Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Een prijzige alles-in-1 kunner met uitstekende hardware. De ingebouwde RTX 2070 zorgt samen met het 1080P 144Hz IPS scherm voor goede game prestaties.

Pluspunten

• Goed 144Hz Scherm
  • Prestaties
  • RGB LED
  • Stevige laptop

Minpunten

• Geluid tijdens gamen
  • Klein touchpad
  • Zachte piep uit fan wanneer de laptop 'niks' doet

Via Tweakers.net hebben een aantal Tweakers waaronder ik de mogelijkheid gekregen om de Asus ROG Strix SCAR II te testen. Na een supertoffe avond op het Tweakers HQ vanuit Amsterdam (wat een uitzicht!!!) was het wachten geblazen. In groepen van 2 kregen we de mogelijkheid om te laptops voor 2 weken te testen. Na het zien van de planning stond ik als laatste op de lijst. Helaas, dan nog maar even afwachten. Totdat op maandag 18 Maart er een pakket bezorger voor de deur stond met deze laptop in de doos!

Hardware

De Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T, wat een mond vol, beschikt over de volgende hardware:

• CPU: Intel i7-8750H @ 2.20GHz met 6 cores en 12 Threads
• RAM: 16GB 2666MHz SDRAM
• GPU: Nvidia GeForce RTX 2070 8GB GDDR6 Vram
• SSD: Intel 660P 512GB
• HDD: Seagate FireCuda ST1000LX015 1TB
• Scherm: 17,3 inch 1920x1080 IPS-paneel 144Hz en opgegeven 3ms. Het gaat hierbij om een mat scherm
Featureset
De laptop is uitgerust met alle gebruikelijke aansluitingen die je nodig hebt.

• 1x USB-C 3.1
• SD/SDHC/SDHC-kaartlezer
• Ethernet/ WIFI 802.11AC
• Bluetooth 5.0
• Audio Jack 3.5mm

Verder beschikt de laptop die beschikbaar is gesteld over de kenmerkende Asus ROG RGB verlichting op de achterkant van het scherm, op het toetsenbord en voor op de laptop zit een ledbalk iets smaller als het toetsenbord zelf.

Bloatware
Wie kent het niet? Je opent je nieuwe laptop voor het eerst en je word plat gespammed van alle bloatware dat met de laptop is meegekomen. Voorheen had ik altijd de neiging om direct een schone versie van Windows te installeren. Asus heeft het heel netjes gehouden. Hier kunnen we mee door.

Asus Armory Crate
De Asus Armory Crate is een centraal punt waaruit je een hoop instellingen kunt aanpassen. In het hoofdscherm zien we het huidig (game)profiel, de CPU en GPU belasting, geheugen, opslag en de ventilator belasting. Ga je een tabblad naar rechts dan kan je de volgende opties in/uitschakelen: Windows toets, ROG-toets, Touchpad, Asus ROG geluid tijdens het opstarten.

Gaan we door naar het menu ‘Systeem’ dan krijgen we een overzicht van alle toepassingen die gestart zijn. Vanuit hier heb je de mogelijkheid om toepassingen af te sluiten om geheugen te besparen. Zie het als een simpele versie van task manager. Verder zien we het menu ‘gameprofielen’. Hier kunnen we tot maximaal 4 game-profielen inschakelen.

Het menu ‘AURA’ geeft, zoals de naam al voorspeld, je mogelijkheden om instellingen aan te passen aan het RGB-verlichting. Je kan effecten instellen, aanpassen, aanmaken en AURA sync compatible apparaten kunnen gekoppeld en ingesteld worden

Het menu ‘In de kijker’ en ‘hoogtepunten’ toont software wat gedownload kan worden uit de app-store en een social feed met informatie vanuit de ROG community.

Prestaties

De laptop beschikt over indrukwekkende hardware. Om deze op de proef te stellen is er vanuit Asus Battlefield V meegeleverd. Nu ben ik persoonlijk meer een console gamer. Ik heb de som op te proef genomen en ben 2 weken lang dedicated wezen gamen op de laptop. Om een representatief beeld te geven zijn er met de volgende games en programma's benchmarks gedraaid:
  • Just Cause 2
  • Furmark
  • PCMark 10
  • AS SSD

Beeldkwaliteit

De laptop beschikt over een 17,3” IPS scherm met een resolutie van 1920x1080. De verversnelheid zit op 144Hz wat met games voor een haarscherp beeld zorgt. Zoals de laptop out-of-the-box komt zien kleuren er natuurgetrouw uit
De vraag is natuurlijk of een 1440p of zelfs een 4k resolutie niet een betere keuze was geweest voor de prijs die je betaald. Ik ben van mening van niet. Als je kijkt naar de benchmark scores dan komen er op 1080p uitstekende scores uit. Mocht het scherm een hogere resolutie hebben gehad is het mogelijk dat je teveel prestaties hierop inlevert.

Bouwkwaliteit

Dit zit dik in orde. Er zit tijdens het sluiten en openen van het scherm geen flex. Bij kracht zetten aan de zijkanten komt er pas wat flex bij het scherm. Het openen en sluiten voelt heel solide aan. De onderkant van de laptop komt bij het openklappen van het scherm niet omhoog.
De laptop zit verder als een baksteen in elkaar. Er zijn geen onderdelen aan de buitenkant waar ik me zorgen om zou maken tijdens het verplaatsen.
De trackpad voelt fijn aan. Het had naar mijn voorkeur iets stroever mogen aanvoelen en een tikkeltje groter. Voor een 17,3" laptop vind ik het wat aan de kleine kant. Een mogelijk puntje zijn de twee muisknoppen onder het trackpad. Deze voelen wat goedkoop aan tijdens het indrukken.

Ergonomie

Ergonomie is en blijft een lastig punt. In mij geval staat een laptop maar op 2 plekken in het huis, dit is aan de eettafel of op het bureau. Ondanks dat de laptop met zijn 2,89KG relatief zwaar is stoort dit niet tijdens het incidenteel werken op je schoot. Kijkend daar de doelgroep pak je 9 van de 10 keer een externe muis erbij dus het is verder geen issue. De trackpack voelt verder erg fijn en secuur aan. Multi-touch binnen Windows werkt goed.
Het toetsenbord typt fijn. Er zit voldoende travel om zonder last van de handen/vingers verslagen of reviews te schijven. De juiste toetsen zijn tijdens blind typen altijd goed te vinden. Dit komt mede door de ruimte tussen toetsen in. Misslagen komen nauwelijks voor. Het toetsenbord is voorzien van de welbekende Asus ROG-ledverlichting. Deze is naar smaak volledig in te stellen. Via verschillende FN-knoppen is de helderheid in 3 standen in de schakelen: hoog, laag en uit. Ook kan je wisselen van modus, hierbij is de keuze: static, breathing strobing, color cycle en rainbow

Warmte- en geluidsproductie

We hebben het hier natuurlijk over een game laptop. In mijn ogen een laptop dat meer geluid maken tijdens het gamen dan bijvoorbeeld een Ultrabook. Dit doet de laptop ook. Tijdens het gamen gaan de ventilatoren vol aan en dit is hoorbaar.
Via het toetsenbord kan je wisselen tussen 3 modus voor de ventilatoren: silent, balanced en turbo.
Asus heeft ervoor gekozen om aan de achterkant 2 x een outtake te doen en aan de rechterkant 1 x. De plek voor de rechter outtake is misschien wat onhandig gekozen. Tijdens het gamen met een externe muis blaast er warme lucht tegen je hand aan.
De ventilatoren zijn met het meegeleverd programma 'Armory Crate’ (ook te openen met de ROG toets bovenin het toetsenbord) in te stellen. Zo zijn er 4 voor gedefinieerde programma's en 1 custom.

• Windows
• Stil
• Gebalanceerd
• Turbo
• Handmatig

Door op de FN + F5 toetsencombinatie te drukken kan er gewisseld worden tussen deze 5 progrmma's. Dit hoeft niet. De laptop wisselt aan de hand van het gebruik de snelheid van de ventilatoren aan.

Complimenten voor Asus hierbij. Het programma stil is ook echt stil. De ventilatoren zijn zo goed als niet aanwezig. Dit is met name voor het schrijven van deze review heel prettig. Hierbij wel 1 kant tekening. Als de modus silent/stil is gekozen en je gebruikt de laptop niet dan komt er een zacht zoemende piep uit de laptop. Het vermoeden is dat dit uit de ventilatoren komen.

Mobiliteit en accuduur

Tijdes het testen van de laptop heb ik deze meerdere keren buiten de deur meegenomen. Hierin merk je dat een rugtas erg handig is als vervoersmiddel. Qua accuduur tijdens het gamen houdt de laptop het er na 1 - 1,5 uur mee op. Ben je rustig aan het browsen of verslagen schrijven dan is 4 uur mogelijk. Houd je in je achterhoofd dat je altijd je oplader bij je hebt is dit geen issue. Je dient met de accuduur rekening te houden mocht je op pad gaan.

Dan de prijs. Een slordige € 2.499,-. Prijs blijft net als smaak natuurlijk persoonlijk. Kijkend naar de concurrentie dan zien we dat de prijs voor de laptop niet veel hoger is dan de rest. Ook de state-of-the-art hardware wat is ingebouwd mogen we niet vergeten. Al met al een stevige, maar goede prijs voor een uitstekende laptop.

Asus heeft met de ROG Strix Scar II een hele goede en stevige laptop afgeleverd.De combinatie tussen de Intel I7 en de RTX 2070 werkt subliem. Het toetsenbord tikt fijn weg. De trackpad werkt binnen Windows 10 met multi-touch prima, het formaat had wat groter gemogen.

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?

Nette review!
Welke settings gebruikt je tijdens het normale browsen wanneer de laptop niet aan het netstroom is verbonden? Ik merk met mijn Asus ROG Strix GL503VS-EI038T dat het echt drama is.
Qua windows instelling heb ik hem dan op batterij bespaar stand staan. Helderheid dient ook een tikkie lager te moeten. Het blijft wel een beetje behelpen met de accu.

Het kan ook zijn dat de 17" versie een groter accu pakket heeft. Dit weet ik alleen niet zeker.

[Reactie gewijzigd door Barrybobslee op 3 april 2019 22:41]

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech