is een cloudopslagabonnement nodig: https://cloud.reolink.com/
3. Je geeft aan dat het geluid wat "lafjes" klinkt. Op hun site staat dat het ding ook een sirene kan laten klinken van 75 dB (uitgeprobeerd?). Het sirenegeluid gaat dan waarschijnlijk niet over dezelfde audiospeaker.
Klopt dit?
- Dat kan gewoon allemaal via de app op je telefoon, ook als je buitenshuis bent (zolang de camera bij internet kan natuurlijk via WLAN)
- Nee? Als je een SD kaart in de Argus 2 stopt kun je prima zonder cloud. Van hun site: "Motion triggered recordings can be uploaded to the cloud. The encrypted Cloud service provides off-site backup of these critical moments".
- Ik heb geen dB meter, maar 't sirenegeluid (dat ik getest heb) klonk niet 'loeihard' ofzo. En 't lijkt me stug dat er meer dan 1 speaker aanwezig is. Maar goed, 75dB is ook niet heel veel; dat is net 't geluid van een wekker en minder dan een stofzuiger. Buitenshuis is dat... niks. En ik betwijfel of die 75dB gehaald wordt (door ons exemplaar dan)
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
Ik bedoel uiteraard buiten je wifi-bereikNee? Als je een SD kaart in de Argus 2 stopt kun je prima zonder cloud.
Direct daaronder staat de link: Find the right Cloud plan for you. Tsja...Van hun site: "Motion triggered recordings can be uploaded to the cloud. The encrypted Cloud service provides off-site backup of these critical moments".
Ja inhoud van SD kaart en ja inhoud van de live streamKan je zonder cloud buiten het bereik van je wifi dan wel op bijv. je mobiel wel de inhoud van je SD kaart of de live stream bekijken?
Sterker: de cam hangt in Limburg, ik zit in Brabant en heb voor de review wat screenshots / video's van de camera af getrokken zonder daarvoor naar Limburg hebben hoeven rijden. En ik kijk, as we speak, gewoon naar de live feed (proof) en kan een video selecteren om af te spelen (proof)
Nee (vast wel, met wat gehack of een omweg, maar niet out-of-the-box)Kan dat behalve de app ook via browsers?
Dat betekent toch niet dat je er gebruik van moet maken?Direct daaronder staat de link: Find the right Cloud plan for you. Tsja...
Overigens vind ik dat wel een pluspunt (zonder cloud kunnen gebruiken); geen maandelijkse kosten en flauwekul. Having said that zie ik ook wel toegevoegde waarde in wél cloud gebruiken. Maar de keuze is dus aan de eigenaar. En voor 'ons pap' zag ik maandelijkse kosten niet zo zitten dus die doet 't zonder en dat werkt prima.
Edit: Ik zie overigens dat ze een 'free' hebben van 7 dagen historie, 1 cam, 1GB. Maar dat is, vooralsnog, alleen US, Canada, Australië en Nieuw Zeeland als ik 't goed begrijp. De "Reolink Cloud" is nog vrij nieuw (en zal vast iets te maken hebben met AVG/GDPR en andere EU regeltjes waarom ze hier nog even wachten
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
Mooie review, ben zelf ook geïnteresseerd.
Daarom deze vraag:
zag op YouTube de review van LifeHackster (gepubliceerd op 3 jan. 2019) waarin hij nogal wat kritiek had op de PIR Motion Detection Distance. (https://www.youtube.com/watch?v=HxWO3HO_6Tw)
Wat is jouw ervaring hiermee?
Note: The cloud service is available for users in the US, Canada, Australia, and New Zealand at present.
Maar dat is, vooralsnog, alleen US, Canada, Australië en Nieuw Zeeland als ik 't goed begrijp.
Ik heb nog een vraagje. ik wil een SD kaartje in de camera plaatsen, maar heb ik nu een SD kaart of een micro SD kaartje nodig. Op de site staat soms SD en soms micro SD.
Overigens krijg je 9 v.d. 10 keer een SD kaart adapter bij je microSD dus bij twijfel gewoon altijd zo een bestellen
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
Zeer fijne review trouwens!
Groetjes Mario
Er staat Sender en Recipient. Ik heb hier mijn email adres ingevuld maar krijg dan een foutmelding.
Ik heb ook verschillende emails gebruikt zonder succes. Het gaat om Gmail.
Via de support kom ik er ook niet uit. Kan iemand mij helpen?
Ik heb gezien dat ik dan een nieuw password moet maken.
Zou je mij kunnen uitleggen wat dit nu precies inhoud want ik begrijp het niet. Wordt mijn gmail wachtwoord ook gewijzigd?
Alvast vriendelijke bedankt
En bij Google is 't natuurlijk 'tzelfde principe.Met app-specifieke wachtwoorden en uw Apple ID kunt u zich veilig bij uw account aanmelden in apps van andere leveranciers.
App-specifieke wachtwoorden zijn wachtwoorden voor uw Apple ID waarmee u kunt inloggen bij uw account en vanuit een app van een andere leverancier beveiligde toegang krijgt tot de informatie die u in iCloud hebt opgeslagen. U gebruikt app-specifieke wachtwoorden bijvoorbeeld voor mail-, contact- en agendavoorzieningen die niet door Apple worden geleverd. App-specifieke wachtwoorden bieden een hoog beveiligingsniveau en zorgen ervoor dat het wachtwoord voor uw Apple ID niet kan worden verzameld of opgeslagen door apps van andere leveranciers die u gebruikt.
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
Paar vraagjes,
1 hoe sterk is die magneet? Voldoende om stevig ondersteboven aan de goot te hangen? Of is dan de schroefvoet slimmer? ( vanuit raam effe snel pakken om op te laden.
2 is de argus 2 een recharcheble accu? Wat is zn active levensduurcongeveer? En wat is de oplaadtijd?
Zonnepaneeltjes vallen op vandaar.
3 is die 10m ir echt de max of is 15m ook nog wel goed genoeg? 10m tuin en 5 meter hoog...
4 mailtjes krijgen niet een beetje eh spamming als ie telkens aangaat of kan je dat enigzins beperken?
5 werkt de PIR ook door dubbelglas heen? ( kunnen ze binnen staan naar buiten kijken.) nope.
130kijkhoek is redelijk volledige tuin oppervlak vermoed ik en zo recht naar beneden tot achterin kunnen bestrijken.
[Reactie gewijzigd door copykat op 25 juli 2024 02:05]
2) Staat gewoon in de review:
Maar dat hangt natuurlijk ook van 't gebruik af. Bij iemand die ik ken hangt 'ie bij een vrij druk bezochtte plek en daar gaat 'ie "maar" een maand ofzo mee. Oplaadtijd.... geen idee, uurtje of 4? Natuurlijk óók afhankelijk van de lader.In de doos tref je ook een 5200mAh accu aan. Deze voorziet de camera, als het goed is, tot 6 maanden (mirror) van stroom in standby; hoe realistisch dat is, is vers 2. Elders wordt gezegd 2 maanden standby, 1-4 weken bij normaal gebruik (mirror). De camera kan dus prima zonder zonnepaneel en zonder lader gebruikt worden, volledig draadloos. Ik heb de camera zélf getest met het zonnepaneel dus kan geen uitspraken doen over hoe lang een lading meegaat.
Die 6 maanden heeft Reolink ooit zelf geclaimed, maar nu zeggen ze 2.
3) Huh? 10m diep + 5m hoog kun je niet zo optellen...
4) Staat ook gewoon in de review:
5) Nee, geen enkele PIR werkt door glas. Dat kan ook niet want PIR = Passive InfraRed. En laat Infrared nou nét (lichaams)warmte zijnDe PIR kent drie niveaus van gevoeligheid: laag, medium en hoog. Wat wel een welkome feature is is dat de PIR op een tijdsschema kan functioneren. Daardoor zal deze alleen de camera triggeren wanneer jij dat wil (bijvoorbeeld 's nachts) en niet wanneer jij dat niet wil.
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
5m hoog omdat ik hem vermoedelijk ondersteboven aan mn dakgoot hang.
Hangt ie beetje droog naar beneden kijkend en kan ik er makkelijk bij vanuit mn raam.
Ik heb ook een floodlight en een steeg licht dus de schuttingklimmer zal lekker in beeld komen nightvision of niet. 😉
Zag dat er een anti val touwtje bij zit das handig.
Ik overigens verrast dat zo'n klein dingetje nog zo goed werkt voor t geld.
Maand per charge is prima. (kan altijd nog een solarpanel toevoegen als t me te vaak nodig is om op teladen)
Pit en dubbelglas, ja stom bedacht t na optikken, bedoelde eigenlijk werkt ie überhaupt door een raam heen? Maar als ie pir driven only is dus niet.
Ah, zo!5m hoog omdat ik hem vermoedelijk ondersteboven aan mn dakgoot hang.
Moet wel, anders houdt de batterij 't nooit zo lang (whatever "lang" dan is) volMaar als ie pir driven only is dus niet.
Vooralsnog niets gevonden. Het niet ondersteunen van Real Time Streaming Protocol door de Argus 2 lijkt het probleem te zijn.
[Reactie gewijzigd door RobIII op 25 juli 2024 02:05]
Ik lees op verschillende plekken dat dit soort camera's soms een delay hebben tussen het detecteren en het daadwerkelijk starten van de opname
Ze werken goed, zolang ze werken.
Maar de zonnepaneeltjes geven te weinig opbrengst.
Ze moeten goed gericht worden, op een plaats zonder belemmering, anders gaat de batterij in de winter achteruit tot de camera uitvalt. En dat is geen evidentie midden in bebost gebied.
De laatste gekochte camera viel spontaan uit, na een nachtje vrieskou. Ik moet nog uitzoeken hoe dat komt, want ze staan in Frankrijk.
Ik overweeg toch camera's met bedrading te plaatsen op plaatsen waar dat mogelijk is.
Ja, nou ja, dat lijkt me eerlijk gezegd vrij logischZe moeten goed gericht worden, op een plaats zonder belemmering, anders gaat de batterij in de winter achteruit tot de camera uitvalt.
Waar dat mogelijk is wil je dat sowieso natuurlijk altijd.Ik overweeg toch camera's met bedrading te plaatsen op plaatsen waar dat mogelijk is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/113709/galactic_empire_60pix.png?f=community)
/u/1175224/crop62d2e07f533ed_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/319898/crop63c59bce77f14_cropped.gif?f=community)
/u/133188/crop6900d7ef2fe87_cropped.png?f=community)