Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zilver Review

Tommatje 27 april 2010, laatste update op 27 april 2010, 2.967 views

Asus Eee PC 1201N Zilver

Pluspunten

• Relatief snelle processor
  • nVidia ION graphics
  • Compact formaat
  • Stevig en solide
  • Lichtgewicht

Minpunten

• Relatief korte accuduur
  • Snel vette vlekken op de behuizing.

Mijn review van de Asus Eee PC 1201n Zilver. Product in bezit sinds Maart 2010, gekocht bij Laptopshop.nl

De specificaties:
- Formaat: 12.1 Inch
- Processor: Intel Atom 330, 1.60 Ghz, 533 Mhz FSB, 1 MB cache
- RAM geheugen: 2048 MB DDR2 ram
- Grafische chip: nVidia ION
- Scherm resolutie: 1366x768 (HD)
- HDD: 250 GB (verdeeld in 2 partities van 100 en 122 GB (3 GB waarschijnlijk voor restore)
- Connectiviteit: Lan 100 mbit/s, WLAN 802.11n, BlueTooth
- OS: Windows 7 Home Premium
- Accu: 6 cell, 5600 mAh
- Gewicht: 1.5 Kilogram
- Aansluitingen: 3x USB 2.0, HDMI, VGA, audio, SD cardreader.
- Extra's: 0.3 MP Webcamera, ingebouwde microfoon

In de doos:
- De Asus Eee PC 1201N Zilver, uiterraard. Beschermd met een dun stoffen omhulsel.
- Één accu
- Één lader
- Een handleiding en garantiekaart
- Een CD met drivers.

Als je verwacht dat er een sleeve of tas bij zit, moet ik je teleur stellen. Deze kon er niet meer af bij Asus.

Algemeen:
De Asus Eee Pc 1201N is een fraaie 12.1 Inch netbook. De kleur die overheerst is zilver. Op de bovenkant zijn glimmend zilveren letters aanwezig die het word 'ASUS' vormen. Het glossy scherm is omringt met een hoogglans zwarte rand. Boven het scherm is de webcam en microfoon geplaatst en verwerkt in de behuizing. Het toetsenbord is uitgevoerd met zwarte toetsen wat een een leuk contrast geeft met de zilveren behuizing. Het keypad is verwerkt in de behuizing en is geaccentueerd met nopjes. Dit is totaal niet hinderlijk bij het gebruiken van het keypad. In het begin is het keypad wat stroef, later 'glijdt' hij heerlijk. Dit zal komen door vettigheid. Onder het keypad is één brede glimmend zilveren knop die dient als linker en rechter muisknop. De onderkant van de laptop is van stevig mat zwart plastic. Al met al oogt de netbook zakelijk en strak. Door de zilveren kleur vallen vingerafdrukken en stofdeeltjes niet erg op, dat is bij de zwarte uitvoering wel anders. Ik heb daarom bewust voor de zilveren versie gekozen.

De laptop komt met een hele berg aan voor geïnstalleerde programma's. Zo zit er onder meer een 60 dagen proefversie van Microsoft Office bij, een anti virus programma van Trend Micro, diverse programma's van Asus en nog veel meer. De meeste van al die programma's heb ik verwijderd of permanent uitgeschakeld. Want laten we heel eerlijk zijn, we zitten eigenlijk niet te wachten op al die programmaatjes. Ook het anti virus programma heb ik verwijderd en vervangen.

Aansluitingen:
Er zijn op de 1201N voldoende aansluitingen te vinden. Wat niet te denken van 3x UBS 2.0, één VGA, één HDMI, een Ethernet (100 mbit/s), een audio in, een audio uit. Meer dan voldoende dus voor een netbook. Een DVD station ontbreekt, maar echt nodig heb je die ook niet. Wel kun je met een programma een virtuele drive aanmaken en .iso bestanden openen alsof er echt een DVD in de netbook zit.

Bouwkwaliteit:
De laptop is erg stevig en voelt solide aan. Het scherm is stevig bevestigd met grote, stevige scharnieren. Het keyboard is netjes in de laptop weg gewerkt en voelt ook stevig aan. Het is een prettig toetsenbord om op de tikken. De toetsen zitten iets uit elkaar waardoor je makkelijker de juiste, en ook alléén de juiste toets raakt bij het typen. De accu wordt los in de doos geleverd en moet je zelf in de netbook bevestigen en word vastgeklikt op 2 punten. De accu zit dus goed vast en valt er niet zomaar onder vandaan. Het geheel voelt gewoon stevig aan.

Mobiliteit:
De laptop weegt nog geen anderhalve kilo. Hij is dus vrij licht. Door zijn kleine formaat van 12.1 Inch is hij goed draagbaar. Je stopt hem eenvoudig in je sleeve of tas en je neemt hem goed beschermd makkelijk mee in bijvoorbeeld een rugzak.

Met een volle accu gaat de netbook ongeveer 3 en een half á 4 uur mee. Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je doet. Met WLAN aan en BlueTooth uit kun je ongeveer 3.5/4 uur internetten of werken. Als je gaat gamen of ander zwaar werk gaat uitvoeren moet hij na ongeveer twee en een half uur weer aan het infuus. Dit zijn geen tijden om een wereldrecord te vestigen, maar kort is anders. Je koop deze laptop dan ook niet vanwege zijn accuduur, maar vanwege de featureset.

Featureset:
Het kloppend hart van de laptop is een Dual Core Intel Atom 330 processor. De Atom is natuurlijk geen snelheidsmonster, dat is wel bekend. Maar, omdat dit een Dual Core is, kun je eigenlijk toch wel aardig wat dingen doen met dit ding. Je kan makkelijk meerdere programma's gelijktijdig draaien, zoals bijvoorbeeld MSN, Word en Firefox. Daarbij heb je geen hinderlijk lange wachttijden. Office programma's openen vrij snel (binnen 2 á 3 seconden) en ook Firefox start vrij snel op (binnen 5 seconden). Het booten van Windows 7 is niet bijster snel, maar als je snel wilt booten kun je overwegen een SSD in te bouwen in plaats van de standaard ingebouwde HDD.

Dankzij de nVidia ION grafische chip is het goed mogelijk om HD content af te spelen op deze netbook. Ik heb thuis geen Full-HD TV, helaas, maar video's op HD-ready resolutie speelt de laptop soepel af. Ook bijvoorbeeld de Asteroid Impact HD film op YouTube draait zonder schoken. Dit wel met de laatste versie van Adobe Flash die gebruikt maakt van GPU decoding. Tevens kun je op deze netbook vrij redelijk oudere games draaien. Ik speel onder meer GTA San Andreas en S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl op deze laptop. GTA speelt hij soepel af op 1280x768 resolutie op medium settings, S.T.A.L.K.E.R. loopt vrij soepel op 1280x768 met alles op low. Ook zijn er op YouTube video's te vinden van mensen die Call of Duty e.d. op deze netbook spelen. Het is geen game laptop, laat dat duidelijk zijn. Maar oudere games kun je er best aardig op spelen, voor de afwisseling.

Benchmarks:
Ik heb een paar benchmarks gedraaid. Allereerst SuperPi voor processor prestaties, Furmark voor GPU prestaties en als laatste de Windows Prestatie index. hier de resultaten:

- SuperPi / mod 1.5 XS, 1M test: 1Minuut en 38.842 Seconden
- Furmark 1 minuut, 1024x768 : 313
- Windows Prestatie index: 3.3

Eindoordeel:
Een goede netbook voor een leuke prijs. Iets anders kan ik er niet van maken. Dit ding is ideaal voor op de camping of voor in de trein, of om op school in een tussen uurtje een spelletje te spelen.

(Foto's komen nog!!!)

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zilver?

Goede nette review. Je schetst een duidelijk beeld van de in- en outs. Ik mis alleen nog wat hand-made foto's. Maar fijne review voor mensen die eventueel op het punt staan tot aan schaf van deze 'netbook'.
hoi ik heb ook zo een laptop maar hij is rete traag als ie een programma op moet starten (lees: 1 minuut). heb nu 4gb (2x2gb) erin geplopt maar blijft dezelfde trage opstarttijd hanteren. Heb al die asus overclock gedoe gedaan. Iemand tips?
1 minuut w8en lijkt wel een eeuwigheid...

[Reactie gewijzigd door ZuzZoo op 28 april 2010 13:44]

tsja dat ligt echt aan jou en niet aan de laptop. Het hangt ook een beetje af van welk programma je draait natuurlijk, maar over het algemeen is hij vrij snel met programma's starten.

@BlueLed: Foto's komen in de loop van de week nog. ;)
Ik vind hem niet bijzonder snel met het starten van programmas. Bij mij doet het zeker 5 seconden voor dat Firefox verschijnt, en op mijn anders systeem is dat zeker niet meer dan een seconde of twee. Maar ZuzZoo, ik vind een minuut vind ik wel heel veel.

Ik heb wel MS office, Trend Micro en de meeste van de Asus meuk eraaf gegooid. De drukste process bij mij is Zonealarm die constant 5-10% van CPU in gebruik heeft. Weet je zeker dat er geen andere programmas zijn die de boel ophoudt zoals je virus scanner bijvoorbeeld?

Verder ben ik erg tevreden over de machine. De HDMI aansluiting is perfect voor het aansluiten op je TV. Hij loopt inderdaad erg soepel, de WIndows Media Center speelt DVDs vlekkeloos af en een potje gamen is ie ook niet vies van.

<tikfoutjes en duidelijkheid>

[Reactie gewijzigd door TurboTortoise op 28 april 2010 16:05]

Hoow kijk eens... iemand die weet hoe hij/zij een goede en nette review moet zetten...

goed bezig joh!!!

Ik denk dat ik deze laptop binnenkort ga aanschaffen... Is wel ideaal zeker voor naar school mee te nemen enzo. Gamen enzo is allemaal overbodig, maar wel leuk als het kan :)

Keep it up met de goede reviews plaatse enzo :)
Ik ben het niet eens met de trage Windows 7 boottijden die je claimt. Zelf heb ik de notebook ook (zie review hierboven) en Windows 7 start flitsend snel! Dat komt mede door de Asus Boot Charger (of hoe Asus het ook noemt). Dit zorgt ervoor dat het notebook niet eerst het hele BIOS door moet lopen. Het Windows Bootlogo komt vrijwel meteen in beeld en 10 tot 20 seconden later staat het bureaublad voor je neus. Ik weet niet hoe jij je 1201N geconfigureerd hebt, maar die van mij is retesnel!
Hey effe een vraagje hea.... niet dat het nodig is, maar ondersteund de touchpad van deze laptop ook multitouch? is wel een leuke extra'tje als ie t zou hebben :P

En de Asus Bootcharger, moet deze eerst ingesteld worden voordat 'ie werkelijk zo snel opstart? of staat ie al standaard juist geconfigureerd?

Danku _/-\o_