Tweakers zegt: 8,5

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

Specificaties 6,47" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Pro 256GB Crystal Review

izzet3838Testpanel 5 april 2019, laatste update op 5 april 2019, 939 views Testpanel

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

Een top of the line smartphone met een top of the line camera, en een top of the line prijs.

Pluspunten

• revolutionaire camera
  • mooi design
  • mooi oled scherm
  • zeer snel
  • uitbreidbaar geheugen
  • water en stof dicht
  • bliksemsnel opladen
  • grote accu

Minpunten

• geen headphone jack
  • mono speaker
  • uitbreidbaar geheugen enkel via Huawei nm card
  • unlocken van bootloader problematisch
  • geen notificatie led(wel een always on display)

Intro

Huawei is een grote speler op de smartphonemarkt en al lang niet meer het kleine Chinese merk van de budgettelefoons.
Huawei presenteert 2 vlaggenschepen per jaar namelijk de mate serie en de P serie, waarbij ze bij de mate serie de nadruk leggen op de batterij en de processor, en bij de p serie op de camera, het is dus meer dan logisch dat Huawei in hun reclamecampagne de nadruk legt op de camera, dus zullen jullie in deze review ook heel wat foto’s zien, ik heb in de afgelopen week dus ook heel veel foto’s genomen met de P30 pro en zal deze allemaal uploaden op Flickr zodat jullie deze rustig kunnen bekijken en mijn review geen fotoalbum wordt.

De P30 Pro heeft een 6.47” scherm met een resolutie van 1080X2340 pixels, een full-HD plus scherm dus, daarnaast heeft het toestel 8GB aan werkgeheugen en 128, 256 of 512 GB aan opslaggeheugen, met de mogelijkheid om dit uit te breiden via een Huawei nm-kaartje.

Daarnaast is de P30 Pro te ontgrendelen met behulp van de optische vingerafdrukscanner achter het scherm, deze is verlaagd in positie en is 30% sneller geworden in vergelijking met de Mate 20 Pro, daarnaast draait de P30 Pro op EMUI 9.1 op basis van Android 9.

Volgens mij is de Samsung Galaxy S10+ de grootste rivaal van de P30 Pro dus zullen jullie tijdens deze review merken dat ik vaak zal proberen te vergelijken met de S10+.

Unboxing

De P30 Pro komt in een witte doos met gouden letters vergelijkbaar met die van eerdere Huawei vlaggenschepen, als inhoud heeft de doos:
-De P30 Pro(gelukkig 😊)
-40W snellader
-Type c naar type a usb kabel
-Documentatie
-USB-c in-ear oordopjes
-Transparant hoesje
-sim-tray pin

Op de doos staat ook een label met daarop de IMEI-nummers, en diverse informatie over het toestel zoals welke kleur en geheugenconfiguratie je hebt.
Wat opvalt is dat de doos geen 3.5mm adapter bevat, toen we dit navroegen bij een productspecialist van Huawei zij hij dat dit er bij de retail versie normaal gezien wel bij zou zitten, al leek hij niet zeker, hou er dus rekening mee dat het toestel en de doos en inhoud daarvan zouden kunnen verschillen bij de p30 Pro wanneer je deze in de winkel koopt.

Design

Vandaag de dag probeert elk smartphonemerk de smartphone zoveel mogelijk van scherm te voorzien aan de voorkant, zo heeft de P30 Pro een relatieve schermgrootte van 88.6%(gsmarena), dit is bij de S10+ 88.9%(gsmarena), de Huawei heeft een kleine inkeping(notch) voor de camera terwijl Samsung heeft gekozen voor een gaatje in het scherm, persoonlijk zie ik liever een inkeping dan een gat in het scherm, maar ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur, ook valt het op dat de P30 Pro geen speakertje heeft bovenaan het scherm deze zit namelijk verwerkt in het scherm, maar daar later meer over.
De P30 Pro is met een gewicht van 192 gram aan de zware kant, maar daar heb ik persoonlijk niks van gemerkt(al gebruik ik een Oneplus 6T van 185 gram dus is deze niet veel zwaarder) aangezien het toestel goed gebalanceerd is.
Daarnaast bestaat de telefoon uit een achterkant van glas en een frame van aluminium, Ook is de P30 Pro waterbestendig en stofbestendig en heeft deze een ip68 certificatie.
Op de achterkant valt ook nog de camera setup op, deze is vanwege de vele sensoren opvallend.

De onderkant en bovenkant van het frame zijn plat gemaakt, persoonlijk denkt ik dat dit er mooi uitziet en helpt de P30 Pro te onderscheiden van de concurrentie, ook heeft de powerbutton een subtiel rood streepje wat het toestel helpt zich verder te onderscheiden.

Scherm

De P30 Pro heeft een 6.47” oled scherm met een resolutie van 1080 x 2340, deze is dus een stukje lager dan dat van de rivalen, persoonlijk zie ik daar geen probleem bij, tenzij je het toestel wilt gebruiken voor virtual reality aangezien het dan een probleem kan zijn.
Het oled scherm is helder en goed afleesbaar in direct zonlicht(wel heeft deze geen boost bij direct zonlicht bij Samsung zie je bijvoorbeeld dat het scherm dan vanzelf super helder gaat, dat is hier niet het geval, ook zijn de kleuren zeer mooi om naar te kijken, ik vind het scherm een stuk mooier dan dat van mijn Oneplus 6T en vind de kleuren even mooi als op een S10.
Het scherm is net als bij Samsung telefoons(en de Mate 20 PRO) afgebogen aan de zijkanten, dit zorgt ervoor dat de telefoon smaller is, bij veel licht kun je wel lichtjes een blauwe tint zien op het gebogen gedeelte, maar veel gebruikers zullen dit niet eens merken.
Een ander nadeel van een gebogen scherm is dat het soms moeilijk kan zijn om screen protectors te vinden, daarom raad ik de mensen aan een uv screen protector te gebruiken aangezien daarbij de lijm heel het scherm bedekt en problemen met touch input zouden moeten verminderen.

Biometrie

De P30 Pro heeft in het scherm een optische vingerafdrukscanner, deze is in vergelijking met de Mate 20 Pro verlaagd en staat op ongeveer dezelfde locatie als bij de Oneplus 6T of de Galaxy S10.

De scanner zou volgens Huawei 30% sneller zijn geworden, deze indruk heb ik ook, hij lijkt sneller als de scanner op de Mate 20 Pro, dat is ook fijn aangezien de P30 Pro geen 3D face scanner heeft, deze zat wel op de Mate 20 Pro, de P30 Pro heeft wel gezichtsherkenning maar deze maakt gebruik van de camera en werkt bij slecht licht niet zo goed.

Batterij

De batterij is eigenlijk een van de meest belangrijke onderdelen in je smartphone en jammer genoeg ook 1 van de struikelpunten voor fabrikanten, zeker voor high-end smartphones, maar daar is de laatste jaren veel verandering in gekomen, fabrikanten hebben de batterijen in smartphones fors vergroot, daarnaast hebben ze ook ingezet op technieken om sneller op te laden, en Huawei is 1 van de besten op dat gebied, de P30 Pro kan namelijk opladen met maximaal 40 watt.
Ikzelf heb in 30 minuten op kunnen laden voor 70%(0-70) en dat is normaal gezien ruim voldoende om de dag mee door te komen, en dat was met wifi aan.

Camera

Een categorie waar smartphones steeds beter in worden is camera, en Huawei zet elk jaar met de P-serie een geweldig camerasysteem(voor zover mogelijk in een smartphone) neer.
Huawei besteedde ook het grootste deel van de presentatie aan de camera features van de P30 Pro, en dan vooral de 5X optische zoom, en de nachtstand.

Ik heb heel wat foto’s genomen met de P30 Pro sommige uit de hand, en sommige met een tripod van 1-1.5 meter hoog, nu wil ik de review niet volgooien met foto’s dus heb ik ze geüpload op Flickr waar jullie alle foto’s kunnen bekijken, in de review heb ik een select aantal foto’s geüpload.(Link naar Flickr onderaan de pagina)

Zie hier een aantal foto’s, voor de rest van de foto’s kunnen jullie kijken op Flickr deze zijn allemaal in volledige resolutie(de foto’s hier zijn gecomprimeerd), en daar zullen jullie veel meer foto’s vinden, ook kunnen jullie de foto’s downloaden en kijken naar de ISO waarde en de sluitertijd.

Zoom:
1X:

50X:

Low light:

Wide angle:

Selfies: persoonlijk neem ik nooit echt selfies maar met de 32MP front camera gaat dat vrij goed, ook is het mogelijk om HDR selfies te nemen al zag ik zelf geen verschil met normale selfies, maar de normale selfies waren rond de 6MB terwijl de HDR selfies een grootte hadden van ongeveer 12MB, dus er zal wel meer informatie in zitten voor post processing.

Geluid

De P30 Pro heeft geen ear speaker althans geen zichtbare, deze zit achter het scherm en het oled scherm trilt om het geluid door te laten, daardoor heeft de telefoon geen stereospeakers maar een mono speaker, die zit niet meer in de usb-c poort(Mate 20 Pro) maar gewoon op de onderkant zoals bij andere smartphones, het geluid is ongeveer gelijk met dat van andere smartphones met mono speaker zoals mijn Oneplus 6T, dus het geluid is een pak minder dan bijvoorbeeld een iPhone XS.
Wat spraakkwaliteit betreft, deze is goed je moet je oor wel tegen het scherm houden en niet tegen de bovenste rand, maar het geluid is duidelijk, Huawei zij tijdens de presentatie dat mensen rondom niet zouden mee kunnen luisteren naar je gesprekken, dat is simpelweg niet present, mensen konden op stille plaatsen gewoon mee luisteren zoals bij andere smartphones.
Wel is het positief dat de speakergrille er niet meer is aangezien er een heleboel mensen waren waarbij deze vol stof kwamen te zitten en ze niks meer hoorden.

Bereik

En dan nu het bereik, want ja wat is een smartphone zonder goed bereik, zoals je zou verwachten is het bereik 2G/3G/4G gewoon in orde, de wifi snelheid is ook gewoon vergelijkbaar met wat je van andere smartphones zou verwachten.

Besturingssysteem

De Huawei P30 Pro draait op EMUI 9.1 gebaseerd op Android 9, vooral bij Tweakers merk ik dat de schil van Huawei, Samsung en Xiaomi, heel vaak niet populair is, dit komt volgens mij meestal door de speelse uitstraling, en de vele “onnodige functies” die de software vertragen en er vaak ook voor zorgen dat updates vertraagt worden.
Dat is bijvoorbeeld bij vele Tweakers de reden om voor een telefoon van Oneplus te kiezen, en was bij mij ook de voornaamste reden om voor een Oneplus 6T te kiezen(los van de prijs), dus ik dacht dat ik mij zeer veel zou gaan ergeren aan EMUI net als ik me geërgerd heb aan Touchwiz en Samsung Experience, maar tot mijn verbazing was dit niet het geval, EMUI werkt zeer vlot en vloeiend, geen framedrops of dergelijke en ik vond sommige van de extra functies juist handig.
Maar toen kwam het dus na 3 dagen lang de P30 Pro gebruikt te hebben had ik eventjes mijn Oneplus 6T nodig, en toen merkte ik wat ik allemaal verloren was, ik kan mijn vinger er niet op plaatsen maar ik had gewoon het gevoel dat de Oneplus 6T zoveel fijner werkte, en ik heb eigenlijk elke keer dat ik mijn Oneplus vast neem een soortgelijk gevoel.

Links & extra's

pricewatch: Huawei P30 Pro 128GB Zwart

Na een tijdje gebruik gemaakt te hebben van de P30 Pro, is de vraag natuurlijk of ik zelf dit toestel zou kopen en hem zou aanbevelen, en daar kan ik geen direct antwoord op geven, als je de smartphone wilt met de beste en meest veelzijdige camera op de markt dan kan ik hem zonder twijfel aanraden, als je de beste Android smartphone(all-round) op de markt wil zou ik deze overwegen samen met de Galaxy S10+, de S10+ heeft een net iets moderner scherm(met punch-hole), een dual front camera en een optische vingerafdrukscanner, maar daar tegenover staat dat de P30 Pro een betere camera heeft, en zeer snel kan opladen.

Maar wat als je een goede Android smartphone wil en je wilt liefst geen “fortuin” uitgeven, dan moet je er eerst rekening mee houden dat je bij de P30 Pro serieuze kortingen krijgt bij het verlengen van je abonnement, en daarnaast krijg je ook een gratis Sonos en wireless charger.
Als je graag een iets kleinere telefoon hebt kun je bijvoorbeeld kijken naar de reguliere P30, of de Galaxy S10e, wil je toch een grote telefoon en is een geweldige camera geen must, dan zou ik kijken bij Oneplus en Xiaomi.
Laats zou ik als je de P30 Pro wilt kopen, ook de Mate 20 Pro overwegen, deze heeft 6GB werkgeheugen, en een iets mindere zoom en nacht camera, maar deze heeft dezelfde processor, batterij, oplader en stereo speakers, 3D face unlock, en is natuurlijk goedkoper, deze kost momenteel 699 in de pricewatch, maar als je goed zoekt en een juist moment afwacht zou je deze waarschijnlijk voor een lagere prijs kunnen scoren, dus die zou ik ook serieus overwegen.

Sidenote: voor eventuele vragen mag je een reactie achterlaten of een dm sturen.

Heb jij ook een Huawei P30 Pro 256GB Crystal?

Zeer complete en uitgebreide review, duidelijk verwoord.
On topic: stel ik mij de vraag aangezien je zelf ook aanhaalt in de vergelijking met de 6t dat je de clean android ervaring mist hoe dit op lange termijn gaat zijn. Aangezien er toch een aantal bloatware aanwezig is in emui.
Ik denk nuet dat het een groot probleem zal worden, maar dat zal nog moeten blijken natuurlijk.
Het scherm heeft wel een 'boost modus'. Als je de helderheid op automatisch zet en in de volle zon bent, gaat hij helderder dan dat je hem handmatig kan zetten. Je ziet dan ook dat hij, nadat de helderheids slider op max staat, nog helderder wordt.
Goede review, erg jammer dat geen van de images (momenteel?) bereikbaar zijn
Goede review, erg jammer dat geen van de images (momenteel?) bereikbaar zijn
Ja tinypic heeft op een bepaald punt hun beleid aangepast waardoor ze na X aantal maanden de afbeeldingen verwijderen, heb nu een andere host, als er specifiek iets is wat je wilt weten hoor ik het graag.

Oh ja trouwens hier kun je alle afbeeldingen zien die in de review zaten, en nog een aantal andere foto's die ik met de telefoon heb genomen.