1 review

Corsair Carbide 678C Low Noise Zwart

Specificaties Tower • 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 678C Low Noise Zwart Review

Jochemd13 23 maart 2019, 1.048 views Product geleend

Corsair Carbide 678C Low Noise Zwart

Op vrijwel alle punten is hij gewoon dik in orde, het is zowel een stille als mooie behuizing. Het bedrag wat je er uiteindelijk moet betalen is flink, en hij heeft genoeg concurrenten in die klasse, maar hij stelt zeker niet teleur en is zowel functioneel als kwalitatief in orde.

Pluspunten

• Uitstraling is dik in orde, zo geeft het licht getinte tempered glass panel een mooie uitstraling
  • Zowel voor- als zijpaneel zijn toolless te openen en met installatie is dat erg makkelijk
  • Erg ruim, oftewel zat ruimte en cable-management wordt erg eenvoudig gemaakt
  • Alle panelen zijn voorzien van geluidsdempend materiaal, en dat maakt hem net wat stiller dan andere behuizingen
  • Flink wat plaatsen voor drive-bays
  • USB-C op het front-panel

Minpunten

• Openmechanisme van het voorpaneel toont soms niet even stevig
  • Prijs is met €200 echt flink, en er is genoeg vergelijkbaar op de markt voor misschien zelfs minder geld

Samenvatting

Corsair maakt erg mooie behuizingen, daar zijn we ondertussen wel achter, en de Carbide 678C is een mooie toevoeging aan hun assortiment. Op vrijwel alle punten is hij gewoon dik in orde, het is zowel een zeer stille als mooie behuizing die je zeker in het zicht wilt hebben. Het bedrag wat je er uiteindelijk voor moet betalen is flink, en hij heeft genoeg concurrenten in die klasse, maar hij stelt zeker niet teleur en is zowel functioneel als kwalitatief een dikke 8,5/10 waardig.

Lees snel verder voor de uitgebreide review.

Corsair Carbide 678C review

Corsair, voornamelijk bekend van haar RAM geheugen, behuizingen en toetsenborden is een van de leidende merken wat betreft het op de markt brengen van RGB producten. Deze groeiende lumineuze trend is tegenwoordig in bijna elk nieuw product terug te zien. De laatste maanden is er voornamelijk een opkomst van RGB verlichting in budget en middenklasse behuizingen, een kast zonder verlichting in alle kleuren van de regenboog lijkt bijna niet meer te tellen.

Vandaag kijken we echter naar de allernieuwste toevoeging van de Corsair Carbide behuizingen-lijn, de Carbide 678C, die opvalleng genoeg tegen die trend in gaat en zich richt op een strak, bescheiden uiterlijk. Het betreft een relatief grote ‘low-noise’ ATX-behuizing in de kleurkeuzes zwart en wit, hij heeft een van scharnieren voorzien gehard glazen zijpaneel en alle andere panelen zijn voorzien van geluidsdempende materialen. Prijskaartje? Voor de Corsair Carbide 678C ben je zo’n €200 kwijt.
Specificaties

Specs en features vanuit Corsair:

Buitenkant

En daar zien we weer de bekende Corsair doos voor ons staan, zo naast de plantjes ziet dat er gewoon leuk uit, vind je niet? Kijken we verder naar de behuizing zelf zien we gelijk een erg mooie en robuuste verschijning, zoals we eigenlijk wel gewend zijn van Corsair. Zelf vind ik dat qua looks de 678C veel overeenkomt met de goedkopere 275R: front-panel toont veel gelijkenissen, groot glazen paneel met donkere randen, zelfde pootjes etc. Alleen dan een slag groter.

Net als bij andere Carbides zien we bij de Carbide 678C een kunststof frontpanel met een geborstelde look. Metaal had luxer geweest, maar dit is Corsair's traditie met als voordeel dat het weer beter is in het verbergen van vette vingerafdrukken. Het leuke aan dit paneel is dat hij magnetisch vast zit, zo kan je hem eenvoudig open maken door hem gewoon open te draaien. Achter dit paneel vinden we plek voor een 5,25” drive, voor wie er anno 2019 bijvoorbeeld nog een dvd-drive gebruikt zal dat een verademing zijn. Voor iedereen anders is het fijn dat deze erg netjes is weggewerkt als je er geen gebruik van maakt. Ook vinden we achter het voorpaneel een magnetisch verwijderbaar fan-filter met hierachter een voorgeïnstalleerde fan, waar je eventueel een tot 360mm radiator kwijt kan.

Op de bovenkant van de behuizing vinden we een eenvoudig verwijderbare ‘deksel’, deze is voorzien van een trilling-dempende laag welke tegelijkertijd zorgt voor een goede ventilatie. Deze deksel ligt iets boven de bovenste rand van de behuizing wat er misschien wat vreemd uitziet, je kan deze klep er ook af laten en dan houd je gewoon een magnetisch verwijderbaar fan-filter over. Hier kan je ook eventueel een radiator tot 360mm kwijt. Qua aansluitingen vinden we bovenop een gecombineerde mic/audio aansluiting, 2 USB3.0 SS poorten, aanknop, resetknop en als ‘special’: een USB C poort. Let er wel op dat je hiervoor een header op je moederbord nodig hebt, maar de meeste nieuwe modellen hebben het en het werd tijd dat we meer cases met Type-C zien!

Gaan we verder zien we een glazen zijpaneel welke voorzien is van hele nette scharnieren, dit paneel zit aan de voorkant onzichtbaar met magneten vast wat openen en sluiten erg eenvoudig maakt. Het is wel zo dat deze magneten wat sterk zijn dus hij zal niet zomaar open gaan, je moet er namelijk wel wat kracht achter zetten. De achterkant is niet al te spectaculair, je kan een verticaal gemonteerde videokaart kwijt dus dat is een leuke extra, tenzij je kaart te dik is want dan zit hij tegen het glas. Een traditionele plaatsing lijkt logischer.

Aan de onderkant vinden we een ‘heul erg groot fan-filter’ die makkelijk onder de behuizing weg te schuiven is, ook vinden we hier de fancy voetjes die Corsair vaak gebruikt, het toont erg netjes.

Binnenkant

Tijd om in de behuizing te gaan kijken, wat gelijk opvalt zijn de drie slots voor 2,5” schijven, hier kan je namelijk makkelijk een schijf in klikken en klaar! Je kan er ook voor kiezen om deze met twee schroefjes los te maken om zo meer ruimte over te houden voor kabels. Bovenin zien we een fan-hub voor de drie standaard geïnstalleerde fans en eventueel zelf te installeren ventilators, deze kan je eenvoudig met een kabeltje op je moederbord bevestigen.

Verder zien we ook nog een drietal kabeldoorvoeren voorzien van rubberen grommets, zes in-case slots voor 2,5” en 3,5” schijven en onderin een aparte bay met nog twee plaatsen voor je ingebouwde opslagmedia, plaats zat dus. De aparte slots voor schijven haal je met drie schroeven eenvoudig uit de behuizing, en eventueel haal je ze er allemaal gewoon uit om het wat strakker te houden.

Als we verder in de behuizing kijken aan de ‘doorkijkkant’ dan is er aan alles aandacht besteedt: kabeldoorvoeren op de juiste plekken, een extra kabelgat voor de GPU-voeding en er is overal gewoon ruimte zat voor radiatoren en dergelijk.

Inbouwen

Deze ronde gaan we weer voor de bekende set-up, met deze keer alleen een iets andere koeler:
– Asus ROG Strix B450-F Gaming moederbord
– AMD Ryzen 7 1700X CPU
– Crucial Ballistix Tactical Tracer 16GB RGB-geheugen
– Corsair H100i Platinum RGB waterkoeler
– Asus ROG Strix RX 580
– Samsung 970 EVO 500GB
– Seagate 1TB HDD
– be quiet! Straight Power 11 850W

Bij het inbouwen zijn geen gekke dingen voorgekomen, het installeren verliep gewoon vlot. Het is wel jammer dat Corsair geen afdekplaatjes levert voor wanneer je de drive-bays in het zichtbare gedeelte weghaalt, hoewel je deze met gesloten paneel nog lastig zal terugzien voelt het toch net even minder strak. Als laatste merkte ik bij het aantal keer openen van het voorpaneel dat het plastic gedeelte van het voorpaneel rond de scharnieren wat mee zullen bewegen, niet heel storend maar dit soort kleine dingetjes mogen toch beter op cases in deze prijsklasse.

Ik heb er voor gekozen de drive-bay in de PSU-shroud weg te halen om zo meer ruimte voor kabels te creëren, maar zoals je ziet is er plek zat hieronder zelfs met HDDs. Mocht je een build willen doen met heel veel losse kabels voor bijvoorbeeld al je aRGB apparatuur, dan kan je hier je kabels makkelijk en zonder al te veel moeite kwijt.

Gezien ik pas recentelijk begonnen ben met case reviews bij Techtesters zal ik de komende tijd nog aan een vaste vergelijking sleutelen wat koeling en geluidsproductie betreft, maar tot die tijd kijken we wel even naar de belangrijkste vraag: kunnen we een mooi mid-high end systeem zoals mijn 1700X RX580 combinatie comfortabel kwijt in de 678C? Voor deze meting ruil ik mijn H100i koeler even om voor een Cooler Master ML120L.

Ik liet AIDA64 draaien waarbij de CPU op een mooie 56⁰C kwam. Daarbij kwam ik op 38dBA op 50 centimeter afstand. Dat is een keurig temperatuur en een lage, zij het net hoorbare geluidsproductie. Erg netjes voor een behuizing, waar de kleinere gesloten Carbide 275Q daar net 2 dB onder zat met ook 2 graden aan warmte minder, deze verschillen zijn gewoon erg klein. Te klein om echt wakker van te liggen in elk geval, want het mag duidelijk zijn dat een redelijk stevige build als deze geen uitdaging is voor de case. Met een kleine Heaven benchmark kwam de GPU op gemiddeld 54 graden, erg netjes naar mijn mening.
Showcase

Omdat de Corsair Carbide 678C gewoon een mooie verschijning is mogen we hem best wat extra foto’s gunnen, en deze zijn zeker met ook wat extra RGB.

Tijd om een eindoordeel te vormen over deze Corsair Carbide behuizing, kort door de bocht ben ik erg tevreden. Zo is de uitstraling van de 678C gewoon dik in orde, lekker strak met de charme van een licht getint tempered glass zijpaneel maakt het gewoon een super mooie en strakke behuizing, en het feit dat zowel het voor- als het zijpaneel toolless met scharnieren open draaien maakt het ook fijn om mee te werken. Achter het voorpaneel kan je ook nog een 5,25” drive verstoppen voor de liefhebber, iets wat we niet veel meer zien. De Carbide 678C is wel erg ruim voor een typische game PC, maar als gevolg heb je wel veel ruimte voor lui kabel management, en je kan er ook enorm veel ventilatoren of waterkoeling in kwijt.

Deze Carbide houdt net als de 275Q vooral rekening met een stil systeem. Zo zijn alle panelen voorzien van dempende materialen, zelf op de bovenkant zit een magnetisch verwijderbare ‘klep’ die geluid zal minimaliseren zonder de koelprestaties te beïnvloeden in een typische build, en de prestaties zijn duidelijk geen probleem. De toevoeging van een PWM fancontroller om de geluidsproductie zo af te stellen als je zelf wilt is ook fijn. Liefhebbers van veel opslag worden ook goed bediend: zes 2,5/3,5” bays, 3 ‘hot-swap’ plaatsen voor 2,5” schijven, plus het feit dat het deur mechanisme het verwisselen van schijven ook makkelijk maakt.

Het is vooral veel positiefs, maar er zijn zeker dingen waar Corsair net iets beter op mag letten. Zo is het openmechanisme van het voorpaneel erg handig in gebruik, maar het kunststof gedeelte aan het frame veert wat mee en lijkt niet heel stevig. Bij normaal gebruik zal dit geen problemen opleveren, maar je wil toch voorzichtig zijn bij het openen en sluiten van de case. Ook denk ik dat de gaten voor kabel doorvoer naar de GPU wat beter kunnen, bijvoorbeeld recht onder de GPU, al kan je de kabel ook gewoon via de gaten naast het moederbord trekken. Ook vraag ik mij af of in deze klasse een stalen of aluminium front niet beter past, al is het kunststof wel praktischer als het op vingerafdrukken aan komt.

Om tot een conclusie te komen, kopen of niet? Corsair maakt genoeg mooie behuizingen, daar zijn we ondertussen wel achter, en de Carbide 678C is een (in mijn optiek) mooi nieuwe model in hun line-up. De grote vraag zoals altijd is of dit jouw smaak is, want in deze klasse zijn heel veel goede behuizingen te koop waar je stuk voor stuk geen miskoop aan hebt. Uiteraard valt hij op met geluidsdemping, een Type-C aansluiting en een leuk deursysteem, maar ook die zaken kan je ook nog elders vinden. Is het je smaak dan zeg ik 'doen', want hoewel het misschien niet de meest innovatieve kast is is er weinig mis mee wat kwaliteit, inbouwgemak en mogelijkheden betreft.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Corsair Carbide 678C Low Noise Zwart?

Poeh fijn kastje hoor! Duur maar wel heerlijk uitgebreid.

Top Review! _/-\o_
Thanks!
Goedkoop is hij zeker niet, maar voor wie het er voor over heeft is het een hele mooie case.
Goede review en Corsair weet hoe ze top-kasten moeten maken!

Als ze deze hadden toen ik geen alternatief voor de be quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 kon vinden, was ik waarschijnlijk niet zo gefrustreerd geweest met inbouwen en achteraf regelmatig openen van de case.
Dankje! Toevallig heb ik zelf ervaring met die be quiet, en die installatie was ook een behoorlijk karwei: gedoe met de PSU shroud, veel kabels, allemaal onderdelen die los moesten. Dan is deze Corsair inderdaad net wat eenvoudiger.
Als je daar nou ook eens zo'n mooie review van maakt :P
Mijn collega reviewer @Foritain heeft er toevallig net een hele mooie review van gemaakt ;)
Brengt mij op een content idee: welke case is het meest idiot proof ;)
Zit je me nou te stangen? ;) Ik heb echt tientallen, zo niet honderden pc's in elkaar gezet de afgelopen 20 jaar en die BeQuiet was toch wel de meest k** kast ooit om fatsoenlijk in te werken. Eerste kast waarop ik heb lopen vloeken en schelden. Maar goed, eenmaal dicht is hij mooi. Dat dan weer wel :)

Video reviews kijk ik eigenlijk niet…toch bedankt dan maar hé :+
Tja ik heb nog een (kort) stukje geschreven, maar als jij die case al hebt zal dat weinig toevoegen.

Enige wat mij -echt- stoort is dat alu zo'n vinger-vreter is.