Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Specificaties 6,4" • 3040x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart Review

needless to sayTestpanel 5 april 2019, laatste update op 18 april 2019, 2.061 views Testpanel

Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart

Deze smartphone lijkt wel uit een verre toekomst te komen: in-screen fingerprint reader, spectaculair scherm, mooi weggewerkte notch, 5(!) camera's! De bouwkwaliteit is gewoon goed. De smartphone is ook gewoon makkelijk te gebruiken. Ideaal als je op zoek bent naar een degelijk top-Android toestel.

Pluspunten

• Ongezien mooi scherm
  • Vlotte prestaties
  • Goede foto-kwaliteit
  • Gebruiksvriendelijke software
  • Uitgebreide connectiviteits-mogelijkheden

Minpunten

• Het afgeronde scherm zorgt voor onnodige 'clicks'
  • Het is niet mogelijk om Bixby volledig door Google home te vervangn.
  • Als je de smartphone in de hand hebt, oogt hij soms fragiel door zijn lage gewicht. Een hoesje is aan te raden!

Een tijdje geleden schreef ik mij in om deel te nemen aan het testpanel om de nieuwste Samsung Galaxy te testen. En ja hoor, ik werd geselecteerd mee te doen aan het testpanel. Ik wil deze review dan ook starten met een bedanking naar tweakers.net toe!

Om wat achtergrondinformatie te geven: Als 35-jarige IT’er heb ik veel verschillende GSM’s gehad. Mijn eerste GSM was een Nokia 3330. Mijn eerste smartphone was een HTC met Windows Mobile. Hierna heb ik de allereerste Samsung Galaxy S gehad. Om eerlijk te zijn, was dit een slechte ervaring. Ik had vaak de indruk dat ik een product in handen had dat te vroeg gereleased was. Sindsdien heb ik geen Android phone meer in mijn bezit gehad. Hierna heb ik een aantal Windows Mobile phones gehad en sinds 3 jaar een iPhone 6s+ met 128 GB.

Eigenlijk is het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe smartphone. Deze review komt dan ook op een ideaal moment. Het biedt mij de mogelijkheid om een Android topmodel deftig te evalueren, en goed te vergelijken met mijn bestaande iPhone. Om het toestel goed te evalueren, heb ik het direct ook als main toestel gebruikt gedurende 2 weken. Ik wou echt zien of het toestel een mogelijke vervanger kan zijn van mijn bestaande iPhone.

Unboxing

What’s in the box

Je krijgt een mooie kartonnen doos met alle essentiële onderdelen:
• Samsung Galaxy S10+ 128 GB
• USB naar USB-C adapter
• Oortjes met verschillende siliconen opzetstukken
• Micro-USB naar USB-C
• Manual
• Pinnetje om SIM-kaart makkelijk te veranderen
Eerste indrukken
Toen ik de telefoon uit de doos haalde, was de batterij voor 70% vol. Even aan de lader hangen en hij laadde erg vlot naar 100%. De telefoon heeft een erg mooi design en een goede bouwkwaliteit. Hij heeft bijna dezelfde afmetingen als mijn iPhone, maar geeft toch een fragielere indruk.

De interface bij het opstarten van de telefoon zit gewoon goed in elkaar, met de mogelijkheid om gegevens over te zetten vanop je bestaande smartphone. Heb je reeds een Samsung? Dan kan dit gewoon wireless.

De featurelijst is ook gewoon indrukwekkend: gaande van de uitstekende camera, killer-scherm, wireless powershare, 8 GB RAM, octo-core processor, etc… Ik heb zeker niet alles kunnen evalueren. De features die ik gebruikt hebben, komen later in de review terug.

Voor iemand die nu iPhone gewoon is, zit de prijs ook gewoon goed. Je hebt nu eenmaal een topmodel in de hand, en als je naar de gemiddelde prijs van topmodellen kijkt, dan zit dit meestal rond die prijs of zelfs hoger.

In tegenstelling tot mijn verwachting, was het voor een iOS gebruiker ook erg makkelijk om over te schakelen. De interface werkt intuïtief en de instellingen via het Samsung-menu zijn gewoon makkelijk te gebruiken. In de praktijk vond ik elke app ook gewoon terug. Het enige dat mij nu nog kan tegenhouden, is het gebrek aan support voor de Apple Watch.

Het scherm

Daar is voor mij maar 1 woord voor: SPECTACULAIR. Overal waar ik kwam, waren omstaanders onder de indruk van het HDR WQHD+ OLED Infinity Display. En dan liep ik de eerste dagen nog rond met de standaard ingestelde lagere FHD+ resolutie. De manier waarop de ‘notch’ (locatie van de front-camera’s) verwerkt is, zie ik nergens zo goed. En meerdere collega’s die een iPhone of andere Android smartphone hebben, gaven het schoorvoetend toe.

Ik heb vergelijkende video-testen gedaan met mijn iPhone 6s+, maar eigenlijk zijn die vergelijkingen niet eerlijk. Het scherm van de Samsung geeft je echt de indruk van jaren voor te liggen. Mijn iPhone voelt nu echt wel ‘oud’ aan.

Wat bij mij minder goed werkte, is het afgeronde scherm aan de zijkant. Onafhankelijk van hoe ik de smartphone in de hand had, ik drukte regelmatig onbedoeld op een knop op de zijkant van het scherm. Er zou een optie bestaan om onbedoeld aanraken tegen te gaan. Ik heb dit spijtig genoeg niet meer kunnen testen. Dit zou het probleem wel kunnen oplossen.

Design

Het design is, mede dankzij het scherm, ‘af’. De telefoon valt op en is gewoon erg mooi. De locatie van de knoppen zit ook gewoon goed. De camera’s aan de achterkant Weinig op aan te merken eigenlijk.

De bouwkwaliteit zit gewoon ook erg goed. Je ziet daar dat Samsung enorm geëvolueerd is, want dat was een groot minpunt van mijn eerdere Samsung Galaxy S1. De smartphone zit goed in elkaar. En toch lijkt hij iets fragieler dan mijn iPhone. Ik vermoed dat dit gevoel komt door de niet-metalen behuizing en het lager gewicht.
De zwarte behuizing is wel heel vingerafdruk-gevoelig.

Bereik

Ik woon in België, het land met de strengste stralingsnormen en groot aantal wegvallende verbindingen. Dit zat gewoon goed met de Samsung. Ik heb zo goed als nooit verbrekingen gehad. Met de code *#0011# kun je details opvragen van je verbinding. Hier kwam ik uit dat ik meestal met 1 band verbonden was en uitzonderlijk eens met 2 banden, wat normaal zou zijn voor Proximus. Speedtests toonden dat de smartphone even snel als mijn iPhone is, zowel op Wifi als 4G.

Accuduur

De Samsung heeft met zijn 4100 mAh een ongemeen grote batterij. En daarmee kom ik bij normaal gebruik vlot mee toe. De enige momenten dat ik het einde van de dag niet haalde, was toen ik wel erg veel HDR videomateriaal bekeken had en wat games gespeeld had. In vergelijking met mijn iPhone heb ik wel niet de indruk dat we kwa accuduur er sterk op vooruit gegaan zijn. Het voelde vrij gelijkaardig aan.

Gebruiksgemak

De in-screen fingerprint reader werkt ook gewoon goed. Ik heb de indruk dat hij iets minder snel reageert dan de fingerprint reader van mijn iPhone, maar ik had niet de indruk dat er een hogere fail-rate was. Al moet ik toegeven dat je wel goed moet ‘mikken’. Als je je vinger niet op de juiste plaats zet, dan werkt het uiteraard niet. Na wat oefenen wil ik nu niets anders meer 😉.

Unlocken via face recognition werkte met wisselend success. Je hebt de mogelijkheid om ‘faster recognition’ aan te zetten, waarna dit beter werkt. Alleen bestaat dan de kans dat er met een foto ge-unlocked kan worden, en dit wil je natuurlijk niet.

De smartphone voelt ook ongemeen snel aan. Ik merk zo goed al nooit een vertraging. En ik heb de smartphone echt intensief gebruikt, zowel in het gebruik van photo’s, video’s, conf calls, bureautica-applicaties zoals Teams en PowerPoint, games, …

Van de ingebouwde speakers was ik dan niet overtuigd. Ik heb vooral de indruk dat ze erg hard gaan, zonder echt te overtuigen in geluidskwaliteit.
In de twee weken dat ik de smartphone gebruikt heb, ben ik ook zelden of nooit ‘glitches’ tegengekomen. De smartphone doet gewoon wat hij doen moet.

Fotografie

Deze smartphone heeft 5(!) camera’s! Ik moet toegeven, je vraagt toch echt af of dit allemaal nodig is, maar de resultaten zijn gewoon erg goed. Ik heb vele testen gedaan, gaande van foto’s in het donker, naar foto’s recht in de zon, breedbeeld foto’s, ingezoomde foto’s. Ik laat de foto’s onderin de review voor zich spreken. Ik ben alvast overtuigd!

Achteraan gaat het om een groothoek, een standaardcamera en een 2x optische zoom. Tijdens het zoomen merk je soms een lichte schok wanneer hij van camera wisselt, maar al bij al werkt het vrij seemless. Vooraan zijn er 2 camera's, waarvan er 1 puur als RGB dieptesensor gebruikt wordt.

Accessoires

USB-C oplaadgemak
Sinds kort heb ik een nieuwe bedrijfslaptop met een USB-C connector (Lenovo T480s), alsook een nieuwe koptelefoon met diezelfde connector(Sony wh-1000xm3). En ja hoor, dit is echt wel een gemak. Gedurende die 2 weken maakte het niet uit welke adapter in de buurt was, maar elk device heeft er wel eens aan gehangen. Wat een verademing tov de lightning connector van Apple die ook enkel door Apple gebruikt wordt!
Samsung Dex
Voor wie Samsung Dex niet kent: die is de oplossing van Samsung om je smartphone als volwaardige Android laptop te gebruiken. Ik heb deze functie getest met mijn USB-C docking station voor mijn Lenovo laptop. Spijtig genoeg werd mijn scherm niet ondersteund, waardoor ik op een erg lage resolutie moest werken met wazige tekst. Nochtans ondersteunt mijn scherm full HD. Tijdens het testen bleek de interface wel erg responsief. Surfen op het internet verloopt ook gewoon vlot. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Hcd1Y19ASNyPU3.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Hcd1Y1Ww2cpBW2.jpeg
randaccessoires
Verdere testen die ik succesvol uitgevoerd heb: verbinden van een muis, van een keyboard, van een USB stick. Gewoon vlot, zonder issues! Hier merk je toch hoe beperkt uitbreidbaar iOS is in vergelijking met Android.
dual-sim, micro-sd
Hier kan ik eigenlijk kort in zijn: voor een bepaalde niche heel handig, persoonlijk voor mij iets minder. Ik ben niet direct van plan om een 2e SIM kaart aan te schaffen, en extra storage kun je tegenwoordig wel erg makkelijk aanspreken via cloud-oplossingen. Wil je bestanden transfereren? Dan kun je nog altijd een USB-drive verbinden met de USB/USB-C adapter.
Bluetooth Headset
Ik heb recentelijk een Sony wh-1000xm3 hoofdtelefoon aangeschaft. Deze biedt de mogelijkheid om met Android via LDAC te verbinden, en met iOS via aac dsee hx. Ik heb dan luistersessies gedaan met beide smartphones. Het blijft natuurlijk een subjectieve luistersessie, maar mij leek de kwaliteit via de Samsung superieur te zijn aan de kwaliteit van de iPhone.
Wireless PowerShare
Dit is een feature die opvalt. Zet de functie aan, plaats een smartphone die wireless op te laden valt met de rug tegen de Samsung en zie daar, de smartphone laadt op met jouw batterij! Een leuke gimmick die ik meermaals getest heb met andere Android en iOS telefoons, en het werkte steeds vlot zonder problemen. Leuk om mee uit te pakken, maar ik zou het in de praktijk enkel gebruiken om kleinere accessoire mee op te laden. Anders trek je je eigen batterij wel erg snel leeg.
Android Auto
Tot nu toe gebruikte ik dagdagelijks Apple Carplay en Waze in de wagen. Mijn terleurstelling was dan ook groot toen ik ontdekte dat Android Auto niet beschikbaar is in België. Nu bestaan er gelukkig wel workarounds, waarbij je de APK apart downloadt en installeert. Na een aantal keer proberen, werkte die gewoon goed. Als ik beide systemen moet vergelijken, dan lijkt Apple Carplay iets afgelikter, maar is Android Auto functioneler. De apps zelf, zoals Waze, bieden ook gewoon meer functionaliteit aan binnen Android Auto.

Een extra bonus ook, is dat mijn wagen de ingebouwde navigatie, itt. Apple Carplay, niet uitschakelt bij het gebruik van Android Auto. Op die manier kan ik tegelijkertijd genieten van Waze voor de navigatie, en de ingebouwde navigatie voor een detail-map op het digitale instrumentenbord.

Het was een plezier om 2 weken lang deze telefoon te kunnen reviewen. Ten opzichte van mijn huidige iPhone 6s plus heb ik echt de indruk dat je een device hebt dat een aantal generaties nieuwer is. Ik was ook snel thuis in de interface van de mobiele telefoon. Wat mij het meeste gaat bijblijven, is de kwaliteit van de foto's en van het scherm. Absoluut een waardige opvolger van mijn huidige iPhone!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 128GB Zwart?

Als iemand suggesties heeft om ervoor te zorgen dat dit niet meer voorvalt, dan hoor ik het graag.

Daar is een optie voor om onbedoeld aanraken tegen te gaan, zit bij display. Heb er zelf op geen enkele manier last van.

Grtz
Thx! Ik heb het toestel wel niet meer dus ik kan het niet meer testen... Ik heb de review wel aangevuld met jouw informatie.

[Reactie gewijzigd door needless to say op 7 april 2019 10:31]

Uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je de S10 niet hebt gehouden? Toch een voorkeur voor (nieuwe) IPhone ivb Apple Watch ?
Ik maakte deel uit van een reviewpanel voor tweakers.net. Na 2 weken diende ik de telefoon opnieuw in te leveren.
De S10+ heeft 4 camera's en 1 diepte sensor. Ipv 5 camera's.
Persoonlijk vind ik de fingerprint sensor waardeloos en gebruik hem dan ook niet meer.
De sensor van de S9+ die ik had werkte veel prettiger.
Spijtig om te horen dat die fingerprint sensor bij jou niet goed werkt! In het begin had ik er ook wat moeite mee, maar na wat oefenen werkte hij vlot en heb ik hem vaak gebruikt.
Ik heb de review ook wat aangepast ivm de camera's. Ik hoop dat het zo duidelijker is. Volgens de spec sheet wordt er weldegelijk over 5 camera's gesproken, waarvan er 1 inderdaad puur als RGB dieptesensor gebruikt wordt.
Mag ik een tip geven die mij erg heeft geholpen.. hij is nog steeds niet zo snel als mijn OnePlus 6 maar wel een verbetering.

Misschien heb je het al gedaan maar bij mij hielp het om mijn duim opnieuw int te scannen maar dan niet op de onnatuurlijke recht manier maar schuin ..dus zoals je hem normaal vast hebt.

Scheelt bij mij toch wel redelijk wat frustratie.

Maar hij blijf niet prettig.

Wat het lage gewicht betreft.. ik heb de led cover van Samsung. Dat geeft wat meer body en gewicht. Leuke gimmick maar mijn NFC werkt niet met betalen en iemand wilde de mooie sterren zien en plaatste hem ondersteboven op een paar zout korrels in een restaurant.. gelukkig zit er een protector op maar nu stoor ik me aan de krassen.

[Reactie gewijzigd door Tranzy op 12 april 2019 01:00]

Goede review en alle punten worden duidelijk besproken. Alleen mis ik een conclusie/het antwoord op de vraag of dit een vervanger zou kunnen zijn voor je huidige iPhone. Voor de volledigheid zou ik dit zeker toevoegen.
fragiel door lage gewicht? Ik heb in geen Jaren zo'n zwaar toetsel gehad! (s2 s3 s5 s7 s8 s9)…..198gram zonder hoesje is behoorlijk veel! Je kan er iemand mee Knock-out slaan!
Dit dient inderdaad genuanceerd te worden. Hij is misschien niet licht, maar hij voelde wel licht en fragiel aan. Het blijft subjectief natuurlijk.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5