Onkyo TX-8150 Zwart

Specificaties 2.1-kanaals met 110W versterker - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-8150 Zwart Review

Dorstlesser 5 april 2019, 561 views Product gekocht

Onkyo TX-8150 Zwart

De Onkyo TX-8150 is een gebruiksvriendelijke receiver die goed klinkt en veel mogelijkheden heeft, en dat voor een aangename prijs. Helaas zijn er een paar vreemde kunstmatige beperkingen opgelegd aan het functioneren die me onprettig verrastten, zoals het ontbreken van een stereo line-out/pre-amp out.

Pluspunten

• (netwerk) Features
  • Gebruiksgemak
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Aantal standaard output mogelijkheden ontbreken

Geluidskwaliteit Score: 4
De Onkyo TX-8150 is een gebruiksvriendelijke receiver die goed klinkt en veel mogelijkheden heeft, en dat voor een aangename prijs. De smartphone remote app is heel handig, en voor streamen over het netwerk en vanaf de smartphone zijn er mogelijkheden te over, zoals bluetooth, direct streamen via WiFi, Spotify, AirPlay, Deezer, etc.. Via DLNA echter is me dat nog niet gelukt!

Helaas zijn er een paar vreemde kunstmatige beperkingen opgelegd aan het functioneren die me onprettig verrastten; de receiver kan geen actieve speakers aansturen, want er is geen stereo, variabele pre-amp/line/aux output. Die is er alleen voor de subwoofer, en die output is mono. De stereo line-output die erop zit reageert niet op het master volume. Ik vind dit echt super knullig, aangezien ik nu een actieve soundbar op creatieve wijze en met enkele tientjes aan nieuwe splitters en kabels via de subwoofer pre-amp (dus mono) heb moeten aansluiten.

Het inpluggen van een koptelefoon (of actieve speakers via de koptelefoon ingang...) leidt tot automatisch muten van alle speaker outputs en ook de subwoofer output. Nog zo'n geval waarbij de receiver slimmer wilt zijn dan de gebruiker.

In datzelfde rijtje passen de volgende beperkingen die voor mij persoonlijk minder van belang zijn maar die helaas ook vallen onder de noemer 'It's not a feature, it's a bug':

De subwoofer pre-amp output functioneert verder alleen wanneer de speaker terminals die op dat moment geselecteerd zijn aangesloten/geladen zijn. Met andere woorden, wanneer je de pre-amp out wil gebruiken zonder speakers, dan is dat onmogelijk.

Verder heeft de versterker de handige optie om automatisch uit standby te komen wanneer er een digitale input actief wordt. Dit kan echter maar voor één van de vier digitale ingangen gekozen worden, en dan wel degene die als 'Game' aangeduidt is. Als je wil dat hij automatisch uit standby komt wanneer je je TV aanzet, zal je dus je TV NIET via de 'TV' input moeten aansluiten, maar via de 'Game' input.

Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat bovenstaande problemen wel vaker voor zullen komen bij dit soort receivers, en uiteindelijk staan daar wel gebruiksvriendelijkheid, prima geluidskwaliteit en een boel andere features tegenover. Vandaar toch 4 sterren.

Heb jij ook een Onkyo TX-8150 Zwart?