LG PK5

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

LG PK5 Review

Pubsted 19 april 2019, laatste update op 29 april 2019, 132 views

LG PK5

Dit is een prima bluetooth speaker voor buiten, bijv naar het park. De geluidskwaliteit is niet top maar wel gewoon goed, maar als je hem toch naar buiten neemt is dat ook minder van belang. Hij is robuust en gemakkelijk op te pakken. Accuduur is ook goed.

Pluspunten

• Robuust
  • Lange accuduur
  • Bijbehorende LG app
  • Soepele bluetooth-koppeling
  • Bellen kan via de speaker

Minpunten

• Alleen USB-laadkabel bijgevoegd
  • Enhanced bass en Clear Vocal knoppen horen aan dus zijn overbodig
  • Lichten is of knipperend of uit
  • Geen topkwaliteit geluid

Muziekweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 3

LG PK5 bluetooth speaker

Met de LG PK5 geeft LG een mooie speaker voor het middensegment af. Dit is een prima bluetooth speaker voor buiten, bijv naar het park of naar het strand. De geluidskwaliteit is niet top maar wel gewoon goed, en als je hem toch naar buiten neemt is dat ook minder van belang.
Verpakking
De speaker zit een doos die exact de grootte van de speaker weergeeft. Hij zit goed ingepakt in piepschuim. Het boekje en de USB-kabel zitten in de loze ruimte meeverpakt. Ik hoor je nu vragen, USB-kabel.. en de stekker dan? Dat klopt, er zit bij deze speaker alleen een USB-kabel meegeleverd, je moet zelf voor de USB-stekker zorgen. Nou heeft iedereen tegenwoordig wel genoeg van die dingen liggen thuis, hij moet wel sterk genoeg zijn, dat houdt in een output van minstens 1,8A. De USB-kabel is van het type USB C, de nieuwe standaard die je steeds meer ziet. Ik ben ook blij dat ik zelf al wat van die kabels had liggen thuis, want de meegeleverde kabel is met zijn 1 meter lengte wat aan de korte kant.
Design
De speaker is robuust en voelt stevig aan. Desondanks is hij niet te zwaar om op te pakken. Aan de hendels die zorgen dat hij stevig op de grond staat kan je hem ook gemakkelijk oppakken (de hendels zitten zowel aan de boven als de onderkant). Je kan hem dus makkelijk ergens anders zetten als je dat wilt. Of als je een stoere boy bent die iedereen op de fiets zijn muziek wilt laten horen dan ben je met deze speaker aan het goede adres.
Op de bovenkant zitten alle knoppen voor gebruik van de speaker, zie foto. Voor bijna alle knoppen geldt dat het duidelijk is wat ze doen. Alleen de knop met het lampje rechtsonder moest ik ff opzoeken wat de bedoeling was. Deze moet je dus even inhouden om het licht dat de box geeft te veranderen van kleur of zelfs uit te zetten. Je ziet helaas niet welke kleur de volgende is, dus je kan soms het hele rijtje af moeten.
Het licht is een leuke gimmick van deze box, iets wat hem ook onderscheidt van andere bluetooth boxen. Voor mij persoonlijk zou het echter geen detail zijn om deze box wel of niet te kopen. Overdag en dan zeker buiten doen de lichten ook niet veel vanwege het daglicht.
Aan de achterkant zitten alle aansluitingen goed weggewerkt achter een plaatje. Hier heb je de USB ingang, de AUX-ingang, een reset-knop en de multi-bluetooth knop. Op die laatste kom ik zo terug.
Gebruik
Koppeling
De eerste keer mijn telefoon (een Samsung S8) koppelen met de speaker ging soepel. De volgende keren herkende hij de speaker gelijk en was dus ook direct verbonden. De PK5 heeft daarnaast ook een multi-bluetooth functie, daarmee kan je meerdere apparaten tegelijk verbinden met de speaker. Ik heb dit maar kort kunnen proberen, maar zag er op dat moment niet de meerwaarde van in. Het tegelijk verbinden ging net als de initiele koppeling soepel. De tweede telefoon kon vervolgens muziek aanzetten, terwijl de eerste al speelde, maar die ging niet op de box spelen. Iets wat me logisch lijkt want je wilt geen twee dingen door elkaar. Zodra de eerste op pauze ging, ging de tweede gelijk over de box afspelen. Zodoende kan je dus om en om nummers aanzetten. Praktischer lijkt het me, aangezien iedereen tegenwoordig wel Spotify of iets dergelijks heeft, om gewoon te vragen aan de ander om een nummer in de wachtrij te zetten.
Mocht je een tweede PK5 speaker hebben kan je ze in stereo koppelen, helaas heb ik dit niet dus heb ik dit ook niet kunnen testen.
Knoppen bovenop
Je telefoon is in principe ook je afstandsbediening voor het afspelen. Je kan ook op de box pauzeren en weer afspelen en het volume regelen. Handig voor als je telefoon even verder ligt dan de speaker. Ook als je gebeld wordt kan je opnemen met de play-knop. Er zit ook een microfoon in dus het hele gesprek kan je met de bluetooth speaker houden.
Accu
Bovenop heb je ook een lampje voor de accu, door de power-knop 2 seconden ingedrukt te houden krijg je een kleur te zien. Groen voor meer dan 70%, oranje voor tussen de 10 en 70% en onder de 10% is hij rood. Over het algemeen gaat de accu vrij lang mee (afhankelijk van volume en lichtgebruik zo'n 8-18 uur)
Geluid
Ik heb veel verschillende soorten muziek geprobeerd, van pop tot rock tot drum 'n' bass en deephouse. Helaas kom ik dan tot de conclusie dat het geluid gewoon niet top is. Zeker als je hem wat harder zet is het het net niet, welke soort muziek er ook afgespeeld wordt. Om eerlijk te zijn ben ik ook gewend aan Sonos boxen en in het verleden heb ik ook veel Bose Soundlink mini's gehoord. Deze liggen dan ook nog een prijsklasse hoger(of twee). Voor deze prijsklasse krijg je een speaker met het geluid wat daarbij hoort. Wel raad ik aan om de Clear Vocal en Enhanced Bass knoppen niet uit te zetten, want dan klinkt het gelijk een stuk blikkeriger, wat mij betreft dan ook een raadsel waarom ze je die optie geven. De geluidskwaliteit met bellen is wel heel goed, en ook de microfoon geeft jouw stem goed door aan de andere kant.
App
LG heeft een app ontwikkeld voor al zijn bluetooth speakers. Deze geeft net wat extra handigheidjes. Zo kan je de lokale muziekbibliotheek vanaf die app afspelen, helaas werkt dit niet voor Spotify. Ook kan je hier wél de lichten kiezen zonder een rijtje af te moeten gaan, je kan zelf je eigen patroon maken. Helaas blijven ze wel altijd knipperen, gewoon één kleur vast is geen optie. Ander handigheid is dat je het percentage van de accu in de app terug kan vinden, echter wel per 10%. Beetje ruim.
Al met al is het een leuke bluetooth-speaker, die in mijn ogen vooral bedoeld is om mee naar buiten te kunnen nemen, echter ook geschikt voor binnenshuis zoals in de badkamer ofzo. Het is een speaker met weinig ernstige minpunten en als de geluidskwaliteit nog wat beter was had ik het echt een topper gevonden in deze prijsklasse. De lichtjes onderscheiden hem van andere speakers, maar zijn wel voornamelijk leuk voor kinderen. Ook de extra bluetooth opties, zijn een leuke extra maar in mijn ogen net iets wat niet echt vaak gebruikt zal worden. Al blijf ik benieuwd hoe deze box in stereo zal klinken.
Eindoordeel: Voor mij mag het licht op groen

Heb jij ook een LG PK5?