Samsung Galaxy A50 Zwart

Specificaties 6,4" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A50 Zwart Review

henkbob 7 april 2019, laatste update op 16 april 2019, 6.340 views Product gekocht

Samsung Galaxy A50 Zwart

Voor dit geld heb je een volwaardige telefoon. Ik voel nauwelijks verschil tussen mijn oude S8 en deze midranger. Het is een stevige telefoon met alle hippe features die je van een telefoon verwacht, maar dan voor een zachte prijs.

Pluspunten

• Scherp en helder display
  • In-screen vingerafdrukscanner
  • Camera's

Minpunten

• In-screen vingerafdrukscanner
  • Geen LED-notificatie
  • Geen IP-certificering

[edit 16-04: accu toegevoegd]

Ik heb de A50 pas een dag in gebruik maar wil mijn ervaringen alvast met jullie delen. De prijzen zijn erg aan het schuiven op dit moment, zo heb ik de telefoon gekocht voor €289, waar hij bij hetzelfde bedrijf (belsimpel) de dag ervoor 20 euro duurder was, en de dag erna weer 18 euro duurder. Even vergelijken is zeker aan te raden.

Voor dit geld heb je een volwaardige telefoon. Omdat ik van een S8 over ben gestapt die na 2 jaar best wel wat trager is geworden, voel ik niet of nauwelijks verschil tussen dat vlaggenschip en deze midranger. Het is een stevige telefoon met alle hippe features die je van een telefoon verwacht, maar dan voor een zachte prijs.
Van deze telefoon is de vingerafdrukscanner het enige onderdeel dat net voldoende is, tegen het matige aan. Er is deze week een update uitgekomen waarmee hij sneller en accurater werkt, maar nog steeds blijft het lastig om direct vanuit 'screen off'-stand de telefoon te ontgrendelen.

Het scherm

Het scherm ziet er erg scherp uit en is een crispy OLED zoals ik dat ook van mijn S8 ben gewend. De telefoon heeft dezelfde AOD functies zoals alle andere Samsung telefoons, al weet ik niet of de S10 er nieuwe functies bij heeft gekregen die hier dan weer niet op zitten. Het scherm voelt echt groot aan, mijn S8 past er inclusief body helemaal in. Samsung's One UI heeft zowel een standaard aanwezige blauw licht filter en ook een donker thema. Beide kun je automatisch in laten schakelen op tijd of wanneer de zon onder gaat.

Vingerafdrukscanner

Voor mij een belangrijke feature was de in-screen vingerafdrukscanner. Het is een klein vierkantje op ongeveer 1/3e van onderaf de telefoon gezien waar je een vinger op kunt leggen. Als het scherm aan is dan wordt de plek duidelijk aangegeven door de software, bijvoorbeeld als je ergens in wilt loggen met je vingerafdruk. Als het scherm uitstaat dan zie je dat niet en is het wel lastig mikken, zeker vanuit het Always On Display. De scanner is zeker trager dan die van mijn S8 en soms moet je ook 2 of 3 keer scannen. Een ander nadeel is dat je geen feedback krijgt als de scan gelukt is, waardoor je soms 3 seconden je vinger op die plek houdt voor je hem eraf haalt. Het is mij niet duidelijk of de software wacht tot je vinger weg is met het ontgrendelen, wat soms wel zo voelt.

Accu

De A50 heeft een 4,000mAh batterij. Ik wist niet zo goed wat ik vooraf hiervan moest verwachten, het scheelde 'maar' 1000mAh met de batterij van mijn oude S8. Na een week gebruik kan ik wel zeggen dat de batterij van de A50 stukken langer meegaat. Ik heb hier geen objectieve test voor uitgevoerd, maar kan wel mijn ervaring delen. Een normale werkdag houdt 2x 45min auto rijden (hotspot, bluetooth) in en natuurlijk het gebruik gedurende de dag. Tijdens het werk doe ik relatief weinig met de telefoon: soms een beetje scrollen en whatsappen. Als ik dan thuis kom zit er nog 75% in de A50, waar de S8 toch echt half leeg was. 's Avonds op de bank heb ik vaak best wat screen-on tijd, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt om de telefoon helemaal leeg te trekken. Afgelopen weekend heb ik zelfs 2 dagen met de A50 gedaan. Vanaf zaterdag ochtend 09:00 uur tot zondag avond 22:30 uur niet aan de lader gehad waarna ik nog 20% batterij over had. Al met al ben ik tevreden over de batterij en hoe lang deze mee gaat. Opladen gaat gevoelsmatig ook snel genoeg.

Drie camera's

Je krijgt naast de reguliere camera, ook een dieptecamera waarmee je foto's ook achteraf nog scherp kunt stellen of kunt blurren. Verder zit er een groothoeklens op waarmee je veel meer in een foto gepropt krijgt dan met de reguliere. Ik ben zelf geen gevorderde gebruiker van camera's en vind foto's als snel prima, hier geen uitgebreide informatie dus. Wel foto's!

Reguliere camera

Vergelijking tussen regulier en groothoek

Software

De telefoon wordt met Android 9 verscheept. Ik kon direct een update downloaden toen ik hem binnenkreeg, maar dat was gewoon de April beveiligingsupdate met een update voor de vingerafdrukscanner erin. Niks geks dus.

Als je niet bekend bent One UI: het is de schil die Samsung over Android heen heeft gelegd. Ik vind het zelf een best fijn UI, maar dat kan er ook aan liggen dat ik er simpelweg aan gewend ben. Je krijgt er de standaard Samsung apps bij, die je deels kunt vervangen door bijvoorbeeld een Google variant (zoals de berichtenapp en de browser). Je kunt geen andere camera- of telefoonapp instellen, de camera wordt softwarematig niet ondersteunt en sideloaden leidt tot functieverlies.

Ik heb zelf voor het eerst een andere launcher geïnstalleerd, omdat ik Bixby drie keer niks vind. Ja, die is er ook weer. Wel zonder hardware knop, trouwens. De launcher die ik er nu op heb gezet is Action Launcher met een extra plugin voor Google Now. Blijkbaar is er in de tijd dat ik met mijn S8 blij was een hoop veranderd, en is de Google Now Launcher niet langer beschikbaar. Dit is een goed alternatief. Je kunt veel aanpassen en voor 5 ekkies heb je de volledige versie, die ik dan ook aan heb geschaft. Het geeft je veel meer opties en je kunt de boel er aardig mee opleuken.

Let ook even op de haptic feedback: ik heb deze niet standaard terug kunnen vinden in de instellingen van het standaard Samsung toetsenbord. Ik kon daarbij dus geen haptic feedback (de trilling bij het aanraken van een letter) instellen. Nadat ik het Google toetsenbord had geïnstalleerd kon ik binnen die instellingen wel de juiste wijzigingen doen.

Je krijgt een mooie telefoon voor weinig geld. Alle features die ik graag wilde zitten erop, plus een beetje meer. Ik mis wel een LED-notificatie lampje en een IP certificering, beide zaten wel op mijn S8. Los daarvan is de vingerafdrukscanner net voldoende, maar had stukken scherpen en accurater gekund.

Twijfel je over een telefoon, maar heb je wel 300 euro liggen? Dan is dit een topkandidaat.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A50 Zwart?

Na 2 jaar een S8 klein gekregen waardoor je hem traag noemt. Ga je hem opvolgen met de A50? Dit snap ik niet.
Klopt het dat je nu denkt dat ik de A50 heb gekocht om de S8 te vervangen omdat die traag was? Dat is niet zo. Ik wilde een nieuwe gadget en vond het een prima moment om de S8 te vervangen. Als ik een snellere telefoon had gewild dan waren er inderdaad betere alternatieven.
"Omdat ik van een S8 over ben gestapt die na 2 jaar best wel wat trager is geworden, voel ik niet of nauwelijks verschil tussen dat vlaggenschip en deze midranger."

Oké. Dat heb ik inderdaad fout gelezen. Maar ik zie een A50 niet als upgrade voor de S8. En je hebt al een goede gsm. Toch nog andere gadgets te kopen niet?

Edit: Volledig offtopic aant gaan. Maar ik ben verrast dat iemand deze zet maakt. Tenzij die S8 zijn scherm in 100 stukken lag.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 8 april 2019 10:53]

Tjah. Voor veel mensen is het toch de eerste en soms zelfs al enige poort naar internet, mail, communicatie en games. Dat mag dan al snel wat meer kosten.

De keuze maken om van vlaggenschepen af te stappen vind ik in ieder geval niet zo raar, met die alsmaar stijgende prijs en krimpende feature set ten aanzien van upper-mid range.
Je zou op papier nog even kunnen wachten om een groter specsheet verschil te krijgen tegenover de S8 maar als je van high naar mid-range gaat, wat ik recentelijk ook gedaan heb, gaat je upgrade van die high end telefoon naar mid-range telefoon gewoon tegenvallen sec gekeken naar brainpower. Ook als je nog een jaar wacht.
Als je nu gaat brengt die S8 nog wat op tweedehands maar volgend jaar loopt dat ding softwarematig en hardwarematig (accu met name) echt wel aan zijn eind en krijg je er niets meer voor.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 april 2019 11:19]

Volledig mee akkoord. Maar van een S8 naar een A50? Die vind ik nog kort opeen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 11 april 2019 11:21]

Tjah. Dat kan ik ook niet direct rijmen. Maar misschien ook wel.

Ik speel nog wel eens een game (Ingress/Pokemon) maar als ik dat niet zou doen zou ik misschien zelfs wel keihard budget telefoons gaan kopen terwijl ik voorheen redelijk structureel in vlaggenschepenland zat.
Als ik kijk wat Nokia maakt voor 150 euro tegenwoordig zie ik buiten gaming en camera kwaliteit, als ik héél eerlijk ben tegen mezelf, gewoon geen reden om daar nog 600+ euro tegenaan te gooien. Laat staan die 1000+ die ze tegenwoordig willen vangen voor de echt zware jetsers.
Zelfs bouwkwaliteit in die prijsklasse heb je tegenwoordig gewoon aluminium en glas. (for better or worse)

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 11 april 2019 11:29]

Oke, maar er vanuitgaande dat die S8 niet aan diggelen is gevallen. Dan is die toch nog meer dan de A50 kan bieden? Dan ga je toch niet NOG extra geld uitgeven om te downgraden omdat nu je geen spelletjes meer speelt je toch niet zo'n goede phone meer nodig hebt.

En die 1000+ schiet na een paar maand wachten ook niets meer van over.
S8 staat zelfs te koop op tweakers, is nog toppie.

Ik vind gadgets altijd erg interessant en de A50 heeft enkele opties die ik leuk vind zoals de vingerafdruk in scherm en de groothoeklens. De overstap is voor mij helemaal niet gebaseerd op prestaties, maar meer op wat ik leuk vind om mee te werken. Ik had ook de S8 gewoon kunnen resetten of er een custom ROM op kunnen zetten, maar dan mis ik de nieuwe functies die de A50 voor weinig geld wel heeft.
Helemaal mee nu, dat zijn 2 features die inderdaad een groot verschil kunnen maken. ;)

Stiekem blijf ik het toch gek vinden, ik ben zelf een Samsung S line gebruiker, ik had het zelf nooit gedurft.
Ben benieuwd hoe goed de batterij duur is.
Dat is een goeie. Ik heb er even over nagedacht om hem te benoemen, maar gezien ik de telefoon pas net heb kan ik daar nog niet veel over zeggen. Eerst indruk is wel dat hij duidelijk langer meegaat dan die van mijn S8. Bij intensief gebruik met veel screen-on tijd was er in de avond nog 60% over van de batterij. Ik heb nog geen 'normale' werkdag gehad dus heb nog niet echt op gevoel kunnen vergelijken.
Ik heb dezelfde telefoon. De on-screen fingerprint is redelijk na de laatste update. Een tip is dat je je vinger 2x laat opslaan. Dan is het 7/10 keer dat hij meteen ontgrendeld.
Heb ik inmiddels gedaan, maakt het wel iets beter. Bedankt voor de tip.
Jups heb ik ook gedaan ging van een 6/10 keer na toch wel 8/10 maybe zelfs een 9/10 werkt toch wel erg fijn.
in screen fingerprint scanner als minpunt? had je dan verwacht van een 288 euro kostende telefoon
Leuke review, en gefeliciteerd met mams :)

Ik heb normaal gesproken ook altijd een smartphone gehad met LED-notificatie alleen mis ik het niet op mijn s10 moet ik zeggen. Het zorgt voor wat meer ruist in plaats van een lampje wat constant knippert. Wel heeft deze zo'n edge light wat oplicht als je een bericht krijgt. Heeft deze versie dat ook?
Bedankt :) Geen edge lightning helaas, de telefoon heeft dan ook geen infinity display dat 'over' de randen heen loopt.

[Reactie gewijzigd door henkbob op 7 april 2019 11:55]

Bedankt voor je bericht, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb zelf de s10e welke niet beschikt over een infinity display.

Het is meer een edge rondom het scherm zoals hier met de rode gloed aangegeven.

Misschien handig.
Heb het even geprobeerd om er iets over te kunnen zeggen :)
Werkt prima met een extra app, maar voor mij niet interessant. Lijkt ook niet lekker te werken met stock AOD, dan moet je ineens eerst de stock AOD voorbij, dan de app en dan je lockscreen.
Leuke review! Meteen ook een vraag. Laatst was ik bij de lokale MediaMarkt en ook dit toestel kunnen vasthouden, daar vond ik echter dat het punt waar het scherm overgaat in 'body' dat dit wat scherp aanvoelde. (Lekker duidelijk dit)
Heeft jouw exemplaar dit ook? Je voelt het als je met je duim over het glas heen glijdt de hoek in. Je voelt die overgang, en ik hoop stiekem dat dit alleen bij dat showmodel was.
Ja daar zit wel een minuscuul randje. Zonder dat jij dat had gezegd was het me niet opgevallen.
Dank voor je snelle reactie! Jammer dat het bij jou ook zo is. Dit zal dan wel bij alle A50 toestellen zo zijn. Mocht je na mijn opmerking dit storend gaan vinden, sorry! ;)
Nee hoor, doelde er meer op dat ik het niet storend vind ;d
mijn vriendin heeft ook een A50 en is er super blij meer
op een dingetje na,
de Bobby app crasht steeds ondanks dat ze bixby niet gebruikt.

heeft iemand daar last van of er een oplossing voor?
Merk je nou nog verschil in scherpte van kleine lettertjes met de S8? De resolutie van het scherm scheelt toch behoorlijk.
Merk ik niet, maar heb ook geen vergelijking gedaan. Voor mijn gevoel heb ik wel echt heel veel meer scherm tot mijn beschikking op de A50.
Okay bedankt. Heb 'm zojuist besteld. Twijfelde nog even om een A40 te nemen ipv de A50 want die is een stukje compacter in de breedte wat lekkerder in de hand ligt, en heeft een snelle vingerafdrukscanner achterop, maar de rest van de specs inclusief de batterij (3000 vs 4000mah) is toch allemaal een klasse minder.
Vingerafdrukscanner blijft een dingetje, ben benieuwd hoe jij hem ervaart!
Ik kom van een S5, dan zal zelfs de vingerafdrukscanner voor mij razendsnel aanvoelen. :)
A50 ontvangen. Eerste indruk van het scherm is dat ik het display van de S5 nog steeds veruit het beste vind van alle Samsung schermen die ik gezien heb. Bij een helder wit scherm zie ik bij de A50 lichte kleurzweempjes (rechterzijde scherm lijkt iets roder dan links) en helderheidsverschillen in bepaalde vlakken, iets wat ik ook waarnam bij de S6 en S7.
Dit was de reden dat ik nog steeds bij de S5 was gebleven en een nieuw aangeschafte S6 en S7 toendertijd weer geretourneerd heb.
Jammer dat Samsung dit nog steeds niet voor elkaar heeft.
Het S5 scherm geeft een 100% egaal wit scherm zonder kleurzweempjes/helderheidsverschillen. Ik ben daar schijnbaar erg gevoelig voor.

[Reactie gewijzigd door Hadespuiter op 13 april 2019 16:27]

Ben ook benieuwd wat je van de rest van het toestel vindt. Ik zie deze imperfecties zelf niet, maar ben hier ook niet erg gevoelig voor. Vind het een erg goed scherm, ongeacht de prijsklasse.
Als ik in de scherm instellingen voor "aangepast display" kies en vervolgens Blue helemaal terughaal en ook wat Red, dan wordt de egaliteit al een stuk beter voor mij. Gelukkig. :)
Gebaren uitzetten (m.n. dubbeltikken to wake up) heeft mijn vingerscanner verbeterd! Ben er nu heel content mee.
Even een vraag hoe de achtergrond heet die jij gebruikt (met die lijstenen). Die vind ik nl supergaaf.
Hier kun je hem oppikken: https://www.pexels.com/ph...background-black-1308624/

[Reactie gewijzigd door henkbob op 13 april 2019 21:43]

Brdamkt voor de snelle reactie en de review van de A50
Bedankt voor de review... Hoe zit het met de helderheid van het scherm? Hoe goed is dit af te lezen in zonlicht? Mijn ouders willen hun GSM nl gebruiken als GPS op de fiets...
Ik heb de telefoon nog niet op die manier gebruikt, maar voor regulier lees en schrijfwerk is de helderheid zeker voldoende.
Bedoel je hiermee "regulier lees en schrijfwerk buiten in direct zonlicht"?

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5