BTO X-Book 16X885

Specificaties 16,1" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

BTO X-Book 16X885 Review

FuaZe 9 april 2019, 861 views Product gekocht

BTO X-Book 16X885

Dunne gaming laptop. Waarschijnlijk de enige (fatsoenlijke) in zijn prijs/kwaliteitsklasse. Zelf te configureren naar eisen/budget, RTX2070 is een aanrader. Door Max-Q is het mogelijk de laptop dun te houden zonder dat de laptop heet of lawaaiig wordt. Bouwkwaliteit verrassend goed 16" scherm in 15.6" behuizing.

Pluspunten

• 144Hz Scherm
  • Prijs (RTX2070 Max-q < 2.000eu)
  • Zelf configureerbaar
  • Dun
  • Fingerprint sensor onder touchpad (erg cool)

Minpunten

• Geen Thunderbolt
  • Ingebouwde scherm geen G-SYNC

Scherm
Het is een 16" scherm in een 15.6" behuizing wat erg strakke bezels oplevert. Het scherm heeft een fijne matte kleur en helderheid. Vooralsnog is de enige optie 1080P 144Hz, wat wel een uitstekende keuze is voor gamen.
Het ingebouwde scherm heeft geen G-SYNC, maar een extern G-SYNC scherm is geen probleem.
Bij de verschillende games die ik geprobeerd heb, ook geen last gehad van tearing o.i.d.
De diepere specificaties van het scherm lijken anders te kunnen zijn per levering maar was na navraag bij support het volgende (kan bij een eerder/later model dus een ander paneel zijn, met wel tenminste 144Hz, 1080P).
Aansluitingen
Een van de pre's bij het zoeken naar een laptop was de voedings-aansluiting aan de zijkant van de laptop (haaks), aangezien je hem dan nog comfortabel op schoot kan hebben. Deze is echter wat ongemakkelijk geplaatst in het midden van de rechterkant, maar dat is geen issue.

De laptop beschikt over HDMI, DisplayPort en USB-C 3.1 Gen2 (ook beeld), twee USB-A poorten (3.0), ethernet, mic (+ optical S/PDIF), headphone+mic, 6-in-1 kaartlezer en kensington slot.

Intern zijn er twee RAM sloten (64GB max), 2 M.2 sloten en 1 SATA slot.
Videokaart
Ik en mijn collega's waren het vooraf eens dat een "Max-Q" variant zonde is ('enkel lager geklokt') etc. Niets bleek minder waar.

Ik had een Asus ROG laptop met GTX1070 besteld, deze werd echter bijzonder heet en maakte veel lawaai. De laptop kon de kaart simpelweg niet genoeg koelen en ging daardoor just lager klokken.

Deze RTX2070 Max-Q presteert zoals verwacht, zonder het lawaai/hitte en in een dunne laptop. Als je echt een desktop versie in je laptop wilt, dan krijg je ook een dikkere laptop of eentje die uit balans is (te luid/heet/terugklokt).

Check voor uw gemak ook de benchmarks voor verschillende laptop GPU's voor het spel Apex Legends. Hieruit haal je ook dat de RTX2080 Max-Q niet veel beter is dan de RTX2070 Max-Q (en dus eigenlijk zonde van het geld).
Het merk
Ik heb veel contact gehad met BTO, vooral omdat een laptop voor mij erg belangrijk is. Blijkbaar is BTO relatief onbekend bij de gemiddelde gebruiker. Maar voor de zakelijke/high-end markt is het zeker een goede speler.

Het zelf kunnen configureren van de hardware is echt top! Zo kun je namelijk kiezen of je 128GB SSD + HDD wilt, of gewoon een 500GB SSD en later zelf een extra schijf er in zet. De prijs is erg goed (laag zelfs) voor de kwaliteit/'kwantiteit'.

Het enige puntje is dat ik na bestelling (in weekend) de hele week niets meer hoorde totdat ik een herinnering stuurde op vrijdag. Toch nog de laptop binnen 1,5week geleverd gekregen, wat voor een systeem op maat erg net is.
Ze hebben ook kostenloos Windows 10 Home voorgeinstalleerd, waardoor ik meteen mijn eigen licentie kon gebruiken.
Op de vraag welke drivers ik moest installeren voor een missend apparaat, kreeg ik echter wel het antwoord dat ik alle drivers van de supportpagina moest installeren, al ben ik het daar niet helemaal mee eens. Laptop werkt overigens wel goed met een clean instal van Windows alleen de FN-toets drivers lijken benodigd te zijn.

Heb jij ook een BTO X-Book 16X885?

Waar ik naar benieuwd ben bij een relatief onbekend merk is, zoals je in je review ook aangeeft, de bouwkwaliteit. Het omschrijven hiervan is prima maar ik vind dat foto's aan je review toevoegen toch zeker meerwaarde heeft. Dat kan de lezer namelijk overstag helpen met de keuze om deze laptop aan te schaffen. Veel plezier met je nieuwe laptop! :)
Wat was je probleem met het installeren van de drivers van de support pagina? Welke drivers waren er niet in order?
Het was mij niet duidelijk welke drivers echt nodig waren (de namen waren erg onduidelijk). Bij mail contact met support was het advies simpelweg om alle drivers te installeren.

Echter had ik liever de drivers gekozen die ik echt nodig had.

De fan-control, energiebeheer, rgb-keyboard drivers en alle meuk van Intel installeer ik liever pas als ik het nodig heb.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones