Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 Ultra-D chipset - Bekijk alle specificaties

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Review

Astennu 19 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 1.473 views

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D

Pluspunten

• V-Dimm voltage van 3.2 en hoger ( Max 4.0 )
  • De Audio module zorgt voor super goed geluid in vergelijking met onboard oplossingen tegen een laager cpu gebruik.
  • Uitgebreidere bios dan de meeste merken.
  • Goede Prijs

Minpunten

• Hot Spots op het moederbord bij het gebruiken van de 3.3 tot 4v V-dimm (70+c Lijkt mij gevaarlijk voor de levens duur)
  • Bij het gebruiken van progrmma's om de cpu temp uit te lezen valt de fan controle uit en gaat de cpu fan speed naar 100%
  • Fan control en bios laten wat te wensen over als je het vergelijkt met Abit moederborden

Layout Score: 4
Ik had voor de DFI Ultra D een MSI Neo2. Maar ik wou de overstap gaan maken naar PCI E.
Ik had drie kandidaten:

-MSI Neo4 Platinum/Diamond
-Abit NF8
-DFI Ultra D

De voordelen\Nadelen per moederbord waren:

MSI Neo4:

Voordelen:

-Vergelijkbaar met de Neo2
-Goede indruk
-Goed geluid ( voor diamond versie )

Nadelen:

-Duur
-Minder uitgebreide bios
-Max 2.85 V-dimm
-Max 1.6 V Cpu voltage

Abit NF8

Voordelen:

-Zeer goede moederborden in het verleden (heb er ook veel van hun gehad)
-Zeer goede bios (Guru EQ)
-Zeer goede fan Control
-Zeer goede monitor tools
-Goede Prijs
-Optie voor 1.8 V Cpu voltage
-Goed geluid door Audio MAX

Nadelen:

-Max 2.9 Volt Vdimm

DFI Ultra D

Voordelen:

-V-dimm tot 4V
-Goed geluid
-Goede layout
-Scherpre Prijs
-Goede oc prestaties op de forums

Nadelen:

-Eerste revisie had veel uival
-Minder uitgebreide Bios

Ik heb uiteindelijk voor de DFI gekozen omdat ik BH5 geheugen gebruik. Dit geheugen komt pas tot zijn recht als het boven de 3.2 volt krijgt. Was dit niet zo geweest dan was het nog spannend geworden tussen de ABIT en de DFI.

DFI staat heel goed bekend als OC moederbord. Er worden hogere scores gehaald met deze borden dan met de ABIT moederborden. Verder laat DFI wel duidelijk een steek vallen bij de monitor tools. Deze zien er heel amateuristies uit of werken niet goed (wat het geval was bij de nVidia nTune software ) Deze Software had veel problemen om de temperatuur goed uit te lezen. En het Overclocken van uit Windows wou ook niet echt goed werken. De bijgeleverde Smart Guardian heeft de uitstraling van een programma wat even door iemand in zijn vrije tijd in elkaar is gezet. Ik weet niet of dit het geval is maar dit was voor mij wel een afknapper. Vooral als je de software van Abit bekijkt. Dan heb je echt een goede uitstraling. Dus dit is voor mij een punt waar DFI hard aan moet werken. Want andere programmas als MBM 5 herkennen het moederbord ook nog niet. En stel je die in om de temp van de cpu uit te lezen gaat je cpu koeler ineens op vol vermogen draaien. En gaat ook niet meer lager draaien als je MBM afsluit. Daar is dan een reboot voor nodig. Dit gebeurde bij mij ook bij Smart Guardian en nTune. Maar ik veracht dat dit nog verholpen wordt met een nieuwe bios update. Verder staan de opties om de tweede (marvell) Gegabit lan, Firewirre en de Sata controller uit te schakelen in het oc menu die hard ik graag bij de Integrated Peripherals zien staan.

Maar dit maken ze wel weer goed in OC features. Dus wil je DIE HARD Overclocken dan is dit echt het moederbord voor jou. De mogelijkheid om van 2.5 volt tot 3.2 volt in de stellen is super. Wil je echter meer dan 3.2 moet je een jumper omzetten. Dan geeft het moederbord je geheugen de stroom via de +5V lijn in plaatst van de +3.3V lijn. En dan heb je in de bios ook de optie om van 2.5 tot 4V in te stellen. De prijs is erg scherp en het moederbord bied zeer veel features (aantal voorveelden):
-6x USB
-2x Gigabit lan
-Sata Raid
-IDE Raid
De Audio module geeft geweldig geluid. Stukken beter dan een nboard oplossing zoals op mijn Neo2 zat. Hier had ik wel eens last van piep tonen die je hoorde in de boxen als je een hoge cpu load had.. De cpu belasting is ook 5 tot 10% lager dan bij de meeste andere moederborden. Dus als je niet weet welk moederbord je wilt hebben en deze zit bij je keuze lijstje is het zeker een aanrader.

Heb jij ook een DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D?

Reviews door de redactie

Wat is er mis met de bios van de DFI ? moet hij nog uitgebreider? want dan zie je door eht bos de bomen iet meer.
En over die Hotspots, klopt de IC's van de voltage contol worden erg heet als je de 4V optie voor het geheugen gebruikt, vandaar dat er ook aandrukkelijk word afgeraden om die voor 24/7 gebruik te gebruiken ;).
Jah ik heb er nu ook een cooler op laten blazen toen werd i 35C stressed :).

Over de bios. Tja hij kan op zig wel veel instellen alleen de plaatsing is niet lekker. Ik mis in de monitor tab de V-dim , v-core en de Nforce chip voltages.

Laat ik zo zeggen ik vind de indeling van de Abit makkelijker met dat soft 3 menu. Maar hij is niet heel slecht of zo.

Wat ik wel vaag vond is dat de Sata en onboard lan, Firewirre opties in het OC menu zitten. Die had ik liever bij het intergrated menu zien staan.

Maar verder is het een prima mobo.