Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Eagle EyeTestpanel 31 maart 2019, 133 views Testpanel

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Krachtige gamelaptop voor mensen die geen plaats hebben voor een hele game pc.

Pluspunten

• 144Hz scherm
  • Robuust gebouwd
  • Krachtpatser

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Accu snel leeg
  • Ontbreken disc drive

5 februari kreeg ik opeens een email van tweakers Concepts dat er last-minute nog een plekje vrij was gekomen om deel te nemen aan de laptop test, om zo de nieuwste laptops van asus aan de tand te voelen met nvidia RTX technologie. Na zo’n 5 seconden heb ik meteen terug geantwoord en ben ik inderdaad de 6e tester geworden om de nieuwste snufjes te mogen proberen.

De avond was gezellig, het begon met een ontvangstborrel en kleine hapjes, een ontvangstwoord en kennismaking met iedereen die deze avond voorbij zou komen. Toen begon het echte werk, terwijl wij alvast even een impressie mochten opdoen van de nieuwe laptops( wat maakten de laptops met z’n 6en samen een herrie) werd het eten op tafel gezet.

Het eten werd geregeld door een oud-medewerkster die een carrièremove heeft gemaakt en inmiddels een bedrijf in de catering heeft. Nogmaals bedankt voor het heerlijke eten, het was heerlijk!! Wat mij betreft kan tweakers vaker deze optie overwegen.

Maar verder met het echte werk, later op de avond kregen we voorlichting over de nieuwe laptop en mochten we de nieuwe laptops vergelijken met de oudere serie.. Allemaal draaiend met Battlefield V konden we goed het verschil tussen wel en niet raytracing zien… En geloof me, de toekomst is weer een stapje dichterbij gekomen met deze techniek!

Featureset
Deze laptop is uiteraard goed uitgerust met de nodige USB 3.1 poorten, een USB-C poort, RJ-45 voor je bedraade internet, 3,5mm audiopoort, mini display en een hdmi 2.0 poort. Wat ik persoonlijk altijd een gemis vindt, is de afwezigheid van een disc drive. Ondanks dat er tegenwoordig steeds meer via de digitale wegen gaat, heb ik nog heel veel games lekker ouderwets op disc. Vaak is deze optie ook goedkoper als je altijd de nieuwste spellen wil spelen, digitaal afprijzen gaat vaak toch veel minder snel.

Prestaties
Ik heb niet de nieuwste games uit de kast getrokken, het gene wat de laptop het meest onder druk heeft gezet was Battlefield V, Battlefield draaide heerlijk soepel. Afgezien dat Battlefield om de 2 sessies ongeveer volledig eruit klapte en ik terug op het bureaublad belande, al denk ik dat dat meer aan de game lag dan aan de laptop. Raytracing met battlefield is prachtig, nog nooit zulke mooie reflecties gezien, ook het water heb ik nog nooit zo mooi gezien! Het is zonde dat er nog maar zo weinig games gebruik maken van de techniek. Verder heb ik Civilization 6 gespeeld, waar de laadtijden behoorlijk korter zijn dan wat ik gewend ben. Deze laptop is door mij niet op z’n knieën gekregen. Het is dan ook een heerlijke krachtige laptop.

Audio
De audio heb ik ook even uitgeprobeerd, deze is op normale waarden heel er goed voor een laptop, totaal niet blikkerig. Ga je maximaal met het geluid dan wordt het ontzettend schel en blikkerig. Effe spotify in de woonkamer aanzetten kan, maar niet te hard.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm viel mij eigenlijk tegen, zeker overdag terwijl hij op maximale helderheid stond en ik iets te dicht bij een raam in de buurt kwam was het behoorlijk moeilijk af te lezen. Dit komt waarschijnlijk door de matte afwerking van het scherm. Maar als het dan avond werd dan was er weer heel weinig te klagen. De kleuren zijn fel en het lijkt allemaal behoorlijk kleurecht. 144Hz zorgt er waarschijnlijk voor dat het allemaal heel erg gelikt eruit ziet.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De laptop is ontzettend robuust, het is met z’n 3 KG een behoorlijk stevig blok. Het scherm is met één hand open te vouwen wat heerlijk soepel gaat en reageert ook direct. Aan de onderzijde van de laptop zit meer dan voldoende antislip, dus tijdens een potje gamen gaat hij niet aan de wandel. Het toetsenbord tikt goed, precies voldoende travel. En de layout met apart gekleurde wasd knoppen en een grotere spatiebalk geven het net dat ietsje meer voor de gamer. Verder vind ik de RGB verlichting iets te veel van het goede, maar vind ik het logo aan de buitenzijde en het geborstelde metaal wel heel stoer

Ergonomie
Er is weinig ergonomie te vinden in een laptop. Ik was voornamelijk op de bank te vinden met de laptop op schoot, maar staat hij op tafel dan is het natuurlijk ook standaard dat je schuin naar beneden kijkt. Zou ik de laptop kopen dan zou ik hem zeker op een verhoogder willen… of 2 pakken a4!

Warmte en geluidsproductie
Deze laptop kan warm worden, dat is ook niet gek als je weet wat voor videokaart er in zit. Ik was battlefield aan het spelen op de bank en m’n schoot werd toch wel goed verwarmd. Nu is het niet ideaal om op de bank te gamen, maar het kan wel. Al denk ik dat veel laptops toch wel warm worden, m’n HP Spectre word ook behoorlijk warm ondanks dat daar geen videokaart in zit.

Geluidsproductie is natuurlijk ook een puntje van kritiek, m’n vriendin werd er niet blij van dat ik naast haar aan het gamen was, op de bank battlefield aan het spelen met koptelefoon op en zij die in de herrie zat van de fans. Om de laptop redelijk op temperatuur te houden draaien de fans soms overuren. In de inleiding vertelde ik ook dat er tijdens onze test sessie wel 6 van deze beesten stonden te draaien, als ik toen met m’n ogen dicht moest raden had een grote fan ook tot m’n opties kunnen behoren. Het is dan ook geen luxe om een knappe koptelefoon erbij te nemen, mijn logitech g933 was behoorlijk goed in noise cancelling om het zo maar te noemen. Al moet je partner het geluid dan maar voor lief nemen. Verder wil ik ook nog kwijt dat ik geen coil-whine heb waargenomen tijdens het gamen, iets wat in andere reviews wel aan bod is gekomen.

Mobiliteit en accuduur
Laptops van dit formaat en gewicht vind ik niet per se mobiel, doordat hij toch bijna 3 KG weegt is hij aan de zware kant. Wil je echter wel op pad dan kan dat uiteraard wel, alleen is de accuduur onder de maat na 3 á 4 uur browsen en al veel eerder met gamen is de accu alweer leeg. De accu is ook niet vervangbaar, dat kan in de toekomst de mobiliteit teniet doen. Daarom vindt ik dit meer een laptop om binnenshuis te hebben, voor mensen die ruimte tekort komen om een hele kast met hardware en aparte monitor en toetsenbord een plekje te geven.

Hij is behoorlijk aan de prijs, €2.500,00 voor deze laptop is niet mals. Je krijgt er ook veel voor terug, Al is het 6 jaar terug dat ik een eigen pc samenstelde die toen goedkoper was maar ook behoorlijk krachtig was. Al waren er toen nog geen schermen met 144Hz en waanzinnige prijzen voor videokaarten. Dus ik vind het moeilijk om die vergelijking te maken. Al zou ik misschien voor €2.500,- een groter scherm willen zien, 24 inch is toch eigenlijk meer mijn ding.

Al met al is het een keurige laptop waar je zeker geen miskoop mee gaat doen, ik sta zelf voor de keus om momenteel een nieuwe pc te moeten kopen, echter na deze test ben ik er achter dat het voor mij evengoed weer een traditionele build wordt.
Deze laptop is echter een hele goede keus voor mensen die minder ruimte in huis hebben en evengoed een krachtige computer in huis willen om het nieuwste van het nieuwste te kunnen spelen. Raytracing zal de komende tijd in veel meer spellen zijn intrede doen en dat is smulllen voor de nieuwe eigenaren van deze laptop!
Voor €2500,- haal je een hele stevige gamewaardige laptop in huis.

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games