Archos Gmini 400 Review

RoD 29 november 2006, laatste update op 29 november 2006, 1.877 views

Archos Gmini 400

Pluspunten

• Veel features
  • De mogelijkheid om zelfgeschreven emulators/apps te laten werken
  • Goed geluid
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Er komt stof onder het scherm
  • Relatief korte batterijduur

Geluidskwaliteit Score: 4
Featureset

De Gmini 400 is een erg complete speler. Audio, video, games, foto's en een CF slot. Het display zit mooi in het midden en heeft een nette grootte van 2,2". Doordat hij in het midden zit, hou je de speler vast als een Gameboy waardoor de besturing veel lekkerder gaat, en video kijken beter gaat. De ondersteunde formaten voor audio en video zijn niet echt bijzonder, maar het kan er mee door. Jammer is dat er bijvoorbeeld geen .ogg ondersteund wordt, maar dat zijn (voor mij) details. Ook is het jammer dat er geen USB Host op zit in plaats van een CF slot, maar dit is wel het geval bij zijn opvolger. Al met al biedt de speler bijzonder veel features, maar is nét niet helemaal compleet.

Beeldkwaliteit

Toen ik voor het eerst mijn speler opstartte, viel me meteen op dat de beeldkwaliteit erg goed is. Video's zijn erg helder, de kleuren zijn mooi, en de resolutie is redelijk. Wat jammer is dat het scherm enorm reflecteert in zonlicht, maar dat hebben deze spelers allemaal. Het beeld is behoorlijk scherp, ondertitelingen zijn zelfs nog prima te lezen op het 2,2" display.

Geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind dat de speler erg mooi geluid geeft. Hiervoor moet je wel zelf oordopjes aanschaffen aangezien de bijgeleverde oordopjes dramatisch slecht zijn. Met goede oordoppen is het geluid erg mooi, harmonieus en scherp geluid, al hadden de hoge tonen nog iets beter gekunt. De bas is erg mooi als je hem niet te hoog zet (dit doe ik toch standaard, dus ik ben tevreden met de bas). Wat erg jammer is dat er geen echte equaliser opzit, alleen de mogelijkheid tot het instellen van bas(boost) en treble. Het geluid vervormt over het algemeen nauwelijks als je het geluid hard zet, alleen bij de hoge tonen wil het wat schel worden. Gelukkig is dit te fixen door de treble wat omlaag te zetten, maar ideaal is het niet natuurlijk. Gelukkig kun je het geluid erg hard zetten waardoor het geluid bij mij nooit vervormd, aangezien je het daarvoor veel te hard moet zetten.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is met één woord te beschrijven: geweldig. Het ding is bij mij een keer uit mn tas gevallen vanaf een meter hoogte op de betonnen vloer, en er was geen krasje te ontdekken. Verder heb ik er nog wel meer kleine ongelukjes mee gehad, maar de body ziet er nog zo goed als nieuw uit. Een hoesje is ook niet nodig, aangezien er gewoonweg geen krassen op komen met normaal gebruik. Voor het beeldscherm is dit echter wel aan te raden. Wat minder is, is dat er tussen de knopjes wat ruimte zit, waardoor het soms lijkt alsof ze wat "los" zitten. Dit is niet het geval, en ze zijn ook prima in te drukken, maar hierdoor kan er wel stof onder het scherm komen, wat behoorlijk irritant is. Ook het klepje van het CF slot ziet er niet al te stevig uit, maar in de anderhalf jaar dat ik de speler heb zijn daar nooit ongelukken mee gebeurd. Zolang je het klepje netjes dicht doet is er niks aan de hand. Maar mocht je het klepje openhouden en de speler per ongeluk ergens tegenaan stoten, kan het heel goed dat het klepje afbreekt.

Ergonomie

De interface van de speler is geweldig. Overzichtelijk en makkelijk te bedienen. In het menu heb je mooie duidelijke icoontjes, en als je in de muziek/videobrowser zit is het erg makkelijk navigeren. Ook kun je door middel van de "dual browser" bijzonder makkelijk playlists aanmaken, bewerken en opslaan. Ook in de mappen verkenner van de speler is het erg overzichtelijk en duidelijk. De 3 knoppen onder het scherm van de speler geven je de mogelijkheid snel en handig de mogelijkheden bijlangs te gaan.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Voor de speler zijn er nu een boel accesoires te krijgen. Jammer genoeg zijn deze behoorlijk duur. Qua veelzijdigheid is deze speler onovertroffen. Dit komt echter niet door de fabrikant, maar doordat er een exploit is gevonden op de speler. Hierdoor kan men eigen code laten lopen op de speler, wat bijzonder veel mogelijkheden schept. Zo zijn er verschillende emulators voor games (onder andere Doom, Doom 2, Gameboy Color en Sega games) en zijn er kleine aplicaties zoals een stopwatch, een E-book reader en een rekenmachine gemaakt voor deze speler Meer informatie is te vinden in het topic over deze speler op GoT. Verder is deze speler ook te gebruiken als externe harde schijf, wat ik persoonlijk bijzonder handig vind.

Mobiliteit en accuduur

Qua mobiliteit is het dik in orde. De speler past met gemak in je broekzak. De batterij gaat jammer genoeg niet erg lang mee. 10 uur zegt Archos, maar met de laatste firmware is het mogelijk om hem 12 uur te laten lopen. Dit is nog steeds niet bijzonder veel, maar het kan er mee door. Het is jammer dat de accu niet verwisselbaar is, dat had het "probleem" van de relatief korte accuduur opgelost.

Toen ik de speler kocht, was deze 313 euro. Dit was minder dan de G4 iPod, en er was geen enkele speler met vergelijkbare features die ook maar in de buurt kwam van de prijs van deze speler. Het was voor mij dan ook snel duidelijk dat ik deze speler zou nemen. Op dit moment biedt de speler ook nog steeds bijzonder veel waar voor zijn geld, en zijn de meeste harde schijf spelers met vergelijkbare features een stukje duurder.

Heb jij ook een Archos Gmini 400?

goede review, ben het grotendeels wel met je eens :)

Ik heb de archos gmini 400 al vanaf dat ie uitkwam en heb er een klein deukje in zitten, valt me nog reuze mee met de schade, heb hem al verscheidene keren laten vallen.

Toen ik hem kocht kostte die 400 euro, ik heb hem voor 380 mee gekregen omdat ik een keer voor niks in de winkel was geweest (ze hadden gebeld dat ie binnen was, maar was dus niet het geval)

En sinds kort heb ik op GoT het topic gezien en dus ook die games, dus is het wel veel doom spelen, echt supertof.

Het enige echte minpunt wat ik vind van de mp3 speler is dat ie niet op te laden is via de usb. Je kan hem alleen opladen via de bijgeleverde power supply, wat trouwens een universele is met pluggen voor over (bijna) de hele wereld.