Asus Z10PA-D8

Specificaties Socket 2x 2011-3 • ATX • Intel C612 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z10PA-D8 Review

Alex_dragon 15 maart 2019, 266 views Product gekocht

Asus Z10PA-D8

Op zich een prima bord, maar let op bij tweedehands versies voor een beruchte bug in de firmware icm broadwell CPUs

Pluspunten

• 2 sockets in ATX formaat
  • 8 memory slots in ATX formaat
  • optionele iKVM module

Minpunten

• Oudere borden kunnen niet overweg met 2x broadwell CPUs
  • onboard SATA wordt wat traag met 8 schijven onder full load

Layout Score: 4
Heeft mij al heel lang trouw dienst gedaan. Het is op zich een prima bord, maar de oudere variant welke ik heb heeft een grote fout waar men op moet letten bij de aanschaf;
Mijn bord werkt met 2x E5-2620 v3 maar niet de v4 variant, omdat er een chip schijnt te zijn die dat niet leuk vind, die niet geupgrade kan worden. Dat is lekker dan, zit ik dus met 2 nutteloze v4s. De nieuwere borden lijken dit probleem niet te hebben, maar TEST het voordat je door je retourrecht heen bent. Ik kwam hier zelf pas achter na de aanschaf van een tweede broadwell CPU want met eentje doet hij het verder prima, maar zodra je er een tweede in prikt dan doet hij ineens helemaal niks meer.
Ondertussen het bord al weer half jaar met een tweede v3 CPU draaien en dat draait prima.
Het is een goed bord voor de prijs, maar let op de quirks.

Heb jij ook een Asus Z10PA-D8?

Acht geheugenslots is toch wel een minimum voor dual socket...
True! Maar probeer het maar eens in ATX formaat te proppen naast de extra CPU die je ook al hebt :P

[Reactie gewijzigd door Alex_dragon op 26 maart 2019 18:32]

is het misschien handig om te melden welke revisie je mobo heeft?

mmisschien op de doos of op mobo staat vermeld?
Volgens DMIdecode gaat het om rev 1.xx, ik durf niet te zeggen wat er fysiek op het bord staat, ik zal de volgende keer als ik hem hier heb liggen testen, maar het is al een ouder bord dus het gaat waarschijnlijk inderdaad om de 1ste revisie.

Dmidecode info:
Handle 0x0002, DMI type 2, 15 bytes
Base Board Information
Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
Product Name: Z10PA-D8 Series
Version: Rev 1.xx
Serial Number: 140831049100484
Asset Tag: To be filled by O.E.M.
...
Handle 0x0000, DMI type 0, 24 bytes
BIOS Information
Vendor: American Megatrends Inc.
Version: 3303
Release Date: 05/04/2017