Logitech G610 Orion Brown (Azerty FR)

Logitech G610 Orion Brown (Azerty FR) Review

borisbananas 20 april 2019, 351 views Product gekocht

Logitech G610 Orion Brown (Azerty FR)

Ik heb reeds enkele mechanische toetsenborden uitgeprobeerd, maar geen enkel gaf mij een bevredigend gevoel over de (type)ervaring, ondanks het feit dat deze toch een aardige duit kosten. De Logitech G610 Orion Brown is gewoon een mooi middenklasse keyboard

Pluspunten

• Prima kwaliteit
  • Uitstekende typ EN game ervaring
  • Leuke witte verlichting
  • Eindeloze opties via Logitech software, maar je HOEFT dit niet uit te spitten
  • Leuke vormgeving, netjes en neutraal

Minpunten

• Backplate plastiek (doch wel stevig en goede kwaliteit)

Ik heb dit toetsenbord op de kop kunnen tikken voor een fantastische prijs van 34 EUR. Retail gaat dit nog altijd tussen de 80-120 EUR.

De Logitech G610 Orion Brown is gewoon een mooi middenklasse keyboard. Dit wil zeggen:
- het heeft een uitstekende type ervaring met prima aanslagen zoals je zou verwachten van een Cherry MX Brown switch. De bouwkwaliteit van Logitech is zoals doorgaans zeer behoorlijk. Het toetsenbord blijft netjes op zijn plek staan, ook tijdens de net intensievere sessies.
- de toetsen zijn fijn ingedeeld, volgens mij zelfs 'ergonomisch' te noemen. Dit wil zeggen je kan hier een tijdje op werken of gamen zonder dat je veel last zal ondervinden. Dit is jammer genoeg niet bij alles gaming toetsenborden zo.
- backlighting is fijn en aan te passen naar wens. Ik begrijp de reacties van bepaalde reviewers niet dat het te fel zou zijn, gezien je met een eenvoudige druk op de knop de intensiteit van de verlichting aan kan passen.
- de software van Logitech biedt eindeloze mogelijkheden naar verlichting en programmatie van de toetsen toe, maar heb je hier geen interesse voor, dan hoef je hier eigenlijk niks mee te doen om toch een leuke ervaring te hebben.
- ook het argument dat dit een Frans Azerty toetsenbord is vind ik eigenlijk een non-argument. Ok het ziet er wat anders uit maar dat weet je wanneer je zo'n editie koopt. Daarenboven, ik denk dat de meesten onder ons best wel blind kunnen typen en ook blindelings de nodige symbooltjes vinden zonder dat we op het keyboard hoeven te spieken?
- de extra toetsen die Logitech met dit toetsenbord aanbiedt zijn nuttig en zitten niet in de weg. In vergelijking met de G613 bijvoorbeeld, waar ik me mateloos aan de positionering van de programmeerbare toetsen ergerde, zijn de functietoetsen weliswaar beperkt, maar gewoon voldoende voor wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. De scrollknop om het volume aan te passen is een leuke toevoeging. Anders reviews vinden dat dit plastiekerig aan zou voelen, ik vind hem prima werken en correct aanvoelen.
- het ontbreken van RGB lighting kan me eigenlijk ook geen snars schelen. Tijdens het gamen of typen kijk ik welgeteld nooit naar mijn toetsenbord, dus who cares. De standaard witte verlichting is wel fijn tijdens de avond.

Om samen te vatten: wil je een no-nonsense allround keyboard dat er behoorlijk netjes uitziet en een goede aanslag heeft voor zowel gaming als typen? Dan is dit jouw product.

In mijn ogen beter dan de HyperX Alloy (te gaming oriented en verder te beperkt, matige ergonomie), de G613: extra toetsen raar geplaatst, type ervaring ook niet optimaal, slechte wrist wrest, en mijlen beter dan de budget Chinese mechanical keyboard.

Heb jij ook een Logitech G610 Orion Brown (Azerty FR)?