Asus A8N-E Review

FocusRS 8 februari 2006, 1.685 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Standaard config : 2GHz, DDR 4OO, Sisoft Sandra Sr3 4209 Points
  • OC config: 2,5 GHz, DDR 416, Sisoft Sandra Sr3 6138 Points
  • De overclock was mogelijk zonder de VCore te verhogen van de CPU, het ramgeheugen werd onderclocked naar 333 om hogere kloksnelheden te realiseren, het liep uiteindelijk stabiel op 416MHz
  • HTT werd op 4 gezet, het geheugen liep met timings op 2,5 - 3- 3 -7 op 1T
  • ondanks een vrij compleet systeem kon de voeding het allemaal aan
  • volgens de synthetische benchmarks lagen de prestaties percies gelijk aan een FX55

Minpunten

• geen firewire poort te bekennen
  • koeling kon toch iets beter voor de northbridge
  • Overclocking niet voor Die-Hard fans, gebrekkige ondersteuning van Asus
  • ik kreeg onder geen omstandigheden de 64 bit versie van WinXP geinstalleerd
  • Drivers op bijgeleverd cdrom konden beter ( kan niet echt als gebrek genoemd worden )

Layout Score: 4
Ik ben sinds enige tijd in het bezit van dit moederbord en ben dan ook sindien bezig met het op punt stellen van de maximale te behalen prestaties in combinatie met een Athlon 64 3200 venice core stepping E3. Deze cpu draait standaard op 2GHz en heeft een temperatuur van 28 graden idle en 34 graden stressed. Onder deze omstandigheden kon een goeie overclock niet uitblijven natuurlijk. Gelukkig had ik een versie 2.0 moederbord ontvangen hetgeen een gereviseerde northbridge cooler had meegekregen en geen hels lawaai maakt na verloop van tijd. Mijn systeem bestaat uit volgende onderdelen zodat u een idee heeft wat u kan verwachten. De cpu was reeds vermeld en moederbord idem.

Voeding Aopen 400 watt
kingston valueram DDR 4OO CL2.5 3 3 8 512Mb x 4 2Gb Dual Channel
CL 2,5 3 3 8
Maxtor Diamondmax 10 300 GB
Maxtor Diamondmax 9 120 GB x 2 Raid O configuratie
Seagate Barracuda IV 80 Gb en Maxtor 80 Gb
Dvd Philips Dual layer, Sapphire X800Xl 256Mb Pci-X
Floppy disk drive
Chieftec case met drie casefans
Zalman 7000 ALCu ( idle 33, Stressed 46 @ 2,5 GHz )

Heb jij ook een Asus A8N-E?

ik kreeg onder geen omstandigheden de 64 bit versie van WinXP geinstalleerd
Dan doe je toch echt iets verkeerd, het eerste wat ik met mijn nieuwe systeem (ASUS A8N-E, MSI GF 6600 GT TD, 1Gb DDR400 Dual, Creative SB Audigy 2 ZS, AMD 64 2800+) deed was de x64 versie installen, no problem, draait als een zonnetje, het zal hem ergens in je versie zitten of in je andere hardware of zo, want bij mij is het no problem, kan me niet voorstellen dat het aan het mobo ligt dus.
Is dus onterecht neergezet als negatieve eigenschap.
Wat dan niet lukt is de normale versie installen want die verkloot de dual-boot. Dus eerst de normale en dan de x64 versie werkt ook nog eens.
Je kan dus single x64 of dual-boot draaien zonder problemen.
Heb er overigens 6 HD's inhangen van Maxtor en WD, ook de Chieftec Dragon kast met 5 extra coolers erin, zelfde CPU cooler maar dan met LED (wow wat een verschil), NEC DL fikker, Floppy. Voeding weet ik zo niet maar is ook nie zo boeiend.
als je xp64 installeert merk je sneller of je oc echt betrouwbaar is.
xp64 gaat veel sneller op zijn bek als je systeem niet helemaal stabiel is nl.

Test je systeem eens met prime, als je de 24uur haalt met small fft dan kan je occt nog draaien, niet de torture maar de gewone test. Als je systeem dat allemaal doorstaat is er een ander probleem dan met je geoverklokte cpu bij het installeren van xp64.

Als je die tests niet suksesvol kan volbrengen met je config zou ik toch de vcore eens bijstellen.

BTW. Dat je xp64 niet kan installeren kan wel eens precies aansluiten bij het commentaar dat ik heb en dat is dat je 'review' leuk aangeeft hoe overklokbaar je cpu is maar het is niet stabiel genoeg om xp64 te installeren dus vind ik persoonlijk een goede beoordeling waar het overklokbaarheid betreft prematuur.

Doe eens wat moeite en kijk eens of je de boel stabiel genoeg kan krijgen om xp64 te installeren. Als dat lukt en je kan24uur+ prime draaien en de occt test doorstaan begrijp ik je conclusie.

btw. de Asus a8n-e zou eigenlijk 1.65v vcore moeten ondersteunen in de bios maar doet dat niet of niet bij alle cpu's. Ik weet niet of het in jouw manual staat maar in mijn manual (2maanden geleden) stond dat. Asus levert dus niet dat wat ze toezegt. Als je contact opneemt met Asus dan menen ze je te moeten vertellen dat zij het best weten wat goed is voor je cpu. Als je dan vraagt waarom ze 1.65v initieel opgenomen hebben in de specs zeggen ze dat hun engineers lak hebben aan specs! I'm not f-ing with you, echt waar! En dat menen ze te moeten vertellen zodat je er vrede mee hebt dat je iets mist dat je wel betaald hebt.

Nu 2 maanden verder doen ze net of ze geen mail van me krijgen en dat terwijl ik alleen maar vraag om wat ik gekocht heb. Support is dus terecht unrated of slecht in je beoordeling?;)

btw. wat ook wel eens iets met het probleem te maken zou kunnen hebben is dat je zo te zien 4x512mb in je mobo hebt zitten. Eigenlijk is 4 modules als je performance verlangt een beetje vragen om problemen lees ik in de meeste gevallen.

Je zou het eens op 2T kunnen zetten (CPC off heet dat bij DFI, ben even vergeten hoe het in het Asus bios staat)
Waarom zet je dat geheugen niet op cas 3 ipv onderklokken naar 333mhz? heb zelf ook de 3500+ (3200+ erop gehad) en de a8n-e, prima systeem. Laat staan we hebben zelfs dezelfde koeler, hoewel hij hier wel 30-31 idle is en 33-34 stressed.
Ook geen probleem met de maxtor hd.
Wel heb ik een probleem met het lage voltage, asus noemt dit een overklokkersbord, maar ik mag niet eens over de 1,5v heen. Gierig van asus dus, maargoed de 3500+ loopt al op 2750mhz, dus hoezo klagen over die kleine 125mhz?