Tweakers zegt: 8,5

Huawei P30 Pro 256GB Blauw

Specificaties 6,47" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Pro 256GB Blauw Review

RubmanTestpanel 6 april 2019, laatste update op 6 april 2019, 2.424 views Testpanel

Huawei P30 Pro 256GB Blauw

Een China telefoon die zichzelf durft te plaatsen tussen de gevestigde orde, en terecht. Een ronduit fantastische camera in een telefoon met een zeer strak en mooi design. Toch missen er wat "kleine" zaken om een echte instant killer te zijn ten opzichte van de concurrentie.

Pluspunten

• Camera
  • Zoomkwaliteit
  • ToF sensor
  • Optische Stabilisatie
  • Bouwkwaliteit
  • Batterijduur
  • IP68

Minpunten

• Geen 3,5mm jack
  • Geen Micro SD, maar Nano.
  • Slow-Mo in 720P ipv 1080P
  • EMUI, smaakgebonden

Allereerst even een inleiding voor deze review van de Huawei P30 Pro Aurora (blauw)
Ik was 1 van de 9 gelukkige Tweakers die mee mocht naar Parijs om daar aanwezig te zijn bij het launch event van Huawei en vervolgens met een gloednieuwe P30 Pro weer naar buiten werd gelaten om deze al in Parijs aan de tand te voelen.
Ondanks de zowat onvermijdelijke bias zal ik deze review zo eerlijk als kan opstellen en ook juist de minpunten van deze telefoon belichten.
Alle foto’s zijn klikbar voor originele grootte.

Featureset

De doos, hierop direct in goudkleur de naam van de telefoon en redelijk prominent hun paradepaardje de Leica Quad Camera die in de telefoon zit.

In de doos zit het volgende
- P30 Pro 256GB Aurora
- 40W Supercharger oplader
- USB-A naar USB-C kabel
- USB-C in-ear koptelefoontjes
- Transparante siliconen case (schijnbaar alleen voor de review exemplaren, maar dat is onduidelijk)

Hierin ontbreekt in mijn ogen een USB-C naar 3,5mm verloop om direct reguliere oordopjes aan te kunnen sluiten.
Voor verdere specs is toch echt deze link het meest handig ;)

Design

Op naar het design van de telefoon, geef toe hij ziet er schitterend uit, mooie afgeronde randen een scherm met “edge” randen en gedurfde kleuren. De blauw vind ik persoonlijk zeer geslaagd en heeft in het zonlicht een prachige glans en verkleuring naar groen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Wat betreft de kwaliteit en afwerking van dit design heb ik weinig aan te merken, alles sluit goed op elkaar aan en er zijn geen scherpe randen te vinden of oneffenheden in de bouw van deze telefoon. Dat moet ook wel als ze zich echt willen meten met Samsung en Apple.
Qua knoppen is de linkerkant van de telefoon volledig kaal en zit alles aan de rechterzijde, hier vind je een powerbutton en een volume knop. Aan de onderkan zit vervolgens de Mono speaker en USB-C aansluiting. Aan de bovenzijde vinden we tenslotte nog een IR blaster, het nut hiervan ontgaat mij een beetje en voelt meer als een gimmick dan een nuttige toevoeging.
Wat ook direct ontbreekt is de 3,5mm Jack, hierdoor zijn reguliere oordopjes direct buiten spel gezet zonder verloopje. Nu zijn er meer telefoons die het eruit laten, maar die leveren over het algemeen direct een verloopje mee waar Huawei dit nalaat, toch jammer.
Tevens mis ik, maar dat is mogelijk door gewenning een fysieke knop om de stille modus of trilstand in te scakelen zoals terug te vinden is in iPhones en mijn recente Oneplus 6T, hier maakte ik veelvuldig gebuik van en nu is het toch meer een omslachtige voelende handeling om de telefoon op stil te zetten.
Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak komt toch altijd neer op met name de schil die een fabrikant als het gaat om android over het besturings systeem heeft gelegd.
Mijn ervaring hiermee is dat ik zelf altijd fan ben geweest van HTC (in de gloriedagen tot en met de M7) en recentelijker OxygenOS van Oneplus.
EMUI is even wennen in het begin, maar zeer customizable dus redelijk goed naar wens aan te passen, al ontberen voor mij wat zaken die ik gewend was uit OxygenOS zoals het omhoog vegen voor de appdrawer en wat zaken voor instellingen met betrekking tot meldingen en dergelijken uit EMUI.
Kijken naar aanpasbaarheid op het gebied van personalisatie kun je het zo gek maken als je zelf wilt door middel van de Thema app waar honderden thema’s op staan die de compele look en feel van de telefoon veranderen. Denk hierbij aan iconen, achtergronden, kleuren en lettertypes. Ik ben er zelf niet zo van, maar komende van de aziatische markt is dit iets wat zeer veel gebruikt wordt en er staan zeker mooie dingen tussen, al moet je daar vaak een paar euro voor neerleggen.
Vingerafdruk scanner
Op naar de vingerafdruk scanner die verwerkt is onder het scherm. Dit is een optisch model zoals wij deze ook terug vinden in de Oneplus 6T. Vergeleken met deze telfoon is die in de P30 Pro net even wat sneller en beter dan in de 6T. Unlocken van de telefoon voelt instant en ik heb nog geen moment kunnen ontdekken dat de telefoon niet direct unlockt, echt vergelijkbaar met een fysieke vingerafdruk scanner. Dit was met de 6T soms toch wel wat anders al vond ik ook die goed snel aanvoelen.
Dual Sim of geheugen uitbreiding.
De Huawei P30 Pro beschikt over een dual sim tray zodat je deze kan voorzien van 2 simkaarten, echter dubbelt 1 van deze slots als een geheugen uitbreidings slot. Dan is de eerste gedachte, waar heb ik nog een grood Micro SD kaartje liggen.
Helaas gaat dat niet op gezien Huawei gekozen heeft voor de nog niet gestandaardiseerde Nano SD die een flink pak duurder is als gewone SD kaartjes. Dit is in mijn ogen erg jammer en voelt een beetje aan als het gebruik van een Sony Memory Stick kaartje wat ook nooit een succes is geworden.

Scherm

Het scherm is zoals de specificities aangeven een 6.47-inch Curved OLED met 2340x1080 pixels wat resulteert in een verhouding van 19.5:9, aangeduid als FHD+.
Verder kunnen we hier vrij kort over zijn door gebruik van OLED knallen de kleuren van het scherm en is zwart ook echt zwart omdat de pixels daar uit staan. Maar juist ook omdat het OLED is, kan het soms wat heftig over komen qua kleur en contrast. Gelukkig is dit met wat standaard instelling iets terug te dringen en zelfs volledig naar eigen hand te zetten.

De Camera

Dan het paradepaardje van de Huawei P30 Pro, de Leica Quad Camera setup, deze bestaat uit de volgende camera’s
1. 40MP SuperSpectrum, Wide angle, f/1.6, OIS
2. 20MP ultra wide angle, f/2.2
3. Camera 3 8MP Periscope 5X Optical zoom, f/3.4, OIS
4. Time-of-flight camera
Door slim gebruik van deze setup kan de P30 Pro het volgende bieden 5x optische zoom , 10x hybride zoom en tot wel 50x digitale zoom. De ToF sensor moet helpen bij diepte bepaling in foto’s vooral gebuikt bij de portretstand en de speciale diafragma modus in de software waar je erg leuke trucjes mee kan.
Zoom
Beginnend met de zoom, die is indrukwekkend te noemen en is ook in wat gelekte voorbeelden voor de launch in het nieuws gekomen. De meest bekende wel de maan foto, of de eifeltoren 50x ingezoomd waar de tekst nog leesbaar is.
Nu zijn wij in Parijs zelf op stap gegaan en naar de plek gegaan waar de eifeltoren foto is genomen om in het echt uit te vinden of de beweringen kloppen en ik kan zeggen ondanks dat wij wat sceptisch waren klopt het dat zelfs met 50x zoom uit de losse pols de tekst op de eifeltoren nog redelijk leesbaar is. Gebruik van een tripod zoals zeer waarschijnlijk gedaan is met de preview shoots zal dit enkel verbeteren.
1x zoom

30x zoom

50x zoom

Deze shots zijn allemaal uit de losse pols geschoten zonder statief of uberhaupt ondersteuning van de telefoon. Wij waren allemaal verrast dat het toch nog redelijk scherp was en dan ben ik geen goede fotograaf.
Low-Light
De tweede functie die volgens Huawei ongeevenaard moet zijn is de Low-Light modus.
Hierbij kregen we een “live” demonstratie tussen een iPhone, Samsung en de P30 Pro die uiteraard ver boven de concurrentie uit stak.

In het echt is deze iets minder indrukwekkend omdat het echt afhangt van de setting en hoe stil je de telefoon kunt houden. Desalnietemin presteert hij beter dan de concurrentie op dit gebied. In Parijs heb ik tijdens een boottocht van verhscillende zaken een foto gemaakt met nacht modus. Hier is dan duidelijk te merken dat je de camera even stil moet houden, om goed al het licht op te vangen.
Resulterend in onderstaande foto’s
Normaal

Nachtmodus

Bij deze foto is direct te zien dat het object waar ik op scherp stelde in de achtergrond gewoon scherp is gebleven ondanks een varende boot. De kademuur op de voorgrond is echter door de beweging vervaagd.

Deze twee foto’s zijn gemaakt in een zo goed als volledig donkere ruimte afgezien van een klein kiertje licht. De eerste in de normale stand en de tweede in de nachtstand

De hoeveelheid extra data die er in de foto komt is bewonderinswaardig te noemen, al is het resultaat in deze misschien niet het allerbeste.

Fotografeer je echter bij schemerdonker in de nachtstand een object wat gewoon stil staat krijg je prachtige afbeeldingen.
Wide angle
De wide angle functie van de camera schakelt direct de 20MP ultra wide angle, f/2.2 lens van de camera in wat er voor zorgt dat het beeld wat opgenomen word zowat achter de telefoon begint met 0,6x zoom. Een handige functie voor als je wat dichter op het object staat en toch meer op de foto wilt hebben.

Normaal

Breed

Wel is direct te zien dat er aan de randen wat vervorming of vervaging op treed zoals je op een reguliere camera ook zou krijgen met een super wide angle lens
HDR
De camera app beschikt ook over een HDR modus al schakelt de reguliere foto modus wanneer AI aan staat ook al de HDR modus in zodra je een scene in beeld hebt waar dit van toepassing kan zijn.
HDR zorgt ervoor bij foto’s die normaal een onderbelicht stuk zouden hebben alle delen van de foto voldoende belicht worden zodat ook de “donkere” delen keurig op de foto komen.

Hier heb ik helaas nog onvoldoende mee kunnen spelen om een goed stukje over te schrijven maar zal ik updaten zodra er meer fotomateriaal beschikbaar is.
Diafragma met behulp van ToF
De ToF sensor in de telefoon geeft een nieuwe dimensie aan foto’s maken of het gebruik van de camera.
Kijkend naar foto’s kun je er voor kiezen om het object wat je scherp wilt hebben op de foto te wijzigen naar keuze en zelfs achteraf nog aan te passen. Daarbij kan je kiezen om 1 deel scherp te maken of juist de hele foto scherp te krijgen. Een leuke functie voor bijzondere foto’s.

Onderstaand is 1 foto geschoten in de Diafragma stand en achteraf voorzien is van een ande focus punt.
Super Macro
Staat de AI aan in de normale foto mudus en je gaat tegen het object aan zitten zal de camera automatsch de super macro modus inschakelen, je kan dit echter ook zelf doen om zo een object tot op 2,5cm afstand scherp op de foto te krijgen. Dit resulteert in scherpe foto’s van kleine objecten zowat tegen de lens aan geplakt.
Nu moet ik zeggen dit geeft nog wel wat issues zo af en toe want het kiezen van een focus punt wil er nog wel eens naast zitten waardoor de achtergrond scherp is, maar het object wat je wilt dit niet is.

Hier wilde ik het gezicht scherp hebben, maar uiteindelijk is dit niet gelukt.
De nek daarentegen, haarscherp :P.

Maar ook met SuperMacro kun je nog tot 3 keer zoom gebruiken wat leidt tot foto’s die echt heel dicht op het object komen. Of dit echter met digitale zoom of regulier gebeurd weet ik niet.
Er lijkt wel wat kwaliteit verloren te gaan, dus mijn vermoeden is dat de zoom digitaal is om vervolgens software matig scherp te krijgen.
Foto kwaliteit algemeen
De algemene foto kwaliteit van de P30 Pro is ronduit goed, er dient echter wel een kanttekening geplaatst te worden. Dit heeft betrekking tot de instellingen die snel verschieten bij het wisselen van foto stand waardoor niet altijd de beste camera lijkt te worden gebruikt als je weer terug gaat naar de reguliere foto modus.
Video kwaliteit
De kwaliteit van video’s is met deze camera uitstekend, al kan je niet filmen in 2160 60fps waar de meeste concurrenten dit wel kunnen, dit is mogelijk nog met een software update toe te voegen.
Het geluid valt mij iets tegen, het voelt wat kil aan en mist een beetje diepte.
Wat de P30 Pro ook is OIS en AIS, oftewel Optical Image Stabilzation en Artificial Image Stabilization die in deze telefoon met elkaar kunnen samenwerken om een zo scherp mogelijk beeld te krijgen zonder trillingen of last te hebben van het lichte schudden van de telefoon tijdens het filmen.
Een goed iets om te weten is dat zowel OIS als AIS ook in de foto modus beschikbaar is om het beeld zo scherp mogelijk te houden.

Er zitten in de video modus ook leuke gimmicks verstopt zoals het filmen met slow-mo 4x of 8x en super slow-mo, die laatste twee gaan echter maar tot 720P en de 32x heeft een zeer beperkte opnameduur en dat is wel jammer, hoewel het effect van 32x vertraagd wel leuke beelden kan opleveren met wat oefening. De 4x modus schiet wel met FullHD.

Een klein voorbeeldje wat een 32x Slow-Mo shot kan doen (Ja verticaal gefilmd ik weet het)

Accuduur

Accu’s worden een steeds heter topic bij telefoons en er ligt steeds meer focus op grotere accu’s en een langere tijd voordat deze leeg is. Ook zaken als draadloos laden en supersnel laden worden meer en meer gemeengoed.
De Accu
Zo ook bij de P30 Pro, die heeft een accu van 4200mAh. Dit resulteert in een telefoon die met gemak de hele dag mee gaat zonder op te hoeven laden, ook bij wat intensiever gebruik. Tot op heden heb ik de accu nog niet leeg kunnen trekken in een normale dag en dat is ook met veelvuldig gebruik van de camera en andere zaken zoals het scherm die toch een aanslag zijn op de accu.
Supercharge
Mocht de accu toch leeg gaan gedurende de dag is een snellader toch een geweldige uitkomst en de P30 Pro heeft een 40W lader mee geleverd die de telefoon in een half uur weer tot een 70% vol krijgt en als je wat langer hebt in 1,5 uur weer van 0% naar 100% weet te krijgen.

Bereik

Het bereik van de P30 Pro is gewoon prima te noemen en met ondersteuning voor de meest gebruikte banden zal dit ook niet verbazen.
Kijkend naar de snelheid die gehald wordt met 4G zit dit prima een snelle test in de Thalys met ruim 200Km/h werd bijna in Mbps ingehaald door de P30 Pro ;).

De P30 Pro heeft jammer genoeg nog geen 5G ondersteuning, maar je moet je afvragen in hoeverre dat in de huidige fase van ontwikkeling dat al nuttig is.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Tot op heden heb ik nog geen gekke issues gehad die ervoor zorgde dat de telefoon het niet meer deed of een restart nodig heeft, EMUI 9 lijkt hiermee gewoon een stabiele schil voor android te hebben staan die de ingebakken functies prima uitvoert.

Dan de prijs, Huawei zet zijn telefoon neer tussen Apple en Samsung en dat zie je ook in de prijs.
Waar Apple met zijn iPhone X de € 1000,- passeerde doet Huawei dat met zijn P30 Pro dat ook.
Waar de 128GB variant los nog onder de €1000,- kost gaat de 256GB variant en de mogelijk nog komende 512GB hier overheen. De 256GB editie kost los een slordige €1100,- maar is met abonnement mogelijk goedkoper te krijgen.
Wat dat betreft doet Huawei zeker niet onder voor de concurrentie.

De Huawei P30 Pro is een uitstekende telefoon met in mijn ogen de beste camera in een telefoon op dit moment. Hij schiet werkelijk fantastische plaatjes en de periscopische zoom is een zeer goede toevoeging.
Wat betreft design blijft het persoonlijk, maar ik vind hem schitterend en echt zonde om een hoesje omheen te doen. Het gebruiksgemak en EMUI is even wennen, maar door veel aanpassingsmogelijkheden erg fijn mee te werken. De inscreen vingerafdrukscanner is super snel en accuraat en in mijn ogen een 1 op 1 vervanger van de fysieke scanner
Het ontbreken van een 3,5mm jack is voor velen nog een lastig iets en het daarbij niet direct mee leveren van een verloopje is een verkeerde stap van Huawei. De prijs is ook een lastig iets, persoonlijk zou ik nooit zomaar dit bedrag voor een telefoon neer leggen, maar de markt waar ze zich in plaatsen vind deze prijs gerechtvaardigd en daarom kun je zeggen hij is het waard.

Heb jij ook een Huawei P30 Pro 256GB Blauw?

Goede review! Een dikke +3. _O_
Bedankt voor de review. Waar ik alleen nog erg benieuwd naar ben is de zoomkwaliteit binnenshuis tussen de 1-4x zoom. Als vader maak ik veel foto's van de kids. Ik. Begreep ook dat de P30 pro een fixed 5x zoom heeft en tussen 1-4x gebruik maakt van digitale zoom en een combi tussen de lenzen. Zou je wat testfotos tussen 1-4 x zoom willen plaatsen?
Dit zal ik snel even bijvoegen, Nog geen tijd gehad om dat goed te testen
Super! Ben erg benieuwd!
Hele fijne review om te lezen! Ik ben wel benieuwd naar de after sales van dit merk waaronder het updatebeleid. Heb je daar wat over meegekregen in Parijs? Hoelang bieden ze ondersteuning bijvoorbeeld?
Wat een kul, bestaande telefoons blijven gewoon updates krijgen.

Plus wat maakt de review dan gedateerd?
Telefoon is nog steeds niet al te lang uit.

Beetje een non reactie imho.
Gewoon lekker dit toestel kopen.

Zag vandaag een mooie advertentie van Huawei bij een bushalte waarbij een vergelijking werd gemaakt tussen de 30 Pro, Galaxy S10 en iPhone XS Max.

Zelfs een halve blinde kon zien hoeveel beter de 30 Pro is.

De handelsoorlog zal binnenkort weer terug gedraaid worden daar China genoeg stenen heeft om mee terug te gooien.
Trump is een verwend en verwaand kind dat zonder nadenken even heel populistisch maatregelen neemt om zieltjes te winnen als papa en mama in de buurt staan.
Zodra deze om de hoek verdwijnen begint hij te huilen.
@Rubman Mooie review!
Wel een vraag, waarom staat er dat de schil over Android een minpunt is? Als we jou ervaring lezen is deze tegenstrijdig.
En:
Klinkt juist heel positief toch? daarom begrijp ik dat minpunt niet.

Buiten dit voor mij gewoon een +3 :) :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 19 juni 2019 19:24]

Ik vind het een minpunt omdat er een schil overheen ligt. Dat heb ik eigenlijk met alles schillen over de "kale" android.
Kijkend naar een oneplus of Pixel vind ik het nog steeds een stuk prettiger werken dan de bedenksels van een fabrikant.

Hij werkt echter wel fijn na wat gewenning dus dat beschrijf ik dan ook op die manier O-).
In die context kan ik dat zeker begrijpen, maar dat was er niet uit te halen dat je er zo tegen aan kijkt(of ik heb te snel gelezen) ,misschien anders extra vermelden. Ik dacht huh hij is zo positief hoe kan het nu een min punt zijn :9
Ik hou ook wel van dat kale Android. :)
Alhoewel een oude reactie, het toestel krijgt nog steeds updates en Huawei heeft aangegeven dat Android 10 ook naar dit toestel komt.
Wat dus gebeurd is! Telefoon is gewoon netjes geüpdatet naar Android 10, met alle functionaliteit intact.

Have a little faith... O-)