HP Compaq Presario CQ60-420 (NR484EA) Review

CodeCaster 28 april 2010, laatste update op 1 mei 2010, 2.661 views

HP Compaq Presario CQ60-420 (NR484EA)

Pluspunten

• Numeriek toetsenblok
  • Breedbeeld
  • Heldere kleuren
  • Goedkoop

Minpunten

• Accuduur
  • Beeld bij zonlicht
  • 4 GiB bij 32 bit
  • Fan hoorbaar

Toen vorig jaar oktober, nu een half jaar geleden, mijn trouwe Asus A6Tc de geest gaf dankzij een hardnekkig hardwareprobleem en Asus weigerde het probleem voor de derde keer op te lossen moest ik voor school snel op zoek naar een nieuwe laptop. Dit was de goedkoopste die ik kon vinden met redelijke specs, het enige dat ik destijds voor school moest doen was het tikken van documentjes, en af en toe wil ik een filmpje kunnen kijken in de trein. Mijn oog viel dankzij de pricewatch op deze laptop, die een uitstekende prijs-prestatieverhouding had.

Een maand nadat ik 'm had gekocht leek 'ie uit de handel genomen, maar toen ik 'm ergens vorige week weer in de pricewatch zag opduiken besloot ik even een review in elkaar te draaien om potentiële kopers over de streep te trekken. Als je namelijk voor weinig geld een veelzijdige laptop aan wil schaffen is dit een uitstekende keus.

In de doos
Doos Net open
De laptop kwam keurig verpakt in een doos binnen, met daaromheen bruin papier om de inhoud te verhullen. Behalve een adapter en een stapel boekjes zat uiteraard de laptop zelf in de verpakking, met daarbij de accu. Verder wordt de laptop erg kaal geleverd. Geen video- of audiokabels, geen netwerkkabel en geen dummy-kaart voor in het slot van de cardreader.

Featureset
De laptop heeft de volgende hardware in z'n plastic behuizing:
CPU: AMD Athlon X2 QL-65
Video/chipset: Nvidia GeForce 8200
Geheugen: 4GB DDR2
Scherm: 15,6" (1366x768, 16:9), glanzend
Harddisk: Fujitsu mja2320bh g2: 320 GB, 8MB cache, SATA300
Cardreader: SD, MemoryStick Pro, MMC, xD

Verder beschikt 'ie over een webcam, lampjes in de behuizing bij caps lock en num lock en, het mooiste aan deze laptop, een numeriek toetsenblok. Onmisbaar als je veel met getallen werkt. Verder zijn er behalve het toetsenbord twee knoppen op de behuizing aanwezig, namelijk de aan/uit-knop en een knop om de draadloze adapter in en uit te schakelen.
Knoppen
De blauwe knop kleurt na indrukken rood, waarna de draadloze adapter wordt uitgeschakeld.

Prestaties
Voor een budgetlaptop presteert het apparaat uitstekend. De harddisk is redelijk snel voor een van 5400 toeren:
Harddisk Test: Read Benchmark Harddisk Test: Random Access Harddisk Test: File Benchmark Harddisk Test: Extra Tests CrystalDiskMark

Verder is hij grafisch helaas niet zo sterk. 3DMarks en dergelijke hebben dan ook geen zin: gamen wil je niet op deze laptop.

Ergonomie
De laptop bevat een heerlijk meegevend toetsenbord met kleine toetsen, en zoals eerder al genoemd: een numeriek blok! Het touchpad is in het begin wat stroef, maar na een aantal weken wil je niet anders. Verder tikt het toetsenbord prima en werkt het touchpad uitstekend.

Beeldkwaliteit
Het HD-ready (want > 720p), glimmende breedbeeldscherm levert mooie kleuren, maar niet wanneer je je in de buurt van fel licht bevindt. Als de zon op het scherm schijnt zie je gewoon helemaal niets, dus bij laptoppen in de trein moet je echt goed uitzoeken waar je gaat zitten. Daarnaast is ook de kijkhoek niet bijzonder groot; prima voor op schoot op de bank of voor op je bureau, maar ga niet onder vreemde hoeken naar het scherm kijken, want dan zie je gewoon totaal niks.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het is een plastic ding, en daar is alles mee gezegd. Het deksel geeft wanneer dichtgeklapt mee, en wanneer je te zwaar leunt met je handpalmen buigt de behuizing onder het toetsenbord mee en kraakt zelfs een beetje. Het glimmende deksel is verder ook erg gevoelig voor vlekken en vingerafdrukken.

Warmte- en geluidsproductie
De kleine, duidelijk hoorbare fan voert constant veel hete lucht af, ook wanneer de CPU niets te doen heeft. Dit verontrust me over gebruik van meerdere uren per dag, hoewel ik in een half jaar nooit een blauw scherm of crash heb gehad.

Mobiliteit en accuduur
Het kijken van een HD-aflevering van een serie met de brightness volledig opgeschroefd trekt de batterij onder Windows Vista binnen 45 minuten volledig leeg. Met Windows 7 heb ik dit nog niet kunnen testen maar ik verwacht weinig verbetering. Dit is niet bepaald lang. Met normaal gebruik, een 2D-spelletje en wat tekstverwerken met de brightness half open redt de batterij het zo'n anderhalf tot twee uur.

Aansluitingen
Zoals iedere zichzelf respecterende laptop is ook deze voorzien van diverse aansluitingen. Het meest opvallende, maar dat was ook één van mijn eisen bij het uitzoeken, is de aanwezigheid van een HDMI-poort. Met de moderne televisies en surroundapparatuur kun je niet meer zonder, en het aansluiten van beeld en geluid met één kabel op een manier waarop het altijd werkt is gewoonweg ideaal. De installatie van een dit ondersteunend codec-pack zorgt ervoor dat DTS-geluid gewoon naar de versterker wordt gestuurd, zodat er niet aan het geluid gerommeld wordt door drivers of equalizers.

Verder zijn er drie USB2.0-poorten aanwezig met de verwachte maximale doorvoersnelheid van iets minder dan 30 MiB/s, en daarnaast is een 100-Mbit netwerkpoort aanwezig die je bestanden laat kopiëren met een snelheid van ten hoogste 13 MiB/s. Daarnaast is een cardreader is aanwezig, die de formaten SD, MemoryStick Pro, MMC en xD ondersteunt. Ook deze cardreader is intern op de USB-bus aangesloten, want kopiëren van foto's en bestanden gaat maximaal met zo'n 30 MiB/s.

Voor het draadloos verbinden met een netwerk is een Atheros B/G netwerkadapter ingebouwd met redelijk bereik. Het kopiëren van bestanden over het draadloze G-netwerk gaat zoals verwacht met zo'n 2,6 MiB per seconde: dit blijkt de praktische limiet te zijn van dergelijke netwerken.

Tenslotte is er een modem aanwezig waar je je telefoonsnoer in kunt steken, maar goed... wie gebruikt dat nog?

Webcam
De kwaliteit van de webcam is onder Vista bedroevend, maar in Windows 7 werkt hij stukken beter!

Software en compatibiliteit
Zoals ieder compleet systeem tegenwoordig wordt ook deze laptop met de nodige trials geleverd. Ruim zeventig processen draaien na een eerste keer opstarten, en het heeft me een tijdje gekost om de stap te durven nemen om alles opnieuw te installeren. Dit was echter nergens voor nodig. De laptop wordt geleverd met Windows Vista Home Basic, maar ik had nog een upgrade-DVD liggen voor Windows 7 Home Premium. Deze herkent alle hardware, het enige dat niet direct werkt is scrollen met de touchpad, de overige drivers worden binnengehaald via Windows Update. Binnen een uur had ik het apparaat prima draaiend onder Windows 7.

Helaas is het meegeleverde OS 32 bit, en is de laptop voorzien van 4 GB geheugen, waarvan ook nog eens 256 MB wordt gebruikt door de videokaart. Windows geeft dan ook aan maar 2,75 GB te kunnen gebruiken.

Prijs en conclusie
Voor slechts 450 euro is deze laptop een perfect apparaat voor iedereen die een degelijke laptop voor in huis zoekt voor weinig geld! Het is geen gamemonster of goede laptop voor langdurig onderweg zijn, maar wel een prima desktopvervanger.

Updates
28 april 2010:
• Aansluitingen
• Webcam

Heb jij ook een HP Compaq Presario CQ60-420 (NR484EA)?

Wij hebben nou een maandje een Compaq Presario CQ61-320SD, beetje een manusje van alles die bijna altijd klaar staat in de woonkamer :+

Die lijkt behoorlijk veel op dit model qua uiterlijk en aantal eigenschappen, hij is alleen Intel based (Intel Pentium Dual-core T4300, Intel GMA 4500 HD)

Behoorlijk wat van jouw punten ervaar ik ook zo, vooral dat beeldscherm is een ramp. Hiervoor gebruikte we een HP/Compaq 6715b (helaas gestolen, vandaar dat we een goedkope vervanger uit hadden gezocht) met een mat scherm en dat was echt zoveel fijner. Mijn zus heeft een Compaq 610 met glimmend LED scherm en dat scherm is nog steeds zooooveel beter dan het scherm van de Compaq Presario.

Over die fan: wat mij opviel is dat hij standaard op "fan always on when on powernet" of iets in die richting staat. De fan draaide dus op netstroom altijd, ook tijdens idle'en. Het uitzetten van dit zorgde ervoor dat hij tijdens idle'en gewoon bijna een kwartier draait zonder dat de fan aanslaat. Geen idee of bij jouw AMD based model dat "fan always on" ook standaard aanstaat in de BIOS, maar misschien handig om is naar te kijken.

Die van ons kwam al standaard met Windows 7, en deze was wel 64 bits ;)

Accuduur is bij de Intel based ook wel wat beter, voor mijn gevoel tussen de 1.5 uur en 3.5 uur.
"Fan Always On" stond inderdaad aan in het BIOS, die heb ik uitgeschakeld, en na installatie van de Nvidia-chipsetdriver van hp.com slaat de fan inderdaad minder vaak aan. Tnx ;)
De intel varriant werkt 1 op 1 met hackintosch osx 86 (wel met een bootloader).

Sleep / Battery / Video / Netwerk kaart werkt allemaal zo uit de box

Ik heb een CQ60-206ED gekocht voor 490 euro. Werkt dus nu met OSX86 en is net zo snel als een macbook pro 13 inch. Late 2009.

Enigste wat ik moest doen was een wifi kaartje kopen op ebay die wel ondersteund werd in de compaq (BIOS wifi kaart blokade)