Cooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US

Specificaties Bedraad Qwerty met Outemu Red switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US Review

pclinde 21 mei 2019, 963 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.pclinde schreef afgelopen jaar 25 reviews, waarvan 72% gesponsord.

Cooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US

Met de CK350 stapt Cooler Master voor 55 euro de mechanische toetsenbord markt in. Onder de keycaps bevinden zich Outemu switches van Chinese komaf. Uiteindelijk is het de combinatie die ertoe doet: mechanisch, RGB-verlichting en een degelijke afwerking... Score!

Pluspunten

• Budget mech toetsenbord.
  • Outemu switch mag zich een zeer redelijke instap switch noemen.
  • RGB-verlichting oogt ruim voldoende.
  • Geborstelde plaat van aluminium.
  • Uitsparingen aan de achterzijde van het toetsenbord voor kabelmanagement.
  • Keycap puller meegeleverd.

Minpunten

• Verwacht geen Cherry MX switch kwaliteit.
  • Geluidsproductie van de Outemu switch. Goed aanwezig.
  • Redelijk zware switch.

Review: Cooler Master CK350

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Cooler Master CK350 productpagina

Cooler Master heeft de afgelopen periode flink wat interessante ramplankje op de markt gebracht. Het tijdperk van ‘Only Cherry MX’ is daarmee een beetje gedaan. Met nadruk op een beetje, omdat er nog voldoende moois aankomt met diverse Cherry MX switches. Onlangs testte ik de MK850 met Aimpad technologie, een toetsenbord met acht analoge Cherry MX toetsen. Ook duwde het merk de SK630 op de markt, een low-profile Cherry MX toetsenbord. In 2018 lanceerde het merk de CK550 met Gateron switches en nu is het tijd voor de Outemu switch. De wat…? De Outemu switch!

De Cooler Master CK350 is uitgerust met Outemu switches. Nog redelijk onbekend. Onbekend maakt onbemind, oftewel wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Daar wil ik met deze review verandering in brengen. De CK550 als Cherry MX outsider met de Gateron switches viel hier goed in de smaak. De CK350 heeft als het om ontwerp gaat een redelijk vergelijkbare vormgeving als dat van de CK550. Het grootste verschil? De CK350 gaat voor circa 55 euro over de toonbank, terwijl de CK550 nu nog ongeveer 74 euro kost. De CK550 was tijdens launch flink wat duurder dan de CK350, deze zat rond het prijspunt van de 80 tot 100 euro. Wel is de CK350 is lager gepositioneerd in het productportfolio dan de CK550. Verdere specificaties bespreken we in het opvolgende hoofdstuk. Ik wil Cooler Master bedanken voor het beschikbaar stellen van de CK350.

Een overzicht van de specificaties:

De CK350 gaat voor een aangename prijs met mechanische switches. De CK350 in deze review is uitgerust met Outemu Red switches. Vergelijkbaar aan Cherry MX Red is dit een lineaire switch. De Outemu switch is van Chinese komaf. Net als de Gateron switch is de Outemu switch een Cherry MX kloon. Ik denk dat het tijdens deze review vooral om de praktijkervaring gaat. Ik heb aardig wat Cherry MX switches onder mijn vingertjes gehad. En nog steeds ben ik enorm enthousiast over het Duitse Cherry. De mechanische schakelaar weten mij altijd te verassen met een aanhoudende kwaliteit en consistentie, iets wat gewoon machtig aanvoelt als toetsenbord liefhebber.

Cooler Master vertelt opvallend weinig over de Outemu switch op de productpagina van de CK350. Eerder opgemerkt in de alinea hierboven, de Outemu Red switch is een kloon van de Cherry MX Red switch. Beide hebben een lineaire schakelaar zonder tactiele bump. Laat ik de Outemu switch voor nu benoemen als goedkopere knock-off, iets wat natuurlijk ook het goedkopere prijskaartje van de CK350 rechtvaardigt. Toch pakt Cooler Master flink uit. Een full-size toetsenbord met RGB-verlichting, mechanische switches en aan aluminium plaat. Het toetsenbord is te besturen via de FN-toets (functietoets) in combinatie met een toets die een secundaire functie heeft. De FN-toets is onderaan het toetsenbord te vinden met het Cooler Master logo. Verder heeft het toetsenbord heeft geen software tot zijn beschikking.

De CK350 komt in een paarse verpakking met het toetsenbord afgebeeld en wat features. Op de achterzijde vinden we verdere specificaties. Zodra de flap van de verpakking opengaat maak je direct kennis met de CK350. Aan accessoires komen we een handleiding tegen en een keycap puller.

Een minimalistisch ontwerp omschrijft de CK350 goed. Net als de CK550 is het een no-nonsense ontwerp. Bestaande uit een kunststof achter-behuizing en een voorplaat van geborsteld aluminium. Op deze plaat rusten de Outemu switches. Bij Cherry MX zijn de RGB-leds veelal geïntegreerd in de switch zelf, bij de Outemu ligt deze bovenop de switch behuizing. Dit is een combinatie met een diffuser om de verlichting de verspreiden.

De keycaps zijn van ABS, niet onverwachts in dit prijssegment. Op de rechterzijde boven het numlock gedeelte vinden we de LED-indicators voor o.a. Caps Lock, Numlock en de Scroll Lock Key. Deze lichten op in het wit wanneer geactiveerd. Veel secundaire functies zijn te vinden op de F1 tot en met F12 toetsen. De knoppen insert tot en met page down en de cursortoetsen hebben ook secundaire functies. We vinden op de F1 tot en met F4 vier LED-profiel knoppen, gevolgd door F5 tot en met F8 als mediatoetsen en als laatste de F9 tot en met F12 toetsen voor programma’s, bestaande uit: mail, de homepagina van je browser, deze computer en de calculator.

De textuur van het geborstelde aluminium is voor de vingers goed tastbaar. Op de voorzijde buigt deze richting het bureau. De zijkanten van het toetsenbord hebben een kunststofrand. Bij de CK550 is dit vervaardigd uit aluminium, een klein detailverschil.

De achterzijde is volledig vervaardigd uit kunststof. We vinden hier twee uitklapbare pootjes en een uitsparing voor kabelmanagent. Je kunt de vaste kabel vanaf het midden, links of rechts omleiden. Dit kan voordelen bieden als je setup links of rechts van je bureau staat.

We betrekken de keycap puller nog even in het verhaal. De Outemu switch heeft veel weg van de Cherry MX switch qua looks. Opvallend detail is dat de switch behuizing transparant is, terwijl de LED bovenop de behuizing ligt. Wanneer ingeschakeld pakt de transparante behuizing wel wat op van de RGB-verlichting, zodat het kleureffect zich net wat beter verzadigd. De switch zelf is Cherry MX compatible. Je gooit er dus zonder problemen een andere keycap op.

Hoe voelt zo’n Outemu switch aan in de praktijk? En hoe vergelijkt dit zich met de welbekende Cherry MX Red switch. De toetsaanslag van de Outemu Red switch is niet verkeerd, wel is het verschil met de Cherry MX Red duidelijk merkbaar. De Outemu switch is luider en voelt zwaarder aan onder de vingers. Voor een toetsaanslag moet je wat meer kracht zetten. De tegendruk- veer in de switchbehuizing is wat stijver, waardoor je meer tegendruk voelt. Dit maakt de Outemu switch wat stijver.

De Outemu switch is dus wat zwaarder onder de vingers. Tevens zijn de Outemu Red switches wat luider. Ik heb soms het idee dat ik de vering/schakelaar wat geluid hoor maken. De Outemu Red switch zit niet op een gelijkwaardig niveau als dat van de Cherry MX Red switch. Begrijp mij niet verkeerd; voor de prijs is het meer dan voldoende. Het benadrukken van het mechanische gevoel doet deze Outemu switch maar al te goed. Met een toetsenbord van 55 euro kan ik hier eigenlijk alleen maar heel blij van worden. Enkel als ik met de Outemu Red switch een goede vergelijking moet maken, komt deze switch niet in de buurt van Cherry MX Red als het om feel gaat. De Outemu is wat stijver, heeft meer speling op de schakelaar, een klein beetje wobbly en maakt meer geluid. Ik kaart niet zozeer aan als negatief, zie het vergelijkingsmateriaal.

Ondanks deze ‘mindere’ aspecten vind ik het een redelijke switch. Dit hangt nauw samen met de prijs. Het toetsenbord doet mij denken aan mijn vroegere CM Storm Trigger toetsenbord met Cherry MX Black switches. Deze switches hebben een actuatiekracht van 60 g en zijn lineair. De Outemu Red switch zit gevoelsmatig meer richting een Cherry MX Black switch dan Cherry MX Red. Lang verhaal kort: de Outemu Red switch is niet zo verkeerd. Het is een duidelijk knock-off met wat aspecten die nét wat minder goed uit de verf komen. Desondanks deze mindere aspecten heb je wel een goedkoop mechanisch toetsenbord.

De RGB-verlichting siert dit toetsenbord positief. De illuminatie van toetsen is ruimschoots voldoende. Toetsen die dubbele tekens afgebeeld hebben zijn niet volledig gelijk verlicht. Voorbeeld hiervan is de 1/!-toets. De 1 bovenaan de toets is helderder. Terwijl het uitroepteken net wat minder fel van verlichting is. Bij een Cherry MX switch met de RGB-verlichting in de behuizing komt dit niet voor, dan is de keycap beter rondom verlicht. Hieronder wat plaatjes met de CK350 in RGB-actie.

Instellingen via de FN-toets (toets met het Cooler Master logo) voor het activeren van secundaire functies op toetsen werkt prima. Het maakt besturing eenvoudig zonder software. Het plug & play principe is hier zeker aan de orde. Er zijn geen opties zoals het instellen van macro’s of specifieke profielen. De profielen zijn enkel aanwezig voor een specifiek LED-profiel. Het toetsenbord heeft minimale flex. Wanneer je de wijsvinger tussen de F8 en F9 toetsen plaats, zie je een lichtelijk flex. Echter kom je hier nooit met je vinger in de praktijk. Bouwkwaliteit en afwerking is prima. In dit prijssegment oogt het toetsenbord zeker niet verkeerd op je bureau. Cooler Master heeft wat mij betreft met de CK350 een betere kandidaat in dit prijssegment dan hun eerdere ‘mem-chanical’ toetsenborden.

Een mechanische ramplank voor 55 euro van Cooler Master, oftewel de CK350 in volle glorie. Uitgerust met Outemu Red switches, RGB-verlichting en een aluminium plaat ter afwerking. Hoe bevalt dit allemaal in de praktijk? Je leest het in deze eindconclusie.

Laat ik van start gaan met de basis van dit toetsenbord: de Outemu Red switch. Met flink wat avonturen met Cherry MX toetsenborden en hier en daar wat Gateron en Razer switches, is de positie van de Outemu switch mij wel bekend geworden. De Outemu is niet zozeer een slechte switch, maar bevindt zich wel in de positie ‘switch-for-less’. De switch is minder consistent dan Cherry MX, maakt meer geluid, is zwaarder in aanslag en wat meer wobbly. Allemaal kleine aspecten die duidelijk benadrukken dat de kwaliteit van deze switch minder is. Ik wil niet zozeer zeggen dat ik twijfel aan de betrouwbaarheid. Daarvoor heb ik nog te weinig ervaring met de Outemu switch, vooral als de switch het aantal ‘clicks’ moet garanderen als bijvoorbeeld een Cherry MX Switch of een Razer Opti switch.

Outemu heeft mij wel een nieuwe ervaring gegeven in het budgetsegment. Niet eerder heb ik een mechanisch toetsenbord getest voor de prijs van circa 55 euro. Als we de verhouding prijs- prestatie erbij pakken, is de CK350 een mooie deal. Dit maakt mij dan ook positief gestemd. Met een prijs van 55 euro laat de Outemu switch op de CK350 zijn spierballen zien. De minder plezierige aspecten zijn benoemd in de vorige alinea, waarmee het kader duidelijk mag zijn van deze Outemu switch.

De RGB-verlichting op het toetsenbord samen met de aluminium plaat geeft het oog wat. De RGB-verlichting is instelbaar via de knoppen op het toetsenbord. De verspreiding van het licht is niet optimaal bij toetsen met twee tekens. Bovenin is deze wat feller terwijl deze onder wat donkerder is. De toetsen met extra functies raak ik persoonlijk niet zo vaak aan op dit toetsenbord, enkel als ik wil spelen met de RGB-verlichting. De CK350 is in het budgetsegment met zijn Outemu switch en RGB-verlichting een opvallend verschijnsel. Voor zijn prijs een heerlijke ramplank terwijl die gevreesde miskoop eigenlijk onmogelijk is voor deze prijs. Een compleet toetsenbord met een minimalistische insteek!

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-CK350/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-CK350/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-CK350/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-CK350/low4.JPG

Heb jij ook een Cooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US?

Vind het een aantrekkelijkere budgetoptie dan de MK120, als ik het zo mag zien/lezen. Dit komt in ieder geval dichter in de buurt van een mechanische ervaring dan het alternatief. Puike review! :)
Outemu is en voelt goedkoper aan, maar voor deze prijs is dat gerechtvaardigd!
Ik moet zeggen dat ik het daar mee eens ben. Ik denk dat deze review mijn zeker heeft overtuigd om hem binnenkort te kopen.
Dankjewel voor de mooie review.
+3 , bang for the buck hit van Cooler Master denk ik zo _/-\o_
Nice, schitterende review, @pclinde. Klasse en natuurlijk een dikke +3. _O_