Tweakers zegt: 8,5

Huawei P30 Pro 256GB Zwart

Specificaties 6,47" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Pro 256GB Zwart Review

dotacomTestpanel 4 april 2019, laatste update op 4 april 2019, 516 views Testpanel

Huawei P30 Pro 256GB Zwart

De P30 Pro is Huaweis flagship model voor 2019. Hiermee positioneren ze zich in hetzelfde marktsegment als de Samsung Galaxy S10+ & iPhone XS. De "P" in P30 staat voor "Photography" en het is overduidelijk dat de P30 Pro hierop uitblinkt.

Pluspunten

• Leica quad camera
  • Low light performance camera
  • Accuduur & SuperCharge
  • IP68
  • 6.47" Oled Scherm

Minpunten

Featureset

• Afmetingen: Breedte: 73.4mm, Hoogte: 158mm, Dikte: 8.41mm, Gewicht: 192g
  • Camera: Achterkant: Leica Quad Camera: 40 MP (groothoeklens, f/1.6 diafragma, OIS) + 20 MP (ultragroothoeklens, f/2.2 diafragma) + 8 MP (telefotopname, f/3.4 diafragma, OIS) + HUAWEI Time-of-Flight (TOF) -camera. Voorkant: 32 MP, f/2.0 diafragma
  • Display: 6.47" Oled scherm, FHD 2340*1080
  • Processor: HUAWEI Kirin 980 Octa-core Processor
  • OS: Android 9 (Pie) met Emui interface
  • Geheugen: 8GB RAM + 256GB ROM
  • Audio: Dolby Atmos (Dolby Digital, Dolby Digital+, Dolby AC-4)
  • Batterij:4200 mAh
  • Connectiviteit: 802.11 a / b / g / n / ac WiFi, 2,4 GHz en 5 GHz, Bluetooth 5.0, Dual 4G VoLTE
  • Spat, Water -en Stofbestendig: IP68
  • SIM: Hybrid Dual SIM (nano + nano / NM card)

Bereik

De P30 Pro heeft een 802.11 AC WiFi chip aan boord. Hier moet deze wel onderdoen voor de Galaxy S10+ welke reeds voorzien is van een 802.11 AX chip die tot vier keer zoveel throughput kan genereren. 802.11 AX wordt beschouwd als de allernieuwste standaard voor draadloze WiFi netwerken, hiermee is de Samsung op dit vlak meer future-proof.

Daarnaast ondersteunt de P30 Pro Dual SIM & Dual 4G VoLTE technologie. VoLTE staat voor Voice-over-LTE waardoor je kan bellen over een 4G netwerk i.p.v. het reguliere GSM netwerk wat resulteert in snellere oproepen, superiere geluidskwaliteit & stabielere oproepen. Deze optie staat standaard ingeschakeld in de P30 Pro. Persoonlijk maak ik geen gebruik van de dual SIM capabilities en bel ik niet heel erg veel waardoor deze features voor mij minder van belang zijn. Voor (zaken)mensen die vaak bellen is dit niet onbelangrijk!

Accuduur

De P30 Pro heeft een 4200 mAh batterij waardoor hij op papier langer zou moeten meegaan dan de 4100 mAh batterij van de Galaxy S10+. Gezien ik uitsluitend over de P30 Pro beschik is het moeilijk om een vergelijkende batterijtest op te zetten. Op YouTube is er een uitstekende video die beide toestellen test alsook vergelijkt met de iPhone XS. Link: https://www.youtube.com/watch?v=SaceWOjSbbs Hierbij verslaat de P30 Pro heel nipt de Galaxy S10+. Komende van een iPhone7 is de accuduur van de P30 Pro alleszins een wereld van verschil.

Voor mij misschien wel de leukste feature is de "fast charging" technologie. Voorheen had ik hier nog niet van gehoord gezien mijn vorige iPhone7 dit niet ondersteunde. De standaard meegeleverde stroomadapter (40W) ondersteunt fast charging. Huawei geeft dit de naam "SuperCharge". In ongeveer 30 minuten is de accu opgeladen van 0% -> 70%. Voor mij is dit echt een enorm handige feature omdat ik vaak mijn GSM 's nachts vergeet op te laden. Met deze technologie kan je in no-time een volle batterij bekomen.

Daarnaast ondersteunt de P30 Pro Wireless Charging & Reverse Wireless Charging. Wireless Charging kent iedereen wel maar met Reverse Wireless Charging wordt de P30 Pro als laadstation gebruikt. Reverse Wireless Charging is zeker niet snel (vergeleken met SuperCharge), het kan wel handig zijn als noodlopssing wanneer de GSM van een vriend/vriendin gaat uitvallen en hij/zij geen laadkabel mee heeft. Persoonlijk zie ik mij dit niet snel gebruiken maar het is wel een leuke nice-to-have.

Gebruiksgemak

De P30 Pro draait Android versie 9 met daarboven hun eigen EMUI 9.1 gebruikersinterface. Voor mij is het mijn allereerste ervaring met Huaweis EMUI waardoor het moeilijk vergelijken is met voorgaande versies. Blijkbaar was er pre EMUI 9.x erg veel commentaar op deze skin. Zo waren er problemen met notificaties die niet goed doorkwamen en voelde het OS in general erg buggy aan en crashte de camera app vaak. Tot op vandaag werkt alles vrij vlot en heb ik nog geen haperingen ondervonden. Huawei lijkt dus met EMUI versie 9.1 op de goeie weg te zijn. Blijkbaar zou er met versie 9.X vooral tijd gestoken zijn in beter battery/memory management, camera performance etc.

Doordat de P30 Pro aanzienlijk groter is dan mijn vorige iPhone 7, was ik bang dat de GSM niet echt bruikbaar ging zijn in 1 hand. Ook hier heeft Huawei aan gedacht en bestaat er een "eenhandige modus" dat standaard geactiveerd staat. Hiermee kan je het beeldscherm verkleinen door diagonaal te swipen, waardoor het eenvoudiger is om de GSM te bedienen met één hand. Een andere leuke feature is het maken van een screenshot, dit doe je door 2 maal met je kneukel op het scherm te tikken, dit werkt verrassend goed.

In tegenstelling tot de P30 heeft de P30 Pro geen headphone jack. Hierbij volgt het de standaard die iPhone heeft gezet. Ter vergelijking: de Samsung S10+ deed hier niet aan mee en voorziet wel nog een headphone jack . Het ontbreken van de headphone jack oogst heel wat kritiek, mede door de erg dure vraagprijs voor passende earbuds. De earbuds zijn iets goedkoper dan de iPhone variant maar kosten nog steeds +/- €120. Ik luister vrij weinig muziek via oortjes dus voor mij is dit van minder belang. In de wagen en thuis connecteer ik over Bluetooth naar een externe speaker.

Daarnaast werkt de Pro met een "in-display" fingerprint scanner. Dit was een van de eerste zaken die ik ingesteld heb en dit werkt enorm vlot. Huawei beweert dat deze nieuwe fingerprint scanner tot 30% sneller is dan deze van de Mate 20 Pro. Mijn bankapplicatie ondersteunt deze fingerprint scanner om betalingen uit te voeren wat erg gemakkelijk is.

Scherm

De P30 Pro beschikt over een uitstekend 6.47" Oled scherm met 1080*2340 resolutie. De iPhone XS heeft een 1125*2436 resolutie en de XR "maar" 828*1792. De S10+ doet hier beduidend beter dan de concurrentie met een resolutie van 1440*3040. Indien we schermkwaliteiten willen vergelijken tussen verschillende modellen mogen we ons echter niet blindstaren uitsluitend op de resolutie. Dit is een belangrijk aspect maar daarnaast spelen er nog veel andere factoren mee zoals calibratie & brightness. Nogmasls, ikzelf heb nog geen S10+ in mijn handen gehad waardoor het moeilijk is de twee te vergelijken. Persoonlijk vind ik 1080p meer dan genoeg op een GSM. In andere, vergelijkende tests zou het verschil in resolutie op maximale brightness amper zichtbaar zijn.

Design

Qua design vind ik de P30 Pro weinig vernieuwend. Het design van de nieuwste GSM's uit China zijn haast allemaal identiek: een glazen achtergrond die gecurved is aan de zijkanten en een verticale cameramodule in de linkerbovenhoek. Het curved scherm is uitsluitend in de Pro versie aanwezig, de P30 heeft een flat display. Je kan je ook de vraag stellen wat er anno 2019 nog kan vernieuwen aan het design van een smartphone. Indien we het design van de P30 Pro naast dit van de P20 Pro leggen, zien we al meerdere gelijkenissen.
Ikzelf heb de P30 Pro Black edition welke ik heel stijlvol en tijdloos vind. Er zijn nog uitvoeringen in Amber Sunrise, Breathing Crystal, Pearl White & Aurora.

Overzicht kleuren: https://i.imgur.com/HsvkyHW.jpg

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals reeds vermeld heeft de P30 Pro een IP68 spat, water -en stofbestendigheid rating. Hierbij kan hij tot 2m diep ondergedompeld worden (in water) gedurende 30min. Hiermee doet het net iets beter dan de P20 Pro die een IP67 rating heeft. De normale P30 heeft slechts een IP53 rating, volgens critici heeft de aanwezigheid van de headphone jack hier iets mee te maken. De S10+ heeft ook een headphone jack en kan wel een IP68 rating behalen dus dit lijkt me een loos argument. Verder voelt de P30 Pro erg afgewerkt & high-end aan. Bij het uitpakken van de P30 Pro voelde hij erg glad aan door de glazen achtergrond, ik herinner mij nog dat ik initieel schrik had om hem te laten vallen. Gelukkig zat er een bijgeleverd doorzichtig, plastieken hoesje die meer grip bood.
De P30 Pro heeft een Kirin 980 processor aan boord gepaard met 8GB RAM. Hierbij wordt dezelfde processor gebruikt als in de Huawei Mate 20 Pro welke nog steeds uitstekende prestaties levert.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Dit werd reeds kort aangehaaldd bij de sectie over het gebruiksgemak. Huawei heeft met zijn Emui 9.1 sterk ingezet op stabiliteit & betrouwbaarheid. Op vlak van stabiliteit & betrouwbaarheid heb ik dus geen opmerkingen. Emui 9.1 werkt voor mij vlot & stabiel.

Beeldkwaliteit opname

Naast de uistekende accu, is de P30 hier ook bij de beste van de klas. De Leica quad-camera set-up op de achterkant bestaat uit: standaard 40MP camera met verbeterde low-light performance & optische stabilisatie, een innovatieve 8MP periscopische lens waarbij je tot 5x optisch kan zoomen, een 20MP ultra wide 16mm lens met autofocus en als laatste een ToF (Time of Flight) unit waarbij je vooral met portretfoto's diepte kan genereren. Ohja, voor we het vergeten, aan de voorkant zit nog een 32MP front camera speciaal voor de selfie-fans met AI HDR+ mogelijkheden. Echter mist deze camera wel de nodige autofocus functionaliteit die de andere lenzen hebben.

Zoom
Huawei wil vooral uitpakken met de verschillende zoom mogelijkheden. Door de slim aan de binnenkant ingewerkte pericopische lens kan je tot 5x zoomen zonder kwaliteitsverlies, hierna wordt er overgeschakeld op een hybride zoom tot 10x, om af te sluiten kan er nog tot 50x digitaal gezoomd worden. Al is het met de 50x zoom zonder statief enorm lastig om degelijke foto's te nemen, zeker zonder statief. Vanaf er wordt overgeschakeld van 10x hybride zoom naar digitale zoom is het kwaliteitsverlies al snel merkbaar. Vergis je niet, zelfs bij zoom tot 5x zal de software in de P30 Pro de verschillende camera's combineren om een zo goed mogelijk beeld te bekomen, het is dus niet zo dat je maar tot 5x foto's van 8MP schiet. De software (AI) die achter het nemen van de foto's is impressionant en zorgt er voor dat de camera in alle reviews erg hoog scoort.

Om de zoom mogelijkheden uitvoerig te testen, zocht ik één van de mooiste plekjes in mijn stad (Deinze) op. Hierbij zie je duidelijk het kwaliteitsverschil vanaf de 10x zoom waarbij de camera overschakelt naar digitale zoom. Deze foto's werden genomen zonder statief waardoor het enorm moeilijk is vanaf 20x om het beeld stabiel te houden.

No Zoom:

Zoom 5x:

Zoom 10x:

Zoom 20x:

Zoom 30x:

Zoom 50x:

Low light
Tijdens het launch event in Parijs werd de "night modus" uitvoerig besproken en gedemonstreerd door live een vergelijkende test uit te voeren met een S10+ & Iphone XS. Tijdens de demo kwamen de S10+ & iPhone nog niet in de buurt van de camera kwaliteit die de P30 Pro onder low light condities afleverde. Nadien konden we uitvoerig aan de slag en de camera zelf uittesten onder low light condities, de prestaties zijn echt verbluffend. Zelfs in een donkere kamer, waarbij je met je ogen haast niets ziet, is de P30 Pro in staat een degelijke foto af te leveren. Ook hier zal de GSM softwarematig de kleuren bijwerken, vandaar dat er gevraagd wordt om de telefoon stil te houden na het nemen van een foto zodat de P30 dit in de achtergrond kan optimaliseren.

Het resultaat mag alleszins gezien worden en de nacht-modus op de P30 Pro werkt waanzinnig goed.

night mode:

Wide Angle
Met de "Wide Angle" optie kan je tot 0.6x uitzoomen. Deze optie is vooral interessant bij het nemen van natuurfoto's waar je het hele landschap goed in beeld wilt brengen. Zie onderstaande foto:

HDR Selfie
HDR staat voor "High Dynamic Range" imaging. De bedoeling van HDR is om je foto's er beter te doen uitzien. Met "HDR" enabled neemt de camera automatisch meerdere foto's en gaat deze in de achtergrond processen om uiteindelijk een zo goed mogelijk beeld te bekomen. Ik heb een selfie genomen mét en zonder HDR enabled en kan eerlijk gezegd niet echt een verschil zien. Zelf trek ik nooit selfies dus deze feature kan mij worst weten.

Zonder:

Met:

Realtime video effects
Huawei voorziet een aantal realtime video effects waardoor je video's er net iets anders uitzien. De opties zijn "AI-kleur", "Vervaagde achtergrond", "Vintage", "Suspense" & "Fresh". Vooral de "AI-kleur" is leuk om mee te spelen. Hiermee kan je (menselijk) object kleur geven en de achtergrond zwartwit laten waardoor je een soort Sin City effect verkrijgt. Deze optie werkt voor mij niet foutloos, je gekleurde object verspringt makkelijk waardoor heel je video plots zwartwit is. Ik vermoed dat ze hier in volgende firmware aanpassingen dit wel zullen optimaliseren. Momenteel lijkt het mij niet al te nuttig.

Al deze geweldige features zijn helaas nefast voor het uiteindelijke prijskaartje. De P30 Pro kost rond de €995 voor de 128GB versie en €1050 voor de 256GB variant. In het verleden waren Chinese smartphones onklopbaar op gebied van prijs/kwaliteit, voor dezelfde hardware/features als een iPhone/Samsung betaalde je vaak een pak minder euro's. Met de P30 Pro lijkt deze bewering helaas niet meer te kloppen, vandaar dat dit als enige negatieve aspect in mijn review werd opgenomen. Ter vergelijking: een Samsung Galaxy S10+, 128GB kost rond de €999 en iPhone XS, 64GB €1250. Desalniettemin lijkt me dit zeker een correcte vraagprijs voor alle features & hardware die met deze smartphone komen.

Heb jij ook een Huawei P30 Pro 256GB Zwart?