Tweakers zegt: 8,5

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

Specificaties 6,47" • 2340x1080 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P30 Pro 256GB Crystal Review

ongewoongewoonTestpanel 31 maart 2019, laatste update op 3 april 2019, 319 views Testpanel

Huawei P30 Pro 256GB Crystal

De Huawei P30 Pro levert cameraprestaties die vooral op het gebied van zoom en lage licht foto's de concurrentie ver voor zijn. In combinatie met de uitstekende accuduur en snelle laadmogelijkheden is dit de reistelefoon bij uitstek geworden.

Pluspunten

• Camera kwaliteit
  • 5x Optische zoom en 10x hybrid zoom
  • Groothoeklens is een grote toegevoegde waarde
  • Batterijduur
  • 40w supercharger is echt snel
  • De telefoon werkt zeer vloeiend
  • Minimalistische notch
  • Tof sensor voor diepte meting in foto's

Minpunten

• Notificatie Led ontbreekt (maar het scherm heeft een always-on notificatie optie om te compenseren)
  • 3.5mm jack ontbreekt
  • Gebogen schernrand breekt soms het licht wat gek
  • Mono speaker
  • Aan de dure kant

Nadat ik in Parijs mijn P30 Pro 256GB in ontvangst mocht nemen heb ik het toestel zo vaak en extreem als ik kon bedenken op de proef gesteld. Met een grote batterij en een goede camera klinkt het als een ideale reis compagnon, maar kan de P30 Pro de claims van Huawei waarmaken?

Featureset

De P30 heeft een grote lading hardware / features aan boord. 4 camera's (selfie,groothoek,1x en 5x optische zoom) vergezeld met een ToF (time of flight) sensor om diepte vast te stellen, een vingerafdruk scanner onder het scherm én gezichtsherkenning, een 40 watt snel lader (15 watt draadloos,optioneel), en de mogelijkheid om andere apparaten draadloos op te laden vanaf je P30 Pro.

Dit alles wordt gecombineerd in een stijlvolle en kleurrijke behuizing met een 6.47" FHD+ OLED scherm. Om je de hele dag van stroom te voorzien zodat je zo veel mogelijk foto's kan maken heeft Huawei de P30 pro voorzien 4200 mAh batterij 128 / 256GB opslaggeheugen (uitbreidbaar) en een Kirin 980 chip in combinatie met 8GB ram. Helaas ontbreekt de 3.5mm Jack, waardoor ik een goede kwaliteit verloopstuk moet kopen voor mijn bestaande oortjes, of helemaal over op Bluetooth.

Camera functionaliteit

De P30 Pro heeft 4 camera's en een ToF sensor om diepte te meten. In de bijgeleverde camera applicatie vind je een breed spectrum aan opties om foto's of video's op te nemen. De gewone foto modus en de nacht modus werken uitstekend maar ook het vermelden waard is de "diafragma" modus. Hier kan je bijzonder fraai objecten of personen op de voorgrond mee fotograferen waarbij de achtergrond vervaagd wordt. Diafragma foto's kunnen achteraf opnieuw worden gefocust.
Zoom
Standaard zal de camera applicatie starten op 1x zoom. Je kan "uitzoomen" door naar de groothoeklens te schakelen, of juist inzoomen door te schakelen naar 5x zoom of 10x hybride zoom. Je kan ook tussen deze punten digitaal vergroten, of verder dan de 10x hybride zoom tot wel 50 keer digitale zoom. Voor het beste resultaat limiteer je jezelf tot de 3 optische zoom opties, maar voor een snelle foto is tot 10x zoomen prima. De groothoeklens is wat mij betreft de grootste toegevoegde waarde. Dit maakt het veel makkelijker om in kleine ruimte's zoals een Club of een Auto een overzichtsfoto te creëren. Je kan deze lenzen ook gebruiken in de video modus en tijdens het filmen wisselen.
Fotograferen in het donker
Huawei heeft een speciale sensor gebruikt waardoor de lichtopbrengst veel hoger is dan met een traditionele sensor. In de speciale "nachtstand" van de camera applicatie wordt dit gecombineerd met beeldstabilisatie en het maken van meerdere foto's om zo tot opmerkelijke resultaten te komen bij weinig licht. Als je een beetje stille hand hebt lost de beeldstabilisatie van het toestel het laatste beetje trillen op en maak je als het ware foto's met een lange sluitertijd, maar dan slimmer en sneller. Vooral voor het maken van foto's van objecten is dit een super gave toevoeging. Maar ook zonder de speciale nacht modus is de lichtvangst uitstekend. Let wel: er moet dus wel licht aanwezig zijn. In een pikdonkere ruimte zul je geen resultaat krijgen, maar buiten op straat met hier en daar een lichtbron wel. In veel scenario's loont het om in beide standen een foto te nemen en het resultaat te vergelijken.

HDR
Er is een "HDR" foto modus, maar in de praktijk wordt HDR automatisch toegepast wordt als de software meet dat dit zinvol is. Ik heb diverse testscenario's geprobeerd en mijn conclusie is dat alleen bij extreme lichtomstandigheden (zoals pal tegen de onderstaande zon in fotograferen) HDR wordt toegepast. Waar het met HDR in het kort op neer komt is dat delen die normaal onderbelicht blijven alsnog een goede belichting krijgen, zoals mooi te zien in onderstaande foto's.

Selfies
Er zit een zeer capabele front-cam in de P30 Pro. Ik denk dat maar weinig mensen de front-cam zullen gebruiken voor meer dan een leuke profielfoto of social-media post en de front camera van de P30 Pro is meer dan goed genoeg, ook bij weinig omgevingslicht. Het scherm lijkt gebruikt te worden als een soort front-flitser indien nodig. In de portret modus met front camera kun je a-HDR aan en uitzetten. Het komt maar heel sporadisch voor dat HDR wordt toegepast, maar als dat wordt toegepast dan levert dit een flinke verduidelijking op van onderbelichte gebieden.

Foto kwaliteit
De foto kwaliteit is over het algemeen bijzonder goed. Omdat je nu kan kiezen uit diverse optische zoom niveau's en omdat de camera nog zo goed functioneert met weinig licht is het "bereik" waarin je met je smartphone een goede foto kan maken zonder flitser enorm vergroot. close-up foto's bij goede lichtomstandigheden in de diafragma modus leveren "wallpaper" waardige afbeeldingen op waar menig smartphone fotograaf van zal smullen. Belangrijk detail: met weinig licht fotograferen gaat naar mijn mening alleen écht goed met de 1x zoom lens.
Video kwaliteit
Bij het maken van een video wordt je ook ondersteund door beeldstabilisatie, en dat valt goed te merken. De opnames zijn bijzonder stabiel en "rustig". De geluidskwaliteit van de opnamen is ook goed. Bij een club avond filmde ik de DJ in een omgeving waar oordoppen absoluut noodzakelijk waren om geen gehoorschade op te lopen. Dit resulteerde in een video waarbij de Bas wat weg gefilterd was, maar het geluid zelf verder helder bleef. Geen gekraak dus! In een video test op een winderige locatie was wel duidelijk windgeruis waarneembaar. In beide tests was de beeldkwaliteit zeer goed te noemen. De slow motion video functie is "redelijk". De 32x vertraging functie is veel te beperkt en hapert structureel in praktijktests met rijdende motoren. De resolutie is ook laag, waardoor je dit meer moet zien als een "gimmick' dan een echt toegevoegde waarde.
Realtime-effects in je video
huawei heeft 'realtime effects' in de videocamera modus zitten. Dit zijn een soort filters zoals je ze kent uit de foto modus. Je kan onder andere alles waar niet de focus op ligt zwart-wit maken of de achtergrond onscherp, "vintage", blauwig (koel) en "fris' maken. Dit is best handig als je een product naar voren wil laten komen in een video. Helaas is de detectie soms matig, en als dit voor komt dan is je video aardig naar de knoppen. Zie voorbeeld:

De stroomvoorziening

Een erg grote batterij
De P30 Pro wordt geleverd met een Accu van 4200 mAh. In de praktijk betekent dit dat je de hele dag lekker door kunt zonder je zorgen te hoeven maken over of je het einde van de dag wel of niet haalt, zelfs met intensief gebruik van de camera's en social media. Na een intensieve dag fotograferen in Parijs had ik nog steeds meer dan 50% batterij over tijdens het diner.
Super snel laden
Er is niks vervelender dan wachten tot je telefoon opgeladen is moet Huawei gedacht hebben bij het ontwikkelen van de P30 Pro. Daarom wordt er een 40 watt "supercharger" meegeleverd die in bijna bizar tempo stroom bij laad. Van min of meer compleet leeg naar 70 procent vol duurt ongeveer 30 minuten, en 70% batterij is meer dan genoeg om de hele nacht tijdens het stappen foto's te schieten en je vrienden te berichten. De batterij 100% vol laden duurt niet langer dan een uur.
Draadloos laden
Wil je graag draadloos laden? Met de optionele 15W draadloze lader blijkt het ook best vlot te gaan. Een leuk detail: je kunt met je P30 pro een andere P30 pro of ander apparaat laden, en je hoeft daarvoor 1 toestel niet eens aan de stroom te hangen. Zo kun je onderweg dus stroom delen met je andere toestellen die op deze manier geladen kunnen worden.
Accuduur
Hier kan ik kort over zijn: Dit is de beste accuduur die ik ooit heb ervaren, en als ik wat onafhankelijke benchmarks bekijk dan blinkt de P30 (Pro) uit ten opzichte van zijn concurrenten. In combinatie met de supercharger is dit gewoon hét toestel voor reizigers en mensen met een druk leven.

Design

Vibrerend scherm
Huawei heeft afscheid genomen van een reguliere speaker voor telefoongesprekken. Hier is een "vibrerend scherm" voor in de plaats gekomen. Het voordeel hiervan is dat behuizing kleiner kan zodat je meer scherm over houd. De geluidskwaliteit is naar mijn mening prima dus in de praktijk lijken er ook geen nadelen aan te zitten.

Voor media-geluid is er rechts onder een opening voor de mono-speaker die toch wel wat teleurstellend geluid produceert. Het is genoeg om snel even een video op tweakers of een tutorial te kijken, maar voor je favoriete films en series kun je beter de megeleverde USB-C oordopjes gebruiken.
In-screen vingerafdruk scanner
De P30 Pro heeft in vingerafdruk scanner in het scherm zitten. Dit werkt zeer goed: Zodra je met je vinger in de buurt komt licht het OLED scherm lokaal op met een vingerafdruk icoon. Zodra je je vinger plaatst licht dit met een animatie op voor visuele feedback. Zeer kort daarna is je telefoon ontgrendeld. Het is met deze manier van unlocken dus ook niet meer nodig om eerst op de fysieke aan knop te drukken.
Dunne geboden schermranden
De P30 Pro is bijna een en al scherm. De zijkanten zijn licht geboden en de bovenste hoeken zijn afgerond. De geboden schermranden moest ik wel even aan wennen, en zo nu en dan valt mijn oog er nog steeds op. Ik scroll dan content door het scherm heen, en omdat er dan een diepte ontstaat op de rand lijd dit soms wat af.
Een zeer kleurrijke achterkant
De P30 komt in 5 kleuren en de kleur die ik kreeg is "Crystal Purple". Dit is een soort lichtblauw wat overloopt naar paars op de onderkant van het toestel. Hoe sterk deze kleuren en overgang zichtbaar zijn hangt af van hoe het licht er op breekt.
Een zeer kleine 'Notch"
De notch van de P30 is in vergelijking met de Notch op mijn P20 lite meer een druppel. Een gebrek aan notificatie ruimte in de statusbalk lijkt hiermee eindelijk te zijn opgelost.

Bouwkwaliteit en afwerking

Robuuste behuizing
Als ik het toestel een beetje probeer te buigen dan lijkt het frame niet mee te geven. Geen "bend gate" voor dit toestel dus. De USB-C connector gaat er goed in en blijft goed zitten. Met een hoesje om het toestel heen werd dit lastiger: de meegeleverde kabel bleef uitstekend zitten, maar een kabel die ik al had liggen moest licht worden aangepast.
Goede fysieke knoppen
De knoppen hebben een lekkere "klik' er in zitten. Je drukt ze niet zomaar per ongeluk in, behalve misschien bij het vastzetten in een houder. Er is geen sprake van speling op de knoppen.
Geen lelijke naden of randen
Het toestel ziet er afgewerkt uit. Je kan wel zien dat de kleur van het simkaart slotje iets afwijkt van de rest van de rand, maar daar houd de kritiek dan ook wel mee op. De bovenste schermhoeken hebben een nette afronding.

Het scherm

De P30 Pro heeft een 6.47" FHD+ OLED scherm. Het scherm blijft kwa resolutie achter bij de S10+ van Samsung: 2340x1080 tegen 3040x1440 op de S10+. Ook kan de S10+ een hogere helderheid genereren, hoewel de P30 pro ook zo helder gaat dat het als een front-camera flitser wordt ingezet. Tekst en foto's worden scherp weergegeven, kleuren komen prima over en het toestel is zelfs in fel zonlicht goed af te lezen. Omdat een OLED scherm individuele pixels aan en uit kan zetten is er een : always on" mogelijkheid waarbij een klok en bericht notificaties op het scherm kunnen worden getoond zonder dat dit extreem veel stroom kost. De buiging van de schermranden had van mij niet gehoeven, maar het geeft het toestel wel een "premium" gevoel. Conclusie: Een ruime voldoende.

Bereik

Leuk zo'n telefoon, maar om er optimaal gebruik van te maken willen we natuurlijk met diverse protocollen verbinden met andere apparatuur zoals de autoradio, de radio op het werk, wifi netwerken en natuurlijk 2/3/4G+ netwerken. Ik vergelijk de P30 Pro daarom met de P20 Lite.
Mobiele ontvangst
Ik woon in het buitengebied en ik heb altijd problemen met de ontvangst gehad. Ook vielen gesprekken regelmatig weg met mijn S6 en later mijn P20 lite. Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat ik met de P30 Pro nu in plaats van een wisselende H+ / 4G verbinding een stabiele 4G+ verbinding heb. Dit leverde nog altijd geen hoge snelheid op omdat ik daarvoor echt te ver van de mast zit, maar het is nu in ieder geval stabiel. Vanaf mijn werklocatie ga ik over de 150 MBIT heen met 4G+ van T-mobile, dit is indoor gemeten. Wellicht kan ik een nog hogere score halen als ik buiten ga staan. Bellen vanuit mijn woonkamer was voorheen zo goed als onmogelijk met de S5,S6 en P20 lite die ik heb gehad. Tot mijn verassing gaat dit met de P30 Pro nu wel, ondanks dat ik via T-Mobile nog niet VoLTE kon bellen.
Wifi
Wifi werkt prima, maar het valt wel op dat P20 structureel hogere waardes toont met de wifi analyser applicatie. Het netwerk van de buren heeft op de P20 lite een signaalsterkte van rond de -80 dBm terwijl de P30 Pro niet veel verder komt dan een magere -95 dBm tot helemaal uit de grafiek wegvallen. Een AP op de verste hoek van mijn woning bevestigd dit beeld: -71 dBm voor de P20 lite en -75 dBm voor de P30 pro. In dezelfde ruimte als de router meten leverde min of meer gelijke resultaten op.
GPS
Ook de GPS signaalsterkte vertoont het beeld zoals geschetst in het kopje "Wifi". Dit levert in de auto geen problemen op, maar ik heb in huis nu soms geen of een minder precies GPS signaal. Als ik een applicatie op beide toestellen installeer die de signaalsterkte en de bijbehorende precisie bekijk dan komt de P20 lite structureel tot een precisie van 4 meter, terwijl de P30 Pro bleef schommelen tussen de 5 en de 20 meter. Met navigeren heb ik geen problemen ondervonden.
Bluetooth
Ik heb de bluetooth verbinding getest met mijn autoradio en met mijn bluetooth set in mijn motor helm, en heb hierbij geen ongemakken ondervonden.

Gebruiksgemak

Vingersvlugge vingerafdruk scanner in het scherm
De vingerafdruk scanner is de fijnste die ik tot nu toe heb mogen ervaren. De detectie gaat snel en vanwege het oplichtende vingerafdruk icoon is het heel duidelijk waar je op moet drukken.
AI die je helpt om een fotomodus te kiezen
Dit toestel koop je natuurlijk voor de camera's en de standaard foto app is echt bij uitstek geschikt om zonder poespas scherpe foto's te maken. De software stelt op de achtergrond stiekem alles in, dus in de praktijk stel je het gewenste zoom formaat in en je maakt de foto. De software doet de rest voor je, inclusief eventuele HDR functionaliteit.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Even de telefoon resetten, wie kent het niet? Met de P20 Lite bleef er toch nog vaker dan gewenst een applicatie of zelfs de hele telefoon hangen. Met de P30 Pro is mij dit alleen nog maar gebeurd toen ik van de duo-app functionaliteit gebruik maakte. 50% van het scherm flitsmeister en 50% van het scherm google maps ging verkeerd, wat resulteerde in een soort dubbele gebruikersinterface. Een herstart was nodig om dit op te lossen. Los van dit kleine ongemak is het toestel tot nu toe foutloos.

Prijs / Conclusie

Huawei heeft met de P30 Pro een fantastisch product neergezet. Ik raak maar niet uitgespeeld met de camera in dit toestel, ik heb er letterlijk een nieuwe hobby bij kado gekregen. Als je kan leven met de nadelen, waarvan het ontbreken van een stereo speaker en de 3.5mm jack de grootste zijn, zou ik niet verder kijken en blind voor de P30 Pro gaan. Als je geen fotografie liefhebber bent dan kun je flink wat geld besparen door voor de 'gewone' P30 te kiezen, want de prijzen voor de P30 Pro zijn wel aan de hoge kant. Het ligt weliswaar in lijn met de directe concurrentie, maar het is en blijft een erg duur toestel.

Heb jij ook een Huawei P30 Pro 256GB Crystal?