Tweakers zegt: 7,5

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Specificaties 6" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7 Plus dual sim Zwart Review

playon1955 28 maart 2019, 368 views Product gekocht

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Nokia het is even wennen.

Pluspunten

• Batterij
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Geluid
  • Hele slechte support

Ik had mogelijk eerder op Tweakers naar review moeten kijken en dan had ik waarschijnlijk toch voor een Android One van Xiaomi gegaan. De reden hiervan is dat ik vlak achter elkaar 2 exemplaren van dit toestel heb gekocht. De eerste single sim uitvoering was prima. Mijn vrouw dik tevreden. Op basis van o.a.keuze 'beste midrange' 2018 en ervaring van mijn partner besloten er zelf ook een aan te schaffen. Aanvankelijk viel mijn keus nog op een toestel van Xiaomi, maar deze had men niet op voorraad.

Waarom ik een beetje terug kom op mijn keuze, is dat ik compleet andere ervaringen heb - mijn double sim - ten opzichte van het single sim exemplaar van mijn vrouw.
Het is mijn een gruwel maar het lijkt er op dat je voor veel Apps je locatiekeuze aan moet hebben staan, maar op mijn exemplaar leidt het er toe dat de accu in record snelheid wordt leeg getrokken, terwijl mijn vrouw nergens last van heeft.

Dan ga je Googlen op issues Nokia 7 + en dan schrik ik er van hoe afstandelijk HMD Global dit oppakt, maar ook dat de hardware van de ene Nokia 7 plus flink kan verschillen van een ander exemplaar.

Kortom op basis van de merknaam Nokia had ik veel meer van hun support verwacht. Veel van de issues wijzen dezelfde kant op en dan krijg je goedbedoelde adviezen tot een terugkeer naar fabrieksinstellingen aan toe die geen soelaas bieden.

Nu al 2 avonden aaneen wil ik Netflix casten naar mijn Chromecast en heb ik geen WiFi verbinding meer. Toestel herstarten lijkt de remedie. De single sim van mijn partner heeft nergens problemen mee. Dat WiFi connect en is bij veel
Andere gebruikers een nog veel groter probleem.

Nu lees je ook vele reviews van anderen die nergens last mee hebben en bijzonder tevreden zijn, maar gelet op het feit dat veel issues dezelfde kant op wijzen en Nokia hier geen serieus werk van maakt, doet ernstig afbreuk aan mijn beleving van de naam Nokia.

Trouwens ook schrikken als je Netflix aan het casten bent. Terwijl Spottify Connect hier geen last van heeft, een flinke batterij drain. Netflix App Android niet helemaal op orde.

Mijn GPS staat nu constant uit. Een stukje navigeren vreet ook stroom. Gek dat mijn partner met gemak 2 a 3 dagen met een volle accu door kan komen met GPS wel aan.

Mijn beoordeling is mede ingegeven door ervaringen van vele Nokia 7 plus gebruikers en hoe hier door Nokia mee wordt omgegaan, terwijl ik in huis een gebruiker om mij heen heb die dik en dik tevreden is.

Heb jij ook een Nokia 7 Plus dual sim Zwart?

Reviews door de redactie

Misschien is het handig on een factory reset uit te voeren ipv deze "review"
Dat zouden er niet veel issues kleven aan veel Nokia 7 plus exemplaren. Helpt immers niet.
Aardig toestel met kinderziektes die hinderlijk zijn.
Zou je je review de volgende keer kunnen checken op:
- factory reset en daarna de recentste update die je hebt
- Noem het model nummer, bv TA 1046
- Werk aan je zinnen en paragrafen... Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Heb je android pie of oreo draaien op je toestel ?
Het gaat om het TA 1046 model. Android Pie en de laatste security update van februari 2019.
Factory reset of terug naar fabrieksinstellingen what's in a name, neen uit heel veel reviews is gebleken, dat dit geen soelaas biedt. Ga geen uren van mijn tijd verdoen om dit zelf proefondervindelijk te ondergaan. Een exemplaar van mijn partner TA-1055 gedraagt zich prima.
Als je tegen issues aanloopt ga je je verdiepen hoe dit anderen vergaat. Dan schrik ik van het feit dat terwijl de issues dezelfde richting opwijzen HMD Global na maanden nog geen oplossing kan bieden.

Inderdaad misschien niet de plek om dit onder review Nokia 7 plus allemaal te ventileren, maar potentiële kopers zijn gewaarschuwd. HMD Global is niet gelijk aan Nokia.

In huis in ieder geval een hele tevreden gebruiker en ik met enkele beperkingen van de Nokia 7 plus moeten leven. Ik vind het zelf onverklaarbaar dat de TA-1055 en TA-1046 zo verschillend gedrag kunnen vertonen.
Tegen elke slechte review staan waarschijnlijk honderdduizenden stille mensen die geen problemen ervaren. Ik heb zelf een TA-1046 en heb er geen noemenswaardige problemen mee. Ik heb gps, wifi, bluetooth constant aan waarbij bluetooth ook constant verbinding heeft met mijn horloge, en soms laad ik een heel weekend niet op.

Je stelt je een beetje op als slachtoffer maar schuift de enige remedie tegen 9 van je 10 klachten gewoon van tafel... Ik heb, zonder overdrijven, telefoons al voor veel mindere redenen een factory reset gegeven. Ik denk dat ik in een jaar tijd al twee keer deze telefoon heb gereset. Gewoon omdat ik het leuk vind of als ik zeker wil weten dat de telefoon perfect werkt.

Factory reset met goede backups is echt max half uurtje werk. Als je het doet zonder backup terug te zetten is het iets meer werk maar in jouw geval waarschijnlijk wel het verstandigste. Als je al je accounts en wachtwoorden in bijvoorbeeld KeePass hebt staan en die app als eerste installeert is het echt niet zoveel werk en vlieg je er zo doorheen.
Zeker als je de upgrade naar Pie gedaan hebt , is een factory reset ten zeerste aan te raden als je problemen ondervindt .

Ik vind het zelf ook oervervelend om te doen , maar dat is nu eenmaal android .

Zou zeggen , neem een full backup van de telefoon en als de factory reset niet helpt zet je de backup terug . Maar op android wil een full backup (zonder te rooten) spijtig genoeg niet alles terugzetten , dus je gaat altijd met wat werk overblijven .
Dit soort zaken deed ik standaard in de beginjaren van Android. Met een HTC een must na elke update. Dank zij het feit dat ik geen early adopter van de Nokia 7 plus ben en Internet vol met dezelfde issues stond, had ik het sterke vermoeden dat een Factory reset geen soelaas zou bieden. Het WiFi connect probleem is door de update van deze week 3V.51F opgelost en een aantal gebruikers melden positieve berichten.

De reacties van HMD lagen de afgelopen maanden helaas allemaal in een richting waar je niks aan had. Onderken dat het een major probleem is en dat het zoeken naar een oplossing lang kan duren.