Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart

€ 908,-
Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart Review

pSycho-Y2K 20 maart 2019, 445 views

Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart

Zeer interessante tv!

Pluspunten

• Design
  • Videoprocesing (4K, HDR10, Dolby Vision)

Minpunten

• Geluid

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Wat een prachtig groot scherm, mooi design en dunne randen! Vooral de voetstukken zijn erg stijlvol en zijn tevens kabelgeleiders. Wat me vervolgens opviel bij het aansluiten van de apparaten met HDMI was dat de eerste poort aan de zijkant zit en de overige 3 poorten aan de achterkant. Geen directe minpunt, maar een gekke keuze om deze als poort 1 te markeren. Tevens zit er alleen volume-knoppen en een standby-knop achterop. Er is dus geen manier om de TV met een schakelaar echt uit te schakelen. We doorliepen de setup wizard en deze was vlot en erg mooi in beeld gebracht. Wat wellicht een optie had kunnen zijn is dat je kan aangeven of je de Smart functies wil instellen voordat je allerlei zaken zoals WiFi instelt. Daarna hebben we de decoder aangesloten en ik vernam dat alle kleurenregisters standaard vol open stond ingesteld en dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik heb deze handmatig ingesteld op kleur 60 en dit geeft een neutraal en toch warme kleuren. Het geluid klonk standaard erg blikkerig, dit heb ik handmatig ingesteld met de ingebouwde equalizer met 125/250Hz op max en 500Hz op driekwart. Dit gaf het geluid iets meer laag, maar eigenlijk had er een soundbar bij gemogen want het geluid lijkt niet echt van voor te komen ondanks Dolby Atmos. Vervolgens keken we naar de beeldkwaliteit en ook hoe het 1080P signaal werd ge-upscaled naar 4K en dit ziet er naadloos uit, geen artifacts en met variabele refreshrate door de snelle X1 videoprocessor. Naast HDR10 wordt ook Dolby Vision ondersteund en dat verklaard te prijs t.o.v. goedkopere modellen. Vervolgens heb ik de Smart functies getest door een prachtige 4K HDR video te streamen via de ingebouwde Chromecast functionaliteit en dit werkte direct out-of-the-box. Daarna Netflix ingesteld en dit ging erg vlot en snel (sneller dan de Mediabox van Ziggo). Door de aanwezigheid van Android 8.0 geeft het browsen door de verschillende menu opties een hele fijne en snelle ervaring. Onze eerste indruk is dat het een erg fijne TV is met prachtige kleuren en scherpte. Het kleurbereik is erg breed, zowel HDR10 als Dolby Vision komt erg mooi uit de verf en zwart is aardig donker en dat zie je niet veel bij de oudere LCD techniek. Minpunten zijn o.a. het geluid, dat kan alleen opgelost worden door een soundbar erbij te hebben of door betere speakers toe te voegen aan de dikte van het scherm. Daarnaast is de winkelwaarde van deze TV naar mijn mening wel erg hoog, als je nagaat dat OLED al richting dezelfde prijs gaat.

Heb jij ook een Sony Bravia KD-55XG9505 Zwart?