Parrot Anafi - Zwart

Specificaties 3840x2160 video • 25 min. accu • met remote - Bekijk alle specificaties

Parrot Anafi - Zwart Review

PGTART 27 maart 2019, 4.019 views Product gekocht

Parrot Anafi - Zwart

Geweldige 4k video drone, is zeer stil. Ik vloog iets hoger dan een boom en mensen hadden al niet meer door dat er een drone vloog. Geen sensors is totaal geen probleem, leer goed vliegen want ook sensor drones crashen.

Pluspunten

• Stil
  • Stabiel, maar niet te robotische beweging
  • camera kan recht omhoog en omlaag
  • opladen aan telefoon opladers micro usb
  • licht gewicht
  • nooit propellors in beeld
  • switch tussen snel/traag profiel
  • optische zoom + digitale zoom

Minpunten

• goed opletten hoe je hem installeer
  • nauwlijks handleiding in verpakking
  • opladen duurt wat lang

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Beeldweergave Score: 5
Vooral dat de drone zo stil is, maakt dat je heel ongestoord kunt filmen.
Mensen gaan niet naar boven staren omdat er iets boven hen giert.
Het geluid is als een groepje bijen, en even boven boom hoogte is het al nauwlijks meer merkbaar. Hij is ook vrij klein en heeft geen opvallende lichten.

Ik vind deze drone ideaal voor filmen (4k en 1080p), hij staat vrij stil in de lucht, bij meer wind soms beetje beweging (maar eigenlijk zie ik dat liever dan perfect stilstand, het is gewoon wat meer natuurlijker beweging). Op een gegeven moment dacht ik dat VLC gecrashed was omdat (hoog in de lucht) het beeld zo stil stond. Totdat ik wat fietsers in de verte zag bewegen :)

Het is ook mooi dat de camera zo vrij kan bewegen (van recht omhoog tot recht omlaag) en dat de rotor bladeren nooit in beeld kunnen komen. Dat is wel slim gemaakt, het ontwerk is goed doordacht, dat valt al op bij het gewicht. Er zijn mensen die dat fragiel vinden, maarja een zweef vliegtuig bouw je ook zo licht mogelijk. En door het het lage gewicht kan hij zo lang in de lucht blijven.

De drone is camera technisch (een stuk) beter dan de DJI Mavic, hij kan ook zoomen. In reviews wordt de drone vaak slechter afgeschilderd omdat hij geen nabijheids sensors heeft. Doch echter ook drones met dergelijke sensors crashen tegen bomen. En zou je een camera willen riskeren door risicovol te vliegen ?.
Ik gooi mijn cannon ook niet in de lucht voor een selfie.

Ik denk net zoals de designers van de Anafi, dat de eindverandwoording bij de gebruiker ligt en dus die moet ten alle tijde waken of de drone veilig vliegt opdat nooit anderen mensen / dieren / of het verkeer, problemen kunnen krijgen omdat er een drone uit de lucht valt. In Nederland mag een drone niet buiten het zicht vliegen.
Ofwel een drone die schade aanricht omdat hij achter je aan zou vliegen (maar crashte) dat valt onder jouw verantwoordelijkheid. (draai je drone niet de rug toe).

Minpuntje is wel dat er weinig handleiding in de doos zat, waardoor ik aanvankelijk in de mist ging met installatie van de software op de telefoon. Gelukkig zijn er goede forums ( https://parrotpilots.com/forums/anafi.6/ ) En daar wordt je vrij snel geholpen.

Ander klein minpuntje is dat flight planner ik geloof 2 euro of zo kost, geen idee waarom ze het niet gelijk erbij doen, maar heeft iets te maken met dat wetgeving niet overal gelijk is gok ik.

Nog iets wat niet duidelijk is bij iedereen, is dat de mobiel in airplane mode moet staan, en dat de controller een richt antenne heeft (ofwel houd je daar geen rekening mee dan is er kans dat je beeld verbinding kwijt raakt (maar de drone blijft reageren op commando's).

Ik denk als je meer een camera man bent dan een drone vlieger, (je een spiegelreflex gewend) en je went aan de complexiteit van drones dat dit dan de ideale drone is. Is de nadruk vliegen en denk je dat je dat niet kan dan wellicht een DJI drone met sensors. En wil je racen zou ik totaal iets anders kiezen :)

Met deze drone ga je nadenken over camera shots, en film technieken, camera shots etc, het is als een robot camera op rails maar dan vrij in de lucht.

Heb jij ook een Parrot Anafi - Zwart?

Ik heb hm ook al een tijdje en de resultaten zijn echt heel goed. Alleen is de foto kwaliteit van de DJI Mavic (Pro/Air/etc.) toch echt beter. En dat komt door de lens kwaliteit die is bij DJI gewoon beter.
De video kwaliteit is erg goed en het unieke inzoomen (op de sensor!) en omhoog kunnen filmen/fotograferen is ook best handig (360 graden foto's in de lucht maken).
Verder vind ik het ideaal dat je de accu's direct via USB C kunt opladen, dus op vakantie heb je alleen een powerbank nodig op bv een lange wandeltocht.
Voorbeeldje:
Denk je dat dit een goede koop is voor een beginnende drone-piloot die wel meteen een 4K camera wil hebben in een compact pakketje voor op reis?

Ik zit erg te twijfelen tussen deze Anafi en de Mavic Air, en hoewel de prijs van de latere zeker in balans is met de goede kwaliteit, vind ik hem wel erg hoog.
Beide zijn goede keuzes, je zult echt zelf moeten gaan vergelijken en wegstrepen wat wel en niet belangrijk is.
Ik ging voor de Anafi omdat ik USB opladen ideaal vind en ook hoe stil deze is en makkelijker in mijn camera tas past.
Ook naar de Xiaomi gekeken? Vind ik een zeer interessante ontwikkeling.
Merk op dat de Anafi een veel hogere pixel dichtheid heeft dan de Mavic.
Het 21 megapixels voor de anafi verus 12MP Mavic.

De meeste 'kromme' vergelijkingen komen door gebrek aan video knowhow denk ik.
Qua sensor is de anafi de betere drone (maar ze doen het qua marketing wel slechter dan DJI)
Deze drone kwam later en heeft gewoon een recentere chip (hogere still photos en video).
( https://fstoppers.com/aerial/drone-comparison-new-parrot-anafi-vs-dji-mavic-air-256066 )
De anafi heeft de hoogste 4k resolutie (cinematic mode= (4,096 x 2,160 x 24fps) naast de gebruikelijke
4K UHD (3,840×2,160) at 24/25/30fps; (deze laatste heeft de DJI ook).

Je ziet wel in veel video reviews dat kleur balans verschillen de ene of de andere drone beter uit de bus komt. Maar dan moet je bedenken dat voor video de kleurdiepte beperkt wordt door het aantal 'stops' dat een sensor kan zien. (met filmen is dat om technische redenen miner dan by foto's) Des te breder opname gebied des te meer informatie, des te meer data er moet opgeslagen worden. Beide drones hebben rond de 100mb/s dus als je dan goede wolken en grond partijen wil is er altijd enige trade of, en wil je het echt goed hebben is daarom video nabewerking het beste hiervoor. Een verbetering is ook HDR filmen (maar technisch gezien is dat niet de ultieme oplossing, het beste zou zijn met meer stops filmen, maar dat vereist meer bit-data troughput).
(onze ogen+hersens kunnen het stops verschil compenseren, maar camera's niet).
Wil je de mooiste drone films dan afhankelijk van je gewenste effect wel of niet HDR filmen en nabewerken.

Ikzelf vind de belangrijkste plus van de anafi echter niet de video kwaliteit, maar hoe stil deze drone is. Wil je vliegen zonder bemoeienis van anderen dan is dit de drone. En al zou er een 4k drone komen die stiller was en ongeveer hetzelfde kan verkoop ik de Anafi, daarom heb ik ook zonder spijt de dji verkocht, . Ik wil geen vakantie kiekjes waarin iedereen naar de noisy drone staart, ik wil anderen niet hinderen. Als fotograaf wil je anderen nooit hinderen. Als mensen de fotograaf/drone aanstaren doorbreek je hun spel. Je wilt een bruids reportage doen zonder dat de feestgangers op jou gaan letten. Daarom dus de stilste drone is de beste (voor een ieder die het om het filmen te doen is).

Ik ben het ook wel eens met PGTART dat sensoren niet bepalend moeten zijn hoe je met je drone vliegt, de verantwoording ligt bij de drone piloot welke ten alle tijde moet weten waar hij vliegt.

[Reactie gewijzigd door stockfish op 30 maart 2019 13:04]