OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 100GB Review

dvl-2 30 april 2010, 5.454 views

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 100GB

Pluspunten

• Supersnel

Minpunten

• Aan de dure kant

Algemeen
Na lang wachten heb ik gisteren deze SSD ontvangen. Tot begin dit jaar had ik een OS-disk bestaande uit drie 74GB raptors (WD74ADFD) in raid 0 op een Areca 1280 controller. Toen de eerste schijf het begaf ben ik gaan kijken voor een vervanging. SSD’s zijn er in veel verschillende maten, groottes en merken. De voorwaarde voor de vervangende setup was dat minimaal de schrijfsnelheden van de raptors geëvenaard moest worden, pakweg 200MB/s.

Hier begon de spoeling dun te worden, de Intel postville SSD’s vielen af vanwege hun lage schrijfsnelheden en de op SLC gebaseerde SSD X25E lag buiten het budget. De enige optie voor een Intel-oplossing was een raid0 setup van twee postvile SSD’s.

Vanuit het andere kamp, OCZ waren er meerdere mogelijkheden, gebaseerd op de nieuwe Sandforce of de oudere Indilix architectuur. De Vertex LE viel af vanwege de minimale oplage, ik wilde de keuze open laten om eventueel in de toekomst een tweede SSD aan te schaffen en deze in raid0 te gaan draaien. Zo komt het dus dat ik nu in het bezit ben van een Vertex 2.

Verpakking en Accessoires
De SSD komt in een klein doosje, net iets breder dan een doosje waar geheugenmodules in verpakt worden maar zeker niet dikker. In de verpakking zit een doosje met daarin de SSD, een handleiding en een 3,5” montage-bracket. Alles zit er prima uit maar het meest interessante is natuurlijk de SSD zelf. De SSD is van zwart geborsteld aluminium met een fullsize Sata en Sata-power connector. Uiteraard ontbreekt de grote sticker bovenop de SSD niet.

Performance
Nu wordt het echt interessant, benchmarks! Allereerst aangesloten op de ICH10R controller op het
moederbord zelf:

Leessnelheden ICHR10

Schrijfsnelheden ICHR10

File-test 4MB ICHR10

title

Vooral de resultaten uit CrystelDiskMark vallen tegen, wellicht dat dit probleem aan de software ligt of toch aan de gebruikte sata-controller. Om daar achter te komen is de SSD aan de Areca 1280 controller gehangen om te kijken of dat deze resultaten beter waren:

title

Dit lijkt er meer op, alleen niet realistisch vanwege de 2GB buffer die op de controller aanwezig is. Nu bestandsgrootte 4GB.

Leessnelheden ICHR10

Schrijfsnelheden ICHR10

File-test 4MB ICHR10

title

Dit zijn nog eens resultaten! De Vertex 2 is snel, zeker in combinatie met een degelijke sata-controller.

Betrouwbaarheid
Aangezien ik de SSD pas 24 uur in bezit heb kan ik hier niets over zeggen, laten we maar hopen dat dit ook goed zit.

Compatibiliteit
De SSD installeren is echt een piece of cake, ook de aanwezige windows installatie had geen enkele moeite om de disk te herkennen. Alleen werd in HDtune de disk-temperatuur verkeerd uitgelezen, 128 graden voor een SSD die compleet koel aanvoelt lijkt me niet kloppen. Ook de Areca software herkende de SSD zonder problemen en las de temperatuur wel goed uit (28 graden).

Ondersteuning door fabrikant
Voor deze SSD is nog maar weinig softwareondersteuning beschikbaar. Resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst maar voor de Vertex heeft OCZ al diverse firmware versies uitgebracht, ik verwacht dan ook niet dat OCZ dit niet zal doen voor de vertex 2 die door hen tot een 'high performance drive' is gebombardeerd.

Als laatste dan de prijs. Daar kan ik kort over zijn, deze SSD is gewoon duur. 100GB voor 350 euro maakt het een van de duurste drives per GB.

• DFI UT X58 S1366
  • Intel i7 930
  • OCZ Platinum Low Voltage Cl7
  • Areca ARC-1280
  • EVGA GTX285
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 100GB?

Je zegt zelf eigenlijk al dat die test dus niets zegt. Dan heeft het dus ook niet echt zin om daar naar te kijken lijkt mij.
Ach, het zegt wat over de controller wat ik op zichzelf dan wel een leuke bijzaak vind. ;)
Iemand die weet hoe ik de afbeeldingen zichtbaar kan krijgen let me know! Uiteraard zijn andere aanvullingen ook welkom.

[Reactie gewijzigd door dvl-2 op 30 april 2010 22:08]

[img]linknaarplaatje[/img] ;)
Je moet een IMG tag gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door Mr.Joker op 30 april 2010 22:13]

Tnx! Now let's continu :)
Was vandaag ook op Hardware.info TV. Daar waren ze er ook erg over te spreken. Snel maar inderdaad ook duur.
Je hebt dus een aparte sata controller erbij gekocht?
Mooie setup met de SSd's. Van OCZ kun je veel support verwachten wanneer nodig, daar zijn ze goed in zowel via het Forum als mail etc.

Let wel op het Feit dat als je veel op de SSd's schrijft, verwijderd etc. De levensduur erg verkort word en de prestaties behoorlijk gauw naar beneden gaan.

Ikzelf heb een Vertex, als OS disk en paar proggy's. En meer niet. De rest staat op een normale HD geïnstalleerd, als je een page file gebruikt. Verplaats die naar een HD met platters of maak een RAmdisk aan bij genoeg ram geheugen. En ook je temp files en browser files. Dit ivm de levensduur en prestatie downgrade van je SSd;s

[Reactie gewijzigd door Extrema op 1 mei 2010 07:46]

Mooi review
Ben zelf aan t denken of ik mijn laptop disk ga vervangen door deze SSD.
Is dat een verstandige keuze? Ook omdat jullie schrijven over de levensduur die verkort als je veel schrijft en verwijdert.
Mijn insteek is daarin heel simpel, ik gebruik mijn SSD gewoon voor alles, ook iso's uitpakken en games installeren (heb er zelden meer dan 2-3 geinstalleerd staan). Verkort ik daarmee de levensduur van die ssd, dan so be it. Er zit 3 jaar garantie op dus 3 jaar moet hij sowieso mee gaan ongeacht het gebruik. Gaat hij tussentijds defect dan heb je gewoon garantie. En gaat hij over 3 jaar dan kapot, dan is hij toch niets meer waard dus wederom 'so be it'.

Ik zou dus zeker de overstap maken als je het geld ervoor over hebt.

[Reactie gewijzigd door dvl-2 op 4 mei 2010 09:54]

Ik vind het vooral mooi te lezen in je review hoe groot verschil er is tussen de sata controllers zelf. Ik denk dat als ik ooit een SSD aanschaf, dat ik dan zeker overweg een aparte controller er bij te kopen. Of de 850 southbridge van AMD moet al heel goed zijn.
Ik had wel verwacht dat er verschil in zat maar niet dat het verschil zo groot was. Ik heb, nadat ik deze review geschreven had, nog even zitten stoeien met AHCI enabled (review is in IDE modus). Dat leverde wel betere read's op (sequential read gelijk aan die van de areca, de rest nog altijd (fors) lager) maar de writes gingen echt hard achteruit (sequential write kwam niet boven de 100MB/s uit).

Het moge dus duidelijk zijn dat ik inmiddels de ssd op de areca aangesloten heb en daarmee de iets hogere accestimes maar voor lief neem.
Alsof die krengen al niet duur genoeg zijn moet je ook nog eens een dure aparte controller kopen? Lijkt me niet echt de bedoeling voor de meeste systemen.

Wat mij tegenhoudt om een SSD te kopen is dat degraderen. Wordt dit in de toekomst nog anders? Ik vind het maar een raar fenomeen. In principe koop je hartstikke duur en klein geheugen wat ook nog eens een houdbaarheidsdatum heeft.
Ik vind 100 GB toch nét te weinig om eerlijk te zijn. 128 GB is toch voor mij het minimum. Ik ben zelf nog zeer tevreden met mijn Intel Postville 160 GB en deze heeft nog driekwart van de beschikbare ruimte vrij, dus voorlopig heb ik geen upgrade nodig. Ook vind ik de prijzen teleurstellend van de SSD's, wat dat betreft heb ik op het juiste moment gekocht, de prijzen zijn al maanden bevroren.
Erg leuk systeem,

Heb FF gegoogled, je Areca controller heeft geen trim support...

Kan zijn dat je oplossing nu erg snel is, maar als alle flash blocks een keer gebruikt zijn zal je schrijf snelheid in elkaar zakken...

Zie hier voor een verklaring:

Vanaf pagina 4 wordt het erg interessant...

[Reactie gewijzigd door martin_fj_m0 op 21 mei 2010 19:10]

Klopt, hiervan was ik al op de hoogte. Er zijn (voor zover ik weet) mogelijkheden om handmatig je SSD te trimmen met 3rd-party software. Welliswaar meer werk maar gezien de grote performance-verschillen het mij dat wel waard.