Edifier R2730DB (Zwart)

Specificaties 2.0 Boekenplank speaker met 136W vermogen - Bekijk alle specificaties

Edifier R2730DB (Zwart) Review

WernerL 15 maart 2019, laatste update op 18 maart 2019, 464 views Product gekocht

Edifier R2730DB (Zwart)

Voor het geld krijg je een behoorlijk goede set speakers. De set doet het vooral goed in het midden en hoog frequentiegebied. Verder zijn de speakers behoorlijk degelijk gebouwd en zien er naar mijn mening erg goed uit.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Mooie houte behuizing
  • Bluetooth ondersteuning

Minpunten

• Afstandsbediening voelt nogal goedkoop
  • Kabel tussen 2 speakers is niet vervangbaar
  • Bass iets te veel aanwezig

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 5

Ik heb een heel aantal jaren mijn huiskamer van geluid voorzien door middel van een Logitech Z5500. Een 5.1 set met een veel te grote subwoofer, veel te veel bass en weinig hoog. Toen mijn Z5500 overleden was maakte dat mij een klein beetje blij. Tijd om een betere set uit te zoeken. oOo

Hoewel ik zowel films kijk als graag muziek luister vind ik muziek net iets belangrijker en heb dus besloten niet nog eens een 5.1 set te kopen maar in plaats daarvan opzoek te gaan naar een goede set monitor speakers.

Mijn oog is uiteindelijk gevallen op de Edifier R2730DB. Actieve 3-weg speakers met een vermogen van 136W. Hoewel het een voor mij compleet onbekend merk is leken veel mensen erg positief en voor €249,- durfde ik de gok wel te wagen.

Eerste indruk

De speakers zijn groter dan verwacht en wegen samen bijna 20kilo. Postbezorger leek er moeite mee gehad te hebben de doos op de 3e verdieping te krijgen :D
Speakers zaten verder netjes verpakt in piepschuim om te voorkomen dat ze beschadigen tijdens vervoer. Accessoires die meegeleverd worden zijn een 3-tal kabels om de set mee aan te kunnen sluiten, een handleiding en een afstandsbediening.

De meegeleverde kabels zijn een digital optical fiber kabel, tulp naar tulp en tulp naar 3.5mm jack. Die laatste heb ik gebruikt om hem op mijn PC aan te kunnen sluiten. Verder bezit deze steroset over bluetooth zodat je ook draadloos een audio-signaal kunt sturen.

De kabel die gebruikt wordt om de linkerspeaker op de rechterspeaker aan te sluiten is een redelijk dikke kabel die behoorlijk stevig aanvoelt. Helaas zit deze wel vast aan de rechterspeaker dus mocht deze ooit stuk gaan dan is hij niet zomaar te vervangen. Aangezien de kabel vrij dik is verwacht ik niet dat je hier zomaar een kabelbreuk krijgt overigens. Ook als hij om wat voor reden dan ook te kort is kun je hem niet vervangen door een langere. Ik heb mijn speakers op dit moment 5 meter van elkaar afstaan en dan houd ik nog steeds kabel over dus qua lengte zit je hier wel goed.

De meegeleverde afstandsbediening voelt helaas als een klein goedkoop prulding aan. Het bevat slechts de hoognodige knopjes. Aan/uit, volume en je kunt de input wijzigen. Verder is de afstandsbediening heel erg klein. Het doet wat het moet doen maar daar is alles wel mee gezegd.

Vormgeving

Hoewel smaken verschillen vind ik de vormgeving van deze speakers best mooi. Een gewoon simpele vormgeving waar niets mis mee is. Verder voelen de speakers stevig en degelijk aan. De behuizing is gemaakt van MDF en heeft een zichtbare houtstructuur aan de buitenkant. De stofkap kan er eraf gehaald worden maar daar worden ze niet echt mooier van. Persoonlijk laat ik hem er liever opzitten.

De knopjes om treble, bass, volume en input aan te passen zitten aan de rechterkant van de rechterspeaker verstopt. Aangezien het hier om 3-weg speakers gaat die makkelijk een grote ruimte kunnen vullen verwacht ik niet dat veel mensen in de buurt van de rechterspeaker zitten, gelukkig zit er een afstandsbediening bij.

De achterkant is voorzien van verschillende inputs. 2 tulp-ingangen, 1 coax ingang en een optical ingang. Verassend genoeg ook een uitgang voor een subwoofer. (De speakers kunnen zelf al een behoorlijke hoeveelheid bass produceren).

Geluidskwaliteit

Tijd om de speakers eens goed te testen. In heb in eerste instantie getest zonder met de equalizer op mijn PC aanpassingen te maken en heb de trebble en bassknop op 0 laten staan.

Zelf luister ik veel naar rock en metal. Een van mijn favoriete bands is Epica dus ben begonnen met het nummer “The holographic principle – A profound understanding of reality” aangezien hier alles inzit. Een koor, rustige pianostukjes, klassieke instrumenten, de mezzosopraan zang van Simone Simons en uiteraard het nodige metal geweld.

Het eerste wat mij bij het intro opvalt is hoe enorm goed deze set het doet in het midden- en hoog frequentiegebied. De stem van Simone Simons klinkt fantastisch en bij de rustigere stukken klinkt het allemaal erg mooi gebalanceerd. Zelfs de hele hoge uithalen klinken heel erg zuiver zonder vervorming.

Wat mij bij de metal-stukken opvalt is dat de speakers in het midden-laag gebied iets te goed hun best proberen te doen. Het laag klinkt gewoon niet mooi. Bij andere metalnummers helaas dezelfde conclusie moeten trekken. Dit zou zomaar aan de accoustiek van mijn appartement kunnen liggen, maar met het verplaatsen van de speakers het probleem niet op kunnen lossen.

Gelukkig bleek een oplossing vrij eenvoudig te zijn. Met de equalizer de frequenties tussen 90hz en 143hz een stukje omlaag gezet. Hierdoor lijken de lage frequenties zich weer een beetje gedragen en klinkt het geheel een heel stuk beter.

Heb ondertusen allerlij verschillende soorten muziek geluisterd. Van Death metal tot classic rock en de speakers lijken nergens echt problemen mee te hebben.

Ook tijdens het kijken van films ben ik meer dan tevreden. Helaas wel stereo-geluid en geen surroundgeluid meer, maar wel erg mooi geluid.

Voor een niet al te hoog bedrag haal je hiermee erg nette speakers in huis. De speakers zijn groot genoeg om een grote woonkamer te vullen. Het midden en hoog klinkt fantastisch. Helaas wel een klein beetje EQ nodig om het laag te fixen.

Heb jij ook een Edifier R2730DB (Zwart)?

Hoe klinken ze op echt hoog volume? Gaat 'ie klinkt het dan nog een beetje zuiver?
De speakers gaan zonder problemen heel luid als je dat wilt. Geen vervorming merkbaar.
Zelf ook in het bezit van dit setje, en heel toevallig ook hier als vervanging voor de Z5500. Ja, het is stereo en dus mis je het surroundgeluid, maar kwalitatief is het geen vergelijking.
Na de Edifiers een tijd gebruikt te hebben heb ik de Z5500 weer eens aangesloten, en dan valt meteen op dat het mid-laag compleet ontbreekt. Snel terug naar Edifier dus :)
Overigens heb ik ze via optical op de tv aangesloten, en gebruik ik vaak Bluetooth vanaf de telefoon of iPad. Bluetooth vanaf de PC kan ook natuurlijk, maar dat gaf een behoorlijke delay in het geluid. En ik weet niet of dat een Windows of een Edifier issue is.

Oh en wat betreft vervorming; je kan hem letterlijk voluit open draaien en dan klinkt het nog prima, geen vervorming. Ook opvallend: Bluetooth kan harder qua volume dan de andere inputs.

[Reactie gewijzigd door Tommy-D op 29 mei 2019 10:37]

Hi ik overweeg zelf om deze luidsprekers aan te schaffen voor in mijn woonkamer. Heb ik het goed gelezen in jouw review dat de dikke kabel die de luidsprekers met elkaar verbind minimaal 5 meter lang is. Want dat zou voor mij ideaal zijn.