Arctic Silencer 64 Ultra TC Review

Admiral Freebee 15 september 2006, laatste update op 15 september 2006, 3.057 views

Arctic Silencer 64 Ultra TC

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Goede prestaties

Minpunten

• Ventilator vervangen niet mogelijk
  • Meegeleverde koelpasta laat zich slecht uitspreiden

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht voor het nieuwe systeem dat ik voor mijn oom bouwde iets stiller dan standaard te maken. Het gehele systeem stond onder een vrij strak budget en aangezien mijn oom zich niet interesseert in overclocken of absolute stilte leek deze koeler mij een goede keuze.

De inhoud van de verpakking

De koeler komt in een niet al te grote doos en bevat:
- De koeler

- Fansnelheid: 1000 - 2500 RPM
- Airflow: 16 - 46 CFM
- Gewicht: 448g
- Geluidsproductie: 0,4 - 1,5 sone
- Fansnelheid is variabel afhankelijk van de temperatuur

Koelvermogen

Het belangrijkste punt van een processorkoeler. En daar slaagt deze koeler goed in. De idle temperatuur ligt met 35░C aan de hoge kant maar de oorzaak hiervan is de temperatuur gestuurde ventilator die bij lage temperaturen ook zeer traag draait. Hierdoor ligt de idle temperatuur wat hoger dan normaal. Stressed komt de temperatuur niet boven de 43░C uit. Vergelijkingen met de AMD boxed cooler heb ik niet omdat ik deze niet heb gebruikt bij dezelfde processor. Ook moet ik vermelden dat Cool 'n' Quiet hierbij uitstond omdat het betreffende moederbord CnQ niet kan draaien zonder BSOD's. Ik hoop dat dit binnenkort opgelost is met een BIOS update. Voor het overclocken is deze koeler allicht niet zo geschikt maar aangezien ik in dit geval slechts ge´nteresseerd was in de processor koel genoeg te houden met zo weinig mogelijk overlast krijgt de koeler toch goede punten van mij.

Geluidsproductie

Zoals gezegd wordt de ventilator gestuurd door een temperatuursensor die geklemd zit tussen twee koelvinnen. Hierdoor draait de ventilator op een lage snelheid (~700RPM volgens de moederbordsensor) als de processor relatief koel is. De ventilator is dan bijna onhoorbaar. Ook op volle snelheid (waar de ventilator eigenlijk bijna nooit komt) is de geluidsproductie acceptabel te noemen. De snelheid bedraagt dan ongeveer 2500RPM. In ieder geval blijft de geluidsproductie ruim onder die van de AMD boxed koeler.

Installatiegemak

Het installeren van deze koeler kon niet simpeler gemaakt worden. Het is een kwestie van koelpasta aanbrengen en vervolgens de klemmetjes over de retention bracket schuiven en de hendels overhalen. De koeler was dan ook na enkele minuten gemonteerd zonder problemen. Waarom dan geen perfecte score voor dit onderdeel? Het antwoord hierop is de meegeleverde koelpasta. Deze komt natuurlijk van Arctic zelf (Arctic MX-1) en levert goede prestaties. Volgens Arctic duurt het ongeveer 200 uur voor hij optimaal werkt. Helaas is hij wel moeilijk uit te smeren en hoewel ik de gewoonte heb om een beetje in het midden aan te brengen en het door het koelblok te laten verdelen heb ik wel graag dat het in het midden al een klein beetje is uitgespreid in plaats van een torentje te vormen.

Compatibiliteit

De koeler past op socket 754, 939 en 940 processors. Er wordt ook een retention bracket meegeleverd voor mocht je moederbord er nog geen hebben of je hebt hem stukgemaakt. De heatsink zelf is niet bijzonder groot maar toch iets groter dan de AMD boxed koeler. Bij mij kwam hij dan ook bijna tegen de northbridge heatsink maar uiteindelijk waren er geen problemen.

Modbaarheid

Door de speciale ventilator is het helaas niet mogelijk om zelf de ventilator te vervangen mocht deze ooit stuk gaan. Arctic geeft wel zes jaar garantie op deze koeler dus ik vermoed dat ze er zelf wel vertrouwen in hebben. Desondanks toch een lage score voor modbaarheid hoewel het in mijn eindoordeel niet zo zwaar meeweegt.

De prijs is voor de geboden prestaties en stilte zeer goed te noemen. Voor ¤16 is deze oplossing veel goedkoper dan de koelers van bijvoorbeeld Zalman en dus perfect voor de budget minded gebruiker.

15/09/2006: Stukje toegevoegd over de inhoud van de verpakking en de specificaties

Heb jij ook een Arctic Silencer 64 Ultra TC?

Je zegt dat de modbaarheid niet goed scoort. Maar je kan die 'speciale' fan eraf halen en er een 92mm Fan op zetten. Ik heb het zelfs zo gehad dat ik er met een fan-adapter een 120mm fan op had zitten :)
Hoe heb je die dan bevestigd? Daar ben ik wel eens nieuwsgierig naar :)
Uhm, mijn versie van die cpu had geen C&Q dus dat stond zowiezo niet aan:)
Verder is het zo dat als ik hem niet overclocked zou hebben hij onder load nog koeler zou zijn.

Ik had toen de Gigabyte K8NE had en zoals je online kan zien zijn die northbridge koerertjes laag. Bij het bord waar jij over schrijft net zo laag als bij het bord dat ik had.

Die Blue Orb 2 kan er dus probleemloos op. Het hoeft btw ook niet persÚ erover te gaan dat je die paar Euro meer uitgeeft, ik had slechts commentaar op je koelprestatie beoordeling. Daarmee zeg ik dus niet dat de door jou gekochte koeler een slechte is, ik zeg daarmee alleen dat het nogal relatief is:)
Je moet er wel even rekening mee houden dat hoewel de southbridge koeler van mijn moederbord laag is, de northbridge koeler dit zeker niet is. En die zit vlak naast het socket. Dat is dat gouden spul met de Gigabyte sticker er op.

En natuurlijk is het koelvermogen relatief. Alles hangt af van de overige airflow, de temperatuur van de kamer, de hoeveelheid koelpasta die je gebruikt. Ik moet wel zeggen dat de omgeving van de computer vrij warm was aangezien deze vlak voor een radiator stond.

Naast mijn kleine toevoeging over het koelvermogen ga ik echter niets aan mijn survey veranderen. Het gaat tenslotte om mijn ervaringen en die zijn, hoe je het ook draait of keert, subjectief. Als andere mensen andere interpretaties aan mijn tekst willen geven dan zijn ze natuurlijk vrij om dit te doen. Iedereen heeft een ander idee van "koel".

Verder weegt de Blue Orb II 869g terwijl de AMD specificaties tot 450g gaan. Voor mij niet zo belangrijk aangezien ik mijn computer voorzichtig verplaats maar misschien wel iets interessanter voor mijn oom.

Ik moet wel toegeven dat mocht ik een computer voor mezelf bouwen dat ik eerder geneigd zou zijn naar hetzelfde type koeler als de Blue Orb II maar ik zou dan ook bij aanschaf van het moederbord een iets ruimer budget hanteren waardoor ik waarschijnlijk niet met dezelfde plaatsrestricties zou zitten.
Niet zo'n heel beste koeler dus helaas.
Ik had pricewatch: AMD Sempron 64 2800+ (S754, 1,6 GHz, 256KB, Boxed)

en een pricewatch: Thermaltake Blue Orb II (socket 754/775/939/940)

En die CPU was overclocked naar 2600Mhz en was idle 20graden celcius (kamertemperatuur) en onder full load (prime) was hij rond de 30graden celcius.

Ik gebruikte die Sempron64 op een Gigabyte bordje en had de fanspeed op nog geen 700rpm en dan was de idle temperatuur 20graden celcius dus en superstil. Zelfs op volle snelheid was deze koeler superstil.

Ik vind de beoordeling over het koelvermogen van je dus erg relatief gezien het resultaat van die Blue Orb 2. Helemaal omdat de Blue Orb 2 ook geen dure koeler is.
Tja, ik heb wel Cool & Quiet uitstaan wegens problemen met het moederbord. Verder zit de northbridge van het moederbord te dicht bij de socket om een grotere koeler te monteren en zoals gezegd: ik zat op een strak budget waarbij elke euro telde.

En nu kun je wel zeggen: ja, maar die en die koeler is maar 5 euro meer maar dan kun je bij elk onderdeel iets beters vinden en uiteindelijk kom je een paar tientallen euro hoger uit.

Verder is mijn oom niet ge´nteresseerd in overclocken en wil hij gewoon een stabiel, relatief stil systeem dat niet te warm wordt. En daar leent deze koeler zich perfect voor.

Edit: Ik heb een klein stukje bij "koelvermogen" toegevoegd.
Bij Titan coolers zit de fan in de behuizing op exact dezelfde manier vast als bij deze processorkoeler. Je zou hem dus misschien wel kunnen vervangen :9
Hm.. ik heb deze cooler ook gehad en heb er gewoon een normale 80mm fan opgeschroeft hoor :)

Ook kan je die temp sensor slopen en de draadjes aan elkaar knopen en dan draait ie voluit.Beetje logisch :D