Synology DiskStation DS109J Review

Perboemski 1 mei 2010, laatste update op 1 mei 2010, 1.660 views

Synology DiskStation DS109J

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Gebruikersinterface
  • Degelijkheid

Minpunten

• Netwerksnelheid
  • Downloadsnelheid torrents/nieuwsgroepen
  • 1 schijf
  • Geluidsproductie

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb de NAS besteld in mei 2009, nadat ik het beu was om continu een server aan te hebben staan om mediabestanden te delen (lawaai, veel stroomverbruik, extra monitor, etc), en wat negatieve ervaringen met de wat goedkopere oplossingen die ook verkrijgbaar zijn (lees freecom spul).

NAS ontvangen - zat netjes verpakt, en het inbouwen van een schijf was vergelijkbaar met het inbouwen van een schijf in een desktopcomputer. De behuizing zit redelijk stevig in elkaar, ondanks dat 'ie gemaakt is van plastic. Kabeltjes inpluggen, knopje drukken en het apparaatje werkt.
Het apparaat laat een zachte brom horen (het draaien van de schijf en de ventilator), dus als je hem naast de TV in de woonkamer wilt zetten hoor je het apparaat continu. Omdat het apparaat vrij compact is kun je het wegzetten in een kast zodat je het geluid niet meer hoort, maar bij mij is hij in de meterkast terechtgekomen.

Qua functionaliteit kan het apparaat alles wat mijn Windows XP servertje voorheen moest doen. Gedeelde mappen met verschillende gebruikers, via torrents en nieuwsgroepen downloaden en mailserver. Daarnaast nog een paar andere functies zoals iTunes/media server, webserver en ftp-toegang, maar die onderdelen gebruik ik niet. Alle functies zijn eenvoudig in te stellen via de webinterface, die duidelijk en helder is (in het Nederlands).

Ik heb het apparaat nu ongeveer 1 jaar in huis, en ben zeer tevreden over het functioneren. Het enige nadeel van de DS109J is zijn toch wat lichte processor. Downloaden van bestanden gaat een stuk minder snel dan via de computer, en ook de netwerksnelheid bereikt nooit het niveau dat je van een 1 Gb LAN verbinding mag verwachten. Doorvoersnelheden van max. 11-12 Mb/sec. is ongeveer het maximum, ondanks mijn gigabit switch en netwerkkaart op mijn pc. Daarnaast geldt nog des te meer functies je op de NAS ingeschakeld hebt, des te langzamer hij wordt (ook wel logisch, maar toch...).

Al met al was ik de eerste maanden na aanschaf super tevregen met het apparaat, maar nu zou ik anderen adviseren toch net 1 modelletje duurder aan te schaffen. De DS109J heeft alle functies die je van een NAS kunt verwachten en is zeer makkelijk te bedienen, maar staat of valt natuurlijk bij de netwerksnelheid. Voor gebruik in een 100 Mbit netwerk of draadloos is het een perfect apparaat, maar voor de snelheidsfreak is het toch gewoon een instapmodelletje, wat net niet helemaal aan de verwachtingen voldoet.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS109J?

Het feit dat er één schijf inzit kun je natuurlijk niet als negatieve eigenschap aanmerken. Dat is een feature bij een éénschijfsmodel. Je kunt moeilijk zeggen dat bij een benzineauto het nadeel is dat er benzine en geen diesel ingaat ter vergelijking.

Overigens vind ik de geluidsproductie nou juist héél erg laag, bij bijna alle Synology's.
Hij zoemt heel zachtjes, dat is alles, In elk geval is hij vEEl stiller dan een "echte" server.
Vergeet ook niet dat hij behoorlijk goedkoop is.
daarbij wil ik toevoegen dat de 109j een instapmodel is die niet de hardware heeft om zware taken als usenet downloaden optimaal kan uitvoeren.
Perboemski geeft zelf al aan dat deze nas niet de snelheidfreeks kan behagen.
Die zullen de duurdere versie als 209+ of 209+2.
Het doel van mijn review is vooral kenbaar maken dat deze versie van de Synology wel alle features heeft van zijn grote broers, maar net iets te licht is om ze allemaal goed uit te voeren...
Dank voor de tip!