Acer Spin 3 SP314-51-532E

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Spin 3 SP314-51-532E Review

MartijnGP 3 april 2019, laatste update op 3 april 2019, 182 views Product gekocht

Acer Spin 3 SP314-51-532E

Prima, stijlvolle laptop. Lekker snel zolang je niet probeert te gamen. Scherm voelt wat kwetsbaar en het scherm is niet mat, maar wel goed gecoat. Prima out-of-the-box ondersteuning voor Linux!

Pluspunten

• Werkt perfect met Linux
  • Mooi design
  • Snel, stil en zuinig

Minpunten

• Scherm voelt wat kwetsbaar
  • Twijfels over duurzaamheid rubber coating

Installatie
Nadat ik de laptop heb uitgepakt heb ik hem opgeladen en aangezet. Het Windows installatiescherm komt direct tevoorschijn. DIrect weer uitgezet, en als je in de UEFI een wachtword instelt voor toegang kun je daarna ook secure boot uitzetten.

Ik was blij verrast dat Ubuntu 18.04 Bionic Beaver zonder problemen opstartte vanaf zijn live stick. Alle regelmatig ontbrekende drivers (touchpad, wifi, bluetooth, etc) zijn aanwezig en tot mijn grote verbazing werkte zelfs het touchscreen direct zonder calibratie out of the box. Ja, zelfs het omschakelen naar tablet mode wordt ondersteund. Keyboard en touchpad gaan uit, screen typing gaat aan en ja, zelfs het meedraaien van het scherm werkt. Klaarblijkelijk heeft de laptop een accelerometer of iets dergelijks.

Ondersteuning van in ieder geval Ubuntu is écht goed. Ik heb nog geen computer gezien waar dit zo soepel gaat, ook bij desktops niet.

UIterlijk

Het is een prachtig apparaat. Het is geen metaal, maar het is de naam plastic teveel. Ik zou het liever een kunststof laptop noemen. De bovenkant heeft een mooie texture als afwerking en het werkblad van de laptop heeft een mooie grijze brushed-alu look. Het scherm glanst (maar gelukkig niet teveel) en de bezels zjn prima acceptabel. De onderste is wat dikker voor het geval dat u mocht vergeten dat u op een Acer laptop werkt, maar dat zien we overal. Het is ook wel prettig in tabletmode overigens.

Één punt van zorg heb ik wel over het uiterlijk. De onderkant van de laptop is uitgevoerd in zwart kunststof met een mooie rubbercoating. Na enkele dagen zie ik daar op de puntjes al wat schade op ontstaan. Logisch, maar ik hoop wel dat de coating verder gewoon blijft zitten. Zo niet dan zal ik uiteraard deze review bijwerken.

Het scherm
In de specificaties van Tweakers staat dat het scherm mat is, dat is niet het geval! Wel zit er een aardige anti-reflectieve coating op. Aanvankelijk had ik een mat scherm als eis voor een nieuwe laptop, uiteindelijk ben ik vanwege de overige eigenschappen toch voor deze gegaan en ik heb er geen spijt van. Buiten in de zon is het wat irritant, maar doorwerken is mogelijk en de schermhelderheid kan hoog genoeg om tegen een normale zonnige dag op te kunnen.

Wel een puntje van zorg is de kwetsbaarheid van het scherm. Er is erg weinig druk nodig op de acherkant om witte vlekken op het scherm te krijgen. Meer een probleem van de behuizing natuurlijk, maar ik hoop dat het scherm er op de langere termijn niet onder gaat lijden.

De kleuren knallen niet van het scherm af, vind ik persoonlijk wel prettig. Het geeft een rustig beeld. Ik denk wel dat de laptop minder geschikt is voor werk waarbij kleurechtheid echt van belang is. De kijkhoeken zijn prima, en het touchscreen doet goed zijn werk. Vangt uiteraard wel vingerafdrukken, maar daar ontkom je denk ik toch niet aan.

Toetsenbord
Op de eerste foto van Tweakers.net is een numpad te zien. Deze laptop heeft géén numpad! Dat wil zeggen, er zit er één tussen het normale toetsenbord wat men kant activeren met de Numlock key. Het werkt nit echt lekker en zorgt er bovenal voor dat het toetsenbord enigszins een kermis wordt, met drie mogelijk inputs per toets afhankelijk van of Fn of Numlock aanstaan. Als je niet de juiste combinatie geselecteerd hebt, wordt Tweakers.net dan Twea2ers.net. rr5tant. Ahum. Overzichtelijk en echt lekker werkt het numpad zo toch niet, dus het had van mij achterwege mogen blijven. Ik had liever een wat cleaner toetsenbord gezien.

Voor een laptoptoetsenbord typt ie verder prima, maar da's natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat velen het toetsenbord als wat 'zompig' zouden omschrijven, ik vind het lekker typen. De constructie met de pijltjes had van mij wel anders gemogen, left en right hebben respectievelijk Home/PageUp en End/PgDn op de bovenste helft zitten. Welke het dan weer is, hangt af van of Fn aan is of niet.

Je moet toch iets op een 14" apparaat, denk ik. De laatste foto bij de kenmerken op T.net geeft een accuraat beeld van de indeling van het toetsenbord.

Specs en accu
Ik heb hem nog niet tot het uiterste gedreven maar ben nog geen haperingen tegengekomen. Ik heb de laptop voor 600 euro gescoord bij Bol.com en dan heb ik helemaal niks te klagen over een Kaby Lake i5. Hij doet zijn werk goed, maar als je hem echt op zijn staart trapt gaat ie wel merkbaar blazen. Als je gewoon rustig een reviewtje zit te typen op T.net met wat muziek aan, gaat de fan uit. Da's fijn.

Batterij is goed! Zelfs onder Linux zonder verdere optimalisatie kunstjes en rare software of drivers geeft ie zelf aan 12,5 uur mee te gaan met het scherm op halve helderheid. Ik heb hem pas een paar dagen dus dat is nog niet volledig accuraat, maar een hele dag doorkomen lijkt geen probleem te zijn.

Bouwkwaliteit
Ik noemde het bij het scherm ook wel, dat is wat fragiel. De scharnieren van het scherm voelen degelijk aan, de tijd zal leren of dat zo blijft. Zo hoop ik ook dat de rubber coating het volhoudt.

Het ziet er allemaal gelikt uit en voelt ook stevig, dat is het probleem niet, maar ik vraag me af hoe lang dat zo blijft.

Bottom-line
Kopen die handel! Zeker als je Linux gebruikt. Ik ben echt nog steeds onder de indruk van hoe soepel dat allemaal ging.

Mooi apparaat, ziet er goed verzorgd uit. Snel en lang mee op een accu, da's altijd fijn.

Houd er wel rekening mee dat je wat voorzichtig met het apparaat zult moeten omgaan als je wilt dat ie net zo mooi blijft als toen ie uit de doos kwam.

Oh ja, had ik al gezegd dat hij prima samen werkt met Linux?

Heb jij ook een Acer Spin 3 SP314-51-532E?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet