Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart Review

Wizzkid007 25 maart 2019, laatste update op 25 maart 2019, 416 views

Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart

Mooi product en gave features. Mooi paneel voor een LCD display.

Pluspunten

• Mooi beeld, voor LCD
  • Alle hippe features zoals HDR10, Dolby en 4K
  • Android TV

Minpunten

• Google Assistant integratie is vaak hit-en-mis
  • Hoog stand-by verbruik

Eerste indruk

Eerste indruk is een mooi groot strak scherm met zeer mooie zwart-waardes en niet een standaard niet te fel afgesteld scherm. Design is prachtig. Niets op aan te merken. De installateurs die als test nederlandse hip-hop op youtube opzetten, wat minder :).

Ook valt op dat na het plaatsen er de helft aan kabels nodig zijn, omdat een aantal kastjes, zoals de Apple TV en een Chromecast stick (die allemaal uiteraard op Ethernet aangesloten waren, en daardoor voor best wat kabels zorgden), niet meer nodig zijn. Hierdoor blijft er alleen de speakerset en een PS4 over.

Ook bij de eerste indruk vallen de privacy-voorwaarden op die geaccepteerd kunnen worden. Deze zijn zeer ingrijpend, zoals het bijhouden vanzoekwoorden, gekeken programma's, gebruik van apps, etc. Praktisch dus alles behalve het daadwerkelijk meekijken met wat je aan het doen bent. Gelukkig valt dit allemaal uit te zetten, zonder dat dit de functionaliteit van de TV lijkt te beperken. Ik heb er geen problemen mee dat algemene statistische zaken zoals hoofdmenugebruik, instellingen menu, etc wordt gevolgd, maar wel inhoudelijke zaken zoals zoekwoorden en gekeken programma's. Gebruik van apps ligt dan weer op de grens.

Geluid heb ik niet gereviewed, omdat ik een externe geluidsset heb die via optical is aangesloten. Wat ik hier mis, is volume regeling. Als dat zou werken, heb ik nog maar 1 afstandsbediening, waar ik er eerder 4 had.

Android TV

Ik ben normaal geen fan van en built-in smart-tv platform, omdat vaak een jaar later de apps al out-of-date zijn, het toch altijd wat traag werkt. Je kunt dan beter een 30 euro HDMI-dongel aanschaffen (Chromecast bijv) die je makkelijk weer kan vervangen, mocht dit later toch geen populair platform blijken.

Omdat er nu een best groot platform tussen zit (Android), heb je deze problemen verwacht ik niet of minder. Apps worden geupdate via de Play Store (net zoals op je mobiel) en tot dusver lijkt de SOC (MediaTek MT5893) snel genoeg om dit allemaal aan te kunnen.

Wat dat betreft is mijn eerste indruk van Android TV best positief. Het werkt snel, betrouwbaar, intuitief, en het is fijn een platform dat je al van je telefoon kent, nu ook op de TV te hebben. Het voelt heel snel thuis.

Wel hebben we zojuist de Apple TV weer aangesloten, omdat we de NPO3 app missen op Android TV.

Ook is de interne opslag wat aan de lage kant (16GB, waar praktisch maar 6,5GB van over blijft). Natuurlijk kun je een externe SSD of snelle USB stick aansluiten, maar het interne geheugen blijft klein en in de toekomst loop je er met het installeren van apps tegenaan. Is is naar mijn mening onnodig klein.

Een gemis, is ondersteuning voor Android Profielen. Telefoons kennen dit vaak wel. Je kunt een nieuwe gebruiker aanmaken op hetzelfde apparaat, waarmee dingen als de home-screen, voorkeuren en aanbevelingen per gebruiker zijn. Op Android TV wordt dit nog niet ondersteund. Je kunt wel 2 google accounts koppelen, maar het eerste account wordt gebruikt voor Google Play, en apps als Youtube kunnen onder maar 1 account ingelogd zijn. Vooral Spotify, Youtube en Netflix zijn gevoelig wat betreft bijhouden van je kijk/luister gedrag en daar weer aanbevelingen op doen, wat hierdoor best in de war loopt.

Integraties

De combinatie van Google Mini met een Chromecast Stick werkte erg goed, maar de built-in chromecast van deze TV kan een aantal zaken toch niet.

Acties als TV uit zetten, vragen iets op Netflix of Spotify af te spelen, en het volume aan te passen werkten erg goed. Zelfs de afstandbediening van onze vorige TV kon gebruikt worden om de chromecast op pauze te zetten bijv.

Met Android TV als platform en de Google Assistant geintegreerd, had ik verwacht dat dit op zijn minst net zo goed zou werken, en eigenlijk zelfs beter. In de praktijk blijkt Android TV nog niet zo goed ondersteund door Google Assistant als dat de Chromecast stick is.

Bij de vraag aan de Google Mini om iets op spotify af te spelen treed er een fout op. Zelfs bij Netflix wordt er door de Google Mini expliciet vermeld dat dit nog niet ondersteund wordt.

Er is wel een andere interessante integratie gaande, namelijk die tussen de built-in chromecast en de apps op Android TV: Als je nu op je mobiel bijvoorbeeld Neflix cast naar de TV, dan geeft de built-in chromecast dat door aan Android TV, en die start op zijn beurt de Netflix app op. Het gevolg: Je kunt nu met de afstandsbediening van de TV alles (volgende aflevering, etc), en niet alleen op pauze/play zetten. Immers: Hij opent de app. Dit werkt ook voor Spotify en mogelijk nog andere apps.

Leuke ontwikkelingen en coole technologie, maar op het moment dat het niet mijn hobby is, en ik het gewoon wil gebruiken, zit het nog wel eens dwars en is het niet direct duidelijk waarom iets nou wel werkt, en waarom een andere keer het niet werkt.

Domotica

Sony heeft in al zijn Bravia TV's een API ingebouwd welke door een aantal domotica oplossingen gebruikt kan worden om de TV van HDMI input te laten wisselen, apps te starten, uit te zetten, etc. Daarnaast is er een leuke app "Notifications for Android TV", waarmee je meldingen van het huis op de TV kunt weergeven.

Integratie met het populaire Home Assistant bijvoorbeeld, is daardoor snel gerealiseerd.

Beeldkwaliteit

Het paneel is indrukwekkend voor LCD. Er is wel wat light-bleeding (vooral als je er op let en in een donkere ruimte), maar dit is zeker niet opvallend. Ook is de kleurweergave erg goed voor verlichte ruimtes, maar kan wat afstelling vereisen wanneer je films in het donker kijkt. De ingebouwde profielen helpen hier wel bij. Het is een mooi alternatief tussen klassiek LCD en OLED.

Wel zit er in de hoeken en soms aan de laatste centimeter aan de linker en rechter kant wat afzwakking in de helderheid. Ook is de motion-flow instelling wat te agressief naar mijn gevoel waardoor er soms artifacts opreden in situaties waar bijvoorbeeld schaduwen over een object bewegen (een arm over een schrift bijv), maar dit naar beneden afstellen zorgt voor minder vloeiend beeld. Het is dus een compromis, totdat we beeldmateriaal op 60fps krijgen.

Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, zijn de kijkhoek, kleurweergave en contrastwaardes wel naar volle tevredenheid. Vooral Netflix doet het erg goed op deze TV en het beeld is zeer mooi scherp, terwijl ik het "normale" HD abonnement heb. Ze hebben ook een Ultra HD abonnement. Je hebt wel dit laatste abonnement nodig om gebruik te maken van de Dolby Vision of HDR10 technieken.

Zo heeft Android TV bijvoobeeld ook een interessante "Gecalibreerd voor Netflix"-optie. Of dat dit zo veel beter is, is lastig te zeggen en is voornamelijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en wat je gewend bent. Wel staat de motionflow dan uit, wat echt wel merkbaar onrustiger beeld geeft.

Overige punten

De afstandsbediening is een gemiste kans: Hij gebruikt Bluetooth om de spraakbesturing naar de TV te sturen, maar alle andere commando's gaan via infrarood. Had dit allemaal via Bluetooth verlopen, dan had je geen IR-ontvanger meer nodig, en hoef je de afstandsbediening ook niet meer te richten op de TV. Verder is het een prima afstandsbediening en werkt naar behoren.

Stroomverbruik in stand-by is best heftig (25 watt, heel wat anders dan de vermelde 0,5 watt op de spec-sheet), maar met het beeld aan valt het best mee (145 watt).

Spraakbesturing hebben we nog niet veel gebruikt, maar tot dusver werkt het soms wel, soms niet. Zoeken naar "Travelers" stelt correct Netflix voor, maar de vraag om "Travelers af te spelen op Netflix" (wat Google Assistant op Google Mini wel snapt), snapt Google Assistant op de TV niet.

Prijs en alternatieven

- Sony AF8 55": Introductie 2017 2.255 euro, nu 1.750 euro
- Sony AF9 55": Introductie 2018 3.000 euro, nu 2.200 euro

Een directe alternatieven zijn de KD-55AF8 en de KD-55AF9. De eerstgenoemde is een ouder model met een tragere SOC, maar levert wel voor nu dezelfde prijs een OLED scherm. De tweede geeft je een sneller SOC (zelfde als de KD-55XG9505), maar voor 300 euro meer heb je dan wel OLED.

Deze TV zal net zoals de AF-serie een jaar later drastisch in prijs gedaald zijn. Je kunt dan dus nog beter even wachten met aanschaffen. Wanneer je toch het budget hebt om OLED aan te schaffen, zou ik de AF9 aanraden.

Heb jij ook een Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart?

In welke hoedanigheid heb je deze tv gereviewed? Het valt op dat er ineens wat reviews van die nieuwe model verschijnen.
Bij The Insiders kun je je inschrijven om producten te testen. Je mag het product een bepaalde periode thuis uitproberen en als tegenprestatie wordt je gevraagd enkele reviews te schrijven. Je hebt daarna eventueel de mogelijkheid de TV tegen korting te houden, of het terug te sturen als je het niet wilt houden. Ze doen veel verschillende producten.
Interessant, bedankt voor de toelichting.