Sony KD-55XG8505 Zwart

Sony KD-55XG8505 Zwart Review

RHF 25 maart 2019, laatste update op 25 maart 2019, 200 views Product gekocht

Sony KD-55XG8505 Zwart

Beter dan verwacht, het gezin is helemaal blij met deze 55" LED LCD, vlotte smart TV met mooi, scherp en vloeiend beeld.

Pluspunten

• Mooi, vloeiend en scherp beeld
  • Geluid is prima voor platte TV zonder sound bar
  • Design en afwerking boven gemiddeld
  • Vlotte smart TV

Minpunten

• Geluid, het laag kan beter
  • Contrast bij donkere scenes kan beter

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Beeldkwaliteit

De 4k beelden (demo's via YouTube app bv) zien er prachtig uit. In daglicht omgeving zit de beeldkwaliteit dicht tegen het OLED niveau aan. Bij veel lichte scene's zie ik het verschil niet. Bij donkere scene's (getest met Netflix serie) merk je wel dat het een LCD met edge LED paneel is. Of het storend is, voor mij persoonlijk een beetje voor de overige 5 gezinsleden totaal niet. Heb de TV 1 week in huis de ervaring kan dus nog veranderen. Wij ervaren de beeldkwaliteit als helder, rustig, vloeiend en scherp (met 1080p of 4k). Contrast voor een edge LED LCD goed, verwacht geen OLED niveau. De beeldprocessor lijkt zijn werk goed te doen. Films (gekocht in 1080p kwaliteit) zien er heel scherp en vloeiend uit.

Formaat

Te zien op de foto's vergelijk ik de oude plasma TV uit 2008 met deze Sony uit 2019. Waar de grote behuizing een diameter heeft van 127cm is het beeld maar 107 cm (42"). De Sony heeft slanke en mooi afgewerkte randen. De 55" beelddiagonaal (140cm) oogt qua TV formaat niet veel groter maar qua beeld ervaring wel een stuk groter.

Geluid

Het geluid klinkt helder, op hele luide volumes wordt het wel wat scheller. Film kijken (getest met netflix actiefilm) gaat prima. Voor een bioscoopervaring raad ik een subwoofer en surround set aan. Spraak klinkt beter dan een gemiddelde LCD TV met ingebouwde speakers. Of het geluid uit het scherm lijkt te komen kunnen we moeilijk beoordelen. Dit gaan wij nog testen/vergelijken met aansluiten van een 2.1 setje via koptelefoon uitgang. video volgt

Behuizing

De behuizing staat op 2 pootjes waardoor deze wel wat van de muur af komt te staan, stoort ons niet. De metalen voorkant en zijkanten zien er mooi afgewerkt uit. De achterkant voelt wat goedkoper aan met de plastic afwerking.

Aansluitingen

De volume bediening + aan/uit zit op de linker achterzijde en zijn er aansluitingen zowel aan de linker achterzijde naar de zijkant gericht (USB's, HDMI's en antenne signaal). Op de achterzijde naar achteren gericht zit o.a. de optical out en een HDMI. Verbruik Android TV staat bekend om het hoge energieverbruik in standby mode. De TV start heel snel op en ook netflix reageert super snel. Ik verwacht dat Android TV op de achtergrond blijft draaien om snel te kunnen starten. Mediabox XL (Ziggo) De mediabox wordt gebruikt voor TV kijken en opnemen en is via HDMI verbonden. Dit werkt prima.

Uitpakken

Het uitpakken ging vlot, met 2 personen aanbevolen. Installeren is eenvoudig, dit kan via de smart phone (Android) of handmatig via de afstandsbediening. Het verbinden met de wifi ging probleemloos. NL taal instellen van het menu en tv bediening is handig.

Aanrader als je een mooie en vlotte 55"smart LED LCD tv zoekt met goede prijs-/kwaliteitverhouding.

Deze TV heb ik gekocht via The Insiders.

Zie foto's voor een indruk te krijgen in formaat verschil tussen plasma scherm uit 2008 (107cm beeld) en deze LED LCD uit 2019 (140cm beeld), qua omvang scheelt het niet zo veel, qua beeld diagonaal wel.

Heb jij ook een Sony KD-55XG8505 Zwart?

In welke hoedanigheid heb je deze tv gereviewed? Het valt op dat er ineens wat reviews van dit nieuwe model verschijnen....
Gaat via The Insiders, daar kan je op inschrijven om nieuwe producten te testen en reviewen. Vind je het niks stuur je het terug, vind je het wat dan kan je het overnemen. Het doel is eerlijke reviews schrijven geen gesponsorde onzin reviews.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones