Tweakers zegt: 8,5

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

Specificaties 6,47" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Pro 256GB Crystal Review

schoeneTestpanel 2 april 2019, 773 views Testpanel

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

Deze telefoon blinkt uit in de camera en batterij, heeft een IP68 certificering, en een zeer mooi scherm. Het scherm is echter mogelijks ook een zwak punt wegens krasgevoeligheid, en een notificatie led had leuk geweeest.

Pluspunten

• Camera!
  • batterij
  • IP68 certificering

Minpunten

• Geen notificatieled
  • krasgevoelig
  • Prijs!

Huawei P30 Pro Review

ik had het geluk uitgeloot te worden om mee te gaan naar de launch van de Huawei P30 Pro in Parijs, en ik kreeg ook een toestel mee naar huis om te reviewen. Ik zal zo goed als mogelijk mijn best doen om mijn ervaringen met jullie te delen. Eerst en vooral wil ik vermelden dat ik maar een casual telefoon gebruiker ben, en ik dan ook niet kan vergelijken met andere highend toestellen. Mijn huidig toestel was een Leeco Le Pro 3, en dus zullen mijn ervaringen vooral gebaseerd zijn op basis wat ik daarmee ervaren heb. Gezien het grote prijsverschil is dit eigenlijk niet echt een eerlijke vergelijking.

Featureset
Dit zijn de features van het toestel:

Categorie
Breathing Crystal
Pearl White
Aurora
Black

In de verpakking bevond zich behalve de telefoon een 40W supercharge lader, een in-ear hoofdtelefoon met micro, aan te sluiten via usb-c, en een transparante silicone case. Ik heb echter reeds tegenstrijdige berichten gelezen of deze case bij de retail verkoop ook aanwezig is of niet.

Om de performantie van de telefoon te testen heb ik even Antutu gedraaid (waarbij ik het toestel ingesteld heb in performance mode), en dit heb ik ook met de Le Pro 3 gedaan, deze bevat een Snapdragon 821 processor, en heeft 4GB RAM

Huawei P30 Pro:

Leeco Le Pro 3:

De score is behoorlijk hoger dan de Leeco, en met deze score komt het toestel op de 2e plaats, na de Samsung Galaxy S10+:

Bereik
Tot op heden heb ik nog geen probleem ondervonden met het bereik van de telefoon. Maar aangezien waar ik kom er steeds een goeie 4G dekking is, lijkt me dit evident. Ik heb een snelheidstest uitgevoerd op zowel mijn lokale wifi (N) en via het 4G netwerk, dit zijn de resultaten:

Huawei P30 Pro 4G:
Huawei P30 Pro Wifi:
Leeco Le Pro3 Wifi:

Ik heb geen 4G meer getest met de Leeco omdat er geen sim meer inzit, maar de Wifi toont aan dat de P30 Pro logischerwijs een beter resultaat neerzet.
Accuduur
De accuduur moet met de 4200MAh accu een van de sterke punten zijn van de P30Pro, en ik kan dit enkel beamen. Nadat ik in Parijs een volledige dag bezig was geweest met de camera te testen, had ik 's avonds nog zo'n 30% capaciteit over, en thuis had ik na 24 uur nog 68% over. Zoals je in het screenshot kan zien heb ik die dag niet veel met mn telefoon gedaan, voornamelijk whatsappen (via web interface). Maar dit is voor mij een realistisch gebruik, en ik zal dus waarschijnlijk een 3tal dagen kunnen met 1 lading. Normaal gezien moet de batterij nog iets beter worden na enkele laadcycli. Over de batterij kan ik dus alleen maar tevreden zijn.

Als de batterij leeg is, kan je met de supercharger de batterij voor 70% laden in 30 minuten. Dus indien je toch met een lege batterij komt te zitten, en je hebt je lader bij, kan je er toch zelf snel voor zorgen dat je weer aan de slag kunt.
Gebruiksgemak
De P3o Pro wordt geleverd met Android Pie, met Emui 9 als schil er rond. Ik ben het gewoon om een kale android te installeren. Zo had ik op mijn Leeco Le Pro 3 OmniRom 7.1.2 draaien (nog geen Pie, omdat de batterij sneller leeg ging, en omdat mijn betalingsapp hiermee niet werkte). Daarom was ik huiverig om met Emui te werken. Ik vind niet alle instellingen onmiddellijk terug, maar ik moet toegeven dat de schil voor mij niet bloated overkomt. Op de telefoon waren de apps Facebook, Amazon en booking.com voor geïnstalleerd, maar die kon ik zonder probleem verwijderen. Er zijn ook heel wat huawei apps geïnstalleerd, maar deze heb ik nog niet gebruikt. Een groot nadeel voor mij is dat de telefoon geen notificatie led bevat, waardoor je niet weet of je een bericht ontvangen hebt. Gelukkig kwam er net een software update die een alternatieve oplossing biedt: Je kan er voor zorgen dat het scherm altijd de tijd toont (always on display, het uur springt met regelmatige intervallen naar een andere plaats om geen burn-in te veroorzaken), en sinds de update worden daar ook afbeeldingen getoond van de apps die notificaties gegenereerd hebben.

Scherm
Het scherm is een 6.47" 1080x2340 OLED scherm, en neemt bijna de volledige oppervlakte van de telefoon in. Het is de eerste maal dat ik een OLED scherm gebruik. Ik had uiteraard al gelezen dat dit prachtig is om te gebruiken, en ik kan dit enkel beamen. Het spreekt voor zich dat het verschil met de Full HD LCD van de Le Pro 3 gigantisch is. De dichtheid van het toestel komt neer op 398 PPI, dit is minder dan de Galaxy s10+ (522), maar ik denk niet dat ik in staat zou zijn een verschil te merken, ik zie alvast geen individuele pixels op het scherm.
Waar ik wel ongerust over ben, is dat het scherm fragiel zou zijn. Op https://www.gizmodo.com.a...-huawei-p30-pro-hands-on/ lees ik dat het scherm na 2 dagen reeds bekrast was: https://edge.alluremedia.com.au/m/g/2019/03/scratch.jpg

Daarom had ik reeds een screen protector en de Smart View Flip Cover aangeschaft. Niets te vroeg zo blijkt, want toen ik de protector wilde aanbrengen kon ik al een miniem krasje vinden op het scherm. Misschien ben ik onvoorzichtig geweest, maar ik vind het vreemd om na een week reeds een krasje te vinden. Een nadeel van de protector is dat de shortcuts op basis van het scherm met de kneukel te raken niet meer werken. Zo kan je bijvoorbeel normaal door 2x met de kneukel te tikken een screenshot maken, maar dat werkt niet meer met de protector. De fingerprint sensor werkt werl nog zoals het hoort. Het gebruiken van de Flip Cover geeft ook nog een jammerlijk effect: Met de flip cover werkt de always on display niet, het tijdstip valt na een 10tal seconden weg, en ook de notificiaties worden niet meer getoond onder de tijd. Hopelijk komt Huawei snel met een software update om dit op te lossen.

Case open met notificatie:
Case gesloten zonder notificatie:
Screen protector:
Design
Ik vind het design zeer geslaagd. het scherm heeft afgeronde randen, wat het design ten goed komt (of dit de functionaliteit ten goede komt ben ik niet van overtuigt). Het scherm heeft een kleine notch voor de front camera, mij stoort dit totaal niet. Wat uiteraard opvalt zijn de kleuren aan de achterzijde. Zelf laat me dit redelijk koud, maar ik kan toch niet ontkennen dat dit de telefoon er specialer doet uitzien. Ik kan me wel inbeelden dat mensen de telefoon net daarom niet overwegen. De camera's aan de achterzijde springen een beetje uit. Ik heb het gevoel dat daardoor de camera's bij het neerleggen sneller kunnen beschadigd worden, maar door de Flip Cover is dit voor mij opgelost.
Het toestel bevat geen speaker aan je oor om te telefoneren, maar om het geluid te genereren, wordt het scherm gevibreerd. Ik heb zeker niet de indruk dat de kwaliteit daar onder te lijden heeft.
Bouwkwaliteit en afwerking
De telefoon ligt naar mijn gevoel zeer goed in de hand, misschien wat aan de gladde klant. Met de silicone case ligt die voor mij nog beter in de hand, beter dan met de Flip Cover vind ik. De afwerking is voor mij zeer high end, maar dit is voor mij moeilijk te vergelijken omdat ik voordien nooit een echt high end toestel gehad heb.
Wat ik een zeer groot pluspunt vind, is dat het toestel met een IP68 certificering komt. Dit wil zeggen dat het toestel volledige bescherming moet bieden tegen stof, en het toestel het moet overleven na een half uur ondergedompeld te zijn op 1.5m diepte. Mijn allereerste smartphone (Huawei Honor U8860) heeft het begeven wegens een hevige regenbui terwijl ik op de fiets zat, en mijn Nexus 5 heeft het begeven omdat iemand er een glas bier op gemorst had. Met dit toestel moet ik daarvoor dus minder angstig zijn.
Het toestel heeft geen 3.5mm hoofdtelefoon aansluiting. Zelf gebruik al lang een bluetooth hoofdtelefoon, dus voor mij is dit geen nadeel, maar ik kan me inbeelden dat dit voor anderen een minpunt is.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Op dit moment heb ik nog geen enkele crash of problemen ondervonden met verbinding, dus hierover kan ik weinig vertellen, alles lijkt volledig OK.
Ik zou nooit zelf een telefoon kopen voor deze prijs, dit toestel is veel te duur. De prijs ligt echter in de lijn van de prijs van de Samsung Galaxy S10+, en heeft volgens mij dezelfde doelgroep, dus misschien is het een correcte prijs.
Camera
Het speerpunt van de P30 Pro is uiteraard de camera, dus deze wil ik ook wat extra aandacht geven. Ik ben zelf geen hobby fotograaf, dus ik vermoed wel dat er andere tweakers zullen zijn die dit beter zullen bespreken. Aan de achterzijde heb je een time of flight camera, en 3 'gewone' camera's:

* 40MP SuperSpectrum Wide angle, f/1.6, OIS
* 20MP ultra wide angle, f/2.2
* 8MP Periscope

Hierbij bevat de laatste een 5x optische zoom, wat voor een telefoon toch redelijk uniek is. Bij het zoomen wordt automatisch geswitched tussen de 3 camera's. De camera's gebruiken in plaats van een RGGB sensor een RYYB sensor. Dit betekent dat in plaats van groen gefilterd wordt , er geel gefilterd wordt, waardoor je meer lichtinval hebt.
low light
Of dit effectief de reden is weet ik niet, maar het is een feit dat de camera zeer weinig licht nodig heeft om mooie foto's te nemen. In parijs nam ik een foto van de Eifeltoren op hetzelfde moment met mijn oude als met mijn nieuwe telefoon, het verschil tussen de twee telefoons is gigantisch:

Leeco Le Pro3:

Huawei P30 Pro:

Ook 's avonds vallen mooie foto's te nemen met behulp van de night camera:
zoom en wide angle
De zoom is zeker ook iets wat moet vermeld worden. Het toestel kan maximaal 50x inzoomen. Dit is uiteraard digitale zoom, dus ik betwijfel het nut er van, maar ook deze foto's zijn relatief gedetaileerd. Het toestel heeft dus 5x optische zoom, maar ze adverteren met een tot 10x hybride zoom die digitale en optische zoom zou combineren. Het lijk me dan ook niet nuttig om verder dan deze 10X te gaan, want verder betreft het pure digitale zoom. Mogelijks is die hybride zoom ook puur een commercieel praatje, en is verder gaan dan 5X niet echt nuttig. Het valt ook op dat de camera's zeer goede OIS hebben, anders lijkt het me niet mogelijk om zo'n foto's te nemen met een 50x zoom. Als illustratie toon ik hier een volledig uitgezoomde en volledig ingezoomde foto van de Eifeltoren die ik nam op dezelfde plaats:
HDR
De camera kan ook HDR beelden maken. Ik heb nog geen moment gehad om dit goed te testen, als ik tijd heb, dan voeg ik dit hier nog toe. Voorlopig verwijs ik hiervoor naar andere reviews.
front camera
De p30 pro bevat ook een front camera, en dit betreft een 32MP camera. Ook deze is in staat om HDR beelden te maken.
realtime video effects
Uiteraard kan je ook beelden schieten met de camera, en er zitten wat standaard effecten ingebakken in de app. Wat handig is aan deze effecten is dat ze realtime te bekijken zijn, zoals je in deze (korte en van slechte kwaliteit) video kan zien:
[Video: http://users.telenet.be/schoene/screens/test.mp4]
Aperture
Met behulp van de Time of flight camera, kan je foto's maken waarin je later kan wijzigen waarop je scherp stelt. Ik probeer hiervoor nog een voorbeeld te maken

Heb jij ook een Huawei P30 Pro 256GB Crystal?

Leuke review! Vraagje, welke screenprojector heb je? Hij zit er namelijk erg goed op zo te zien (of lijkt dat maar zo volgens jou verhaaltje). Het is vaak lastig om een goede screenprojector te vinden voor een edge rand, enige goed die ik ken zijn van de Mediamarkt (Clearplex).

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 3 april 2019 11:00]

Mijn screen protector is deze: https://www.amazon.de/gp/product/B07MX6Y9VQ . Ik weet echter niet of ik die zou aanraden: ik had reeds gemerkt dat knuckle touch niet meer zo gedetecteerd wordt, en dit is blijkbaar het gevolg van goedkope protectors te gebruiken. Ik heb zonet deze info hierover gekregen van @izzet3838 :
dan gaat je touch gevoeligheid namelijk achteruit, tenzij je een uv screen protector neemt omdat de randen afgebogen zijn, had hetzelfde probleem bij mijn galaxy s8. Deze hebben enkel lijm aan de randen waardoor er lucht zit tussen het scherm en glas dit kan mogelijk na een aantal weken verergeren waardoor de telefoon een deel van je aanrakingen niet meer detecteerd(althans was dat het geval bij samsung, kan zijn dat de aanraakgevoeligheid van huawei hoger is ofzo). bij de mediamrkt gaan er protectors van belkin komen met uv zeiden ze mij(waren wel nog niet binnen) en de prijs zou wss ook aan de hoge kant zijn
Ah dat zijn waarschijnlijk deze (uv): https://www.youtube.com/watch?v=HkIkjc8ZoMY

Glas heb ik ook mindere ervaring mee, in het verleden met de s7 edge ging deze op de randen vaak los of combinatie met hoesje was soms er lastig.

Ik gebruik dus nu elke keer deze: https://www.youtube.com/watch?v=6zZw5zuUj6g kost 20 euro en je hebt 2 weken garantie (dus als er toch iets niet goed is wordt er een nieuwe opgezet). De UV screenprotector is ook zeer interessant.

Er gingen er van belkin komen bij de mm(belgie) maar die zouden 40€ gaan kosten(incl instalatie)