Supermicro X10DRL-i Review

ocf81 13 april 2019, laatste update op 23 mei 2019, 135 views Product gekocht

Supermicro X10DRL-i

Handig bord voor wanneer je 2P wil doen in een kleinere kast. Bord heeft qua configuratie plussen en minnen. UEFI heeft relatief veel mogelijkheden voor een serverbord, maar geen overklokmogelijkheden. IPMI heeft een gedeelte dat is afgeschermd met een licentie

Pluspunten

• 2 Sockets op een relatief klein bord
  • IPMI met browsergebaseerde weergave van het scherm (geen java)
  • PCIe lanes 2e socket worden nauwelijks gebruikt
  • Headers om SATA te gebruiken voor SFF-8087 aansluitingen

Minpunten

• PCIe slot 6 is praktisch onbruikbaar omdat het RAM socket in de weg zit
  • PCIe lanes 2e socket worden nauwelijks gebruikt
  • IPMI neem automatisch een netwerkaansluiting in beslag tenzij je dit aanpast in het BIOS
  • Gedeelte functionaliteit IPMI afgeschermd met licentie

Layout Score: 2

Ik heb dit bord gekocht omdat een 2e-hands Lenovo server die ik op de kop had getikt structureel dienst weigerde. Het was te veel moeite om dat ding weer aan de praat te krijgen. Ik heb de onderdelen die ik kon hergebruiken overgezet naar een nieuwe configuratie. Omdat ik het moederbord van de Lenovo niet kon meeverhuizen heb ik de X10-DRL-i gekocht als vervangend onderdeel.

Layout

Het betreft een ATX bord van 12" x 10" met twee 2011-3 sockets waar je E5 2600-series Xeon van de 3e of 4e generatie op kwijt kan. Qua layout valt gelijk op dat dit een tamelijk compact ingedeeld bord is. Net iets té compact als je het mij vraagt. Er is te weinig ruimte tussen het bovenste PCI-e slot en de RAM-sloten voor CPU-slot 1, waardoor dat slot alleen met zéér korte kaarten gebruikt kan worden, en het feitelijk nutteloos wordt. Ergens is het knap dat je alles op zo'n klein bord kan proppen, maar of het er nu beter van wordt? Ik denk het niet.
De CPU-voetjes zijn van het square ILM type, waardoor ook bepaalde desktop koelers gebruikt kunnen worden, mocht je dat willen. Door de compactheid van het bord is er weinig ruimte voor de twee CPU-sockets. Hierdoor is er enige overlap in het luchtpad voor de 2e CPU. Dit zal de prestaties van de 2e CPU waarschijnlijk enigszins in de weg zitten als er voor langere tijd intensief rekenwerk moet worden gedaan door de beide CPU's.

Featureset

De featureset is redelijk. Er zijn geen extravagante toeters en bellen op dit bord aanwezig. Wat ook wel opvalt is het beperkte aantal RAM-sloten in het algemeen. Om de volledige RAM-capaciteit te kunnen gebruiken zal je (dure) LRDIMMs moeten gebruiken.
Storage
Op het bord vinden we de mogelijkheid om 10 SATA III apparaten aan te sluiten, waarvan er 2 DOM-aansluitingen zijn. Het bord is uitgerust met SGPIO headers. Dit maakt het mogelijk om de SATA-aansluitingen te gebruiken met storage backpanes die je bij rackmount kasten met hotswap bays tegen komt. De dit ontwerp is wat ouder en heeft dus geen support voor M.2 aansluitingen. Er zijn geen extra storage controllers op het bord geïmplementeerd.
Op zich zijn er dus aardig wat aansluitingen voor storage. Nu is een dual socket board niet gelijk iets waar je aan denkt bij een pure storage configuratie, maar als je een alles-in-een server wil maken is dit een handige manier om dat voor elkaar te krijgen.
PCIe sloten
Tijdens het inbouwen van mijn LSI 9211 HBA's bleek dat PCI-e slot 5 feitelijk onbruikbaar is, tenzij je een kaart hebt die bijzonder kort is. Dit komt namelijk doordat de RAM-sloten die naast CPU1 zitten precies oplijnen met PCI-e slot 5 en daar vlak naast zitten. Verder valt op dat de meeste zaken aan CPU1 hangen, terwijl je met 2 CPUs veel meer zou kunnen bedienen. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Het voordeel is dat je nu met 1 CPU niet zo veel mist. Maar het nadeel is dat je nogal beperkt bent in je IO opties. Wat mij betreft hadden ze het bovenste PCI-e 3.0 8x slot dan beter aan CPU 2 kunnen toewijzen en slot 1 (onderaan) van een PCI-e 2.0 4x naar een PCI-e 3.0 8x slot kunnen veranderen. Daar zou denk ik iedereen blijer van zijn geworden. Qua lanes kan het denk ik wel. Andere borden doen dit ook. Ik vraag me af op welke manier de ATX form factor hierin een rol speelt. Al met al heb ik hier toch wel mijn bedenkingen bij.
IO-panel
Het IO-panel heeft een 9-pins seriële aansluiting, een 15-pins VGA aansluiting, twee GbE RJ45 aansluitingen, Een GbE RJ45 netwerk aansluiting voor de IPMI, twee USB 2.0 aansluitingen en twee USB 3.0 aansluitingen. Als kers op de taart is er nog een UID lampje en knopje om je server terug te kunnen vinden in een volgebouwd rack met allemaal dezelfde kasten.
De default instelling voor de IPMI is promiscue ingesteld in de BIOS. Dit houdt in dat als je de netwerkaansluiting voor de IPMI niet in de daarvoor bestemde aansluiting stopt, de IPMI wordt overgezet op een van de twee andere RJ45 netwerkaansluitingen, waardoor je in eerste instantie een netwerkverbinding kwijtraakt aan de IPMI. Gelukkig kan je dit in de BIOS aanpassen. Persoonlijk had ik liever gezien dat de promiscue modus niet default aanstaat. Dat maakt het gedrag van het bord out-of-the-box wat voorspelbaarder.
On-board headers
Er is een aardige selectie aan headers beschikbaar. Er is een I²C header, er is een header voor een 2e seriële poort, er is een header voor een TPM module. Er is een front panel header met een paar extra opties voor leds (o.a. voor het aangeven van netwerkverkeer) en een UID switch. De layout van de FP header is iets anders dan bij veel consumentenborden, dus je zal even moeten kijken naar het blad voordat je weet hoe je het moet aansluiten. Daarnaast zijnnog een USB 2.0 header en een interne USB 2.0 A aansluiting het vermelden waard.
IPMI
De IPMI omgeving doet wat het moet doen. De bediening op afstand gebeurt middels een HTML5 viewer. Deze werkt aardig. Er is ook een Java console, maar die heb ik niet aangeraakt. Wat opvalt is dat het mounten van files alleen kan via een windows share op het netwerk. Dit is handig als je op afstand zit en je op het doelnetwerk een servrer hebt die snel de data kan aanleveren, maar zelf geen snelle verbinding hebt met de server. Het nadeel is natuurlijk dat je geen manier hebt om direct een image aan te bieden, er moet ergens een server staan met het image. Persoonlijk had ik liever een manier gezien die het ook mogelijk maakt om op een directe wijze een image aan te bieden. Op die manier ben je niet afhankelijk van andere infrastructuur op het doelnetwerk. ASRock doet dit wat mij betreft beter door juist alles via de browser te laten lopen.
Qua beveiliging is het mogelijk om RADIUS, LDAP of Active Directory in te stellen. Er is ook een mogelijkheid om SNMP (v2 en v3) toegang in te stellen. Daarnaast kan je de IPMI omgeving beveiligen door firewall regels in te stellen.
SuperMicro heeft bepaalde features achter een licentie gestopt. Het op afstand updaten van een BIOS/UEFI en RAID configuratie zijn alleen mogelijk als je deze licentie afneemt. Dat is wel een beetje teleurstellend, hoewel niet geheel ongebruikelijk is in de professionele hoek. (HP iLO en Dell iDRAC bijv.) Ik had het echter niet verwacht voor een inbouwbord.
Al met al voldoet de IPMI omgeving aan de verwachtingen die ik er van heb.

Prestaties, Overklokbaarheid, Stabiliteit & betrouwbaarheid, Compatibiliteit

Volgens de spec sheet kan een Xeon E5 2600 v4 CPU het geheugen op 2400 MHz laten draaien. De v3 CPU's doen het op 2133MHz. Ik heb verder geen testsoftware, nog goed vergelijkingsmateriaal. Daarom kan ik je niet vertellen hoe dit bord presteert ten opzichte van concurrenten in dit segment. Op zich draait ie al een aantal maanden stabiel, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat dit bord problemen op zal leveren. De opties in de UEFI zijn gericht op stabiliteit en power management. Je kan bijna elk onderdeel individueel aan- of uitzetten. Zo kan bijvoorbeeld elk PCI-e slot individueel worden gemanaged.
Er zijn geen opties om zaken over te klokken. (Hooguit een QPI setting die weinig soelaas biedt) Dat is voor een serverbord ook niet heel verassend. Het past niet echt bij de gedachte dat je server altijd 100% betrouwbaar moet zijn.

Ondersteuning door fabrikant & documentatie

Volgens de documentatie op de website moet er een firmware update worden gedaan voordat je Xeon processoren van de 4e generatie kan gaan gebruiken. Op het vel dan voor een quick installation guide moet doorgaan staat de v4 reeds vermeld. Ik vermoed dat nieuw aanschafte moederborden waarschijnlijk al af fabriek goed zijn geflashed. Ik gebruik zelf een Xeon van de 3e generatie op dit moederbord, dus ik heb zelf nog niet kunnen ondervinden of dat helemaal goed werkt.

Prijs en Conclusie

Voor mij is het eindoordeel dat ATX en dual socket geen gelukkig huwelijk is. De plaatsing van de sockets en de RAM-sloten laat te weinig ruimte over voor de uitbreidingsloten. Daarnaast is het aantal RAM-sloten laag, waardoor je genoodzaakt bent om (relatief dure) DIMMs van een hogere capaciteit aan te schaffen. Als je niet anders kan, dan is dit op zich geen heel slecht bord. Er zijn bovendien niet zo veel andere ATX borden met 2 CPU-sockets.
Naast de teleurstellingen rondom de layout zorgen de beperkingen op IPMI zorgen voor een iets lagere beoordeling.
Voor een paar tientjes meer dan de €340 die ik ervoor heb betaald heb je een EATX bord dat deze problemen niet heeft. Ik zou persoonlijk voor die optie gaan.

Heb jij ook een Supermicro X10DRL-i?