Specificaties 1TB HDD met USB 2.0, eSATA, FW800 - Bekijk alle specificaties

G-Technology G-Drive 1TB Zilver Review

Lorn 28 april 2010, laatste update op 28 april 2010, 3.054 views

G-Technology G-Drive 1TB Zilver

Pluspunten

• De schijf is snel, heeft veel aansluitmogelijkheden en voelt degelijk aan.

Minpunten

• Het enige minpunt in mijn ogen is dat de schijf soms wat luidruchtig kan zijn.

Mobiliteit Score: 3
Mijn oude externe HDD was overleden en dus was het tijd om een vervanger te regelen. Eigenlijk had ik maar 1 voorwaarde, ik wou een snelle HDD. Mijn laptop heeft een eSATA poort dus de externe HDD zou hier ook zeker op aangesloten moeten kunnen worden. Uit verschillende reviews die ik heb gelezen kwam de G-Drive qua benchmarks het beste uit de bus. Ik heb ook nog gekeken naar LaCie maar kwam heel wisselende gebruikerservaringen tegen en OWC maar dan was het weer lastig om een Nederlandse verkoper te vinden.

Ingebruikname
De G-Drive is uit de doos gebruiksklaar voor de Mac. Nou heb ik alleen Windows machines tot mijn beschikking dus moest de HDD even opnieuw met NTFS geformatteerd worden. Via Computer Management -> Disk Management kon ik de HDD benaderen. Mijn 1TB schijf had twee partities, een EFI System Partition van 200MB en een HSF partitie die de overige ruimte op 200MB na in beslag nam. De HSF partitie heb ik weggegooid en van de beschikbare ruimte een grote NTFS partitie gemaakt. Mocht dit allemaal wat intimiderend klinken dan heeft de handleiding mooie screenshots om je door het proces heen te loodsen.

De EFI System Partition was nieuw voor mij, hier had ik nog nooit van gehoord. Je kunt deze partitie middels Disk Management ook niet verwijderen. Of ik de partitie nodig heb of niet weet ik niet, heb er nog niet naar gezocht op Google. Daar het maar een schamele 200MB is heb ik de partitie maar gelaten voor wat het is, het zit verders immers niet in de weg.

Aansluitingen en prestaties
De G-Drive heeft 4 aansluitingen:
  • 1x USB 2.0
  • 2x FireWire 800
  • 1x eSATA
De G-Drive wordt geleverd met alle benodigde kabels, 1 voor iedere aansluiting. Bij andere producten wordt nog wel eens de eSATA kabel of zo weggelaten.

Thuis kan ik de G-Drive aansluiten via de eSATA poort en op mijn werk gebruik ik de USB aansluiting. Ondertussen heb ik via beide aansluiting al aardig wat data op en neer gestuurd en ik ben zeer tevreden met de snelheid van de schijf. Wanneer aangesloten op de eSATA poort is de snelheid gemiddeld zo een 50MB/sec, soms sneller tot 80MB/sec en eigenlijk nooit langzamer. Over de USB poort zag ik een redelijk constante snelheid van 19MB/sec. Deze snelheden heb ik behaald met het kopiëren van wat video en muziek en voor dagelijks gebruik vind ik het hele mooie snelheden.

Over de FireWire aansluiting kan ik niks zeggen, deze heb ik niet gebruikt. Wil je de schijf gebruiken in combinatie met een FireWire 400 aansluiting heb je volgens mij wel een verloopstukje of zo nodig, de twee FireWire kabels die worden meegeleverd zijn namelijk beide van de FireWire 800 variant.

Uiterlijk en gebruik
Smaak is natuurlijk iets heel persoonlijks maar de G-Drive ziet er strak uit. De styling is een beetje zoals een Mac Pro maar misstaat niet naast een Dell. Het lampje aan de voorkant dat de activiteit van de schijf aangeeft is wat fel in de avond maar overdag valt het alles mee. De behuizing wordt ook na langdurig gebruik niet warm.

Het enige nadelige dat ik over de schijf te zeggen heb is dat deze wat luidruchtig is wanneer je aan het kopiëren bent. Je hoort de schijf dan vrij nadrukkelijk, ook wanneer er een radio op normaal volume aanstaat.

Wat voor andere mensen misschien een nadeel kan zijn, maar voor mij minder belangrijk, is de mobiliteit van de G-Drive. Het is een vrij grote behuizing en met 1.2 kilo ook niet bepaald licht. Verders heb je een adapter nodig voor de stroomvoorziening. Positieve noot is dat de geleverde adapter geschikt is voor gebruik in de EU, UK en US met de verwisselbare contactpunten die worden meegeleverd.

Ook al heb ik de G-Drive pas een dag ben ik er zeer over te spreken. De verpakking en het product zelf maken een gedegen indruk. Alle meegeleverde kabels en de internationale adapter zijn een pluspunt terwijl je voor de prijs die je er voor betaald het misschien ook wel mag verwachten. De prestaties van de schijf liggen geheel in de lijn der verwachting.

Heb jij ook een G-Technology G-Drive 1TB Zilver?

Jammer dat je niet vermeldt welke schijf er in de behuizing zit.
G-Drive maakt de harddisks niet zelf, maar koopt deze in. Een volgende batch kan zomaar een andere harddisk hebben, en dus andere performance leveren, of minder stil zijn etc.
G-Drive by Hitachi zegt genoeg volgens mij.

Heb volgens mij net de laatste 500GB gekocht bij apple. In de tussentijd dat ie onderweg was was ie op de website verdwenen.

P.S. heb jij ook dat de behuizing ligt getordeerd is? De mijne staat niet stabiel op zijn 4 rubberen pootjes. Dit is zowel gewoon geplaats als op zijn kop dan zit er een wiebeling in.

De EFI System Partition was nieuw voor mij, hier had ik nog nooit van gehoord. Je kunt deze partitie middels Disk Management ook niet verwijderen. Of ik de partitie nodig heb of niet weet ik niet, heb er nog niet naar gezocht op Google. Daar het maar een schamele 200MB is heb ik de partitie maar gelaten voor wat het is, het zit verders immers niet in de weg -> je kan er dan volgens mij niet van booten.

Hang m aan een windows doos

CMD
  • Diskpart
  • list disk
  • selct disk <nummer van de G-Drive>
  • Clean
hoppa helemaal leeg

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 28 april 2010 16:53]

Ik wou eigenlijk ook de 500GB versie kopen maar was net te laat met bestellen. Heb toen toch maar de 1TB versie gekocht omdat de schijven van andere producenten me niet aanstaan.

Mijn G-Drive is niet getordeerd en staat gewoon lekker stabiel op tafel. Vreemd dat die van jou daar wel last van heeft, misschien was het daarom wel de laatste die ze hebben verkocht ;)

Ik heb alleen op Wikipedia iets gevonden over de EFI partitie maar dat was erg summier. Laat de partitie maar lekker met rust, die 200MB mis ik echt niet.
Ik heb geprobeerd om te achterhalen welke schijf in de behuizing zit maar kom er zo 1-2-3 niet aan uit. Als je me de juiste richting in kunt wijzen vul ik de review graag met de informatie aan.

Nevermind, informatie reeds gevonden.

[Reactie gewijzigd door Lorn op 28 april 2010 14:51]

Kijk, leuke review. Misschien is het leuk om nog eventueel wat foto's toe te voegen.

Zat hier eigenlijk beetje op te wachten. Zocht namelijk naar die harde schijf die in de Apple filmpjes gebruikt werden, puur vanwege het design. Goed om te zien dat de schijf prestigieus ook in orde is. De geluidsemissie neem ik dan maar voor lief.

Wel een nare kant van deze externe harde schijf zo op het eerste oogopslag is de prijs per GB...

[noobmode]
Waarom zitten er eigenlijk twee FW800's op ? :D
[/noobmode]
Om FireWire door te kunnen lussen. De meeste Macs (m.u.v. de Mac Pro) hebben bijv. maar één FW poort. Op deze manier hou je de mogelijkheid nog een ander FW apparaat aan te sturen.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28 april 2010 13:20]

Ik heb er aan gedacht om er foto's bij te plaatsen maar dacht dat het niet veel toe voegt aan de plaatjes die al bij de productinformatie staan. Hooguit zie je misschien een beetje hoe groot dat de behuizing is wanneer je deze naast een PC ziet staan. Zal zo een (iets wat brakke) foto toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Lorn op 28 april 2010 15:00]

Goede review, ik aars al een tijdje op deze harde schijf en wat extra info en gebruikerservaring is altijd handig :)

Ik heb nog een vraag aangezien er meerdere porten zijn: is het een mogelijkheid om meerdere apparaten tegelijkertijd aan te sluiten? Lijkt me erg handig om een schijf te hebben die voor al mijn machines tegelijkertijd bereikbaar is (de firewire's aan me Mac's en dan nog de usb in me PS3).
G-Technology is van Hitachi... en die maken ook harde schijven. Nu mag iedereen 1x raden welke schijf er in een G-Technology behuizing zit!