Kingston ValueRAM KVR333X64C25/1G Review

frankknopers 10 februari 2006, laatste update op 17 november 2015, 4.456 views

Kingston ValueRAM KVR333X64C25/1G

Pluspunten

• Mooie blauwe heatspreaders
  • Levenslange garantie
  • Kan goed tegen warmte
  • Handpicked geheugenchips geven waarschijnlijk meer overclockpotentieel

Minpunten

Stabiliteit Score: 5
Inleiding:

De keuze voor geheugenmodules is altijd al erg breed geweest. Toen ik in maart 2004 mijn eigen PC samen liet stellen koos ik voor de HyperX serie omdat deze levenslange garantie hadden en er erg mooi uitzagen. Een setje 2x512MB dual channel kostte me toen nog 220 euro. Een hele smak geld, maar dan had ik ook wel kwaliteit. In de zomer van 2005 had ik meer geheugen nodig dan 1GB en dus heb ik er toen voor 132 euro nog een identiek setje bij geplaatst.

Featureset:

Zoals gezegd hebben de geheugenmodules erg mooie blauwe heatspreaders. Ik hoeverre deze functioneel zijn weet ik niet, maar de looks zijn in elk geval erg cool. De hyperX serie heeft handpicked geheugenchips en worden als een 'matched pair' dual channel kit verkocht. Dat staat dus garant voor een stabiele en snelle werking van het geheugen. De belangrijkste specificaties zijn de strakke latencies van 2-2-2-5 op een snelheid van 'slechts' 333mhz.

Informatie uit CPU-Z 1.31

Als je dit nu zo leest denk je: Wat zonde als je dat combineert met een 800mhz FSB processor. Dan moet je eigenlijk PC3200 hebben. De simpele reden waarom ik toch voor PC2700 koos was omdat mijn budget daar geen ruimte voor liet. Goed 400mhz geheugen was in het voorjaar van 2004 nog peperduur.

Stabiliteit:

De geheugenmodules blijken prima aan de verwachtingen van high-end geheugen te voldoen. De hyperX heeft altijd zeer stabiel gewerkt en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Met de levenslange garantie die op deze modules zitten hoef ik me ook geen zorgen te maken. De geheugenchips blijken ook goed tegen hitte te kunnen. In mijn watergekoelde systeem is er vrijwel geen airflow door het systeem en helemaal geen airflow langs het geheugen. Toch blijft het altijd prima stabiel. Daarbij komt ook nog dat ik inmiddels 4 geheugenbanken gevuld heb met HyperX en dat het koeloppervlak dus met 50% is afgenomen (t.o.v. 2 geheugenbanken gevuld).

Overclockbaarheid:

Ik heb het geheugen nog nooit overgeclocked omdat ik het @stock ook al wel snel zat vind. Bovendien vind ik de overclock opties in mijn BIOS niet erg handig dus ik laat het overclocken maar mooi voor wat het is.

Prestaties:

De prestaties van dit geheugen gemeten in Everest Home 2.20.405 en in PCMark 2005 van Futuremark:

Everest
Geheugen leesprestaties: 3892MB/s
Geheugen schrijfprestaties: 1451MB/s
Geheugen vertraging: 96,4ns

PCmark05
PC Mark 05 Memory: 4112

Prijs:

De HyperX serie biedt een goede performance, maar ik vind niet dat deze de hoge prijs rechtvaardigt. Voor dit geld zal je vast wel sneller geheugen kunnen krijgen, maar ik hecht toch ook wel waarde aan stabiliteit en de looks.

4x512MB installed

Lees ook mijn andere reviews!

Heb jij ook een Kingston ValueRAM KVR333X64C25/1G?

als je dit geheugen op 2-3-2-6 staat ofzo kan dit met gemak op ddr 400 draaien beetje extra voltage probeer maar is
Dat zou best wel zo kunnen zijn, maar ik heb over het algemeen geen goede ervaringen met overclocken. Daarbij komt dat het geheugen nu ook al behoorlijk heet wordt, en dat ik bij elke overclock al gelijk extra koeling zou moeten installeren. Dat leidt weer tot een hogere geluidsproductie. :)
hoeft niet (veel) meer geluid , je kan ook cilent koelers kopen ;)
@ __xeno__:Ik ben al blij dat-ie geen "Soylent" schrijft :)
Zelfs silent coolers :+