Nokia 8.1 Grijs

Specificaties 6,18" • 2280x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 8.1 Grijs Review

Tweakriez 29 maart 2019, laatste update op 27 januari 2020, 3.277 views Product gekocht

Nokia 8.1 Grijs

01-2020: update beleid valt tegen! Gekocht als opvolger van een Nokia 7 plus. Net wat snappier in zijn geheel, batterij uitstekend, Notch standaard verborgen maar wel de benefits: icoontjes niet in mijn "gewone" kijkscherm. Hoesje is een must. Draait 9.0 uit de doos met direct de nieuwste beveiligingspatch.

Pluspunten

• Mooi scherm voor een LCD
  • Goede camera
  • Snel
  • Grijs met koperen randen is weer eens wat anders

Minpunten

• Glas all over, hoesje is een must
  • Updates vallen tegen

Update 01-2020: Helaas is het update beleid niet zo mooi al gedacht. HMD heeft blijkbaar verschillende buildnummers in omloop van het toestel waarbij sommige modellen de meest recente updates hebben waarbij die van mij en andere hier op Tweakers nog steeds op de beveiligingapatch van oktober 2019 en android 9 zitten.

Mijn eerste telefoon was geen Nokia 3310, nee dit was een heuse Maxon MX-6879.https://nl.gsmchoice.com/...mx6879/Maxon-MX-6879.html
Ondertussen doken er steeds meer Nokia's op om me heen en man wat was ik jaloers op de klasgenoten die Snake konden spelen!

Na vele vakken gevuld te hebben kon ik dan ook eindelijk een nokia 3310 aanschaffen en man wat was ik blij dat ik ook van die mooie logo's kon kopen via sms, beltonen kon maken en natuurlijk Snake kon spelen.

Hierna heb ik nog veel andere toestellen gehad, merktrouw was ik niet. Van Siemens naar Samsung, vanuit hier naar Sony-Ericson, Nokia, Apple, HTC, van Symbian naar Windows mobile, naar Android, Naar windows Phone en weer terug naar Android.

Persoonlijk heb ik Android in het begin niet kunnen waarderen, ik was stapelverliefd op mijn Iphone 3G en wilde dan ook een Macbook Pro hebben en een Ipod. Ik voelde me anders, ik had iets unieks in handen... Maar toen kwam de Apple gekte en iedereen liep al snel met de witte oordopjes. Voor mij voelde het niet uniek meer toen tante Greet bij de Jumbo op haar iPhone zat te kijken naar de kattenplaatjes die tante Bep doorstuurde. Ik wilde weer wat anders. Terug naar Android waar ik vervolgens weer een beetje hetzelfde begon te krijgen met HTC. Helaas na de M7 was ook mijn liefde hiervoor weer aan het doodbloeden. Uiteindelijk naar Windows phone gegaan met de Lumia 820. Lang verhaal kort: het was leuk zolang het duurde en ik dacht bij mezelf: damn wat zou ik graag een Android met een Nokia logo willen hebben.

Enter HMD Global

Yes, Nokia met Android! vorig jaar de Nokia 7 plus gekocht en damn wat heb ik een lol gehad van dit toestel, mooi, robuust, voor mij een heerlijke ervaring met stock Android erop, camera ook prima voor mijn ocasional family pics. Vorige week een Honor 10 binnen zien komen bij mijn vrouw en deze had de bekende (beruchte) notch. Ik vond het juist heel erg fijn dat haar iconen in de rand zitten waar de Notch huist en zo een geheel vrij scherm te creëren met alle content dit jij wilt bekijken.
Ik zag bij het rondsnuffelen ineens een 15% kassa kortings actie bij Bol.com en besloot de Nokia 8.1 aan te schaffen, dit is naar mijn idee de echter opvolger van de Nokia 7 plus.

Verschillen met Nokia 7 plus

Positieve verschillen

-Notch, hierdoor icoontjes niet in je "echte" scherm, notch is standaard overigens verborgen en valt niet op.
-Scherm is beter dimbaar
-Accu gaat langer mee
-Puredisplay: instellingen zoals bioscoop, levendig en dynamisch
-Vloeiender bij het scrollen
-mooiere kleuren
-Camera presteert beter

Negatieve verschillen:
-Achterkant is van glas, dit vond ik mooier bij de 7 Plus waar deze van metaal was
-Er zat geen kunsstof hoesje bij zoals bij de 7 plus, dit is bij deze echt nodig vanwege de glazen achterkant en bijkomende gladheid.

Heb jij ook een Nokia 8.1 Grijs?

Bedankt om je ervaring te delen.
Ik heb gelezen dat deze snel krast. Hier al iets van gemerkt?
Nee ik heb gelijk een hoesje er om heen gedaan. Het scherm voelt heel lekker smooth aan. Ik heb wel een screenprotector besteld via Ali welke onderweg is.

Dit hoesje had ik ook voor de 7 plus en geeft goede bescherming icm opstaande randen.

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 31 maart 2019 18:43]

Bedankt voor de hoesjes-tip!
Hoi, ik kon het antwoord niet vinden op Google dus vraag ik het hier: is er de mogelijkheid om een eventuele sd kaart als intern geheugen te formatteren? 64GB lijkt me wel genoeg maar wil voor de zekerheid wel de mogelijkheid om het interne geheugen zo te verhogen, mijn Galaxy S4 heeft deze functie namelijk niet en maakt het overzetten van apps en data ernaar erg moeilijk of onmogelijk.