DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert Review

De_Kerel 8 februari 2006, laatste update op 8 februari 2006, 1.121 views

DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert

Pluspunten

• top overclocker
  • alle mogelijke biossettings die je wilt...
  • uv reactive
  • genoeg ruimte tussen vid kaarten

Minpunten

• snelheid o.b gbit netwerk
  • actieve koeling
  • prijs!

Layout Score: 3
Voor mij *het* Nforce 4 SLI bord...
Had hiervoor een Lanparty NF4 Ultra-D.. maar die is jammerlijkerwijs overleden.. En toen heb ik deze maar gehaald.. omdat mijn budget het nu wel toeliet..
Waarom in godsnaam zoveel meer betalen voor dit bord.. :)...
Nou....

Overclockbaarheid
Ik behaal op dit bord een 200 mhz hogere overclock met mijn Athlon 64 3000+.. ( van 2550 naar 2750mhz)
Een dikke plus dus voor overclockbaarheid.. ook omdat ALLE mogelijke opties beschikbaar zijn.. en belachelijk hoge VDimms kunnen worden ingesteld (zonder jumpers)
Eigenlijk had mijn Ultra-D dit ook wel..
Het bord is dus zoals gezegd net wat betere overclocker.. met geheugen al helemaal.. al heb ik niet echt top geheugen..
Corsair C2PT geheugen wil nu op 470 2,3,3,6 1T lopen ipv 440 2,3,3,8 2T

Looks
De geel zwarte layout is helemaal mooi.. als je ervan houd.. ik wel dus :) En de heatsinkjes op de mosfets? Zien er ook prettig uit :)..
In combinatie met de meegeleverde gele SATA en ATA kabels ziet het geheel er kleurig uit.. en helemaal als er UV licht wordt toegevoegd :)
Een bord voor de tweaker die wat jeugdig van geest is :) --> zoals een opgepimpte golf ofzo :)
Maar dan ook daadwerkelijk snel...

Righty..
De layout
Is wel ok.. vooral fijn is de 2 sloten tussenruimte tussen de PCI-Express sloten.. ruimte zat voor mijn 2 passief gekoelde 6600GT's..
Voor een goed gevulde configuratie zijn behoorlijk wat kabels nodig..en die moet men natuurlijk goed kunnen wegwerken..
De floppy drive stroom kabel connector vlak boven het bovenste PCI Xpress slot ergert me mateloos...
Vooral omdat ik mijn voeding moest aftakken om daar te komen.. en het geheel dus niet netjes weggewerkt krijg..
De rest van de connectors zit mooi bij het randje.. al is het wel behoorlijk druk daar geworden.. doordat alles bij het randje zit ;)
De chipsetfan is beter geplaatst dan op de Ultra (waar de grafische kaart over t fannetje heen hing maar hangt nog angstvallig dicht bij de kaarten (ik overwoog een passieve oplossing..)

Support van DFI is gewoon prima.. en de RMA via Salland van de kapotte ultra ging ook prima..
Ik heb tot nu toe maar 2 compatibiliteitsprobleempjes ondervonden met software..
Helaas kan ik het bord niet uitsluiten omdat er meerdere veranderingen in eens gekomen zijn..
--> Speedfan zorgt bij mij voor een spontane reboot zodra ik m wil runnen.. Kan liggen aan het bord.. of de Raptor die tegelijkertijd gekomen is..
--> Met mijn SLI array ondervind ik problemen met de screensaver :) Zodra hij aangaat loopt de pc vast..
Dit is met een single conf echter geen probleem.. en denk dat het probleem vooral in de drivers van Nvidia zelf zit.. maar om het toch even te vermelden...
In het begin detecteerde t bord mijn raptor niet bij elke reboot.. maar inmiddels is dit probleem niet meer aanwezig (alle sata schijven op Nforce controller)
Uptimes van een week..reboots benodigd door software... --> rock solid...

Negatiefjens... --> het verschil in performance tussen de onchip nforce 4 gbit netwerkcontroller en de marvell chip...
Ik krijg bij de Nforce (vooral bij veel schijfactiviteit --> niet de schijf waarvan wordt gekopieerd/niet op zelfde kabel) een beduidend lagere doorvoer dan de Marvel mij geven kan.. (20-25% tegen 35-40%)
Ook zonder de schijfactiviteit zit er duidelijk verschil in.. en dit terwijl juist de Nforce controllert niet gelimiteerd zou moeten zijn door een pci?bus..
Mjah..

Heb jij ook een DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert?

Probeer eens andere drivers. Dat maakte bij mij wel wat verschil.

Leuke survey trouwens. :)
Na een herinstallatie van Windows en het gebruik van een ATI kaart nu, ondervind ik geen problemen meer met het draaien van speedfan. Wat nu de haperende factor was is en blijft mij onduidelijk --> drivers van het board, de raptor.. een oudere versie van speedfan?
Nu in ieder geval geen issues meer, ook niet met de screensaver (nvidia--> ati)

Set is en blijft top gewoon, na wat upgrades, een X2 wat meer geheugen (wil nog meer) en een X1800XT heb ik nog steeds het idee dat ik aardig meekom. Betrouwbaarheid is iigv top (mijn Socket A borden hielden het nooit langer uit dan een paar maanden). Hij draait tenslotte al vanaf dag 1 niet op default speeds..

Zal dit bord ook nooit verkopen.. van hoofdpc naar 2e pc naar server naar muurbloem O+