Sandisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 200GB + SD-adapter

Specificaties 200GB microSDXC • €0,145 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 200GB + SD-adapter Review

Scooper 19 maart 2019, 2.089 views Product gekocht

Sandisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 200GB + SD-adapter

Gekocht voor in de dashcam. Op dit moment erg gunstig geprijsd per GB. Lijkt wel alsof de schrijfsnelheid sneller is geworden ten opzichte van vorige batches. Sequentieel lezen 90MB/s, sequentieel schrijven piekt op 60MB/s

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Schrijfsnelheid lijkt hoger dan eerdere uitgaves van deze kaart

Minpunten

• Op lage blocksize lijkt schrijven traag

Ik heb de Sandisk Ultra MicroSDXC 200GB gehaald met als doel hem te gebruiken in een dashcam. Daarvoor was ik op zoek naar veel opslag voor zo min mogelijk geld. De snelheid is voor mij minder van belang.

Ik heb uiteindelijk €25,99 betaald voor dit kaartje. Dat is in vergelijking met de 256GB kaartjes erg weinig, die zitten namelijk op dit moment rond de 44 euro.

Gezien de eerdere reviews verwachtte ik sequentiele snelheden van 90MB/s voor lezen en voor schrijven 20-30MB/s.

Ik heb het kaartje getest in combinatie met een usb3 kaartlezer. De Transcend TS-RDF8K uit 2014.

Ik kreeg de volgende restulaten met CrystalDiskMark:

De sequentiële schrijfsnelheid lijkt fors hoger te zijn dan tests van eerdere reviews.
Het is wel opvallend dat de 4K schrijfresultaten erg slecht zijn. Ik weet niet of dit aan het kaartje ligt of wellicht aan de kaartlezer.

Ik heb ook een eenvoudige test uitgevoerd door een bestand van 7GB vanaf een ssd naar de sd-kaart te kopiëren in Windows.
Het schrijven startte op 60MB/s en zakte vrij snel richting 50MB/s en bleef daarna vrij stabiel tussen de 40 a 45MB/s hangen. Lezen ging stabiel met 90MB/s.

Voor mijn doeleinden lijkt dit kaartje perfect. Over de kwaliteit kan ik op dit moment nog niks zeggen. Wellicht zal ik dat later nog aan de review toevoegen.

Het kaartje heeft productiecode: SDSQUAR-200G-GN6MA.

Heb jij ook een Sandisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 200GB + SD-adapter?

Houd er rekening mee dat dit soort kaartjes eigenlijk niet bedoeld zijn voor gebruik in dashcams/beveiligingscamera's, ze zijn niet gemaakt om constant overschreven te worden en kunnen snel sneuvelen. Fabrikanten geven vaak ook geen garantie indien een kaart voor dit soort doeleinden gebruikt is. Er zijn high endurance kaarten op de markt die ervoor gemaakt zijn om langdurig beschreven te worden. Onder andere Sandisk, Samsung en Transcend produceren deze.
Heb ook de ervaring dat een Sandisk Ultra serie niet de beste keuze is. Het kaartje gaat bij hogere schrijf activiteit minder lang mee. In het begin is er niets van te merken, maar op een gegeven moment kwamen er bij mij schrijffouten waardoor bestanden onleesbaar waren. De carcam heeft bij mij dit niet opgemerkt en kwam erachter nadat ik een opname nodig had.
Zelf gebruik ik nu een Samsung EVO + welke het nu al langer volhoudt als de Sandisk Ultra welke ik hiervoor gebruikte.
Ik had inderdaad nog niet gelezen dat dit soort kaartjes minder geschikt zijn voor dashcams. Het lijkt me niet dat ze wettelijk de mogelijkheid hebben om de garantie in te perken bij een bepaald type gebruik.

De wear-levelling gaat bij grotere kaartjes natuurlijk wel beter dan bij kleine kaartjes. Volgens mij kan ik met 200GB 22 uur opnemen. Als het kaartje 500 cycles kan hebben ben ik dus 11.000 auto-uren verder.

Ik zie wel hoever we komen!

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5